Mietityttää... kuumekouristuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Kun tuolla mein tytöllä, ikää 2½v, on taipumus kuumekouristella, ja nyt on sit taas kuumeessa... aika kovassa.
Eilen illalla lääkitsin tytön ja nukuttiin tytön kanssa kyllä samassa huoneessa, mutta...
Aamulla huomasin, että tytöltä on vuotanut verta nenästä. Mitään en ole kuullut tai huomannut yöllä, eikä myöskään mies, mutta oisko tuo tyttö voinut yöllä / aamuyöllä kouristella, jonka seurauksena verta ois vuotanut, vai onko tuo ollut vaan satunnainen nenäverenvuoto?
Nenäverenvuotoja tuolla tytöllä ei kyllä muuten ole milloinkaan ollut, mutta se kuume on taas yöllä jollai aikaa noussut, koska aamulla sitä oli reilusti yli 39 astetta :/

Mie vaan sitä, että uskallankohan mie nukkua enää ollenkaan, kun tyttö on kipeä... Tai sit kun on tervekin, niin mistäs mie tiiän, koska tulee taas kipeäksi, jos tuleekin kipeäksi yöllä, ja alkaa kouristelemaan yöaikaan.

En siis tiedä, mitä yöllä on tapahtunut, mutta verta tuolta tytöltä nenästä on jokatapauksessa vuotanut, eikä tyttö ole kuitenkaan itkenyt / äännellyt niin, että kumpikaan meistä aikuisista ois herännyt :(

Mä luulen että on vaan muuten kuumeesta johtuen vuotanut verta nenästä :)
Kuumekouristukset on ihnottavia,meillä myös kaksi lapsista niistä kärsii.
Kyllähän niihin kouristuksiin luulisii sinun heräävän mikäli sellaisen saa :/

en oo kuullu ett k.o. kouristuksii nenäverenvuoto liittyis.. kunha sattunu samaa aikaan. Meilä kans tuola vitosela välilä vuotaa 'vertaa' niiku ite sanoo, mut pieni määrä näyttää isolta.. taetaas joskus kummonen lätäkkö tulee maidosta milläki määrällä, veri sunnolleen yhtä 'sakeeta' tavaraa ;)

:)
Ehkä tyttö ei sit olekkaan kouristellut.
Muistelin van viimekertaa, silloinkaan ei kyllä tullut verta, mutta ei tyttö silloinkaan itkenyt... edes sen kouristuksen jälkeen tai mitään.
Koko ajan oli vaan ihan hipi-hiljaa, sätki ja vatkasi... Niin mie vaan ajattelin, että eihän tuollaiseen edes herää, kun en siis halua nukkua tytön vieressä (kiinni tytössä ), kun kuumeisen vieressä on ihan kamala koittaa nukkua, ja se "ahdistaa" tyttöäkin, kun ei ole tottunut nukkumaan vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
:)
Ehkä tyttö ei sit olekkaan kouristellut.
Muistelin van viimekertaa, silloinkaan ei kyllä tullut verta, mutta ei tyttö silloinkaan itkenyt... edes sen kouristuksen jälkeen tai mitään.
Koko ajan oli vaan ihan hipi-hiljaa, sätki ja vatkasi... Niin mie vaan ajattelin, että eihän tuollaiseen edes herää, kun en siis halua nukkua tytön vieressä (kiinni tytössä ), kun kuumeisen vieressä on ihan kamala koittaa nukkua, ja se "ahdistaa" tyttöäkin, kun ei ole tottunut nukkumaan vieressä.

mäki yritin nukkua meidän 4v vieressä kun oli oksutaudis nii ei tullu mitään! tyttöki kysy sit yöllä et saako mennä nukuun omaan sänkyyn:D

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Onko tytöllä flunssa vai miksi hänellä on kuumetta?

En tiedä kuumeen syytä, ei ole mitään nuhaa / yskää / flunssan oireita. Meillä oli tuossa kuukausi sitten rota tuolla tytöllä, sit kun toipui siitä, niin vajaan viikon päästä iski influenssa. Nyt ehti olla kunnossa reilun viikon päivät, ja taas kuumetta... ihan kunnolla, siis yli 39 asteen.
Ei valita korvia tai mitään kipua missään... on vaan väsynyt ja kuumeessa.
Kuume tuli toissayön aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Onko tytöllä flunssa vai miksi hänellä on kuumetta?

En tiedä kuumeen syytä, ei ole mitään nuhaa / yskää / flunssan oireita. Meillä oli tuossa kuukausi sitten rota tuolla tytöllä, sit kun toipui siitä, niin vajaan viikon päästä iski influenssa. Nyt ehti olla kunnossa reilun viikon päivät, ja taas kuumetta... ihan kunnolla, siis yli 39 asteen.
Ei valita korvia tai mitään kipua missään... on vaan väsynyt ja kuumeessa.
Kuume tuli toissayön aikana.

Niin...Kun sitä juuri mietinkin, että mistä kuume johtuu... Että jos tuo nenäverenvuoto liittyy kuitenkin jotenkin siihen... Noinkin korkean kuumeen syy olisi hyvä selvittää? Oletteko menossa lääkäriin?

Niin...Kun sitä juuri mietinkin, että mistä kuume johtuu... Että jos tuo nenäverenvuoto liittyy kuitenkin jotenkin siihen... Noinkin korkean kuumeen syy olisi hyvä selvittää? Oletteko menossa lääkäriin?

