Miestenne harrastukset

Mitä miehenne harrastavat ja montako kertaa viikossa ? Minua risoo, kun ukko on harrastuksensa parissa (kevytilmailu) kahdesti viikossa, yleensä yksi ilta viikolla ja koko sunnuntai ! Muut illat on kotona ja päivät töissä, joten eipä ole paljoa yhteistä aikaa tai harrastusta.. Hänen mielestään tuo on ihan normaalia, että mies harrastaa paljon ja vaimot/äidit vähemmän. Meillä on lapsi, joka joutuu aika paljon olemaan mummolassa ja päivähoidossa yms., minusta olisi tarvetta enemmän perheen yhteiselle ajalla. Mitä olette mieltä ?
 
Kaneli-70
Eka yhteinen vaavi tulossa, mies harrastaa liikuntaa n. 5 krt/vko. Yksi kerta n. 2 - 3 h. Vähän pelottaa jo, onko hän koskaan kotona vauvan synnyttyä. Niin kyllä lupasi...
 
koiraharrastaja
Metsästys, kalastus, autot...Eipä paljon kotona näy tähän aikaan vuodesta.
Mut ei passaa valittaa, hyviä harrastuksiahan ne ovat, ottaa lapsiakin usein mukaan. :)
 
Kesällä golf ja talvella laskettelu. Mies harrastaa just sopivasti, niin että mieli pysyy virkeänä, mutta aiheesta ei meillä kuitenkaan tapella. Kumpikin ollaan niin perhekeskeisiä! Käynhän minä itsekin jumpassa ja lenkillä, tosin olen päivät lasten kanssa kotona.
Niin ja kyllähän tuo mies tekee paljon remppaa, tänäänkin meni koko päivä leikkihuoneen laitossa.
 
Meillä mies koki selvän kriisin kun lapset on syntyny. Aika ei olekaan riittänyt kaikkeen: perhe, työ, metsästys, kuntosali, lenkkeily jne. Kuntosalin mies on jättänyt tällä erää. Yrittää ottaa poikia aika paljon mukaan, jos mahdollista. Musta ihan ok, saan minäkin joskus omaa aikaa. Harrastetaan enemmän sitten kun lapset on isompia.
 
Satpal
Siis miehesi käy kaksi kertaa viikossa harrastamassa ja se on sinusta liikaa. Mulla mies valmentaa kiekkojunnuja ja reenejä on 3-4 kertaa viikossa ja joka kerta pois n.3½ tuntia + pelit päälle viikonloppuisin. Miten minä kestän? Välillä vähän huonommin ja välillä vähän paremmin. Siihen vaan täytyy tottua. Tulevaisuudessa siellä todennäköisesti on myös poikani mukana pelaamassa, joten antaa kulkea. Tietty se välillä pistää vihaksi, mutta silloin kun itse tarvitsen omaa aikaa niin silloin jää reenit väliin. Näin on sovittu!
 
No onhan noita harrastuksia muillakin.. Mutta kun sitten meidän isi tuppaa iltaisin viihtymään tietokoneen ääressä vaihtaen postia kavereidensa kanssa yms. harrastukseen liittyvää ja vähän väliä soi puhelin, jossa vaihtavat kuulumisia ym.ym. Sanoo mulle, että keksi sinäkin itsellesi harrastus niin ei tartte valittaa, no kukas sen lapsen kanssa sitten on, mummotko joka ilta ?? Minusta oli mukavaa, että voitais kaikki kolme olla yhdessä, leikkiä yms. ja puhelimet olis kiinni, mutta se on hyvin harvinaista. Parisuhdekin on kärsinyt tästä asiasta. Minä ja sukulaiset luulimme, että isi olisi kotona sitten kun meillä on lapsi, mutta ei hän viihdy kotona. Onkohan tämä jotain miesgeenistä johtuvaa ? Lapsemme on vasta alle 3-vuotias. Minusta hän itse haluaisi olla enemmän kotona ja meidän vanhempien kanssa. Nyt puhuttiin, että jospa isi olisi edes sunnuntai-illat kotona tai sitten käytäis jossain kylässä, kun hirveän vähän on käyty missään kyläilemässä just tuon isin harrastuksen takia. Vali vali, mutta kyllä helpottaa kun edes tänne saa purkaa tuntojaan.. :headwall:
 


Lumilautailua harrastaa melkein joka viikonloppu talvisin ja kesäisin purjehdusta ja voi olla kilpailuitten takia poissa viikonkin kerrallaan.
Ja sitten kun oma veneemme on valmis menemme sinne koko perheen voimilla.
Koti harrastus on tietokoneen ääressä touhuilu eli tekee omaa musiikkia ja tämä on jokailtaista, kun olemme saanneet pojan nukkumaan.
 
