Mihin ottaisit lainaa?

• Viestiketjun aloittaja Seconf West
  • Ensimmäinen viesti
Seconf West
Mihin sinä voisit oottaa lainaa? Tuli duunissa keskustelua tästä. Jotkut olivat sitä mieltä että vain taloon ja autoon. Jotkut sitä mieltä että melkein mihin vaan.

Itte mulla olis mahis pitää kaksi viikkoa lomaa lokakuussa ja aattelin että olis kiva lähtee jonnekkin, mutta rahaahan ei oo. Mutta lainaa vois ottaa, esim. Ostosraha tms. niin voi ottaa lainaa vaikka 3000 ja maksais kuussa takas vaan 90. Ei paha. Sillä pääsis jo hyvälle matkalle.

vierailija
Itse en ota lainaa kuin ainoastaan asuntoon. Jos autoon ottaa niin se menettää todennäköisesti arvoa heti,eikä ole järkevä sijoitus. Huvitteluihin taas ei ole tarpeen ottaa lainoja, matkalle pääsen jos haluan ja shoppailla voin myös, ihan käteisellä.

vierailija
Asunto, opinnot, auto, joku tärkeä leikkaus tm toimenpide.

Käytännössä olen kyllä joutunut ostamaan esim. pesukoneet ja vaatteitakin lainarahalla. Pikavippeihin en koske, mutta esim. Hobbarin osamaksua käytän.

vierailija
"Vain 90 e kuussa". Niin ja kuinka pitkään??? Käsittämätöntä että oikeasti on ihmisiä jotka ajattelevat vain kuukausierää, eivät yhtään kokonaiskuluja. Todennäköisesti maksat sitä 90 euroa ainakin 3 vuotta, eli 3240 euroa, tai jopa neljä vuotta jolloin kokonaiskuluja tuleekin 4320e. Ehdottomasti pitää siis laskea se kokonaiskustannus eikä vain yksittäistä kuukausierää. Sitäpaitsi, jos sulla ei ole yhtään säästöjä, niin mistä pieraiset jatkossa 90e kuussa vuosien ajan?

Sitäpaitsi 3000e lomamatkaan velalla... hullumpaa on vaikea edes keksiä, kun jo 500 eurolla pääsee vaikka minne.

Ccvierailija
On ollut asunto-, opinto- ja autolainaa. Mun mielestä lainaa ottaessa pitää aina miettiä lainasta saatava hyöty ja sen mukaan mukaan tehdä päätös ottaako vai ei. Viikon lomamatka olisi minusta kaikista turhin lainan syy, ellei lomamatkalla olisi jotain erityistä sisältöä juuri sillä hetkellä, jonka vuoksi sitä ei voi lykätä kunnes rahat on säästetty. Muussa tapauksessa olisi sietämätöntä maksella jo tehty matkaa vuosia eteenpäin.

vierailija
Asuntoon ja autoon ( jos olis ihan pakottava tarve) ja työssä tarvittavaan koneeseen. Näihin meillä on lainaa otettukin. Ei onnistuisi isännän työt ilman työkonetta ja sellaiseen summaan ei käteistä vaan löydy.

Asunnon ja auton lisäkis tällä hetkellä lainaa on pariin työkoneeseen. Kai mä otan mihin vaan jos se on työn vuoksi oleellinen tai jos se alkaa ennenpitkää tuottaa tai edes vähentää osaltaan menoja niinko oma talo.

Reissuun en lähtisi lainarahalla tai ostaisi vaatteita tai muuta turhanpäiväistä.

451
Asuntoon/kesämökkiin/sijoitusasuntoon...näin siis ajattelen nyt ja näin olen tehnytkin mutta joskus oli myös autolainaa.
Tällä hetkellä on asuntolainaa ja kesämökkilainaa. Säästöjä kuitenkin sen verran että esim. autoa varten ei tarvi ottaa lainaa.

Mihin sinä voisit oottaa lainaa? Tuli duunissa keskustelua tästä. Jotkut olivat sitä mieltä että vain taloon ja autoon. Jotkut sitä mieltä että melkein mihin vaan.

Itte mulla olis mahis pitää kaksi viikkoa lomaa lokakuussa ja aattelin että olis kiva lähtee jonnekkin, mutta rahaahan ei oo. Mutta lainaa vois ottaa, esim. Ostosraha tms. niin voi ottaa lainaa vaikka 3000 ja maksais kuussa takas vaan 90. Ei paha. Sillä pääsis jo hyvälle matkalle.
Minusta 3000 euroa matkasta kuulostaa aika paljolle, jos matka pitää rahoittaa lainalla. Minä kyllä mieluummin säästäisin etukäteen ja lähtisin matkalle vasta, kun rahat ovat kasassa. Oletko laskenut, paljonko 3000 euron summa kasvaa korkojen ansiosta eli paljonko lopulta joutuisit maksamaan?

Itse olemme ottaneet lainaa vain taloon ja kesämökkiin, nuorempana muistaakseni autoonkin, mutta sitä ei enää ole tarvinnut sitä tehdä. En oikein osaa kuvitella mihin muuhun ottaisin lainaa, en kuitenkaan matkoihin, televisioihin tai muihinkaan sen tyyppisiin asioihin.

Luultavasti jos lapsi sairastuisi vakavasti, eikä kunnollista hoitoa olisi tarjolla muuta kuin maksamalla, niin siihen ottaisin lainaa. Mutta luulen, että Suomessa sentään vielä hoitoa saa niin, että ei tarvitse lainaa ottaa.

Yhteistyössä