Mietin eroa, olenko väärässä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mieheni on tässä kuussa tienannut noin 6000 euroa, minä olin pitkään kotona ja saan 110 euroa kuussa työmarkkinatukea koska mieheni tulot otetaan huomioon. Lisäksi saan noin 500 euroa lapsilisiä. Maksoin pakolliset minun nimelläni olevat laskut, myös 32 euroa takaisin miehelleni jotka lainasin jotta sain ostettua lääkettä yhdelle lapsistani. Maksan siis koko perheen ruuat ja kaikkien, myös mieheni, vaatteet sekä omalla nimelläni tulevat puhelinlaskut ja pari muuta laskua. Mieheni pelaa paljon ja saa yleensä voittoja joka kuukausi ainakin muutaman satasen, kuukausipalkkansa lisäksi. Nyt voittoja on tullut noin 3000 euroa, silti mies viimeksi eilen ilmoitti tarvitsevansa uusia vaatteita.
En jaksa enää, maksoin juuri laskut ja minulle jäi 180 euroa joilla pitää ruokkia perhe. Mies puolestaan on pelkkää hymyä kun eilen taas kilahti tilille tonnin ylimääräinen voitto, ja palkkakin tulee tänään.
Jos eroaisin saisin työmarkkinatuen kokonaisena plus lapsilisiin yksinhuoltajakorotukset ja kela avustaisi suuresti vielä vuokranmaksusussakin.
 
Itse eroaisin koska en vaan voisi elää miehen kanssa joka ei ole valmis jakamaan koko elämää ja arkea kanssani, rahat ovat olennainen osa sitä. Ei perheessä toinen voi elää leveästi ja toinen kituuttaa.

Mutta jos teillä muuten on hyvä suhde niin ainahan pitää ja kannattaa yrittää kaikki keinot..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Itse eroaisin koska en vaan voisi elää miehen kanssa joka ei ole valmis jakamaan koko elämää ja arkea kanssani, rahat ovat olennainen osa sitä. Ei perheessä toinen voi elää leveästi ja toinen kituuttaa.

Mutta jos teillä muuten on hyvä suhde niin ainahan pitää ja kannattaa yrittää kaikki keinot..
juurikin näin..
 
Aliisa
Ymmärtääkö miehesi että hänen tulonsa vaikuttavat tukiisi? Minusta kuulostaa kieroutuneelta että sinä kituutat samaanaikaan kun miehesi pelaa.. Lainasit rahaa mieheltä? Laita ainakin raja siihen, ettet osta miehellesi enää vaatteita.

Lapset ei siis ole miehesi?
 
myy
Minäkään en ymmärrä tuollaista asennetta, joka siis tuntuu olevan pahempi miehen osalta. Meillä perheessä on kaikki yhteistä ei ole mun ja sun rahoja. Mutta me olemmekin olleet yhdessä jos alle kakskymppisestä asti, joten voi olla että sellainen kaiken jakaminen oli luontevampaa aloittaa silloin nuorempana. Jos nyt yli 30v menisin yhteen miehen kanssa, voisi olla paljon hankalampaa.

Kuitenkin teillä on yhteisiä lapsia, joten kyllä miehen pitäisi tajuta että hän elättää perhettään jos sinä olet kotona hoitamassa heitä ja tienaat vähemmän, kuuluisi hänen osallistua enemmän kuluihin. Ei perheen sisällä voi minusta olla mitään "elintasokuilua"
 
Kukaan ei voi kävellä sun ylitse jos et asetu lattiamatoks vapaaehtosesti. Nyt nainen faktaa pöytään, avioliiton sisällä ei saa olla (ihan jo lain mukaankin ) puolisot eriarvosessa taloudellisessa tilanteessa ja miehes on elatusvelvollinen suhun nähden ja jos lapset on yhteisiä niin heidän kulut kuuluu teille molemmille.
 
Miten joku voi olla noin tossun alla?! Mä en tasan antaisi tuollaiselle miehelle muruakaan ruokaa, en pesisi vaatteita MUN pesuaineella yms.. kuluihin kuuluu molempien osallistua.. ja jos olette naimisissa, niin mieshän on LAINkin mukaan velvollinen elättämään sinut..
 
