mietitkö koskaan omaa vanhenemistasi

vierailija
Ei ole aikaa. Joudun preferoimaan, mitä teen, että voin tehdä ne asiat, joista todella pidän. Enkä minä nyt kovinkaan hyvänä pidä tanssimista kerran viikossa. Koira on siitä kiva, että ulkoilutukset jakautuvat mukavasti joka päivälle. Vielä ehtii pyöräilläkin.
kyllä ne tekevät muutakin pitkin viikkoa, päivittäin. On ihanaa tavata niitä virkeitä elämänmyönteisiä ihmisiä.

Olisko uteliaisuus, merkityksellisyys ja se, että kokee elossa olon huippuasiana joka tuo suunnatonta iloa ja erilaisia asioita elämään, lähes joka päivä? Into pinkeänä sitä aamuisin nousee kyttämään että mitäs kepposia sitä tänään olis keksittävänä.

Mistäpä minä tiedän…valmiiksi ei tulla koskaan, mutta valmiimpi sinä olet esim. minuun verrattuna. Sinulla on elämänkokemusta huomattavasti enemmän kuin minulla ja fiksu jälkikasvukin jo pärjää omillaan, mutta mites lapsenlapset/lastenlastenlapset? Eikö siinä mieti että haluaa nähdä myös lastenlasten tai lastenlastenlasten tietyt virstanpylväät?

Tiiä vaikka minäkin myöhemmin näen asiat niin että kaikki on jo nähty ja koettu, johan tästä joutais. Sehän on kai juuri sitä, että kokee tarkoituksensa tulleen jo täytetyksi, ei koe itseään niin merkityksellisenä?
Ehkäpä myös terveys vaikuttaa asiaan?
Harva on hyvin terve iäkkäänä.
En lähtisi ajattelemaan asiaa tuolta pohjalta. Ei se, että edelleen on utelias ja elämänhaluinen ja haluaa nähdä uusienkin sukupolvien elämää ole se juttu.
Se juttu on siinä, että aika ajaa ohi. Se maailma elämän arvoineen ja moraaleineen ynnä muine ominaisuuksineen, jossa olen kasvanut ja elänyt, se nyt vain on mennyt, vaihdettu toiseen. Se ei enää palaa. Tähän uuteen maailmaan en tunne vain enää kuuluvani kuin ehkä jonkinlaisena museokappaleena, joka kenties herättää joissain mielenkiintoa, mutta useimmissa vain sääliä ja halveksuntaa.
Lapseni, lapsenlapsista nyt puhumattakaan ovat jo kasvaneet tähän aikaan, aikaan, jossa toimitaan vallan uudella tavalla. En mene sanomaan, että se tapa on huonompi tai parempi kuin omani, mutta se on erilainen.
Sen verran olen historiaankin tutustunut, että tiedän, miten eri aikakusina ihmisten käytös ja sitä ohjaileva moraalinen käsitys on vaihdellut, etten pidä itseäni enkä omaa ikäluokkaani yleensäkään minään varsinaisena kärsijänä, se on vain se elämän ikuinen muuttuminen.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
En lähtisi ajattelemaan asiaa tuolta pohjalta. Ei se, että edelleen on utelias ja elämänhaluinen ja haluaa nähdä uusienkin sukupolvien elämää ole se juttu.
Se juttu on siinä, että aika ajaa ohi. Se maailma elämän arvoineen ja moraaleineen ynnä muine ominaisuuksineen, jossa olen kasvanut ja elänyt, se nyt vain on mennyt, vaihdettu toiseen. Se ei enää palaa. Tähän uuteen maailmaan en tunne vain enää kuuluvani kuin ehkä jonkinlaisena museokappaleena, joka kenties herättää joissain mielenkiintoa, mutta useimmissa vain sääliä ja halveksuntaa.
Lapseni, lapsenlapsista nyt puhumattakaan ovat jo kasvaneet tähän aikaan, aikaan, jossa toimitaan vallan uudella tavalla. En mene sanomaan, että se tapa on huonompi tai parempi kuin omani, mutta se on erilainen.
Sen verran olen historiaankin tutustunut, että tiedän, miten eri aikakusina ihmisten käytös ja sitä ohjaileva moraalinen käsitys on vaihdellut, etten pidä itseäni enkä omaa ikäluokkaani yleensäkään minään varsinaisena kärsijänä, se on vain se elämän ikuinen muuttuminen.
Hyvä pointti, minulle ei auennut tuo ensimmäisestä viestistäsi.

