Mihin kaikkeen kuukausiraha "kuuluu" käyttää ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Kyseessä on 12 v tyttö joka tulee saamaan 30 e kuukausirahaa. Mitä kaikkea hänen itsensä kuuluisi kustantaa kuukausirahastaan? Miten teillä muilla:
miten iso kuukausi tai viikkoraha (huom. IKÄ )?
mitä kaikkea kuukausirahalla kuuluu lapsen itsensä hankkia ja mitä ovat ne hankinnat mitä aikuinen sitten ostaa ?
tytöt?
pojat?

En kaipaa keskustelua siitä, onko kuukausiraha järkevä ylipäätään - meillä alkaa tämä käytäntö ja meistä se on hyvä.
Meillä kuukausirahan saaminen edellyttää tiettyjen kotitöiden tekemistä, joten mitään tyhjästä tipahtavaa rahaa se ei ole. Siihen käytäntöön, että kotitöistä maksetaan, emme ala, toisilla se toimii, meillä mennään näin.

Keskustelua on vaan miehen kanssa siitä, mitä kaikkea lapsen kuuluisi kustantaa itse tuolla rahalla ja mitkä on aikuisten maksettavia, ohi kuukausirahan. Harrastusvälineet ja harrastus tietysti on aikuisten maksettavana...

????

Itse sain 500 mk kuukausirahaa ja sitä vastaan minulle kuului kylpyhuoneen pesu kerran viikossa ja oman huoneen siistinä pito.
Rahalla katoin omat ekstramenot eli meikit, ylimääräiset vaatteet, hampurilaiset ym. silloin ei vielä ollut kännyköitä.
Vanhemmat maksoivat harrastukset, ruuat, perusvaatteet (toppatakit, talvikengät), linja-autolipun ym.

me saatiin kuukausi rahaa muistaakseni 50-100mk riippuen siitä miten hyvin hoidettiin kotihommat. huoneet piti pitää siistinä, kahdesti viikossa viikkosiivous, keittiön siivous päivittäin jne.

rahat meni leffalippuihin, levyihin, mihin nyt nuoret niitä rahoja pistääkään.
vanhemmat tietty kustansi peruselämisen, mutta jos jotain ns. turhaa vaatetta haluttiin, se ostettiin itse.

Minusta vaatekulut kuuluu vanhemmille. Toki jos nuorella on jo "kaikkea" tarpeellista ja välttämättä HALUAA jonkin tietyn jutun niin sitten voi ostaa omalla rahallaan. Kännykkälaskussa usein saldo on 20? ja aika monilla se kuuluu menevänkin. Toisaalta vanhemmat vois maksaa sen kun muuten tosta 30?:sta ei jää juuri mitään jälelle muihin ostoksiin, mutta toisaalta olisi hyvä jos nuori oppis siten hallitseen omaa puhelinkäyttäytymistään. Esim. jos kaveria näkee joka päivä koulussa niin enää ei tarvi iltaisin soitella. Onhan tietsikkaan mahdollista laittaa mesekin ja sen välityksellä keskustella illalla jos asiaa on.

Omasta rahasta maksais sit karkit, lehdet, leffat. Eli siis jos ostaa jonkin irtonumeron tai käy leffassa/vuokraa leffan. Jatkan kohta... sotkeutui ajatus kun vaihdoin tässä lounakommentteja lapsen kanssa;)

Tytön voisi kuvitella ostavansa kaikki meikit ja hiushärpäkkeet ja korut ja tyttöjen lehdet jne. itse. Jos haluaa jotain erityistä kosmetiikkaa (hajuvesiä, oman hiustenhoitoaineen jne.) niin nekin voisi itse itselleen ostaa. Vaatehuolto ja harrastukset taas kuuluu mun mielestä vanhemmille. Johonkin kalliiseen harrastusvälineeseen voi sitten säästää kuukausirahastakin. Perushygieniatuotteet on kanssa aikuisten heiniä, kuten kuukautissuojat ja sen sellaset. Mutta jos nyt haluaa ostaa vaikka jonkun erityisen kalliimman deodorantin.. Ja sit tietty kun alkaa kavereiden kanssa liikkua niin rahanmenoa on paljon enemmän, jos vaikka leffassa käy, niin siihen menee jo helposti puolet tuosta rahasta ja jos käy lisäksi syömässä, niin menee melkein koko raha.

