Mihin lapsi/nuori voi mennä puhumaan, jos häntä on käytetty seksuaalisesti hyväksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyseessä nyt jo pian 17v tyttö, jota on käytetty hyväksi ala-asteella. Äidin silloinen aviomies.

Kärsii ilmeisesti nyt asiasta valtavasti, koska on vasta tajunnut mitä todella silloin on tapahtunut. Seurustellutkin jo pidempään ja sekin on ilmeisen vaikeaa tästä syystä.

Olen tämän tytön sisko, itse jo aikuinen ja minullakin lapsia. Äidillemme ei tahdo kertoa, koska kärsii tämän miehen teoista itse niin paljon edelleen vaikka erosta nyt 3 vuotta.

Koulun kuraattori, koulun oppilashuollon työryhmän väki, koulun terveydenhoitaja, seurakunta, jos se on tuttu ympäristö, terveyskeskus, mt-toimisto (voit lähteä näihin hankaliin paikkoihin mukaan pitämään kädestä).

Alkuperäinen kirjoittaja Älä tallaa nurmikoita;25323359:
Koulun kuraattori, koulun oppilashuollon työryhmän väki, koulun terveydenhoitaja, seurakunta, jos se on tuttu ympäristö, terveyskeskus, mt-toimisto (voit lähteä näihin hankaliin paikkoihin mukaan pitämään kädestä).

Ilmanmuuta voin mennä mukaan, jos tahtoo ja ei tahdo äidillemme siis kertoa. Olen vain itsekin todella järkyttynyt tästä tiedosta edelleen. Minua on itseäni ahdistellut eräs mies ollessani yläasteella, mutta "pahin" mitä ehti tehdä oli rintojen puristelu. Pahinta oli kuitenkin se, että se ahdistelu kesti muutaman vuoden ja oli todella painostavaa olla vain samassa huoneessa tämän miehen kanssa.

Ja jos esim. mielenterveystoimistoa varten tarvitsee lääkärin lähetteen, voi mennä esim. terveyskeskuslääkärille ja kertoa, että on taustalla traumaattinen kokemus eikä pysty sitä siinä tilanteessa kertomaan. Voi kertoa, miten se vaikuttaa nykyään elämään, vaivaa jne., mutta yleensä tk-lääkärit ymmärtävät, jos ei halua siinä vaiheessa avautua. Joillain paikkakunnilla on myös erityisiä traumaterapiakeskuksia, niissä on perehdytty traumojen hoitoon syvemmin kuin tavallisessa psykiatrisessa avohoidossa. Myös opiskelijaterveydenhuollon ym. kautta on mahdollista saada apua.

Hienoa, että autat siskoasi.

Ja jos esim. mielenterveystoimistoa varten tarvitsee lääkärin lähetteen, voi mennä esim. terveyskeskuslääkärille ja kertoa, että on taustalla traumaattinen kokemus eikä pysty sitä siinä tilanteessa kertomaan. Voi kertoa, miten se vaikuttaa nykyään elämään, vaivaa jne., mutta yleensä tk-lääkärit ymmärtävät, jos ei halua siinä vaiheessa avautua. Joillain paikkakunnilla on myös erityisiä traumaterapiakeskuksia, niissä on perehdytty traumojen hoitoon syvemmin kuin tavallisessa psykiatrisessa avohoidossa. Myös opiskelijaterveydenhuollon ym. kautta on mahdollista saada apua.

Hienoa, että autat siskoasi.

Olen ollut äidilleni vihainen, kun ei ole hoitanut noiden nuorempien lastensa mielenterveyden hoitoa avioeronsa jälkeen. Se olisi ollut ensiarvoisen tärkeää. Äitini mielestä se oli vain tarpeetonta, koska tapahtuneet oli jo mennyttä siinä kohtaa niin ei niihin kuulemma enää voi vaikuttaa. Mutta se on aivan väärä ajattelutapa.

Mutta nyt kun kuulin, että tälläistäkin on tapahtunut niin tämä on ehdottomasti nyt hoidettava. 16v tyttö kärsii ja pilaa mahdollisesti sen ihmisen takia vuosikymmeniä elämästään ellei asiaa hoideta ja saa apua.

Tein äitini kykenettömyyden vuoksi rikosilmoituksen ja sieltä ohjattiin eteenpäin. Nyt sisar 18v ja onneksi voi jatkaa elämäänsä ilman apuja. Tapahtuma oli hänen ollessa 5v. Minuun se koskee vieläkin jos uutisista lukee näistä :,(

Ja nyt kysyisin vielä, että miten otan asian puheeksi siskoni kanssa. Kuulin tästä, kun oli lopulta paljastanut asian vuotta vanhemmalle veljelle. Oli siis vihjannut tälle, että jokin asia on huonosti ja kun toinen oli tentannut ja tentannut niin oli lopulta kertonut. Ja minä kuulin tästä siis sitten. On tosin tunnustanut asian jo kesällä.

Laitanko vaikka viestin ja kerron, että kuulin asiasta ja haluaisin auttaa ja auttaa häntä hakemaan apua. Ei ehkä osaakaan eikä tiedä miten pitäisi edetä, jotta saisi keskusteluapua ja voi olla vaikeaakin ottaa itse sellainen askel.

[QUOTE="jeps";25324863]Tätä varten Irc-galleriassa ja Facebookissa on nettipoliisi nimeltä -fobba-[/QUOTE]

Nyt en kyllä ensimmäisenä mieti rikosilmoituksen tekemistä vaan avun saamista siskolleni. Muutenkin epäilen, että mikä hyöty on tehdä ilmoitusta kun se olisi varmaan lähinnä vain sana sanaa vastaan ja siskoni häviäisi viis-nolla sen homman kyseiselle miehelle.

http://www.kompassi.info/FI/search/communitys.asp?id=4030&_item_id=642#community

tietoa, tukea ja neuvontaa seksuaalisen hyväksikäytön ja väkivallan kysymyksissä myös internetistä. Palvelun käyttäyminen on maksutonta ja voit ottaa yhteyttä nimettömänä.

Nettitukinainen

Taustayhteisöt:
Raiskauskriisikeskus Tukinainen

Edm. Tukinainen on erittäin hyvä ja ammattitaitoista henkilökuntaa omaava paikka. Ovat avuksi ja tukena alusta loppuun asti ( myös mahd. oikeusasiat)ja sama henkilö hoitaa asioita, joten susoittelen paikkaa, jos se on lähialueella. Neuvontaa saa netin kautta mikä on lähin omaa asuinaluetta oleva hyvä paikka.

Hesassa myös Tyttöjen talo, hakaniemessä POP-In vastaanotto on hyvä, joten sinne heti kun on auki.
Tässä yht.tiedot:

Pop in -vastaanotto ja seksuaalikasvatus
Talolla on seksuaalineuvojan/seksuaaliterapeutin vastaanotto, johon voit tulla aikaa varaamatta puhumaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Vastaanotto on avoinna maanantaisin ja tiistaisin klo 15-18 ja keskiviikkoisin ja torstaisin klo 15-17.

Seksuaaliterapeutin tapaat vastaanotolla pääasiassa maanantaisin.
Tarjoamme myös maksutonta seksuaalikasvatusta tytöille.

Tyttöjen talo

Aukioloajat:
Ma-ti 14-20
Ke 14-17
To 14-20,
ajoittain viikonlopputapahtumia

Puh. (09) 824 052 22
Fax. (09) 824 052 20

E-mail:
tyttojentalo@tyttojentalo.fi

Toinen Linja 3
2½ kerros