Mrs Kittless
No nyt vähän itsekunnioitusta peliin, ja laitat sen miehen maksamaan suurimman osan kuluista! Perheessä laskut ym. maksetaan yhdessä ja enemmän se, jolla on varaa. Ainakin näin meillä. Eli jos et saa sovittua miehen kanssa asiasta, niin ero taitaa olla silloin ainoa vaihtoehto. :(
 
Miten tuohon on päädytty? Miksi mies ei anna sinulle rahaa? Jos koetat selittää/muuttaa tilannetta, mitä hän vastaa tai miten perustelee nykyisen? Olisihan se tietysti hyvä yrittää saada ensin tuota asiaa kuntoon ennenkuin lähtee kävelemään.
 
Kyllähän nyt luulis miehen osallistuvan kuluihin!! :eek: Ei se sinun tehtäväsi ole yksin maksaa niitä!! Ja jos sinä ostat hänen vaatteensa, niin kustantakoon ne itse! Ja kuinka sinä joudut lainaamaan LAPSEN lääkkeeseen rahaa? Eikö mies ole isä ja ei "maksa muiden miesten lasten kuluja"? Mä olisin vaihtanut miestä jo ajat sitten... :|
 
vieras
no lapset on yhteisiä ja tähän tilanteeseen on päädytty kun olin ensin kotona vuosia hoitamassa lapsia ja viime vuoden opskelin työkkärin koulutuksessa ammatin mut ei sit löytynytkään töitä. Olen siis aina ennen saanut rahaa, mut se loppui kun ei ole töitä. Olen ylpeä, en kerjää rahaa kun pitäisi tajuta sanomattakin. Meillä on ruokalasku kaupassa, koko kesän kituutin tulevaa silmällä pitäen enkä ostanut sinne mitään kun ajattelin ettei syksyllä sit ole varaa maksaa sitä, no mies oli käynyt ostamassa tilin täyteen. Luulin että hän olisi ostanut omistaan kun aina ollaan ostettu sinne vain jos rahat on vähissä, mutta mies olikin ostanut kaikki sinne kun ei halua omistaan sentiäkään laittaa. Kerran sanoin että tuo banskuja kun mies oli menossa röökiä ostamaan ja mies hieroskeli sormiaan yhteen ja sanoi anna rahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no lapset on yhteisiä ja tähän tilanteeseen on päädytty kun olin ensin kotona vuosia hoitamassa lapsia ja viime vuoden opskelin työkkärin koulutuksessa ammatin mut ei sit löytynytkään töitä. Olen siis aina ennen saanut rahaa, mut se loppui kun ei ole töitä. Olen ylpeä, en kerjää rahaa kun pitäisi tajuta sanomattakin. Meillä on ruokalasku kaupassa, koko kesän kituutin tulevaa silmällä pitäen enkä ostanut sinne mitään kun ajattelin ettei syksyllä sit ole varaa maksaa sitä, no mies oli käynyt ostamassa tilin täyteen. Luulin että hän olisi ostanut omistaan kun aina ollaan ostettu sinne vain jos rahat on vähissä, mutta mies olikin ostanut kaikki sinne kun ei halua omistaan sentiäkään laittaa. Kerran sanoin että tuo banskuja kun mies oli menossa röökiä ostamaan ja mies hieroskeli sormiaan yhteen ja sanoi anna rahaa.
Ei todellakaan ole kerjäämistä, jos sanot miehelle, että hänenkin täytyy osallistua kuluihin.. päinvastoin, tuo juuri on alistumista.. nyt nainen jotain ryhtiä elämään! Pakkaa kamat ja lähde menemään jos se auttaa, mutta älä vain tyydy tuollaiseen..
 
vieras
miten sen sanoo, tuosta vaan, kun on vuosia maksanut omat laskut ja sitten tilanne on tämä. En tiedä onkohan mies tajunnut koko asiaa, sanoin kyllä et saan noin 7 euroa päivältä. Mies on hyvä isä, miten muka sanoisin lähteväni kun ei ole rahaa. Eikö täällä aina toitoteta sitä että hyvä parisuhde on kaiken a ja o. Siis haluaisin, mutta miten voi erota kun syynä olisi vain raha?
 
raivona
alat ostamaan ruokaa vain lapsille ja itsellesi,mies saa olla nälissään jos ei ruuan ostoon osallistu.täysin yksinkertaista.et kata lautasta hänelle kun syömään alatte.piste
 
Aliisa
Sun täytyy vaan puhua ihan suoraan miehellesi. Esim. voit ottaa esille sen, että hänelläkin on elatusvelvollisuus lapsiinsa nähden (pisti vaan niin silmään tuo että lainasit rahaa lapsen lääkkeeseen), ja jos eroaisitte, niin hän joutuisi maksamaan aika monta sataa elatusmaksuja. Naurettavaa pyytää rahaa banaaneihin, jos on menossa ostamaan tupakkaa..

