Mihin tää maailma on menossa, kun 3v9kk sanoo, että ei ole kaunis ilman huulipunaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

idunnor

Aktiivinen jäsen
14.06.2008
12 321
1
36
Ja ei, tää ei kotoa ole opittu. Mä meikkaan harvoin, eikä siitä ole tehty mitään numeroa. Joskus on saanut huulikiiltoa ja kynsilakkaa kun on pyytänyt.

Äsken sitten sanoin hälle, että "Äidin kaunis pikku mussukka" ja nappasin syliin, vastas, että eihän hänellä ole edes huulipunaa, ei voi olla kaunis :O

WTF. Kriisi.

Woah, pienten tyttöjen ajatusmaailma on mulle totisesti vieras. Tai siis luulin kans että tuollanen tulee vasta myöhemmin. Vuosia myöhemmin...

No ehkä ei kannata kovasti hermostua heti, voisiko lapsi toistaa jotain tuollaista jonka kuullut esim tv-sarjassa?

Woah, pienten tyttöjen ajatusmaailma on mulle totisesti vieras. Tai siis luulin kans että tuollanen tulee vasta myöhemmin. Vuosia myöhemmin...

No ehkä ei kannata kovasti hermostua heti, voisiko lapsi toistaa jotain tuollaista jonka kuullut esim tv-sarjassa?

Juu, en mä hermostu... Surullista vaan jotenkin.

Tosin, kun katselee lelukuvastoja niin kaikki nuket on enemmän ja vähemmän laitettuja, huulipunaa ym. Kai se niistä jotenkin välittyy se kuva siitä, mikä on kaunis? Tai sit mä näytän petolinnun perseeltä ilman meikkiä ja siitä saanut tämän mielikuvan O_o

just 3v. täyttänyt tyttö ei voi käyttää joitain vaatteita kun hän ei ole niissä mukamas kaunis,tai kaiken huippuna näyttää mukamas pulskalta... !!!! ihan karmeeta,varmaan kylläkin matkii pk:n isoja tyttöjä,mä en puhu noin,vaikka saata jotain tuon suuntaista itsestäni joskus ajatella.

Siis et ole tosissasi :O. Kai sitä lapset nyt sanovat vaikka mitä hassua ja sitten sille vaan nauretaan, että jaahas, vai sellaista, ihan höpöjä puhut. Kai lapsi nyt ymmärtää, että huulipunalla kaunistaudutaan. Ei siinä mitään pahaa ole, vaikkei se lapsien juttu olekaan. Ei kannata olla asennevammainen hysteerikko ja projisoida omia ongelmia lapseen.

Ja mun 7 vuotias ihmetteli yks päivä, ettei tiedä, mikä hänellä reidessä höllyy ja miksi se levenee istuessa. Selitin, että terveellä ihmisellä näin on ja että lihakset ja rasvakudos siellä höllyy ja niin pitääkin olla.

Muutaman päivän päästä hän sanoi, ettei tiedä, onko hänen jalat oikeanlaiset ja että onko hänellä tarpeeksi iso pylly ja tarpeeksi paksut reidet.

:| en tiedä, mistä nämä pohdinnat tulevat. Yritän aina olla kannustava, enkä jauha tälläisiä asioita kotona.

:(

Mä kuulin just eilen, että mun 11-vuotias sisko on alkanut tarkkailemaan lähes neuroottisesti syömisiään. Eilen illalla menin sen huoneeseen muuten vaan juttelemaan, niin siellä se luki jotain "Karut faktat suklaasta"-kirjaa.

Toivottavasti tuo on sun tyttäreltäs ollut "vaan" joku heitto. Musta on ihan älyttömän surullista, että jo pienet lapset edes kyseenalaistavat ulkonäköään.

[QUOTE="vieras";24899620]Siis et ole tosissasi :O. Kai sitä lapset nyt sanovat vaikka mitä hassua ja sitten sille vaan nauretaan, että jaahas, vai sellaista, ihan höpöjä puhut. Kai lapsi nyt ymmärtää, että huulipunalla kaunistaudutaan. Ei siinä mitään pahaa ole, vaikkei se lapsien juttu olekaan. Ei kannata olla asennevammainen hysteerikko ja projisoida omia ongelmia lapseen.[/QUOTE]

Asennevammainen hysteerikko? Tätä puhetta on ollut ennenkin. Kokoajan myös haluaisi kynsilakkaa ym. ollakseen kaunis.

