Mihin aikaan laitatte lapsenne nukkumaan? (ikä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Unimatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Poika täyttää pian vuoden ja sinnittelee yksillä päikkäreillä (päivällä nukkuminen ei siis kiinnosta pätkän vertaa) ja yö unille käy ennen kahdeksaa. Yöllä nukkuu kuin tukki 12 tuntia putkeen.

Mutta ystäväni on lapsensa kanssa kotona ollut sen 3 vuotta.
Olen monesti sanonut tästä miten lapsi nukkuisi aamusta pidempään jos valvottaisi myöhempään mutta vastaus on ehdoton ei.
Kerran tuskaili kun oli pistänyt pojan sänkyyn 18-18.30 ja ihmetteli kun yritti nukuttaa sitten kaksi tuntia lasta. No eihän toista välttämättä tuohon aikaan väsytä.
Kaverini toimii täysin kellon tarkkuudella. Viisi minuuttia jos pojan ruoka myöhästyy niin se on katastrofi tilanne. Olen yrittänyt rauhoitella ettei se ole niin vakavaa, mutta kaverini ottaa lapsen hoidon jokseenkin jonkun "taulukon mukaan" mikä sekunti tekee mitäkin. :/

[QUOTE="unimatti";23965435]Mutta ystäväni on lapsensa kanssa kotona ollut sen 3 vuotta.
Olen monesti sanonut tästä miten lapsi nukkuisi aamusta pidempään jos valvottaisi myöhempään mutta vastaus on ehdoton ei.
Kerran tuskaili kun oli pistänyt pojan sänkyyn 18-18.30 ja ihmetteli kun yritti nukuttaa sitten kaksi tuntia lasta. No eihän toista välttämättä tuohon aikaan väsytä.
Kaverini toimii täysin kellon tarkkuudella. Viisi minuuttia jos pojan ruoka myöhästyy niin se on katastrofi tilanne. Olen yrittänyt rauhoitella ettei se ole niin vakavaa, mutta kaverini ottaa lapsen hoidon jokseenkin jonkun "taulukon mukaan" mikä sekunti tekee mitäkin. :/[/QUOTE]

Hmm, aika kummaa. Moneltako se lapsi sit herää aamulla? Jotta ehtiikö se edes syödä päivän aikana tarpeeksi usein, jos menee nukkumaan jo 17:30. Meitä on monenlaisia, pääasia että se lapsi saa riittävästi unta. Kummallista silti mun "korvaan" :D

Meillä 2 ja 3 vee menevät nukkumaan klo 21. Pienempi nukahtaa suht nopee, isompi vasta vaille kymmenen. Pienempi nukkuu aina päikkärit, isompi satunnaisesti. Heräilevät 7-7.30 aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;23965428:
En halua kritisoita tai moittia sua, mutta pisti silmään toi "vaikka aamuun asti", enkä ymmärrä sitä lainkaan noin pienillä lapsilla. Miksi/mikä idea tossa on? :)

No ne ei ensinnäkään valvo koskaan aamuun asti :). Mutta saisivat valvoa, en patistele nukkumaan. Menevät itse nukkumaan kun väsyttää, käytännössä se on nyt ollut klo 22-23:30 tienoilla. Paitsi Euroviisuiltana valvoivat aamukahteen kyllä.

Aamulla nukkuvat pidempään, mikä on hyvä asia koska ovat yleensä päivät kotona ilta- ja yötyötä tekevän isän kanssa, jonka aamuherätykset eivät suinkaan tapahdu kello 8 aamulla vaan joskus puoleltapäivin vasta.

Itse saavat siis päättää milloin nukkuvat ja milloin heräävät, jos ja kun ei ole aamuherätystä. Huomisaamuna on pojalla, hänellä on päiväkotipäivä 7-12 mutta tyttö jää kotiin.

Viimeksi muokattu:
Meillä reilu 6v haluaa valvoa yömyöhään kuten isänsäkin. Nukkumaan hän menee noin 23:00 - 23:30 aikaan ja nukkuu aamulla noin yhdeksään asti.

Tosin nyt kun syksyllä on koulu alkamassa, on pakko rukata rytmejä aiemmaksi. On yritettävä saada tenava nukkumaan noin 21:00 aikaan.

2v7kk ja pyritään laittamaan viimeistään klo 21 nukkumaan. Tosin nytkin on kohta kaks tuntia taistellu vastaan ja kolina kuuluu huoneesta vieläkin :( Niin ja päikkäreitä ei nuku.

Meillä 7v ja 4,5v menevät nukkumaan n. klo 20-21. Nyt lomalla menevät 21 aikaan omiin huoneisiinsa, saavat kauemmin lukea/kasata legoja tms ja laittavat sitten nukkumaan kun nukuttaa, yleensä viimeistään 22. Vanhempi herää aamulla jo seitsemältä, nuorempi tunnin myöhempään. Katsovat lastenohjelmia kun äiti vielä nukkuu :)

1v9kk ja 2x 5kk menevät sänkyihin iltasatua kuuntelemaan klo 20.30 ja nukahtavat sen jälkeen. Heräävät aamulla 8-9 aikaan. Kaikki siis nukkuvat samassa huoneessa.
Isoin nukkuu päikkäreitä 1.5-2h ja pienemmät 2x 1.5-2h

[QUOTE="vieras";23965410]Meillä 4 v. menee viimeistään klo. 20 nukkumaan arkisin, ihan jo siksikin että äidin on pakko ehtiä/jaksaa vielä opiskellakkin illanpäälle.
Lomalle sitten 20-22 välillä. :)[/QUOTE]

Sama juttu meillä :) Minä tarvitsen illalla aikaa hengähtää ja opiskella. Lomalla voidaan ottaa rennommin. Lapset 3v,5v ja 7v.

Meillä 5v., 3v ja 6kk lapset. 5v ei enää nuku päiväunia. 3v nukkuisi välillä ja välillä se tarkoittaa sitten sitä, että klo 6 herännyt 3-vuotias on vielä klo 22 aikaan hereillä, jos päiväunet on nukuttu. Joten mieluummin minäkin porskutan päivän ilman päikkäreitä ja laitan lapsen tarvittaessa jo klo 17.30 nukkumaan, sillä MINÄ en jaksa valvoa klo 6-22 välistä aikaa sen 3v. kanssa.

Vastaus kysymykseen, lapsemme käyvät yleensä nukkumaan silloin kun ovat väsyneitä, vaikka sitten jo viideltä. Vauvalla ei vielä tarkkaa rytmiä ole, kun nukkuu useita päiväunia, yöunille käy välillä klo 19 ja joskus klo 22.

2v7kk menee noin 22.30-24.00. Aamulla herää 9.00-10.45.
Nukkuu päikkärit ehkä 2x viikossa. Yöunia yleensä 10-12h. On selvästi iltavirkku, aamutorkku. Ja saa ollakin koska on kotihoidossa ja isänsä työaikojen vuoksi ei ehtisi muuten olla yhtään isänsä kanssa.

Mielestäni meillä on ihanan joustava ja luonnollinen rytmi. Eihän se yleensä muiden lapsiperheiden aikatauluihin sovi, mutta haitanneeko tuo. Mieluummin menen kauppaan klo 18 tai 19 ihan rauhassa kuin lähden puistoon 7.30.. ;)

Kohta 11v menee sänkyyn 22.00 ja nukahtaa siinä 23-00 välillä.7 ja 4v menevät sänkyyn siinä 21-22 välillä ja nukahtaminen johtuu päivän aktiviteeteista riippuen 21-23 välillä.

Yhteistyössä