Mihin te ihmiset hassaatte ne rahanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
Toisessa ketjussa kysäisinkin, että mihin ne rahat menee jos on 5 henkeä, nettotulot 2500 ja asumiseen menee tonni ja juuri ja juuri pärjää. Mihin te "köyhät" tuhlaatte ne rahanne? Ymmärrän jos on päivähoitomaksua, vakuutusta jne pakollista mutta kyllähän niidenkin jälkeen jää. Onko taustalla sittenkin holtitonta rahan käyttöä?

ei taho riittää rahat perusmenoihinkaan kun mies on töissä ja minä hoitovapaalla ja lapsia ihan tajuton määrä.
Ja suurin määrä tuntuu menevän ton nelosen harrastukseen eli jääkiekkoon vaikka yritetään siinäkin "kierrättää".
Ette uskokaan miten paljon penskoihin menee rahaa kun ne kasvaa.

Säännöllise laskut:
Lainanlyhennys
Vastike
Sähkö
Vesi
Kotivakuutus
Lapsivakuutukset
Autovakuutus
Auton rahoitus
Kulutusluotto (toiseen autoon)
Lasten harrastukset
5 ihmisen puhelinlaskut
Tv-lupa
Maksutv
Sanomalehti
Aikakauslehdet
Lasten lehdet
Autoverot
Henkivakuutus
Lasten rahastot

Säännölliset menot:
Vaatetus
Ruoka
Bensa/Löpö

Epäsäännölliset menot:
Autojen mahdolliset korjaukset
Sisustus
Lomamatkat
Kodinkoneet

2 aikuista+ 5 lasta

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävä:
Tota noin, en ole köyhä enkä kipeä, mutta mitä ihmettä se kenellekään kuuluu mihin kukakin rahansa laittaa?

Peesi tälle. suomalaiset ovat toisileen kateellisia varsinkin rahasta ja omaisuudesta. Ja yksi mikä on jos joku saa esim. jotain tukia kuten omaishoidontukea. Mikä se on että pitää tietää mitä kuka ken tienaa ja mihin rahansa tuhlaa ja mitä omistaa.

Meillä menee

vuokraan 550e
sähkö 60e
netti 30e
ruokakauppaan 400e (sis. ruoat, hygieniatarpeet sekä markettien pikkuostokset)
dieseliin 100e
säästöön 300e

yhteensä 1440e

Säästöistä maksetaan kerran vuodessa erääntyvät laskut, kuten kotivakuutus 65e, autovakuutukset 550e ja dieselvero 500e, lapsen vakuutus 280e. Vuodessa säästöön menee vähintään se 3600e, joista laskuihin menee alle puolet, loput pidetään siellä pahan päivän varalla, esim auton huoltoihin.

Tuloja meillä on käteen 1800e/kk, kaksi aikuista ja pieni lapsi. Paljon ostetaan kirppikseltä, velkaa ei ole kun opintolainat maksettu, asuntolainaa otetaan kun siirryn taas työelämään. Nyt olen kh-tuella kotona. Mulla odottaa työpaikka ja 1600 euron nettopalkka. Auto ostettiin pari vuotta sitten säästöillä ja pienellä perinnöllä, ilman sitä ei onnistuis miehen työpaikkakulkeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Toisessa ketjussa kysäisinkin, että mihin ne rahat menee jos on 5 henkeä, nettotulot 2500 ja asumiseen menee tonni ja juuri ja juuri pärjää. Mihin te "köyhät" tuhlaatte ne rahanne? Ymmärrän jos on päivähoitomaksua, vakuutusta jne pakollista mutta kyllähän niidenkin jälkeen jää. Onko taustalla sittenkin holtitonta rahan käyttöä?

2500 netto josta pois asuminen 1000 eli käytettäväksi jää 1500 ja perhe siis 5 henkeä. Tässä yksi arvio:

- ruoka 650
- vakuutukset (auto, koti, eläkevakuutus) 250
- auto 100
- liittymät, puhelimet ja lehdet 100
- terveysmenot 100
- vaatetus 100
- vapaa-aika ja harrastukset 150
- muut menot 50

Näillä rahoilla ei todellakaan mässäillä tai brassailla.

HUOM! Ja tässä ei ole edes laskettu päivähoitomaksuja mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yks toope:
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävä:
Tota noin, en ole köyhä enkä kipeä, mutta mitä ihmettä se kenellekään kuuluu mihin kukakin rahansa laittaa?

Peesi tälle. suomalaiset ovat toisileen kateellisia varsinkin rahasta ja omaisuudesta. Ja yksi mikä on jos joku saa esim. jotain tukia kuten omaishoidontukea. Mikä se on että pitää tietää mitä kuka ken tienaa ja mihin rahansa tuhlaa ja mitä omistaa.

Kuka tässä kateellinen on? Minä ihmettelen mihin ihmiset rahansa tuhlaa enkä ymmärrä miksi ihmeessä mun pitäisi kateellinen olla kun me päin vastoin saamme hyvin säästöön vaikkei tulot isot olekaan.

Yhteistyössä