Mihi tää maailma on menossa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nanna85

Aktiivinen jäsen
15.08.2009
1 440
0
36
Pikku tytöt puetaan jo "aikuiseks" ja meikataan jne jne..

Sit ku viel jotkut stressaa ostaako kännykän lapselleen ku menee ekaluokalle tai läppärin yms..

Onkos se niin että lapset ei voi olla enään lapsia vaan heidän pitää vallan olla tietotekniikasta perillä jo noin nuorina.?

Mihin jäi se huoleton lapsuus..? Missä naapuri tytöt ja pojat leikki keskenään pihalla leikkejä.. eikä istuksinut sisällä pelejenkanssa jne..

kai musta on tullu jo vanha tjn.. :whistle:

Niinpä, samaa asiaa oon miettiny ja paheksunu. Mä sain ekan oman puhelimen vasta aikuisena, samoin läppärin vasta yli kolmekymppisenä. En anna lasten pelata kuin harvoin sillä jos mitään muuta ei keksitä. Lapset ulkoilee joka päivä, välillä pitää oikein komentaa sisälle. Esikoisella on kyllä se känny, muttei juuri saa soitella sillä ja on palveluestot.

Ei tekniikkaan tutustumisessa ole mitään vikaa vaikka se tapahtuisi jo 2-3v. iässä, vaan siinä että annetaan sen oman mussun jäädä siihen ruudun eteen joka päivä.

Ihan kuin sanoit, lapsien kuuluu liikkua ja leikkiä ihan oikeasti eikä virtuaalisesti.

• Tykkää
Reactions: Data
Ei se kaikki tietotekniikka ole pahasta eikä sen käyttäminen tarkoita sitä, etteivätkö lapset osaisi olla ulkona tai että he käyttäisivät tietotekniikan parissa koko lapsuutensa. Ajat muuttuvat.

• Tykkää
Reactions: Data
Ja ihan sivuhuomautuksena jos lapsi on jäädäkseen mihin tahansa älyn tappotilanteeseen (esim. lastensarjojen kierrätys töllössä koko päivän) niin kyllä aina joku tapa siihen aivosolujen tappamiseen löytyy, ja syy ei ole silloin siinä mitä lapsi tekee vaan kuka sen lapsen antaa jäädä siihen ruudun eteen, oli töllö tai tietokone kyseessä.

Ei se aina oo pahasta. Ystäväni osti viime syksynä ekaluokkalaiselle kännykän ja on ollu niin helpottunut ku lapselle voi soittaa kun ei kuulu koulusta kotiin (jos on unohtunut vaikka potkimaan lumikökkejä tms) eikä tartte sydän kurkussa vaan ootella.. Ja muutenkin on helppo saada yhteys lapseen jonka maailma avartuu ja tulee uusia kavereita kun lähtee kouluun..

Ihan hyvä lastenkin kasvaa nykymaailmassa tietotekniikan parissa. Maailma kuitenkin teknistyy ja kehittyy jatkuvasti. Mä oon ap:tä vuoden vanhempi, ja kyllä meillä oli sellainen aataminaikuinen tietsikka jo silloin, kun olin ekalla. Kännykän sain kolmetoistavuotiaana yläasteelle mennessäni.

Ei se tarkoita, että koko elämä on sitten vain sitä kännykän ja tietsikan ja pleikkarin yms. kanssa pelaamista, ne vaan on luonnollinen osa nykylasten maailmaa.