Sulla on aika vähän vaihtoehtoja.
Joko palkkaat itse jonkun mll-hoitajan tai vastaavan kotiinne. Siihen sinulla tuskin on varaa.
Tai esikoisesi sijoitetaan vastaanottokotiin synnytyksesi ajaksi. Jollain pienellä paikkakunnalla voi perhehoitajia (nekin vaihtuvat, ei kukaan ole vuorokautta putkeen, kun heilläkin on oma elämä ja perheet) saada kotiinsa.
Mutta oletko oikeasti miettinyt, että tuollainen tarkoituksellinen tai välinpitämätön lasten hankinta voi aiheuttaa sen, että esikoisesi voi joutua sijoitetuksi pois kotoa pitkäksikin aikaa. Mitä teet, jos toinen lapsesi tarvitseekin pitkää sairaalahoitoa? Tai sinä itse?
Kuka tahansa järkevä olisi sinun tilanteessasi raapinut sitä turvaverkkoa kasaan aikapäiviä sitten. Ei koskaan voi yhden sukulaisen niskoille kaikkea laittaa.
Olen myös yh, mutta ainoastaan jonkun harvinaisen luonnonkatastrofin takia voisin kuvitella olevani vastaaavssa tilanteessa. Se luonnonkatastrofi tarkoittaisi, että vaikkapa tulva olisi pyyhkinyt puolet Helsingin asukkaista mereen ja sattumalta kaikki tuttuni menisivät siinä. No en oikeastaan siltikään olisi niin vailla turvaverkkoa kuin sinä nyt.
Sen turvaverkon eteen joutuu tekemään työtä ja itse joustamaan. Mutta omien lasten takia on valmis vaikka mihin.
Sinun toimintasi on edesvastuutonta. Sinulla on lapsia, joten sitä vastuuta olisi aika alkaa kantamaan.