Mietinnässä Au pair

Lapset syntyneet 09/01 (tyttö), 04/07 (poika), 05/08 (poika) ja 04/12 (tyttö).
Kotona olen omasta mielestäni ollut kauan. Vaikka olenhan minä töissäkin ollut. Toisen pojan jälkeen menin töihin, kun hän oli 2 vuotta. Olin töissä siis noin 1,5 vuotta tehden 78% työviikkoa. Ja nyt alkaa tekemään mieli taas töihin ja olen ajatellut, jos ensi syksynä taas menisi töihin. Joko puolikasta tekemään tai sitten 78%.

Kuitenkaan kuopusta en haluaisi päiväkotiin laittaa vielä, mutta vanhin poika menee esikouluun, joten kuitenkin hän sitten päiväkotiin menisi ja myös ensi syksynä 5 vuotta oleva poika tylsistyisi vaan pph:lla, jolla vain pieniä lapsia ensi syksynä. Sama pph, jolla pojatkin aikanaan ollut ja sinne myös kuopukseni haluaisin laittaa, jos siis tarvitsee hoitoa. Tuntuu vaan jotenkin tyhmältä alkaa viemään lapsia kahteen eri paikkaan hoitoon.

Ja siitä se ajatus sitten lähti, että jos ottaiskin au pairin ainakin vuodeksi. Se mitä oon itse miettinyt mitä au pair meillä tekisi olisi, että veisi ja hakisi eskarilaisen eskariin, 5 vuotiaan puistoon ja kerhoon ja olisi sitten tietenkin vuoden ikäisen kanssa kotona. Tietenkin siis ulkoilisi myös vuoden ikäisen kanssa jne. Ajatellut olen myös, että au pair tekisi ruokaa ja siivoaisi, pesisi pyykkiä jne. Tietenkin itse myös osallistuisin kotitöihin vapaapäivieni puitteissa. Ruokaa myös tekisin, sillä siitä tykkään ja voi ollakin, että teen itse pääasiassa ruuat, mutta viimeistely jäisi au pairille.

Niin ja siis kaksikielinen perhe ollaan, suomi ja enganti, joten sujuvasti/äidinkielenä englantia puhuvan au pairin ottaisimme. Näin myös lasten enganti vahvistuisi, sillä nyt ollaan huomattu, että englanninkielen kehitys jäänyt suomen taakse. Varmaankin siksi, että suomea lapset käyttävät enemmän. Miehenikin vastailee lapsille välillä liiankin paljon suomeksi, kun lapset suomeksi jotain kysyvät, vaikka tarkoitus olisi, että mies puhuu englantia ja minä suomea.

Joten onko jollain ollut au pair tai ollut au pairina? Mikä teillä oli hyvää ja mikä huonoa. Mitä kautta au pair/isäntä perhe löytyi? Ihan vapaasti saa kertoa ajatuksia.
 
"Kaveri"
Jos teillä on tilaa niin ehdottomasti jos löytyy hyvä ja luotettava. Maksaa hyvillä tuloilla vähemmän kuin päivähoito. Älä kuitenkaan kuormita liikaa aupairia.
 
Juu tilaa on. Au pairille olisi oma huone alakerrassa, kellari kerroksessa, missä meillä sauna ja takkahuone, josta pääsee takapihalle.

Ja siinä se ongelma onkin, että kuinka paljon au pair tekee? Pitääkö sopia joku tuntimäärä vai mitä?
 
au pair
Kaverini oli Au pairina ja sanoi, että siivoaminen ei kuulu au pairille. Siis tietysti tekee lapsille ruokaa ja korjaa ne astiat ja omat pyykit pesee. Mutta imurointi, lattioiden pesu jne. ei kuulu au pairille. Lasten lelut tietysti järjestelee leikkien jälkeen paikalleen. Mutta siis pääasia on se lasten hoito.
 
"vieras"
On tuossa kyllä au-pairille liikaa tekemistä. Mun tuntemat au pairit ovat kyllä kaikki siivonneet, sellaista kevyttä siivomista imurointia, pölyjen pyyhkimistä, mutta heillä lapset ovatkin olleet jo koulussa niin että päivät sai olla yksin kotona. Ei todellakaan au pair siivoa ja laita ruokaa sen lisäksi, että vahtii pientä ja kuljettaa kahta isompaa eri paikkoihin. Ihan liikaa tekemistä. Noissa kolmessa lapsessa on jo aika paljon tekemistä.
 
"vieras"
Ja asiaan liittymättä, sen miehen pitää puhua niille lapsille vain englantia! Nuorin kun on vielä noin pieni niin pahimmassa tapauksessa ei opi kumpaakaan kieltä kunnolla, jos vanhemmat puhuvat sekaisin molempia kieliä. Yksi ihminen puhuu vain yhtä kieltä. Ihan perussääntö monikielisissä perheissä, muusta voi olla vain haittaa, kun lapsi saattaa alkaa sekoittamaan kieliä tai ei ainakaan opi molempia yhtä hyvin.
 
Tuossa näytti olevan hyvin tietoa Au Pair Suomeen - Euromaa
Mutta kyllä sun suunnitelmassa on reilusti liikaa töitä aupairille, ei se aupair mikään kotiorja ole!
Oletko muuten tietoinen että voit hakea myös kunnalta hoitajaa kotiin kun sulla on noinkin monta lasta? Toimii periaattessa samoin kuin pph, mutta hoitaja tulee aamulla teille ja lähtee kun tulette kotiin. Kannattaa kysyä päivähoitotoimistosta tätäkin mahdollisuutta.
 

Yhteistyössä