Mun mielestäni se kuukausiraha (jos siis on kyseessä tuollainen kohtalaisen pieni summa) on tarkoitettu omiin "ylimääräisiin" menoihin - karkit, leffaliput, meikit -tyyliin, tosin ei varmasti kaikkiin niihinkään riitä. Vaatteita 30 eurolla/kk ei ostella missään nimessä eikä tuolla rahalla kampaajaakaan saa maksettua.

Vanhemmille kuuluu meillä järkevä määrä perusvaatteita (jos haluaa PALJON ja MUOTIVAATTEITA lisää, niin itse ostettava), kouluun liittyvät menot, bussimatkat, tiettyyn rajaan asti kännykkälaskun maksu (esim.20e/kk),harrastuksiin liittyvät menot, lapsen huoneen sisustaminen viihtyisäksi,kännykkä, polkupyörä, peruskosmetiikka:hiustenhoitotuotteet, dödöt jne.

Lapsi itse ostaa karkit, grilliruuat,pizzat,lehdet,meikit,elokuvaliput,extra vaatteet,cd:t,elokuvat, Tiimarin ostokset jne.

Kyllä sen helposti osaa järkeillä miten tässä asiassa tulee toimia kun tuntee oman lapsensa ja ne tarpeet. Kaikilla kuviot ei mene samoin, esim. joku lapsi voi harrastaa vaan sitä musiikin kuuntelua ja silloin hänelle vanhemmat kustantaa ne cd-levyt.

Näin ulkopuolisena on helppo sanoa, että pääasiallisesti "kuuluis" maksaa itse kaikki extrat ja mieliteot. Vanhemmat siis ostaa vaatteet ja koulutarvikkeet, mutta jos pitää saada viimeisin merkkituote joka asiassa eikun säästämään se ylimenevä osa.

Nii ja onko tuo nyt siis yläasteen alottanu vai vielä kuutosella? Jotenkin siinä vaan menee selkeä raja. Kuutosella vielä on enempi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mun mielestäni se kuukausiraha (jos siis on kyseessä tuollainen kohtalaisen pieni summa) on tarkoitettu omiin "ylimääräisiin" menoihin - karkit, leffaliput, meikit -tyyliin, tosin ei varmasti kaikkiin niihinkään riitä. Vaatteita 30 eurolla/kk ei ostella missään nimessä eikä tuolla rahalla kampaajaakaan saa maksettua.

No, minusta summa ei pieni ole.
vaatteita tai shampoita ei lapsen tietenkään tarvitse ostaa itse :o eikä mitään kuukautissuojia - menkat ei ole vielä alkaneet. On aika lapsi vielä. Eikä lapsen kuulu kampaajaakaan maksaa - hyvänen aika, koko kuukausiraha menisi siihen, lapsi joutuisi puoli vuotta etukäteen suunnittelemaa hiustensa leikkuun ja säästämään!

Mutta nyt olen jo aika kivasti saanut vastauksia.

Miehen mielestä kun edes leffalippua ei lapsen tarvitsisi itse maksaa. Minä olen hiukkasen eri mieltä.
Eilen käytiin ruokakaupassa ja tyttö tuli sipsipussien kanssa. Kieltäydyin ostamasta, sanoin että omillaan voi ostaa, maksaa takaisin mulle kotona ( ei ollut rahapussi mukana).
Osti sitten jonkun nuorten lehden, antoi mulle sen rahan kotona, koska sanoin etten osta sitä, minusta se on niitä kk.-rahalla ostettavia.

Kuukausirahakäytäntö ylipäätään lapselle on aivan uusi, samoin miehelle. Mies on itse lapsena saanut aika ison kuukausirahan, jolla ei ole kustantanut kuin lähinnä hömppää itselleen.

Hiusjuttuja päätinkin just, etten enää osta itse. Olen ostanut muutaman nätin, joista on ilahtunut, mutta ei käytä niitä, Laittaa hiuksensa kiinni niillä kuminauhoilla, mitä minusta on tolkuttoman rumia.. Eli menevät hukkaan ne kalliimmat ja kauniit.

Yhteistyössä