mihin käytätte hunajaa

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
tuli vaan mieleen kun taas vanhan purkin nakkasin pois et mihin sitä ihmiset yleensä muuhun käyttää kun teehen? meillä sitä on käytetty lähinnä palovammoihin ja ötökän puremiin.
 
narikka83
sämpylöitten teossa, yskänlääkkeenä, kasvisten maustaminen, varsinki juureksille tosi hyvä! koirille annetaan jonku verta. pulla voitelussa, manteli pullalle hyvä.
 
Teessä, joskus kahvissakin. Kuumissa mehuissa flunssann aikaan. Leivän leivontaan ja satunnaisesti muihinkin leivonnaisiin. Tulisiin kastikkeisiin ruoanlaitossa. Kasvonaamioihin joskus. Silloin tällöin myös lapsille puuroon tai itselle jogurttiin.
 
"hmm"
harvemmin ruokaan, mutta teen lisäksi kasvonaamioihin, kreikkalaisen jogurtin mausteeksi, kurkkukipulääkkeeksi ja muuten vaan saatan joskus sitä lusikallisen ottaa :D eikö se törppö säilykkin ihan älyttömän pitkään, niin ei sitä joka päivä tarvitsekkaan minnekkään olla laittamassa.
 
vierailija
Olen yrittänyt käyttää mutta pahanmakuista se vaan on edelleenkin.:unsure: Sokeri maistuu paremmalle.
Sori kun taas mäkätän. :D
No jos sulla ei ole luomuhunajaa ollut, pahaa onkin. Ootko saanut tattarihunajaa? Se jää syömättä, niin pahaa on, vaikka olis luomuakin! Se maku tulee suoraan kasveista, mitä pesän ympärillä kasvaa. Mutta luomuvaihtoehto täytyy olla erikseen siksi, kun niissä muissa on niin paljon jäämiä kaiksesta, mitä ei pystytä kuitenkaan valvomaan. Muitakin pahan makuisia varmasti on, mutta ei niitä parhaita makuja kauppaan kukaan viekään;-)

Onhan ihmisellä oppimista, mullakin: lintujen laulut täytys opetella ... satakieli esimerkiksi. Urpiainen on tullut tutuksi. Valoa ainakin riittää nyt! Kastemadoista piti opetella lisää... Nehän sen maan hoitaa! Mutta ihminen on kautta aikojen pilannut sitä, eikä viisastu ollenkaan, kun on sellainen lammas, että kaikki käy. Mun tutut pyytävät nykyään hunajaa kahviinkin, jos ovat aikaisemmin käyttäneet sokeria. Sokeripussia ei ole ostettu aikoihin enää, kun luomusokerista tulee migreeni ja tavallisessa on niitä juurikkaan viljelyssä käytettyä myrkkyjäämiä. Ei se ennenmuinoin ollut myrkyllistä, mutta kauan on ollut. Mistälähtien, en osaa sanoa, mutta luomuhunajaa ei saanut kaupoista ostaa vielä silloin, kun meillä oli mehiläispesä - en siis tiedä.


1642 on kirjoitettu uudesta kuusta jotain:

"1:13Älkät sillen teidän ruocauhrian huckan tuoco edes/ suidzutus on minulle cauhistus. Utta Cuuta ja Sabbathia cosca te tuletta cocoon/ en minä kärsi: sillä nijsä on wäkiwalda ja wäärys.

1:14Minun sielun wiha teidän Utta Cuutan ja juhlapäiwän/ minä olen nijstä suuttunut/ minä wäsyn sijtä kärseisäni.

1:15 Ja cuin te parhallans käsiän nostat/ nijn minä cuitengin käännän silmäni teistä pois: ja waicka te paljo rucoilisitta/ en minä cuitengan teitä cuule/ sillä teidän käten owat werta täynäns.

1:16 Peskät/ puhdistacat teitän/ pangat teidän paha menon pois minun silmäin edest.

1:17 Lacatcat pahasta/oppicat tekemän hywä/ ja edzikät oikeutta. Auttacat alaspainettua/ saattacat orwoille oikeus/ ja auttacat lesken asiata:

1:18 Ja sijtte tulcat/ ja cadzocam cummalla oikeus on/ sano HERra. Jos teiden syndin weriruskiat olisit/ nijn heidän pitä lumiwalkiaxi tuleman: ja waicka he olisit nijncuin ruusun carwaiset/ pitä heidän cuitengin nijncuin willa tuleman.

1:19 Jos te minua cuulisit/ nijn te maan hywyden nautidzisit.

1:20 Mutta jos te poikette pois ja oletta cowacorwaiset/ nijn miecka syö teitä: sillä HERran suu puhu sen.

1:21 Cuinga se tapahtu että hurscas Caupungi on portoxi tullut? hän oli täynäns oikeutta/ wanhurscaus asui hänesä/ mutta nyt murhajat.

1:22 Sinun hopias on carrexi tullut/ ja sinun juomas on wedellä secoitettu.

1:23 Sinun päämiehes owat wilpistellet/ ja warasten cumpanit/ caicki he mielelläns lahja ottawat/ ja pyytäwät andimita. Ei he orwoille oikeutta tee/ ja leskein asia ei tule heidän eteens....

...1:29 Sillä heidän täyty häpiään tulla tammein tähden/ joita he himoidzit/ ja häwäistyxi tuleman krydimaiden tähden/ jotca he walidzit.

1:30 Cosca te tuletta nijncuin jocu tammi cuiwilla lehdeillä/ ja nijncuin jocu wedetöin krydimaa.

1:31 Ja cosca warjelus tule nijncuin rohdin/ ja teidän tecon nijncuin kipinä. Ja he sytytetän ynnä molemmat/ jota ei kengän sammuta."

.... kirjoitti Jesaja, tuossa Jeremia vuodelta 1548
 

Yhteistyössä