Oliko artikkeli tämä:
Rakkaustyö on rakenteeltaan samankaltainen kuin surutyö. Näissä molemmissa henkisesti vaativissa prosesseissa työstetään pohjimmiltaan samoja asioita: omaa järkytystä ja itsesuojelun vuoksi pinnalle kummunneita tuntoja. Rakkaustyö eroaa kuitenkin surut yöstä siinä, että se tähtää lähentymiseen kun taas surutyö pyrkii etääntymiseen. Seuraavassa rakkaustyön psyykkiset vaiheet sellaisina kuin ne vastaavat surutyön vaiheita:
1. Shokkivaihe: saamisen aiheuttama järkytys . En olekaan yksin. Elämäntilanne muuttuu yhtäkkiä, yksinäisyyden ja tyhjyyden tunteen poistuminen tuntuu häkellyttävältä, melkein shokinomaiselta. Tilannetta voi olla vaikea uskoa todeksi. Kaikki on kuin hyvää unta.
2. Onnivaihe: onnen tunne reaktiona saamiseen. Joku rakastaa minua. Tunne siitä, että joku rakastaa ja että itse on rakastamisen arvoinen on rakkauden kiihkeästi tavoiteltu tila. Onnen tunne on yhteisyyden, yhteenkuuluvuuden tunnetta. Toinen on hyvä, lähes täydellinen - sellaisen olennon kanssa voi olla yhteydessä.
3. Yhteisyyden vaihe: reagointi yhdessäoloon. Yhteiset suunnitelmat, yhdessäolo. Tutustumista, ristiriitojen havaitsemista. Epäilyä ja oman mielipiteen muotoutumista, oman valinnan entistä tietoisempaa tekemistä. Olenko minä omasta mielestäni rakastamisen arvoinen, haluanko olla rakkauden kohteena, h aluanko että minua rakastaa juuri hän?
4. Mukautumisvaihe: korjautuva mukautuminen muuttuviin olosuhteisiin. Muutoksia elämäntavassa.
5. Luova vaihe: luovuus rakkaustyön jatkeena. Uusien vaihtoehtojen ja näköalojen löytymistä, yhteinen tyydyttävä elämä. (Juntumaa 1984) http://www.uta.fi/~le56153/love/love7.html