Elä avaa aloituksia joita et ymmärrä, täällä saa tuulettaa ajatuksiaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;24899614:
just 3v. täyttänyt tyttö ei voi käyttää joitain vaatteita kun hän ei ole niissä mukamas kaunis,tai kaiken huippuna näyttää mukamas pulskalta... !!!! ihan karmeeta,varmaan kylläkin matkii pk:n isoja tyttöjä,mä en puhu noin,vaikka saata jotain tuon suuntaista itsestäni joskus ajatella.

Joo, mäkin oon jättänyt tommoset puheet väliin lasten kuullen. Haluaisin tytöilleni terveen suhtautumisen itseensä.

Juu, en mä hermostu... Surullista vaan jotenkin.

Tosin, kun katselee lelukuvastoja niin kaikki nuket on enemmän ja vähemmän laitettuja, huulipunaa ym. Kai se niistä jotenkin välittyy se kuva siitä, mikä on kaunis? Tai sit mä näytän petolinnun perseeltä ilman meikkiä ja siitä saanut tämän mielikuvan O_o

Hyvä pointti, voi olla perää tuossakin.

Mä olen nyt alkanut sitten sanomaan, että jalat, joilla pystyy kävellä, on hyvät jalat. Korvat, jotka kuulee, on hyvät korvat. Suu jolla voi syödä, on hyvä suu jne.

Että lapsi tajuaisi, ettei se ulkoinen ole kovin tärkeää.

:(

Mä kuulin just eilen, että mun 11-vuotias sisko on alkanut tarkkailemaan lähes neuroottisesti syömisiään. Eilen illalla menin sen huoneeseen muuten vaan juttelemaan, niin siellä se luki jotain "Karut faktat suklaasta"-kirjaa.

Toivottavasti tuo on sun tyttäreltäs ollut "vaan" joku heitto. Musta on ihan älyttömän surullista, että jo pienet lapset edes kyseenalaistavat ulkonäköään.

Tiedän kans tällaisen, ala-asteella vielä, normaalipainoinen jopa hieman hoikka paljon urheileva tyttö joka vahtii syömisiään... Ettei olisi pullukka. O_o

No kyllähän lapset nyt ovat kautta aikain leikkineet meikeillä. Laitettu huulipunaa ja kynsilakkaa, että näyttäisi "nätiltä" tai samalta kuin äiti. Ei siinä silti mistään ulkonäkökriisistä ole kyse eikä siitä tarvitse tehdä ongelmaa. Ihan sama kuin pukeudutaan prinsessoiksi ja laitetaan kimaltavia vaatteita ja kampauksia päälle.

[QUOTE="vieras";24899658]No kyllähän lapset nyt ovat kautta aikain leikkineet meikeillä. Laitettu huulipunaa ja kynsilakkaa, että näyttäisi "nätiltä" tai samalta kuin äiti. Ei siinä silti mistään ulkonäkökriisistä ole kyse eikä siitä tarvitse tehdä ongelmaa. Ihan sama kuin pukeudutaan prinsessoiksi ja laitetaan kimaltavia vaatteita ja kampauksia päälle.[/QUOTE]

Enemmän mä olen huolissani siitä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Jos lapset jo nyt pohtivat ulkonäköään ilman syytä (kuten tässäkin ketjussa käynyt ilmi), mihin homma menee tulevaisuudessa?

Leikki on eri, tämä tuntuu joltain muulta. En mä ennen suhtautunut kovin vakavasti hänen haluunsa tutustua meikkeihin ym. mut nyt jutut ovat saaneet erilaisen sävyn. Päiväkodin alettua, itseasiassa.

Meikistä olen alkanut puhua enemmänkin niin päin, että hän voi saada hiukan meikkiä, kun hän on niin nätti tyttö. Ja olen muutenkin yrottänyt kehua häntä, nimenomaan silloin, kun hän on ihan normaalina, leikkimässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;24899701:
Meikistä olen alkanut puhua enemmänkin niin päin, että hän voi saada hiukan meikkiä, kun hän on niin nätti tyttö. Ja olen muutenkin yrottänyt kehua häntä, nimenomaan silloin, kun hän on ihan normaalina, leikkimässä.

Vois toteuttaa samaa, jos tää ei itsestään laannu.

Vähitellen toivon (ajatusleikkinä), et oisin saanut vain poikia, heillä taitaa olla vähemmän paineita ainakin ulkonäön suhteen.

Vois toteuttaa samaa, jos tää ei itsestään laannu.

Vähitellen toivon (ajatusleikkinä), et oisin saanut vain poikia, heillä taitaa olla vähemmän paineita ainakin ulkonäön suhteen.