Amaryllis
Pelaa nettisotapeliä kaveriporukan kanssa. Pelaisi vaikka joka ilta, mutta perherauhan nimissä pelaa enää vain kolmena iltana viikossa 4 - 5 tuntia. Harrastukseen menee siis 12 - 15 tuntia/vko, mikä on musta paljon! Plus ne tunnit, jotka lisäksi kuluu Xboxia vääntäessä jos ei tv:stä tule mitään katsottavaa... On siis paikalla, muttei läsnä kun kuulokkeet päässä istuu koneella.
 
eliana
Miehella on aika vähän harrastuksia, olen jopa yrittänyt kannustaa hankkimaan niitä että virkistyisi. Tekee vaan kamalasti töitä...

Kotona soittaa usein kitaraa. Josku säestää lastenlauluja, joskus soittelee omiaan. Muksut vaan ei anna aina rauhassa soittaa.
 
Salibandya, kuntosalia , hifiä ja tietokoneilua. Harrastaa ei hänkään ehdi niin paljon kuin haluaisi työn ja kotiväen vuoksi.Olemmekin sopineet, että periaatteessa liikuntaharrastus on aina hyvä, eikä siihen menoa saisi rajottaa, koska tulee plussana takaisin heti että vuosien päästä.
 
Metsästys on ainoa aikaa vievä harrastus ja sekin vain syksyisin. Tämä kyllä tarkoittaa sitä, että hän pitää kesäloman aina metsästysaikana. Minä saan ehdottaa kesäajalle 1-2 viikkoa valitsemaani ajankohtaan, mutta tosin loput lomat (noin 5 viikkoa) hän metsästelee syksyllä. Minusta homma on ihan ok. Hyvä, että hänellä on joku harrastus. Metsästykseen kuuluu myös 2 koiran pito, joista kyllä itse voisin luopua. Eiköhän miehenikin jossakin jousta minun puolestani ;)
 
Metsästys on ainoa aikaa vievä harrastus ja sekin vain syksyisin. Tämä kyllä tarkoittaa sitä, että hän pitää kesäloman aina metsästysaikana. Minä saan ehdottaa kesäajalle 1-2 viikkoa valitsemaani ajankohtaan, mutta tosin loput lomat (noin 5 viikkoa) hän metsästelee syksyllä. Minusta homma on ihan ok. Hyvä, että hänellä on joku harrastus. Metsästykseen kuuluu myös 2 koiran pito, joista kyllä itse voisin luopua. Eiköhän miehenikin jossakin jousta minun puolestani ;)
 
Royva
Johan on erikoinen harrastus Thaimaassa käynnit.. Kyselehän, että muistaako hoitaa ehkäisyt, ettei tartu mitään tauteja.. Entäs jos hänesta tulee isi sielläkin.. Voi voi, otan osaa, toiv löydät uuden, vähän kivemman isin lapsillesi :/
 
Meilläkin mies metsästää ja moottorikelkkailee. Kelkkailemaan ottaa lapsiakin mukaan mutta metsälle en edes antaisi niitä. Kolme koiraa vievät kanssa oman aikansa. Nytkin potee koirakuumetta, mutta minä en ajatukselle oikein lämpene... Kaikki se aika on jälleen lapsilta pois. Näin syksyisin välillä väsyttää tämä yksin lapsista huolehtiminen. Muuten kyllä ihan ykkönen aviomiehenä ja isänä....
 
Mieheni jalkapalloilee ja pelaa sählyä. Ennen lapsia kulutti suuren osan vapaa-ajastaan harrastuksissaan, mutta lasten syntymisen jälkeen harrastaa yksi-kolme iltaa viikossa. Kun esikoinen oli vielä vauva, hän harrasti todella paljon sekä oli päivittäin ylitöissä. Siinä vaiheessa asetin tiukan ehdon: yhtään lasta ei tule lisää tähän perheeseen, jos tämänkin saan lähes yksin hoitaa (meillä ei ole turvaverkkoa, joille voisi antaa lapsen hoitoon silloin tällöin). Sovimme sitten, että hän on poissa korkeintaaan kaksi iltaaa viikossa. Tuo ei ole aivan toteutunut, mutta en ole asiasta kauheasti huomautellut, joskus vain.

Liikuntaharrastus on ihan hyvä juttu, mutta reilua ei ole se, että itselleni ei jää mahdollisuutta harrastamiseen ja perheelle ei jää tarpeeksi yhteistä aikaa (kun ylityöt otetaan huomioon). Ja futispelitkin vievät käytännössä matkoineen koko illan. Ainakin silloin kun lapset ovat ihan pieniä, on reilua että harrastetaan kohtuullisesti ja niin, että toinen ei joudu uhrautumaan.

Minusta tämä on sellainen asia, joka on aika monilla ongelma ja aiheuttaa avioliitossa ristiriitatilanteita. Tästä pitäisi minusta puhua enemmän julkisuudesssa. Usein vain painotetaan harrastusten tärkeyttä, mutta unohdetaan että tietyissä elämäntilanteissa joutuu miettimään, mitkä asiat asettaa elämässään etusijalle. Jos kuluttaa iltansa harrastaessa, se vain on poissa lapsilta ja parisuhteelta. Tässäkin siis on kysymys tärkeysjärjestyksestä elämässä.
 

Yhteistyössä