Olivat tuossa paikallisessa tk:ssa sitämieltä, ettei vielä mitään hätää. "Lapsilla se kuume yleensä on korkea, ja jos ei itke esim. korviaan, niin..." "Seuraile nyt vointia ja kuntoa, ja ota yhteyttä, jos jatkuu..." "Meillä on niin huonosti aikojakin, kun ei ole lääkäreitäkään, ja hoitajillakin on kiirettä..."

Mutta ajattelin nyt seurailla, tarvittaessa sit mennä päivysstykseen tai sit vaikka yksityiselle, jos alkaa näyttää huonommalta.

Mullakin on kuumekouristeleva lapsi, eikä kouristusten yhteydessä ole nenästä tullut verta.

Olethan lääkinnyt sitä kuumetta reilusti, siis kahdella lääkkeellä yhtä aikaa? Sellaiset ohjeet olen itse lääkäriltä saanut.

Itse asiassa kuumekouristus meillä liittyy selkeästi siihen kuumeen nousu vaiheeseen, ei niinkään korkeaan kuumeeseen.

ja meillä kyllä poitsu voisi yöllä saada kohtauksen ilman että sitä huomaisi. Ei siis itke, vaan nimenomaan kouristelee. Nyt noita kohtauksia ei olekaan enää pariin vuoteen ollut, josko oltaisiin niiden osalta selvillä vesillä.

Sen sijaan epilepsiakohtausten tulemista en lakkaa pelkäämästä, vaikka niitä on ollut vain yksi.

Onko hänellä jokin "raja" missä alkaa kouristella? Mulla tutun lapsella alkoi kouristella jo 38c jälkeen ja aina niin pahasti että sairaalareissu oli joka kerta , lääkkeillä oli pidettävä kuume alhaalla yötä päivää kun kipeä oli. Raskasta.

Ainahan ne käskevät terveyskeskuksesta seurailemaan kotona... :saint: Täytyyhän sen kuumeen kuitenkin jostain johtua, kun se on aina oire jostain... Ja olihan nyt lisäksi tuo nenäverenvuoto... Tiesivätkö he tk:ssa siitä?

Mun tyttö on saanut kuumekouristuksia, sekä yhden rajun epileptisen kohtauksen kuumeessa ollessaan. Sairaalassa on ollut tämän "kivan" taipumuksen vuoksi pari kolme kertaa :| . Epileptisen kohtauksen jälkeen oli täysin tajuton vaikka kuinka pitkään, se pelästytti tosissaan. Silloin soitettiin ambulanssi hakemaan tyttö.
Kuumetta on käsketty alentaa lääkkeillä (parasetamoli ja Pronaxen samanaikaisesti) ja viilentämällä heti, kun mittari vähänkin värähtää. Siitä huolimatta kouristuksia pääsee tulemaan: tyttö kun menee usein täysin terveenä ja kuumeettomana päiväunille, ja parin tunnin päästä kouristaa rajusti kun kuume on unen aikana noussut :( .
Yhteen aikaan pelkäsin aina, kun laitoin tytön nukkumaan. Nyttemmin en enää osaa pelätä samalla lailla, kun noin 5 kk on jo selvitty ilman kouristuksia :). Mutta pieninkin kuume tarkoittaa meillä sitä, että ollaan tarkkoina, annetaan kahta kuumelääkettä päällekkäin, ja pidetään tyttöä pelkissä pikkuhousuissa kotona.
Pojalla on ollut yksi kuumekouristus, vauvana, sen enempää niitä ei ole onneksi tullut (koputan puuta). Pojalta vuotaa aika ajoin verta nenästä jos on kuumetta, limakalvot kai on herkkinä vaikkei varsinaista nuhaa olisikaan.
Tytöltä ei ole koskaan tullut verta nenästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Onko hänellä jokin "raja" missä alkaa kouristella? Mulla tutun lapsella alkoi kouristella jo 38c jälkeen ja aina niin pahasti että sairaalareissu oli joka kerta , lääkkeillä oli pidettävä kuume alhaalla yötä päivää kun kipeä oli. Raskasta.

38.5 yli ei sais lämpöä paljon päästellä... Ja aamulla se oli tuolla 39.5 ja eilisiltana 39.9.
Nyt laski, ja on vaan 38.7.

Hmm. No toki sinä äitinä tiedät kauanko sitten uskallat kotona seurailla... Itse olen vaan aina tuon "pelkän" kuumeen kanssa jotenkin niin epäileväinen, että haluan selvittää mistä se johtuu. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mun tyttö on saanut kuumekouristuksia, sekä yhden rajun epileptisen kohtauksen kuumeessa ollessaan. Sairaalassa on ollut tämän "kivan" taipumuksen vuoksi pari kolme kertaa :| . Epileptisen kohtauksen jälkeen oli täysin tajuton vaikka kuinka pitkään, se pelästytti tosissaan. .

Teillähän on sitten miltei samanlainen tapaus kuin meillä, paitsi että meillä epileptinen kohtaus ei liittynyt kuumeeseen. Meillä siis poitsu heräsi päiväunilta, rupesi oksentamaan rajusti, ja vaipui tajuttomuustilaan, joka kesti noin 6 tuntia. Aika rauhallinen olin, sillä kun oli kuumekouristuksia nähnyt, olin nähnyt vastaavan tilan. Mutta ambulanssilla mekin lähdettiin ja ihan sirrojen soidessa. Ambulanssi oli paikalla 10 minuutissa, ja palomiehet ehtivät paikalle ensin antamaan ensiapua.

Yhteistyössä