migreenistä pari kysymystä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miggis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miggis

Vieras
tuli tosta toisesta ketjusta mieleeni...

Kuinka usein teillä näitä migreenejä on? Ja mikä sen laukaisee? Ja oletteko muuttaneet ruokavalioa sen takia? Ihan vaan mietin et mitä mä tän omani kanssa teen kun alkaa hermo menemään näihin migreeneihin... vaikka eihän niistä kyllä oikein eroon pääse. Mulla väheni kun lopetin pepsi maxin juomisen ihan kokonaan... Onko väliä ootko lihava vai laiha, onko migreeniä silti....?

vielä voisin lisätä kysymyksiin kuinka kauan teillä migreeni kohtaus kestää? kun mulla voi mennä viikkokin.=( mulla on migreeniä ainakin kerran kuussa. useimmiten pari kertaa kuussa ja kesää tosiaan viikon kerrallaan. muuta laukaisutekijää en ole löytänyt kuin ennen kuukausia on yks kohtaus.

ja vielä listaan että onko teillä lääkitystä, täsmälääkettä vai käsikauppakamaa?

mulla n. kerran kuussa. Hormoonivaihtelut vaikuttavat, joten menkkojen aikana yleisimmin. saattaa myös tulla muutenkin. Mulla menee sillee että kun kohtaus tulee, otan migreenilääkkeen (+pahoinvointilääkkeen) ja menee ohi. Yleensä tulee seuraavana päivänä uusi kohtaus ja sama homma sen kanssa taas... oksennan lähes joka kerta, mulla ei oo mitään näköongelmia, muuta kun että valon ja hajun arkuus on aina...ja melunarkuus myös. Sori vähän sekavasta tekstistä ;-)

Itsellä migreeniä esiintyy myös noin parisen kertaa kuussa. Ruuista en ole muuta laukaisevaa löytänyt kuin iki ihana suklaa =(. Voimakkaat hajut (hajuvedet, pesuaineet yms) sekä kirkkaat valot hämärämmän jälkeen laukaisevat migreenin useimmiten. Sekä pitkään itkeminen tekee ensin päänsäryn joka usein taittuu migreeniksi.
Itsellä on migreeniin täsmälääke joka otetaan heti oireiden ilmettyä. Oireina erittäin voimakkaasti toispuoleinen kipu sekä migreenin iskettyä päälle pahoinvointi, pyörtyily yms. Kohtauksen iskiessä vetää kyllä totaalisesti sänkypotilaaksi. Ei valoa ei kovia ääniä ei mitään, muuta kuin järkyttävä kipu..
Migreeni kestää itselläni (mikäli en lääkettä ehdi ajoissa ottaa) kolmisen päivää. Ensimmäisenä päivänä kipu alkaa, toisena on pahimmillaan ja kolmantena tuntuu vielä jomotuksena. Kolmantena päivänä altistuminen hajuille ja valoille ja koville äänille voi jatkaa kohtausta.

Aikoinaan minulla oli migreeniä lähes joka viikko jolloin ehdittiin jo miettiä estolääkityksen aloittamista. Mutta täsmälääkkeillä saatiin sen verran kuriin ettei estoa aloitettu.

Mulla on noin kerran 1-2 kuukaudessa. Hormonit vaikuttaa ja stressi. Ruuista en ole ihan päässyt selvyyteen. Kohtaus kestää muutaman tunnin, ja särky ei välttämättä edes ole kovin paha. Mulla pahinta on auraoireet. Näköhäiriöt on pahat, ajatus ei kulje, ja puhe puuroutuu. Ne menee yleensä tunnissa ohi, mutta sen ajan olen aika toimintakyvytön. Töitä en siis kykene tekemään silloin, vaikka minun työssäni on vaikea lähteä kesken päivän poiskaan.

Lääkkeeksi otan reilun annoksen buranaa. On kyllä ollut tarkoitus mennä lääkäriltä pyytämään parempia läkkeitä.

