Mietitään tyhmiä :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Januliittus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Januliittus

Aktiivinen jäsen
19.12.2007
4 359
0
36
Jyväskylä
No me tossa miehen kanssa mietittiin että ku autolla ajaa vaikka 120km/h ja auton sisällä on kärpänen ihan sinun vieressä ja viel samassa kohtaa kauan aikaa. Niin lentääkö se kärpänen myös 120km/h vai "hengaileeko/leijaileeko" se vaan mukana? :D

Joo tyhmiä mietitään :headwall: :D

Muita tyhmiä ajatuksia?? :whistle:

Mites sitten kun auton kyydissä matkustaa mäkäräinen lapista tänne ihan eteläiseen suomeen, loppuukos sen raukan suku sitten siihen, vai löytääkö se täältä siippaa?

Alkuperäinen kirjoittaja JanuLiitus:
No me tossa miehen kanssa mietittiin että ku autolla ajaa vaikka 120km/h ja auton sisällä on kärpänen ihan sinun vieressä ja viel samassa kohtaa kauan aikaa. Niin lentääkö se kärpänen myös 120km/h vai "hengaileeko/leijaileeko" se vaan mukana? :D

:laugh:

Ja mä oon aikanani miettinyt oikeesti kuukausi tolkulla sitä, että miten on mahdollista; Kun olet junassa ja hyppäät siellä suoraan ylöspäin ilmaan niin tulet tasan samaan kohtaan takaisin. Siis junan vauhti on kovaa eikä se mene alta karkuun???

JanuLiitus: Teillä on samat mietteet kuin minun appiukolla.

Se tuossa yks kesä funtsi, miten sääsket lentää aivan varmasti 200km/h. Oli ollut sääski autossa ja se oli lentänyt vielä appiukon pään ympäri kierroksen. :D

Kaikki liikkuu suhteessa johonkin, vaikka aikaan.
Nopealla lentokoneella lentävä ihminen on hiukan nuorempi kuin maanpinnalla olevat ihmiset, esimerkiksi.

Joten kyllä se kärpänen liikkuu siinä mukana sillä vauhdilla mikä sillä ajoneuvolla on, mutta lentääkö se itse sitä nopeutta on tietysti eriasia.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ja mä oon aikanani miettinyt oikeesti kuukausi tolkulla sitä, että miten on mahdollista; Kun olet junassa ja hyppäät siellä suoraan ylöspäin ilmaan niin tulet tasan samaan kohtaan takaisin. Siis junan vauhti on kovaa eikä se mene alta karkuun???

Koska sinun nopeutesi on sama kuin junan nopeus.
Tosin kyllä sinun nopeutesi hidastuu jonkin verran kun olet ilmassa mutta aikaa on niin vähän hidastua että et huomaa tippuvasi hitusen erikohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kypsä:
Minä väitän: Kärpänen hengailee mukana, vrt. autossa istuvat ihmiset :D

Tuli mielikuva missä auto kiihdyttää vaikka motarin rampilla sataankahteenkymppiin, ni matkustajat kuskeineen kaikkineen mäjähtäis sinne takalasiin... :D

Onkohan tässä nyt jollain painovoimalla jotain tekemistä.. Mulla on kyl sanat hukassa, joten tuo painovoima ei taida olla ihan oikea :D Jos se menee niin kovaa että ilmavirta vetää sut perässä samaan kohtaan :snotty: :laugh:

Jos hyppää kerrostalon katolta tuolin päällä seisten, niin eikös siinä säästyis varmalta kuolemalta jos just ennen maahan mätkähtämistä hyppää siitä tuolilta ylöspäin..ni ei putoa niin korkealta..

Onkohan tässä nyt jollain painovoimalla jotain tekemistä.. Mulla on kyl sanat hukassa, joten tuo painovoima ei taida olla ihan oikea :D Jos se menee niin kovaa että ilmavirta vetää sut perässä samaan kohtaan :snotty: :laugh:

Ulkopuolella junaa ilmavirta painaa sinua taaksepäin tietysti, koska juna liikkuu nopeammin kuin ilmamassa. Junan sisällä taas ilmamassa on ´paikallaan´, normaali toisin sanoen.

Kyllä luulen, niin kuin aikaisemmin sanoin, että koska olet junan kyydissä niin sinun nopeutesi on sama kuin junan, sen vuoksi näyttää siltä että laskeudut samalle kohdalle kun hyppäät ilmaan.

Voit käänteisellä testillä todistaa tämän teorian todeksi, hyppäämällä liikkuvasta junasta tai autosta ulos, huomaat että se ei onnistu ilman komplikaatioita.

Yhteistyössä