Nykymaailma ei sovi minulle tällaisenaan tai minä en sovi nykymaailmaan.
Apua, minähän olen siis jo vahvasti ”sinun tielläsi”.😬
Vaikka olen sinua nuorempi, syntynyt 80-luvulla, ja asunut ikäni tsadissa - olen onneksi viettänyt paljon aikaa maaseudulla mummoni ja setien/tätien opissa.
Maaseudulla sentään on olemassa vielä(kin) ihan fiksua väkeä, jotka ymmärtävät luonnon ja luonnollisuuden merkityksen ihmiselle.
Sitten taasen nämä mielestäni epänormaalit, epäluonnolliset, ja luonnosta erkaantuneet ”uusihmiset” tapoineen tuntuvat minulle hyvin vierailta - näitä ovat suurkaupungit pullollaan.

vierailija
Täytettyäni 35 en ole oikeastaan muuta miettinyt. Tämä asia ja siihen liittyvät huolet estävät elämästä täysillä ja siksi olen suurimman osan ajasta surullinen ja melankolinen. En tiedä miten käsitellä asiaa ja siksi saatan vaikka alkaa yhtäkkiä itkemään.
Mitä sitä poramahan. Ota esimerkkiä Jon jacob astorista ja sen vaimosta. Astor kieltäytyi nousemasta pelastus lauttaan vaikka paikkaa tarjottiin. Hänen vaimonsa päätti samoin ja antoi palveliansa mennä hänen tilalleen. Kummatkin painuivat meren pohjaan kuin herrasmiehet ja naiset. Itse haluisin omalla kohdalla olla yhtä rohkea ja tyyni. Heidän esimerkkinsä kertoo suuresta rohkeudesta. John oli maailman rikkain mies siihen aikaan ja silti päätti jättää maallisen elämänsä taakseen ja siirtyä tuntemattomille vesille vai onko se jääkööt Jumalalle :)

vierailija
Astor ja hänen vaimonsa lähtivät häämatkalleen RMS Titanicille. Koska Madeleine oli viidennellä kuulla raskaana, Astor kysyi Titanicinupotessa perämies Lightollerilta, saisiko hän myös nousta pelastusveneeseen, mutta vastaus kuului: ”Ei, sir. Vain naisia ja lapsia.” Wikipedia

Elokuvan katsomisestani on jo iäisyys. En muista tuota tarinaa.
Olen osallistunut vuosi sitten tähän ketjuun kahdella viestillä. Minulla ei ole mitään lisäämistä kirjoituksiini.
Joku oli sanonut, että ihminen harjoittelee elämistä nelikymppiseksi asti, ja sitten osaa elää. Väite pitää osaltani paikkansa. En kuluta aikaani siihen mitä mieltä toiset ovat elämästäni.
Tärkeintä on, että nukun, syön ja voin hyvin enkä ole huolestunut mistään asioista.

vierailija
Astor ja hänen vaimonsa lähtivät häämatkalleen RMS Titanicille. Koska Madeleine oli viidennellä kuulla raskaana, Astor kysyi Titanicinupotessa perämies Lightollerilta, saisiko hän myös nousta pelastusveneeseen, mutta vastaus kuului: ”Ei, sir. Vain naisia ja lapsia.” Wikipedia

Olen osallistunut vuosi sitten tähän ketjuun kahdella viestillä. Minulla ei ole mitään lisäämistä kirjoituksiini.
Joku oli sanonut, että ihminen harjoittelee elämistä nelikymppiseksi asti, ja sitten osaa elää. Väite pitää osaltani paikkansa. En kuluta aikaani siihen mitä mieltä toiset ovat elämästäni.
Tärkeintä on, että nukun, syön ja voin hyvin enkä ole huolestunut mistään asioista.
Mulle tuli historia lehti missä tilanne kuvattiin erilailla kuin tuossa wikipedian tiedoissa uskon enemmän historian lehteä jotka tehnyt aidot tutkijat kuin wikipediaa jonne ihan kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa.

vierailija

Ja kuitenkin pelastuslautoissa oli miehiä

vierailija
Itselleni tuli täällä palstallakin kaikunut ikäkriisi 40 vuoden jälkeen, kun naama alkoi venyä ja valua.

Olen päässyt siitä jotenkin yli, mutta eihän se ole mukava kun joka aamu joku uusi kiemura taas naamassa. Näytän "vain" keski-ikäiseltä, en enää nätiltä.

Varsinainen vanhuus...no kristillinen usko toki auttaa kuolemanpelkoon tehokkaasti. Mutta kyllä se vakavaksi tulee sit pistämään.
Elämäntavat näkyy naamasta ja makkaroista. Sokeri tekee ryppyjä ja iho veltostuu😑 Ne jotka syö terveellisesti on huomattavasti nuoremman näköisiä.

vierailija
Historia-lehti on maksullinen.
Käys kurkkaa netti sivui sielt voi löytyy 1kk ilmanen kokeilu jakso. Sit tietty on kirjasto. Mut en kyl muista numeroo ja siit on vuosia aikaa kun luin tosi kattavan artikkelin ja siinä kerrottiin näiden rohkeudesta. Ja olihan laivalla se bändi joka päätti soittaa musiikkia loppuun asti. Muun muuassa laivan omistaja bruce ismay joka houkutteli laivan kapteenin lisäämään vauhtia ja oli osasyyllinen turmaan pelkurimaisesti hyppäsi pelastuslauttaan ja pelasti lapsen kustanuksella itsensä.