Pojillakin paineet lisääntyy koko ajan, mutta he eivät yleensä kehtaa puhua niistä, sulkeutuvat ja pahimmillaan masentuvat. (Tutkimuksista olen lueskellut noin)

Tytöillä paineet ovat toki korostuneet jopa aivan järjettömiin mittasuhteisiin, mutta kuinka paljon voi loppujen lopuksi vanhempana vaikuttaa kun ulkopuolelta tuleva paine on niin kovaa?

Tajuaispa kaikki, että ei puhuis toisista eikä toisten ulkonäöistä eikä myöskään omasta pahaa, ainakaan lasten kuullen!!

[QUOTE="vieras";24899620]Siis et ole tosissasi :O. Kai sitä lapset nyt sanovat vaikka mitä hassua ja sitten sille vaan nauretaan, että jaahas, vai sellaista, ihan höpöjä puhut. Kai lapsi nyt ymmärtää, että huulipunalla kaunistaudutaan. Ei siinä mitään pahaa ole, vaikkei se lapsien juttu olekaan. Ei kannata olla asennevammainen hysteerikko ja projisoida omia ongelmia lapseen.[/QUOTE]

Ei myöskään kannata olla välinpitämätön ja hyväuskoinen ja kuitata kaikkia lapsen juttuja höpöhöpöllä. Pitää olla antennit ojossa ja valmiina puuttumaan lapsen käsityksiin, jos ne kummalliseen suuntaan alkavat mennä. Ei luulisi olevan liian työlästä keskustella lapsensa kanssa, koska siitä ei ainakaan haittaa ole.

• Tykkää
Reactions: fortunate
No itseasiassa hysteerisesti ulkonäköpaineisiin suhtautumalla viestitetään lapselle juuri sitä, että ulkonäöllä on kovasti merkitystä. Että ollaan koko ajan antennit ojossa ja selittämässä, että ulkonäöllä ei ole merkitystä eikun olet sinä nätti eikun eihän sillä ollut väliä. Pitää elää niin kuin opettaa.

Pojillakin paineet lisääntyy koko ajan, mutta he eivät yleensä kehtaa puhua niistä, sulkeutuvat ja pahimmillaan masentuvat. (Tutkimuksista olen lueskellut noin)

Tytöillä paineet ovat toki korostuneet jopa aivan järjettömiin mittasuhteisiin, mutta kuinka paljon voi loppujen lopuksi vanhempana vaikuttaa kun ulkopuolelta tuleva paine on niin kovaa?

Tajuaispa kaikki, että ei puhuis toisista eikä toisten ulkonäöistä eikä myöskään omasta pahaa, ainakaan lasten kuullen!!

Totta. Ei siin vanhempana voi paljoa tehdä muuta, kuin pitää oman suunsa kiinni. Siksi täälläkin välil kauhistuttaa kui paljon toisten ulkonäköä haukutaan esim. kuvaketjuissa, mitä he lapsilleen opettavat? Huh.

[QUOTE="vieras";24899820]No itseasiassa hysteerisesti ulkonäköpaineisiin suhtautumalla viestitetään lapselle juuri sitä, että ulkonäöllä on kovasti merkitystä. Että ollaan koko ajan antennit ojossa ja selittämässä, että ulkonäöllä ei ole merkitystä eikun olet sinä nätti eikun eihän sillä ollut väliä. Pitää elää niin kuin opettaa.[/QUOTE]

No tuskinpa tämänkään ketjun ap on hysteerisenä alkanut lapselle vaahtoamaan.
Eri asia keskustella aikuisten kesken erilaisia näkökulmia esiin tuoden kuin hysteerisenä lapsen kanssa.

• Tykkää
Reactions: idunnor
[QUOTE="vieras";24899820]No itseasiassa hysteerisesti ulkonäköpaineisiin suhtautumalla viestitetään lapselle juuri sitä, että ulkonäöllä on kovasti merkitystä. Että ollaan koko ajan antennit ojossa ja selittämässä, että ulkonäöllä ei ole merkitystä eikun olet sinä nätti eikun eihän sillä ollut väliä. Pitää elää niin kuin opettaa.[/QUOTE]

No en mä lapselleni mitenkään hysteerinen ole tän asian suhteen.
Totesin kyl hälle takaisin, et hän on kaunis ihan ilman sitä huulipunaakin. Huulipuna vain värjää huulet. Siinä se.

Enkä aio hälle mitään saarnaa pitää ulkonäköpaineiden sivuuttamisesta, on hellempiäkin tapoja ohjata ns. oikeaan suuntaan, kuten esim. Keijupölly totesi.