Jos teillä on muuten hyvä suhde, niin varmaan puheyhteys kuitenkin toimii? Eli nosta vaan kissa pöydälle :)
 
En yleensäkään ymmärrä miksi olet suostunut siihen että sinun muka pitäisi kustantaa miehen eläminen ja vaatteet jne eli elättää mies ja miehen kaikki tulot jäisivät vain hänen hurvitteluunsa. Jos et eroakaan niin tee nyt ainakin selväksi ettet ole hänen huoltajansa ja hänen se pitäisi teidän perheessä ostaa sapuskat pöytään ja vaatteet päälle kun kerran tienaakin teistä enemmän ja sillä tienaamisellaan vielä pienentää sinun tulojasi. Jos ei osallistu menoihin niin ei ole miehellä asiaa SINUN jääkaapillesi syömään SINUN ostamiasi ruokia tai olettaa että SINÄ ostaisit hänelle vaatteita kaiken muun lisäksi!

Tuossa tilanteessa kyllä tuo ero kuulostaa ihan fiksulta ratkaisulta koska ei tuo mies näyttäisi teistä juurikaan välittävän jos tietää tilanteen... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten sen sanoo, tuosta vaan, kun on vuosia maksanut omat laskut ja sitten tilanne on tämä. En tiedä onkohan mies tajunnut koko asiaa, sanoin kyllä et saan noin 7 euroa päivältä. Mies on hyvä isä, miten muka sanoisin lähteväni kun ei ole rahaa. Eikö täällä aina toitoteta sitä että hyvä parisuhde on kaiken a ja o. Siis haluaisin, mutta miten voi erota kun syynä olisi vain raha?
Kyllähän tuossa on vähän muutakin kuin raha. Miehes on törkeä. Jouduitko sinä maksamaan sen kauppa laskun? toivottavasti et.
Ajattele nyt, mies elää leveästi eikä ota mitään vastuuta yhteisestä taloudesta, lasten ruokkimisesta ym ja odottaa vielä että sinä ostat hänelle vaatteet. Osallistuuko mies mihinkään yhteisiin kuluihin???
Jos te eroaisitte niin minun mielestäni eron syynä ei olisi pelkkä raha vaan itsekäs ku*ipäinen ukko.

Miten sinä voit alistua tuohon? Jos olisit lasten kanssa yksin tulisit taloudellisesti varmaan paremmin toimeen. Lapsilisän yh-korotukset, elatusapu, asumistuki ja luultavasti sossukin auttais, lisäksi tuo työmarkkinatuki olisi isompi.
Pistä nyt hyvä nainen stoppi tuohon touhuun, laita se ukkosi valitsemaan joko osallistuu perheen elatukseen ja kuluihin tai sinä häippäset lasten kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no lakkaa nyt ostamasta sille vaatteita ainakin,ei se sun lapses ole.laita nyt vähän kampoihin ja puolusta ittees!!!!!!!!!!!111
Ei se aina auta että vaan laittaa vähän kampoihin. Jos asiasta keskustelee asiallisesti/sanoo tosissaan, siitä kyllä päästään sopimukseen mutta ennen kuin se otetaan käyttöön asia ehtii jo unohtua... Ja kohta ollaan samoilla raiteilla ku ennenkin.
 
raivona
sanot että asumusero,että saat elätettyä lapset kun siellä se ei onnistu kun ei miehen takia saa rahaa.menet ja sanot tämän ihan pokkana,jos ei tajua mitä on tehnyt niin on aikakin jo lähteä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja raivona:
sanot että asumusero,että saat elätettyä lapset kun siellä se ei onnistu kun ei miehen takia saa rahaa.menet ja sanot tämän ihan pokkana,jos ei tajua mitä on tehnyt niin on aikakin jo lähteä.
Tuskin mies ymmärtää mistä on kysymys, jos ap on tähänkin asti odotellut, että mies itsekseen tajuaisi tarjota rahaa. Erokortin vetäminen hankaloittaa mahdollisuuksia ratkaista varsinaista asiaa. Mutta voihan toki rauhallisesti sanoa, että yksinhuoltajille maksetut korvaukset ovat tietynlaisia ja korvausten maksussa huomiodaan miehen tulot jne.
 

Yhteistyössä