Mikä avuksi jatkuvaan uneliaisuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"unelias"

Vieras
Miten saa itseni pysymään päivisin hereillä kun jatkuvasti nukuttaa? Tuntuu että elämä menee ohi enkä saa mitään tehtyä kun olen koko ajan unelias ja väsynyt. Yritän opiskella mutta silmät ei pysy luennoilla auki. Unenpuutteesta tuo ei voi varmaan johtua koska nukun öisin 7-10 tuntia ja tosi väsyneinä päivinä päikkärit lisäksi. Mikä minua vaivaa?!!

Olin ihan varma että mulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta, ton karmeen väsymyksen lisäksi kaikki muutkin vajikseen liittyvät oireet. Yllätykseskseni veriarvotvoli ok, ja loppujen lopuksi löysin itse syyn. Nykyisin olen maidottomalla ja viljattomalla ruokavaliolla. Juurikin ensin viljojen poisto auttoin pahimpaan väsymykseen jo muutamassa päivässä (?!) ja myöhemmin luovuin maitotuotteista saadakseni loputkin oireet pois..

Sokereita olen vähentänyt tooosi paljon, kun huomasin että ne ainakin väsyttävät ja valkoisista jauhoista tehtyjä juttuja en käytä oikeastaan ollenkaan, joskus ihan tosi harvoin. Leivistä syön vain ruisleipää. Esim aamupala on yleensä ruisleipää ja joku hedelmä tai jogurttia. Aamupala on niukka, sen tiedän, mut en vaan pysty syömään enempää heti heräämisen jälkeen, tulee tosi paha olo. Lounaaksi joku salaatti tai vihanneksia ja vaikka paistettuja kananmunia.

[QUOTE="unelias";29502127]Sokereita olen vähentänyt tooosi paljon, kun huomasin että ne ainakin väsyttävät ja valkoisista jauhoista tehtyjä juttuja en käytä oikeastaan ollenkaan, joskus ihan tosi harvoin. Leivistä syön vain ruisleipää. Esim aamupala on yleensä ruisleipää ja joku hedelmä tai jogurttia. Aamupala on niukka, sen tiedän, mut en vaan pysty syömään enempää heti heräämisen jälkeen, tulee tosi paha olo. Lounaaksi joku salaatti tai vihanneksia ja vaikka paistettuja kananmunia.[/QUOTE]

Kannattaisi edes kokeilla syödä aamupalalla proteiinia. Mä voin kaikista parhaiten niinä päivinä kun olen aamulla syönyt munakasta.

Jos aamulla syö vain ruisleivän ja hedelmän, niin ei ole ihme että väsyttää. Kyllä se joillekin sopii, mutta ei suinkaan kaikille.

[QUOTE="unelias";29502212]Mun täytyy kokeilla aamupalamunakasta heti huomenna.[/QUOTE]
Hieno homma! Toivottavasti auttaa. (Itse vanun tässä pitkin pöytää kun tuli syötyä aamupalaksi lasten mannapuuron jämät kanelisokerilla... Erittäin huono idea.)

Mulla ruisleipä on paljon paljon pahempi vaihtoehto kuin valkoinen leipä. vatsalle ja nälänhallintaan ei toimi lainkaan, virkeyteenkin varmasti vaikuttaa.
Muista juoda myös vettä riittävästi, nestehukka väsyttää. Itse huomaan talvella muutenkin olevani aina jonkinlaisessa horroksessa.

hei!
kannattaa kysyä ne kilpirauhasarvot ja muut labratulokset ja mennä yksityiselle..
mulla oli arvot just normaalin rajoissa viime kesänä, mutta väsymys ja muut oireet ihan kamalat.

nukuin yössä 10h ja 3h päikkärit, silti olin kuin sumussa, tuntui että seuraan vaan sivusta kun muut elää! unohtelin asioita ihan hirveästi enkä jaksanut tehdä mitään!

mulle aloitettiin koelääkityksenä tyhroxin 25 mikrog, ja olo on tällä hetkellä huikea, kun annosta on 8kk aikana nostettu, nyt menee 75mikrog aamuisin!

enää ei tarvi kuin 7-8h yöunet eikä päikkäreitä, aivot on selventyneet, ei enää sumuinen olo. touhaan kaiket päivät, käyn töissä ja iltaisin lenkillä tai salilla. tuntuu kuin olisin saanut elämäni takaisin, en ole ollut tällainen 10 vuoteen! mulla vajaatoiminta alkoi synnytyksen jälkeen, tuli ns hiipimällä.
eli älä usko arvoja vaan oireita :) apu löytyy kyllä!

[QUOTE="kilppari";29502286]hei!
kannattaa kysyä ne kilpirauhasarvot ja muut labratulokset ja mennä yksityiselle..
mulla oli arvot just normaalin rajoissa viime kesänä, mutta väsymys ja muut oireet ihan kamalat.

nukuin yössä 10h ja 3h päikkärit, silti olin kuin sumussa, tuntui että seuraan vaan sivusta kun muut elää! unohtelin asioita ihan hirveästi enkä jaksanut tehdä mitään!

mulle aloitettiin koelääkityksenä tyhroxin 25 mikrog, ja olo on tällä hetkellä huikea, kun annosta on 8kk aikana nostettu, nyt menee 75mikrog aamuisin!

enää ei tarvi kuin 7-8h yöunet eikä päikkäreitä, aivot on selventyneet, ei enää sumuinen olo. touhaan kaiket päivät, käyn töissä ja iltaisin lenkillä tai salilla. tuntuu kuin olisin saanut elämäni takaisin, en ole ollut tällainen 10 vuoteen! mulla vajaatoiminta alkoi synnytyksen jälkeen, tuli ns hiipimällä.
eli älä usko arvoja vaan oireita :) apu löytyy kyllä![/QUOTE]

Tuskin thyroxinia huvin vuoksi ja koemielessä määrätään kun sitä ei niin vaan lopetetakaan. Jos arvot on normirajoissa ei sille juuri mitään oi tehdä. Mulla ihan kilpparioireet, mutta arvot ihan normit. Yksityisellä.

[QUOTE="flikka";29502312]Tuskin thyroxinia huvin vuoksi ja koemielessä määrätään kun sitä ei niin vaan lopetetakaan. Jos arvot on normirajoissa ei sille juuri mitään oi tehdä. Mulla ihan kilpparioireet, mutta arvot ihan normit. Yksityisellä.[/QUOTE]

no siis TSH oli 3, jonka pitää mielellään olla n 1 jos raskaushaaveita ja T4V oli 11, jonka pitäisi olla lähenpänä 17-19 eli heittoa hyviin arvoihin tosiaan oli, mutta silti vielä "rajoissa"