Migreenistä ( ja miksei muutenkin päänsärystä ) tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Potilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Potilas

Vieras
Minä olen vuosikaudet kärsinyt migreenistä joka tulee aina oikealle puolelle. Muunlaisesta päänsärystä kärsinkin erittäin harvoin, ehkä kerran muutamassa vuodessa. Migreenin voimakkuus ei onneksi aina ole niin paha että joutuu punkan pohjalle mutta usein kuitenkin.
Migreenien määrä on vaihdellut niin että joku aika sitten puoli vuotta migreeni oli vähintään kerran viikossa ja se kesti 2-3 päivää ( lääkkeet helpottivat hetkeksi ). Nyt migreeneitä on syksyn jälkeen ollut ehkä kerran kuussa.
Olen ollut tiheästi raskaana ja imettänyt joten täsmälääkkeitä olen viimeeksi käyttänyt vuonna 2007 enkä ole sen jälkeen muistanut reseptiä edes uusia. Lapsi syntyi alkuvuodesta 2008 ja toinen lapsi keväällä 2010.
Mutta burana+panacod yhdistelmä on ollut melko toimiva apu.

Toissapäivänä ja eilen oli kovat kivut ja molempina päivinä otin tuota yhdistelmää ja se auttoi.
Tänään aamupäivällä vähän päätä juimi mutta varsinaista kipukohtausta ei tullut. Nyt kuitenkin äsken vähän heikotti ja huimasi ja tuntuu että oikea puoli tuolta takaraivolta niskaa kohti ja sieltä hartiasta sormiin asti vähän puutuu. Tai on voimattomampi kuin vasen puoli. Ei pistele eikä kasvot tunnu puutuneilta tai roiku eikä puhe ole epäselvää tms.

Onkohan kyse jostain lihasjumista vai voisiko olla vakavampaakin ja liittyä tuohon päänsärkyyn jotenkin? Kipuja ei ole.

Mies oli sitä mieltä että pitää lähteä sairaalalle tai ainakin soittaa mutta itse vielä epäröin vähän ( niin kuin usein etten vaan olisi taakaksi hoitohenkilökunnalle turhaan ) ja ajattelin täältä kysellä kun täällä usein on ihmisiä joilla on samankaltaisia kokemuksia ja vastauksen saa melko nopeastikin :)

Veikkaan että kyse lihasjumituksesta, migreenin ohella voi olla monenlaisia kipuja, kolotuksia, ja tuntemuksia. Mutta jos toisaan alkaa enempi puutumaan ja tulee ne puhe yms oireet niin kiireesti ambulanssi paikalle.

Minun migreenikohtauksiini liittyy usein toisen puolen puutuminen, ikävän usein jopa halvausoireet. Joskus puutuu takaraivo, joskus kasvot, joskus käsi ja jalka on täysin voimattomia ja kasvot roikkuvat & puhe on puuromaista.

Migreeni on siitä kavala juttu, että se voi tosiaan aiheuttaa vaikka mitä omituisuuksia. Oireita ei kuitenkaan voi ihan helpolla erottaa vaikka aivoverenvuodosta tai lihasjumista.

Mun sukulaisella oli koko elämänsä tosi pahoja migreenikohtauksia. Kestivät monta päivää ja olivat ihan jo rampauttaviakin. Erään kerran hänellä oli ollut päällä taas kolmatta päivää migreeni klassisin oirein, meni illalla nukkumaan ja aamulla löytyi kuolleena sängystä. Ei ollutkaan migreeni sillä kertaa vaan aivoverenvuoto. :(

Kerran olen soittanut ensiapuun pääkivun vuoksi, ja hoitaja sanoi että aivoveren vuodon tai tukoksen kyllä huomaa, kipu on järkyttävä, tai tulee halvausoireita, tai puheoireita tai tajunnanlaskua. Ei kuulema voi erehtyä. Mutta kyllä se silti mietittyttää kun monesti päässä tuntuu vähän vaikka miltä. Minulla uutena oireena lapaluusta alkaen koko vasemman puolen kipu, ennen oli "vain" päästä vas puoli.

Mun sukulaisella oli koko elämänsä tosi pahoja migreenikohtauksia. Kestivät monta päivää ja olivat ihan jo rampauttaviakin. Erään kerran hänellä oli ollut päällä taas kolmatta päivää migreeni klassisin oirein, meni illalla nukkumaan ja aamulla löytyi kuolleena sängystä. Ei ollutkaan migreeni sillä kertaa vaan aivoverenvuoto. :(

Tullut nukkuessa todennäköisesti niin paha vuoto ettei olisi ollut mitään tehtävissä.