vierailija
Käys kurkkaa netti sivui sielt voi löytyy 1kk ilmanen kokeilu jakso. Sit tietty on kirjasto. Mut en kyl muista numeroo ja siit on vuosia aikaa kun luin tosi kattavan artikkelin ja siinä kerrottiin näiden rohkeudesta. Ja olihan laivalla se bändi joka päätti soittaa musiikkia loppuun asti. Muun muuassa laivan omistaja bruce ismay joka houkutteli laivan kapteenin lisäämään vauhtia ja oli osasyyllinen turmaan pelkurimaisesti hyppäsi pelastuslauttaan ja pelasti lapsen kustanuksella itsensä.
Olen saanut Titanic-jutuista jo tarpeeksi. Kun hylky löydettiin, seurasin uutisointia melko tiiviisti.
Tykkään katsoa vanhoja SF-elokuvia. Eniten niissä kiehtovat tutut maisemat, hyvä käytös ja kaunis suomen kieli. Aikoinaan teimme työmatkan työpaikkani maaseutulaitoksille. Istuimme kahvilla ja sanoin, että maisema on kuin Suomi-filmeissä. Talo on entinen kansakoulu, jossa työkaverini oli käynyt koulua. Hän sanoi, että seudulla kuvattiin paljon Suomi-elokuvia.
Vilkaisen seuraavaksi mitä Yle esittää tänään suorana.
Olen vähentänyt lukemista, ja toivottavasti tällä palstalla kirjoitteluni myös hiipuu.
Tilalle tulee uusia kirjoittajia, joilla on ehkä parempi resilienssi Super-Setistä ja muutamaa muuta ikävää kirjoittajaa kohtaan.

vierailija
Kaikki alkoholi pois samoin tupakointi ja viihdevuosi-ikäiselle (nainen) korvaava hormonihoito, jolla saadaan estrogenitasot pysymään riittävinä.
Tuosta estrogeenitasosta olen eri mieltä.
Luomuna pärjäsin hyvin. Ehkä miehetön elämä auttoi asiaa. Ei ollut paineita olla nuori, kaunis ja haluttava. Runsaasti liikuntaa ulkona ja kaksi työtä pitivät minut jatkuvassa liikkeessä.
Tänään tein pitkän ja monen tunnin kävelylenkin huikeassa auringonpaisteessa luonnon ja veden solinan keskellä.

vierailija
Luomuna pärjäsin hyvin. Ehkä miehetön elämä auttoi asiaa. Ei ollut paineita olla nuori, kaunis ja haluttava. Runsaasti liikuntaa ulkona ja kaksi työtä pitivät minut jatkuvassa liikkeessä.
Tänään tein pitkän ja monen tunnin kävelylenkin huikeassa auringonpaisteessa luonnon ja veden solinan keskellä.
Noh kaipaatko edes joskus miestä?.

Mulle taas ei tuu öistä mitään ilman hormonikorvaushoitoa.

Tai siis tulee jos haluaa herätä ku on kuuma ja kohtpian jäätyä ja nukahtaa taas herätäkseen hikeen.

Talvella se on vielä okei mut jo maanantaina alkaa työkausi ja kun kello päräjää viideltä ni on syytä olla nukkunut edes muutana tunti putkeen.

Yhteistyössä

Kotimaista laatusisältöä evästeiden avulla​

Keräämme yhdessä kumppaneidemme (56) kanssa eväste- ja tunnistetietoja esimerkiksi vierailluista sivuista, IP-osoitteista ja laitteiden ominaisuuksista. Tietoja kerätään, jotta voimme tarjota kävijöillemme parempia sisältöjä ja palveluita sekä kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Tietoja hyödynnetään myös kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Hyväksymällä evästeet sallit tietojesi käsittelyn em. tarkoituksiin. Voit muuttaa valintojasi milloin tahansa evästeasetuksistasi näytön alalaidassa olevan linkin kautta.

Lue tarkemmin, mihin tarkoituksiin tietojasi käytetään:

Tällä välilehdellä voit antaa suostumuksesi evästeiden ja vastaavien teknologioiden käyttöön painamalla Hyväksy kaikki tai valitsemalla yksityiskohtaisesti, mihin tarkoituksiin annat suostumuksesi ja painamalla Hyväksy valitut. Jos valitset Estä kaikki tai et tee muokkauksia ja valitset sen jälkeen Hyväksy valitut, evästeitä tai muita vastaavia teknologioita ei hyödynnetä. Suostumuksesi vaaditaan myös siihen, että Toimittajat -välilehdellä luetellut yhteistyökumppanit saavat käsitellä tietojasi. Huomaathan, että sivuston ja palvelun toiminnan kannalta välttämättömät evästeet ovat aina käytössä.

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa ja sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja