Migreeni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Mitä tarkoittaa aurallinen migreeni?
Ollaan menossa lääkäriin lapsen migreeniepäilyksen vuoksi(aika varmat oireet : / )- googlettamalla löytyi aurallinen migreeni, mikä se on?

Mulla on auraton migreeni itselläni ollut lapsesta asti, mutta aurallisessa migreenissä yleensä ennen kohtauksen alkua tulee erilaisia näköhäiriöitä. Esim. sahalaitaa ym. Joku osaa varmaan selittään tarkemmin. Minkä ikäinen lapsi ja millaset muut oireet?

Itse kärsin aurallisesta migreenistä. Vähän ennen kuin kipu alkaa tulee näköhäiriöitä. Näköhäiriöitä on erilaisia eri ihmisillä. Minulla tulee keskelle näkökentää sellainen samea kohta, en näe ihmisten kasvoja, en voi lukea tms, mutta näen kaiken sen kohdan ympäriltä. Jotkut näkevät juuri niitä sahalaitoja, juovia, pilkkuja, laikkuja yms.

Tyttö on 11-vuotias. Näkee noita kuvioita ennen päänsärkyä/samanaikaisesti.
Oksettava olo, vasen käsi puutuu, lamaannuttava päänsärky, mikä pahenee liikkuessa.
Ainakin minusta kuulostaa ihan migreeniltä, kun joillakin ystävillä on sama vaiva.

[QUOTE="minä";22467218]Eikö se ole sitä kun ennen migreenin alkua näkee niitä sahalaitakuvioita näkökentän reunoilla.[/QUOTE]

Jep. Kirkas välkkyvä matto ja sen ilmaantuessa näkökenttä supistuu ja jos katsoo peilistä, näkee itsellään vain yhden silmän (kaksi on). :)

[QUOTE="aapee";22467268]Tyttö on 11-vuotias. Näkee noita kuvioita ennen päänsärkyä/samanaikaisesti.
Oksettava olo, vasen käsi puutuu, lamaannuttava päänsärky, mikä pahenee liikkuessa.
Ainakin minusta kuulostaa ihan migreeniltä, kun joillakin ystävillä on sama vaiva.[/QUOTE]

Joo tutulta kuulostaa, onko vielä valon- ja äänienarkuutta?

Se mitä ehdottomasti suosittelen on että ei aloiteta mistään kovin vahvoista lääkkeistä tuon ikäisellä. Itselleni puhkesi juuri 11v migreeni. Lääkäri varmasti osaa neuvoa, mutta esim naproxen tms on varmasti riittävä, ei missään tapauksessa vielä panacod, almogran tms vahvoja. Ihan sillä ettei toleranssi kasva liian nuorena. Noita vahvoja lääkkeitä ehtii syömään sitten myöhemminkin, valitettavasti.

Valon ja äänenarkuuteen tyttö ei osannut sanoa mitään. Pötköttää silmät kiinni sohvalla. Muutenkin tässä tilassa on epäsuora valaistus. Miten lääkärin tutkimuksissa edetään? Ollaan menossa tk:een. Tutkiiko neurologi?

kun puhutaan aurallisesta migreenistä tarkoitetaan yleensä migreeninmuotoa jossa on ennakoivia oireita kohtausta ennen. juuri noita näkö- kuulo- ja tuntohäiriöitä. joidenkin lääkäreiden mielestä auralliseen luokitellaan myös migreenityyppi joka oireilee esim. pari päivää ennen kohtausta alkavalla väsymyksellä tai makeanhimolla tai muilla oireilla jotka toistuu joka kerta ja ennakoi kohtausta.

Kirkas sahalaita ilmaantuu toisen silmän ulkolaitaan ja siirtyy vähitellen yli näkökentän. Toisen silmän näkö sumenee. Auran kadottua tulee hieman särkyä ja pahaolo. Auraton migreeni migreeni olu jo ala-asteella. Aurallinen parikertaa.

Yhteistyössä