miettikää nyt herrantähden lapsenkin tunteita, ennenkuin päätätte antaa tyystin älyttömän nimen !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi elämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Karhunkantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Susanna:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Karhunkantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
En minäkään jotenkin käsitä näitä pyry/hymy nimiä,.. :headwall:

enkä minä Minna/Susanna-tyylisiä.

Eiväthän ne TARKOITA mitään, ovat vain älyttömiä kirjainrotlia. Vanhat nimet sentään tarkoittavat. :saint:

:kieh: :kieh: :kieh:
Susanna tarkoittaa Liljaa. Että silleen...

Lilja on lilja, Susanna ei ole lilja, jos suomea puhutaan.

Kuka ostaa kimpun susannoja? Ellei sitten mustasilmäsusannaa? :saint:

Susanna on vanha raamatullinen nimi aivan samoin mitä Anna, Maria, jne. Mielestäni näitä nimiä ei voi kyllä haukkua merkityksettömiksi. =)

Entä jos on ulkomaalaistaustainen sukunimi? Onko silloin kauhistus jo lapsen nimi on vaikkapa Antti?

Mä en tajua nimien kauhistelijoita. kai sitä nyt jokainen antaa lapselleen sellasen nimen kun hyväksi katsoo. Mustan lukeneeni haastattelun jossa muutoma erikoisemmalla nimellä varustettu kertoi nimestään ja tunteista sitä kohtaa (taisi olla haastattelussa Oras sekä Tulikukka) ja kumpikin rakastivat nimeään ja olivat tyytyväisiä että vanhempansa eivät olleet pelänneet antaa persoonallista nimeä.

Saattaa olla vähän off topic, mutta musta ap:n ja muiden nimipoliisien pitäis muistaa se, että on paljon muitakin asioita, joiden perusteella pitäis tuolla logiikalla ajatella "lapsen tunteita". Kiusanaiheita kun löytää kiusaaja vaikka ja mistä. Esim. pitäisikö ulkoisesti ei-niin-viehättävän ajatella etukäteen syntymättömien lapsiensa tunteita ja olla lisääntymättä, ettei joku sitten joskus pääse lapsia haukkumaan, jos heissä on jokin ulkoinen piirre, joka on vanhemmalta peritty?
Tai jos on joku perinnöllinen sairaus, jonka tietää siirtävänsä lapselleen, ja siitä joku keksii lasta kiusata?

Pointtini on siis se, että jospa kaikki antais lapsilleen just niitä nimiä, jotka tuntuu kivoilta, kun mitään ihan mahdottomia ei saa edes menemään läpi Suomessa. Keskityttäis enemmän siihen, että lapsista kasvais suvaitsevaisia ja sosiaalisesti taitavia ihmisiä, joilla ei tule mieleen kiusata toisia nimen, ulkomuodon tai minkään muunkaan perusteella.

Entäpä kun ne Minnat, Tiinat ja Sannat menee naimisiin ulkomaalaisen kanssa? Tai edes henkilön kanssa, jolla on vierasperäinen sukunimi? Pitääkö silloinkin pitää oma tyttönimi, ettei tuu mitään onkelmia ja aiheuta harmaita hiuksia kellekään? :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Saattaa olla vähän off topic, mutta musta ap:n ja muiden nimipoliisien pitäis muistaa se, että on paljon muitakin asioita, joiden perusteella pitäis tuolla logiikalla ajatella "lapsen tunteita". Kiusanaiheita kun löytää kiusaaja vaikka ja mistä. Esim. pitäisikö ulkoisesti ei-niin-viehättävän ajatella etukäteen syntymättömien lapsiensa tunteita ja olla lisääntymättä, ettei joku sitten joskus pääse lapsia haukkumaan, jos heissä on jokin ulkoinen piirre, joka on vanhemmalta peritty?
Tai jos on joku perinnöllinen sairaus, jonka tietää siirtävänsä lapselleen, ja siitä joku keksii lasta kiusata?

