mietin olenko huono äiti..§

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoinen

Vieras
vauvani on 1kk ja olen pohtinut sellaist kun että täytyykö minun puhua vauvalle koko aja kun hän o hereillä..täytyykö koko aja tehä jotain.. vai voinkó tiskata ja vauva sitterissä samassa huoneessa lähelläni.. kun tunnen itsnei kauhean huonoksi jos en puhu vauvalle tai jos en pidä häntä sylissä..

No et sä nyt varmaan ole mikään huono äiti, eikä vauvan kanssa tarvitse koko ajan seurustella.

Mä laulelin paljon vauvalleni, mutta se tuli ihan luotaisesti. Jos sua ei laulatuta tai puhututa, niin anna olla.

Jos sua haittaa, että vauva on sitterissä, niin ota kantoliinaan tai -reppuun hommiin mukaan. Älä kuitenkaan istuta liikaa sitterissä.

Paras saamani neuvo oli tekemisen minimoiminen. Kun vauva on tyytyväinen, niin älä koske, anna olla.

Vaihda vaippa, syötä - ja pidä sylissä kun on sen aika. Kantoliina on todella hyvä.

Ihmiset kommunikoivat muutenkin kuin keskustellen. Vauvalle on tärkeää olla lähellä ja jos hän viihtyy sitterissä niin anna olla siinä! Jotkut vauvat eivät tarvitse niin paljon läheisyyttä kuin toiset.

Mun tyttö tykkäsi olla itsekseen, katsella ympärilleen ja tutkia lelujaan. Kun hän halusi lähelle, hän saattoi osoittaa haluavansa paitani alle. En tiedä, mitä hän siellä tuumaili, mutta olin esim. tietokoneella ja hän katseli maailmaa samasta kaula-aukosta kuin minäkin. (selittänee osittain äitiyslomalaisen venyneet teepparit :D )

Ja tuo oma riittämättömyys ja huono omatunto - tervetuloa äitiyteen! Se kulkee mukana, koko ajan, muoto vaan muuttuu. Jossain vaiheessa pitää vaan päättää, että olen omanlaiseni äiti ja niin kauan kun lapset kasvaa ja kommunikaatio pelaa, niin teen parhaani.

Eipä ollut tyhjentävä tämäkään... Luota itseesi. Sinä olet just paras äiti lapsellesi. Opitte molemmat lisää elämästä, joka päivä.

Et oo huono äiti :) parempi se on oikeesti antaa sen vauvan välillä itsekseenkin jos viihtyy hetken :) pitäähän kotityötkin tehdä :) ja onhan nuo riippuvaiset tenavat nähty joiden pitää olla kyljessä koko ajan.. normaaleja ajatuksia tuossa vaiheessa :) itse en ottais vauvaa kantoliinaan esim ruokaa tehdessä koska aina voi roiskua kuumaa vettä tai rasvaa päälle. eikä vauvalle tartte koko aikaa jutella tokikaan :)

Yhteistyössä