Miesten syyllisyydentunne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyttää

Vieras
Hei! Olen nyt toista kertaa aviossa. Ja taas sama juttu! Sanoinpa tai teinpä mitä hyvänsä, ukko on just sillä päällä kuin itse satun olemaan. Ja jos olen vihainen ihan vaan itselleni tai muuten on paha päivä ja äksyilen itsekseni- hän tai oikeammin he ottavat siitä syyn omaan niskaansa. ""Mitä minä nyt olen tehnyt, kun on naama nyttyrällä"" jne.. tai pahempi juttu nykyisessä miehessä: alkaa riitelemään ja kohta on hitonmoinen sota pystyssä. Eli miehelle iskee mahdoton puolustautuminen hyökkäämällä ja taas vain tämän sisään rakennetun syyllisyyden vuoksi. Minulla on poika. Psykologin testin lausunnossa luki: kokee helposti syyllisyyttä. Että tämmöstä vaan tuli mieleen tänään. Iloista iltapäivää ja viikonloppua vaan lukijoille!

Jospa vika ei olekaan miehissä vaan omassa käyttäytymismallissasi. Ehkä kuvittelet vain kiukuttelevasi itseksesi, mutta ulkopuolisesta se kuulostaa aivan muulta.

Itse olen sellainen että alan helposti mököttämään jos miehellä on paha päivä ja se sitten tarttuu minuunkin vaikka alunperin oli ihan ok päivä! Ehkä hän vaan haluaa kotiin tullessaan vähän huomiota ja jutustelua, sen jälkeen häntä ei varmaan haittaa vaikka mielialasi oisi mikä tahansa. Tarkoitan tällä sitä, että yleensä riitely alkaa siitä, että molemmat on väsyneitä ja toinen vaan alkaa purkaa pahaa mieltään toiseen.
Jos tämän pystyy välttämään olemalla inhimillinen sen hetken kun toinen tulee väsyneenä kotiin, on räjähdysherkkä tilanne ohi ja loppuilta menee ihan mukavasti!

Äiti syyttää isää, opettaja syyttää poikia, media syyttää miestä, naiset syyttävät demokratiassa miestä,... koneisto kasvattaa suomalaisesta miehestä itsetuhoisen, ikävä tosiasia on että kaikki lähimmäiset kärsivät...

Tuo syyllisyydentunne ei ole mitenkään sukupuolisidonnaista. Itse rupean helposti etsimään syytä itsestäni, jos toinen mököttää enkä tiedä mistä se johtuu.

Miten helppoa olisi tuossa tilanteessa sanoa heti sille puolisolle ennen kuin se ehtii edes kysyä, että ""tänään on huono päivä, ei johdu susta. Kyllä tämä kohta ohi menee"". Vältyttäis monelta riidalta ja väärinymmärrykseltä.

Kodin kärttyinen ilmapiiri tarttuu toisiin hyvin nopeasti. Joko sitä rupeaa itsekin kärttyiseksi tai sitten rupeaa olemaan varpasillaa, ettei vaan ärsytä toista. Ei hyvä kumpikaan vaihtoehto.

Yhteistyössä