Pointtini on siis se, että jospa kaikki antais lapsilleen just niitä nimiä, jotka tuntuu kivoilta, kun mitään ihan mahdottomia ei saa edes menemään läpi Suomessa. Keskityttäis enemmän siihen, että lapsista kasvais suvaitsevaisia ja sosiaalisesti taitavia ihmisiä, joilla ei tule mieleen kiusata toisia nimen, ulkomuodon tai minkään muunkaan perusteella.

PISTE.

Äh ja Pöh!
Mitä väliä sillä oikeasti on? Jos lapsi ei tykkää nimestään, se on sitten myös oikeutettu vaihtamaan halutessaan se toiseksi.
Minua ei haittaa, vaikka olisikin vierasperäinen etunimi lapsella, niinhän nykyään suuri osa nimistä on joskus ollut joka tapauksessa.

ylä-asteella oli tyttö, joka vihasi nimeään ja toivoi olevansa enemmin vaikka Minna.. sukunimi ihan tavallinen, nen-loppuinen ja etunimi DIANA. mitä lie vanhemmat ajatelleet.. tämäkin pyöri mielessä, kun aloituksen tein . Diana sanomassa diskossa kivalle pojalle olevansa Tiina.. kun häpesi nimeään :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ylä-asteella oli tyttö, joka vihasi nimeään ja toivoi olevansa enemmin vaikka Minna.. sukunimi ihan tavallinen, nen-loppuinen ja etunimi DIANA. mitä lie vanhemmat ajatelleet.. tämäkin pyöri mielessä, kun aloituksen tein . Diana sanomassa diskossa kivalle pojalle olevansa Tiina.. kun häpesi nimeään :/

Mun tyttönimi on NEN-loppuinen kuten nykyinenkin sukunimeni ja etunimi Monica ja mä vaan tykkään nimestäni. Kiva kun ei ole koskaan joutunut olla pikku-Monica tai iso-Monica :p

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Jotkut nimet kyllä melkein pitäisi kieltää, niin kuin nyt Tutteli...
Joo, voi olla söpöä, että 3 kuukautta vanhan nimi on Tutteli, mutta entäs sitten kun Tutteli on 15-vee? Tai 30? Voiko Tuttelista tulla uskottava yritysjohtaja?

tämä on kyllä kamala :(! samoin kuin Nuppukin.. sarjassamme "söpö vauvalla vaan entä aikuisella". ja eikös pappi hyväksy Vauva nimenkin ?! onko se edes tytön vai pojan nimi.. :headwall:

Tais jäädä mun aiempi pointti ymmärtämättä. Niin, nimeään voi lapsi/teini vihata. Samoin voi lapsi katsoa peiliin ja vihata nenäänsä/pieniä silmiänsä/leukaansa, jotka on vanhemmiltaan "saanut". Lapsi käy näitä asioita läpi elämässään, milloin mikäkin asia itsessä voi harmittaa, joko ihan omin päin tai sitten ulkopuolelta tulevien kommenttien vuoksi.
On vanhempien tehtävä auttaa lasta selviytymään negatiivisten tunteiden keskellä. Ja toki auttaa, jos ympärillä on muitakin ihmisiä, jotka suhtautuvat myönteisesti, eivätkä esim. kiusaa Dianaa tai Romeota tai sitä isonenäistä Minnaa sen vuoksi, että on hassu nimi tai tavallinen nimi tai...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:

Mun tyttönimi on NEN-loppuinen kuten nykyinenkin sukunimeni ja etunimi Monica ja mä vaan tykkään nimestäni. Kiva kun ei ole koskaan joutunut olla pikku-Monica tai iso-Monica :p

Eikö sua oo kiusattu täti moonikaksi ?

Tais jäädä mun aiempi pointti ymmärtämättä. Niin, nimeään voi lapsi/teini vihata. Samoin voi lapsi katsoa peiliin ja vihata nenäänsä/pieniä silmiänsä/leukaansa, jotka on vanhemmiltaan "saanut". Lapsi käy näitä asioita läpi elämässään, milloin mikäkin asia itsessä voi harmittaa, joko ihan omin päin tai sitten ulkopuolelta tulevien kommenttien vuoksi.
On vanhempien tehtävä auttaa lasta selviytymään negatiivisten tunteiden keskellä. Ja toki auttaa, jos ympärillä on muitakin ihmisiä, jotka suhtautuvat myönteisesti, eivätkä esim. kiusaa Dianaa tai Romeota tai sitä isonenäistä Minnaa sen vuoksi, että on hassu nimi tai tavallinen nimi tai...