:(
Mä kysyin lääkäriltä että mistä hitosta minä tiedän, onko mulla migreenikohtaus päällä vaiko aivoverenvuoto. Veljelläni kun repesi aivoverisuonet kolmesta kohtaa 25 v iässä eli rasite sellaiseen on olemassa.

Ei sitä kuulemma tiedä mistään. Eikä päätä tietenkään joka migekohtauksen tullen voi alkaa kuvaamaankaan.

[QUOTE="veikka";23072626]Kerran olen soittanut ensiapuun pääkivun vuoksi, ja hoitaja sanoi että aivoveren vuodon tai tukoksen kyllä huomaa, kipu on järkyttävä, tai tulee halvausoireita, tai puheoireita tai tajunnanlaskua. Ei kuulema voi erehtyä. [/QUOTE]

Eli kuten mun migreenikohtaukset...

[QUOTE="veikka";23072626]Kerran olen soittanut ensiapuun pääkivun vuoksi, ja hoitaja sanoi että aivoveren vuodon tai tukoksen kyllä huomaa, kipu on järkyttävä, tai tulee halvausoireita, tai puheoireita tai tajunnanlaskua. Ei kuulema voi erehtyä. Mutta kyllä se silti mietittyttää kun monesti päässä tuntuu vähän vaikka miltä. Minulla uutena oireena lapaluusta alkaen koko vasemman puolen kipu, ennen oli "vain" päästä vas puoli.[/QUOTE]

No se kipuhan on jotain aivan järkyttävää mutta tänään sitä ei ole ollut.
Halvausoireita tms. ei ole ikinä ollut. Nyt ihan uusi oire tämä toisen puolen voimattomaksi meno ja huimaaminen. Ja ilman kipua.

Eli kuten mun migreenikohtaukset...

Minunkin migreenkohtaukset on todella pahoja, tuntuu että kallo halkeaa justiinsa, kuin kuolemaa odottaisi ja toivoo että migreenilääke tehoaa mahdollismman pian. Mutta aivoverenvuoto kipu on tajunnanräjäyttävä kipu. Se kuule pitäisi erottaa, koska sitä ei kestä millään. Mut ehkä voi olla yksilöllistä. Onhan nää kovat pääkivut aina aika järkyttäviä kun ei tiedä mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.

[QUOTE="veikka";23072660]Minunkin migreenkohtaukset on todella pahoja, tuntuu että kallo halkeaa justiinsa, kuin kuolemaa odottaisi ja toivoo että migreenilääke tehoaa mahdollismman pian. Mutta aivoverenvuoto kipu on tajunnanräjäyttävä kipu. Se kuule pitäisi erottaa, koska sitä ei kestä millään. Mut ehkä voi olla yksilöllistä. Onhan nää kovat pääkivut aina aika järkyttäviä kun ei tiedä mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.[/QUOTE]

Mulla ei auta migreenilääkkeet, ne on yhtä tyhjän kanssa. Kun kunnon kohtaus iskee niin menen päivystykseen (ts. joku vie minut sinne, itse hädintuskin pysyn pystyssä, päänsärky on invalidisoiva ja lisäksi oksennan hullun lailla, olen puoliksi halvaantunut, puhe on puuromaista, on epätodellinen ja hirmu ahdistava pakokauhuinen olo), saan tipan kautta kipulääkecocktailia ja jossain vaiheessa elämä taas voittaa.

:(
Mä kysyin lääkäriltä että mistä hitosta minä tiedän, onko mulla migreenikohtaus päällä vaiko aivoverenvuoto. Veljelläni kun repesi aivoverisuonet kolmesta kohtaa 25 v iässä eli rasite sellaiseen on olemassa.

Ei sitä kuulemma tiedä mistään. Eikä päätä tietenkään joka migekohtauksen tullen voi alkaa kuvaamaankaan.

Joo, siinähän se onkin kun ei voi ikinä tietää.. Kun tääkin käyttäytyi perheen mukaan ihan kuin migreenikohtaukset ennen sitä.

