migreeniä..kauheeta

Onko muita täällä semmoisia odottajia jotka kärsii migreenistä??Siis mulla ei yleensä ole muutoin migreeniä,mutta nyt taas se iski ku olen raskaana ja viikkoja 17 ja risat ja viime raskaudessa oli ihan sama juttu.Migreeniä vähä väliä..ja sit mikä vielä kauheinta ku tähän ei ole mitää lääkitystä eikä mitään muuta saa syödä ku panadolia ja sehän nyt ei auta ku kohtaus iskee..mitä mää teen?Voisko tähän saada mitää apua mistään lääkkeistä tai edes jotakin.. :'(

kyllä täällä on myös takana yksi migreenijakso, juuri samoilla viikoilla...mulla migreeni hyvin harvinaista mutta viime raskaudenkin aikaan oli kohtauksia ja jaksoja että päänsärky oli muutaman päivän koko ajan taustalla.

kipin kapin lääkäriin hakemaan vahvempaa troppia, nimittäin panacodia saa syödä raskaana ollessa.se on kumminkin vahvempaa kun pelkkä panadol.

Itse olen jo rv 37+, mutta kärsin myös migreenistä niin raskausaikana kuin muutoinkin. Ja eihän panadolista tosiaan mihinkään apua ole.
Itselläni auttoi tosi paljon kun rauhoitin elämääni rakskausaikana ihan tietoisesti. Elin suht säänöllistä rytmiä ja söin pieniä määriä, mutta aika useasti pitkin päivää ja ennen kaikkea, nukuin todella paljon= riittävästi. Kohtauksia ei juurikaan ole ollut ja jos sellainen onkin ollut, olen sitten vain maannut pimeässä kylmä kääre päässä hiljaisuudessa. Muuta ei paljon voi, mutta tuo rytmi ja riittävä nukkuminen ovat kyllä auttaneet, sillä varsinkaan nyt enää minulla ei ole ollut kohtauksia. Ja minulla siis noihin migreenikohtauksiin on auttanut vain sellainen "täsmälääke" kaikki muut ovat ihan turhia.

Niin ja tietysti olisi hyvä välttää migreeniä laukaisevia tekijöitä, jos vain tiedät, mikä noita kohtauksia sinulle aiheuttaa.. Liian pimeässä esim tv:n katsominen tai lukeminen, jotkin tuoksut, suklaa tms.. Ja painottaisin erityisesti riittävää lepoa, se on kaiken a ja o! Ja stressi lisää myös migreeniä.

Toivottavasti jostain on apua sinulle ja kohtaukset vähenisivät, koska olisi kivempi jos voisit nauttia raskausajastasi ilman migreeniä!!
:)

Kuten edelliset jo kirjoittivat, laukaisevien tekijöiden välttäminen on kaiken A ja O. Syö ennen kun tulee nälkä, juo ennen kun tulee jano, nuku säännöllisesti eli älä valvo normaalia myöhempään äläkä vastaavasti nuku jonakin päivänä normaalia pidempään. Keskutelupalstoilla on ollut viime aikoina paljon puhetta aromivahventeen laukaisevasta vaikutuksesta, kulkee tuoteselosteessa koodilla E621 ja löytyy mm. useimmista makkara/nakki- valmisteista ja maustesekoituksista. Jos sulla on diagnosoitu migreeni (siis ettei ole vain raskauden aikaista ns. "tavallista" päänsärkyä) saat varmasti panacode reseptin neuvolan lääkäriltä, niitä voi ottaa 2 kerralla. Vähemmän tutkittu ja enemmän haittavaikutuksia aiheuttava lääke on amitriptyliini. Lisäksi joitain kliinisiä tutkimuksia on ollut B2 vitamiinista (riboflaviini) estohoitona, mutta muistelen että sitä piti syödä kuukausi ennen, kun tehoaa. Se on vesiliukoinen vitamiini eikä siis keräänny elimistöön

Aurallinen migreeni nimenomaan yleensä pahenee raskauden aikana ja vastaavasti auraton helpottaa.

Itse olen paininut tämän ongelman kanssa sekä edellisessä raskaudessa, että nyt alkuraskaudesta. Enempää lapsia meille ei tule, ellei raskauden aikaista estolääkitystä keksitä mun hedelmällisen iän aikana. Jouduin heinäkuussa päivystykseen ottamaan kipupiikin ja pahoinvointilääkkeen, koska en saanut kohtausta loppumaan. Mun migreeniin kuuluu koko kohtauksen ajan oksentaminen ja olin oksennellut jo lähes kellon ympäri. Lisäksi lähtee näkö ja puhe puuroutuu. Neurologilta sain Panacode- reseptin, joka ei ihan niin hyvin auta kun täsmälääkkeet, mutta lyhentää migreenin kestoa muutaman tunnin.

Mulla oli migreeni riesana edellisissä raskauksissa ja tässäkin raskaudessa on ollut muutama kohtaus.
Viime raskaudessa migreenikohtaukset oli tosi kovia ja jouduin äitiyspolille ja siellä sain Tramalia särkyyn.
Nyt olen yrittänyt pärjätä Panacodilla, aina kun kohtaus iskee.

Suurinpiirtein samoilla viikoilla jouduin sairaalahoitoon migreenin katkaisuun. Lääkäriltä sain luvan käyttää tarvittaessa Imigrania ja sitten antoi Panadol 1000mg kolmesti päivässä estoon.

Mileko 32+1

Mulla myös migreeni vaivannut koko raskauden ajan. Lääkäri totesi jo ennen raskautta että on parempi ottaa kunnon lääkettä heti kohtauksen alussa. Kuulemma vauva kärsii vähemmän jos lääkkeen ottaa heti. Onneksi ihan hirveästi ei ole tarvinnut lääkettä käyttää. Mulla kun normaalisti todella paha migreeni. Parina viime kertana kun olen joutunut lääkettä (zomig) ottamaan niin seuraavan vuorokauden vauva oli aika hiljaksiin. Meinasi jo paniikki tulla. Mutta hyvinpä tuo siellä masussa taas porskuttaa. :)

Nasu 30+5

Yhteistyössä