Niinpä! Itse vihasin omaa nimeäni yli kaiken. Halusin vaihtaa sen teininä.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Eihän Diana nyt oo mitenkään kummallinen tai erikoinen nimi, ihan nätti ja tavallinen nimi mun mielestä :o

Niinpä! Eikä esim. Heidi ole suomalainen nimi ja silti tunnen monta Heidiä ja ihan suomalaisella sukunimellä 'varustettuja' ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:

Eikö sua oo kiusattu täti moonikaksi ?

Muutaman kerran on täti Monicaksi sanottu (nyt jotkut kavereiden lapset sanoo täti Monicaksi, onko se haukkumista?) ja yläasteella pojat sano Lewinskyksi, mutta mitään varsinaista kiusaamista se ei mun mielestä ole koskaan ollut. Ihan yhtä lailla on Jenneistä huudeltu Jenni-penni-pakana tms. Joka nimestä saa väännettyä vitsiä, jos mieli tekee. Miksi se pitäis olla maailmanloppu? Miksi ei opeteta lapsia että niihin letkautuksiin voi suhtautua huumorilla?

pakko vielä vetää tähän nämä taru sormusten herrasta, Harry potter ja twilligh-nimet... kuka antaa lapselleen nimeksi FRODO? :( tai Luna.. Hermoniekin on aika kauhea suomalaisen sukunimen kanssa

pakko vielä vetää tähän nämä taru sormusten herrasta, Harry potter ja twilligh-nimet... kuka antaa lapselleen nimeksi FRODO? :( tai Luna.. Hermoniekin on aika kauhea suomalaisen sukunimen kanssa

Ajat muuttuu.

Eipä tosiaan uponnut ap:lle ajatus siitä, että juuri tuolla tavalla niitä toisten haukkujia ja kiusaajia kasvatetaan, pöyristelemällä kaikkea erilaista ja opettamalla omatkin lapset pöyristelemään. Surullista.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Ajat muuttuu.

kun lapsi jossain vaiheessa kysyy mistä sai nimensä, niin kuulisi varmaan enemmin olevansa Marjaana/Senni/Johanna mumminsa (tahi muun sukulaisen) mukaan kuin jokin fantasiakirjan hahmo..

Eipä tosiaan uponnut ap:lle ajatus siitä, että juuri tuolla tavalla niitä toisten haukkujia ja kiusaajia kasvatetaan, pöyristelemällä kaikkea erilaista ja opettamalla omatkin lapset pöyristelemään. Surullista.

erillaisuuden vihaaminen ei liity siihen, että joku nimi vain kuulostaa hölmöltä! :( piste

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Ajat muuttuu.

kun lapsi jossain vaiheessa kysyy mistä sai nimensä, niin kuulisi varmaan enemmin olevansa Marjaana/Senni/Johanna mumminsa (tahi muun sukulaisen) mukaan kuin jokin fantasiakirjan hahmo..

Jaha ja mistä sä päättelet näin? Mä olen saanut nimeni isäni nuoruuden ihastuksen mukaan ja hyvä niin. On aina kiva että nimellä on tarina, oli se mikä tahansa.. muu kuin se, että "kaksplussalla tyrmättiin muut ehdotukset, niinpä sinusta poikani tuli Pekka"

erillaisuuden vihaaminen ei liity siihen, että joku nimi vain kuulostaa hölmöltä! :( piste

Jos joku nimi kuulostaa SINUN mielestäsi hölmöltä, niin luulisi aikuisen ihmisen jo ymmärtävän pitävän mielipiteen itsellään. Mun parilla kaverilla on lapsella nimi, josta en tykkää yhtään, mutta enpä ole koskaan sitä ääneen sanonut. Enkä sano tässäkään mikä se nimi on. Ihan tuikitavallinen joka tapauksessa.

Yhteistyössä