Mulla ei myöskään läheskään aina ole kipu aivan sietämätön...jatkuva jomotus mikä äityy sitten kovaksi kivuksi päivän mittaan. En työpäivän aikana ota lääkettä, ellei ole aivan pakko. Lääkkeen vaikutusoireet kun ovat mulla välillä sietämättömämmät kuin itse kipu... raskausaikana kävin akupunktiossa mikä auttoi hyvin!! Raskauden jälkeen en huomannut enään apua kun kerran kävin, tarkoitus olisi käydä uudelleen testaamassa.

onko kellään ne magneettikorut oikeasti tehonneet niin kuin väitetään???? itse en usko niiden vaikutukseen...

Mulla tulee migreenit ihan miten sattuu... Joskus sen aiheuttaa stressi, joskus kirkas valo, joskus väärä ruoka, tuoksut ym. Jos ulkona on hämärää ja meen esim. ruokakauppaan, niin migreeni iskee niistä voimakkaista loisteputki valoista... Nykyään käyn kaupassa aurinkolasit päässä. Tylsää, mutta pakollinen juttu! Kerää kyllä katseita. Mä oon usein hakenut ensiavusta kipupiikin, koska muuten se särky ei laukee millään. Mulla menee näkö, eikä sekään oikein palaudu ennenkun sen piikin oon hakenut. Mä otan ihan Panadolia ja nyt sain reseptin Voltaren tabletteihin. Katotaan josko ne auttais! Särky saattaa kestää viikonkin, jos en tuota kipupiikkiä ole saanut. Oireina mulla on puheen puuroutuminen, huimaava olo, käden tai puolikkaan kasvojen puutuminen, sahalaidat silmissä, silmissä näkyy asiat hidastettuina ym. Ruuista mulle migreenin aiheuttaa cola-juomat, kahvi, suklaa, appelsiini, ainakin nämä joskus voi joku muukin sen tehdä. Tosi ärsyttävä on tuo vaiva! :( Tsempit kaikille samasta asiasta kärsiville!!

7 lisää vielä. Myös usein otettu Burana teki migreeniä. Se nestemäinen punainen tabletti, en tiiä, että onko niitä enään edes myynnissä... Se vaan vaikutti nopeemmin, niin siksi niitä käytin ja ovat laktoosittomia. Mutta Burana rupes myös turvottaan mun suuta ym. Eli se jäi kokonaan pois mun käytöstä.

Meillä on 13v tyttö, joka itse kertoo että hänellä on aina välillä pienenäkin ollut päänsärkyä. Meillä asuessaan on ainakin muutaman kerran vuodessa ollut kova päänsärky,- niin kova että on oksentanut ja mennyt sitten nukkumaan ja aamulla kaikki ok.
Miten teillä on migreeni alkanut, minkä ikäisenä, miten todettu, onko pahentunut vuosien mittaan jne?

Mulla on ollut migreeni 30 vuotta. Alkoi siis kun olin 8v. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä harvemmin kohtauksia tulee. Ja nykyään auttaa ihan burana800, jos tarpeeksi ajoissa ottaa. Buranaa joudun ottamaan ehkä 4 krt/kk. Joskus tulee kohtaus päälle, siihen yleensä auttaa Imigran. Todella harvoin (1-2 krt vuodessa) menee niin pahaksi ettei voi mitään tehdä ja oksentaa. Tuo paha kohtaus kestää yleensä 12-24h.

Mulla ei ole mitään käsitystä mikä sen migreenin laukaisee. Mutta nykyään siis on onneksi aika hyvin hallinnassa. Ennen oli pahoja kohtauksia paljon paljon useammin ja pelkkä burana ei auttanut koskaan.

Kuulostaa melko pahalta teidän muiden migreenikohtaukset...omien kanssa kun pärjää vielä ihan melkohyvin. mulla tekee myös, ja kesällä varsinkin, kun herää aamulla ja on jo niin valoisaa ja aurinkoista. Mistä syystä sitten laitettiin pimeämmät verhot makkariin... Mutta kyllä kertakaikkisen paska vaiva!!!

Yhteistyössä