[QUOTE="veikka";23072660]Minunkin migreenkohtaukset on todella pahoja, tuntuu että kallo halkeaa justiinsa, kuin kuolemaa odottaisi ja toivoo että migreenilääke tehoaa mahdollismman pian. Mutta aivoverenvuoto kipu on tajunnanräjäyttävä kipu. Se kuule pitäisi erottaa, koska sitä ei kestä millään. Mut ehkä voi olla yksilöllistä. Onhan nää kovat pääkivut aina aika järkyttäviä kun ei tiedä mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.[/QUOTE]

Mutta sekin on vaarana että jos se verenvuoto osuu tiettyyn kohtaan niin potilas ei tunne/tajua kipua niin pahana vaan kokee sen normaalina migreeninä, kun vuoto sekoittaa päätä entisestään.

Mulla ei auta migreenilääkkeet, ne on yhtä tyhjän kanssa. Kun kunnon kohtaus iskee niin menen päivystykseen (ts. joku vie minut sinne, itse hädintuskin pysyn pystyssä, päänsärky on invalidisoiva ja lisäksi oksennan hullun lailla, olen puoliksi halvaantunut, puhe on puuromaista, on epätodellinen ja hirmu ahdistava pakokauhuinen olo), saan tipan kautta kipulääkecocktailia ja jossain vaiheessa elämä taas voittaa.
Kuinka usein sinulla on kohtauksia? Itselläni voi olla jopa 12 kohtausta kuukaudessa. Toisiaan on niin paha että oksennan enkä pysty muuta kuin makaamaan, ja odottamaan että lääke tehoaa. Joskus osaan ottaa lääkkeen tarpeeksi ajoissa ja pahin ei pääse päälle. Mutta ne lääkkeet aiheuttaa erittäin huonoa ja heikkoa oloa, keho on kuin hakattu, jalat, kädet ja sydänala tuntuu kummalliselta.

No, migreenikipu voi olla joo paha. Mutta työkyky meni kun mulla alkoi sarjoittainen päänsärky, se oli tajunnanräjäyttävä kipu, eikä siihen auttanut mikään, kesti kolmisen kuukautta, ja tuli joka päivä. Kuvissa kävin eikä niistä löytynyt mitään..

Mulla siis esiintyy kaikkia kolmea pää-päänsärkytyyppiä. Mulla saattaa puutua käsi tai kasvot, vetää viulunkielikipuna niskassa, huimaa, väsyttää yhtäkkiä, tuntua koko pään puristava panta, kipuilla vain toinen puoli päästä, "vetää suonta" päälaella, tuntua kipu silmien välissä, voi tulla "putoamisen" tunne....

klassisesti halvausoireisessa mgreenissä on ensin sitä puutumista yms, sitten se menee ohi ja alkaa kipu. aivoverenvuodossa molemmat yhtäaikaa. kaikilla tietenkään ei mee just näin. halvausoireeseen migreeniin liittyy myös lisääntynyt aivoveritulpan riski, joten ap, jos oireet ei helpota vaikkappa tunnin sisällä niin soita viimeistään silloin sinne päivystykseen

[QUOTE="veikka";23072720]Kuinka usein sinulla on kohtauksia? Itselläni voi olla jopa 12 kohtausta kuukaudessa. Toisiaan on niin paha että oksennan enkä pysty muuta kuin makaamaan, ja odottamaan että lääke tehoaa. Joskus osaan ottaa lääkkeen tarpeeksi ajoissa ja pahin ei pääse päälle. Mutta ne lääkkeet aiheuttaa erittäin huonoa ja heikkoa oloa, keho on kuin hakattu, jalat, kädet ja sydänala tuntuu kummalliselta.[/QUOTE]

onko sinulla estoläkiys käytössä? minulle sanottiin joskus että jos 5 kohtausa kuussa tai yli niin pitäisi estolääkitystä kokeilla

[QUOTE="vieras";23072789]onko sinulla estoläkiys käytössä? minulle sanottiin joskus että jos 5 kohtausa kuussa tai yli niin pitäisi estolääkitystä kokeilla[/QUOTE]

Mulla ei ainakaan estolääkityksestä apua. Kohtauksia tulee jopa 25 kertaa kuussa pahimmillaan.

[QUOTE="vieras";23072789]onko sinulla estoläkiys käytössä? minulle sanottiin joskus että jos 5 kohtausa kuussa tai yli niin pitäisi estolääkitystä kokeilla[/QUOTE]
Muutaman vuoden oli estolääkitys josta ei ollut mitään apua. En ole lukuisista pyynnöistä huolimatta päässyt neurologille, joten migreeniä ei ole tutkittu kunnolla ja kokeiltu jotain muuta estolääkitystä, koska kuulema tulen toimeen näinkin. (siis koska migreenilääke tehoaa liki joka kerta)

Yhteistyössä