Miesten käsitys miehistä vs. naisten käsitys miehistä

• Viestiketjun aloittaja Yönsilmä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yönsilmä:
Ei niin, en mää tarkoittanutkaan, että sää nyt sitä olisit selitellyt.. Siksi mää haenkin sitä selittelyä...
Kahdeksan sivua selvitystä asiasta jo tässä vaiheessa. Taidat jatkaa selvittämistäsi niin kauan, että saat joltakulta haluamasi vastauksen?

mib
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja mib:
Isä ja muut miehet, miksei noi ei-kiinnostavia asioita voi tehdä yhdessä? Ja miksi mies saa valita niistä kotitöistäkin ne kiinnostavimmat ja kivoimmat?
Tietysti voi tehdä, senkun ryhtyy tekemään vaan!
Miksi miehillä sitten se tekemään ryhtyminen tuntuu olevan niin kovin vaikeaa? Ei kiinnosta imuroida, kun telkkarista tulee Formulat tai Startti tai yleisurheilua tai jalkapalloa tai vaikka tv:n testikuvaa, kuitenkin jotain kiinnostavampaa tekemistä löytyy aina.. Sitten jos nainen sanoo tosta, niin nainen nalkuttaa, mutta jos ei sano niin joko hukutaan paskaan tai nainen saa tehdä kaiken itse. Enkä tarkoita että miehen tarttisi siivota just sen lempiohjelman aikaan, mutta edes joskus.

Miksi miehillä sitten se tekemään ryhtyminen tuntuu olevan niin kovin vaikeaa? Ei kiinnosta imuroida, kun telkkarista tulee Formulat tai Startti tai yleisurheilua tai jalkapalloa tai vaikka tv:n testikuvaa, kuitenkin jotain kiinnostavampaa tekemistä löytyy aina.. Sitten jos nainen sanoo tosta, niin nainen nalkuttaa, mutta jos ei sano niin joko hukutaan paskaan tai nainen saa tehdä kaiken itse. Enkä tarkoita että miehen tarttisi siivota just sen lempiohjelman aikaan, mutta edes joskus.
Älä yleistä. Kysy mieheltäsi tuota. Ja mieti, että onko se niin kovin tähdellistä tehdä ne kotihommat just silloin kun sinä haluat ja juuri sillä tavalla kuin sinä haluat?

Ja varsinkin mieti sitä, että onko maailmassa mahdollisesti jotain muitakin oleellisia asioita kuin kotiaskareet.

mib
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Älä yleistä. Kysy mieheltäsi tuota. Ja mieti, että onko se niin kovin tähdellistä tehdä ne kotihommat just silloin kun sinä haluat ja juuri sillä tavalla kuin sinä haluat?

Ja varsinkin mieti sitä, että onko maailmassa mahdollisesti jotain muitakin oleellisia asioita kuin kotiaskareet.
Varmasti maailmassa on muita paljon tärkeämpiä asioita kuin kotiaskareet, mutta siinä vaiheessa kun pölyä on kotona niin paljon, että kohta alkaa terveys vaarantua, niin jotenkin ne pölyt on pois saatava.

Ja mulle on ihan sama milloin tai miten mies siivoaa. Siis vaikka nuolisi lattiat puhtaaksi, I don't care. Mutta lakanat voisi vaihtaa useemmin kuin 3 kk välein, imuroida useemmin kuin 1 krt kuussa ym.. Siis noi on aikoja, jolloin itse olen viimeistään tarttunut toimeen jos mies ei ole vieläkään tehnyt mitään. Ja jos nyt sanot, että miksen tee noita hommia jos kerran on aikaa palstaillakin, niin miksi mulla ei saisi olla yhtään vapaa-aikaa työn jälkeen ja miehellä taas on pelkästään vapaa-aikaa? Sitäpaitsi hoidan tässä vauvaa samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Yönsilmä:
Jaska-

Kyllä todistamisen taakka on sillä, joka haluaa todistaa jonkun uuden jutun, eikä sillä joka joutuu todistamaan, että se on väärässä. Luulis sun jo tämän tietävän.. :p

Muuten sinäkin olisit jo uskossa, koska et pystyisi todellisesti todistamaan Jumalan läsnäoloa.
Ymmärrän mitä sanoit, mutta ymmärsit minua väärin.
En ole ollut todistamassa mitään uutta juttua.

Lähinnä sivusin vain Tieteeseen liittyvää yleistä ongelmaa, eli voidaanko jotain teoriaa edes todistaa oikeaksi. Vai voidaanko jotkin teoriat todistaa vain vääräksi, eli ovatko ne falsifioitavissa. Jos ne ovat falsifioitavissa mutta niitä ei voida todistaa vääräksi niin on ´oletettava´ että ne ovat oikeassa. Tietenkin asia ei käytännössä ole noin yksinkertainen..mutta silti.

Nimenomaan en pysty todistamaan ettei Jumalaa ole tai että on. Siksi Jumala ei ole falsifioitavissa.

Ap; n posteista sen verran että..

Toivoisin että toisit omia mielipiteitäsi esille enemmän että miksi asiat ovat niin kuin ovat, nyt jotenkin haiskahtaa tämä homma syystä tai toisesta.

Niissä harvoissa asioissa mitä olet tuonut tähän keskusteluun olet lähinnä toistellut nykyajalle tyypillistä feministi propagandaa : Eli ei ole miehillä mitään töitä mitä naiset eivät tekisi tällä hetkellä, joten miehillä ei ole oikeutusta olla *perinteinen * mies.

Yleensä tämänkaltaiset kommentit tuleevat niiltä ihmisiltä jotka asuvat näppärästi 2-4 huoneen huoneistossa kaupungissa tai asutusalueella.

Miehillä ei ole ollut mitään tarvetta tähän asti perustella ja sanoiksi kääntää niitä hommia mitä tekevät, joten toki myönnän että se on vaikeaa. Niistä töistä ei monta kertaa muodostu edes selkeää kuvaa. Mutta olisi älyllisesti epärehellistä naisen todeta siihen sitten että "noh eipä niitä hommia sitten varmaan ole olemassakaan".

Eipä silti kyllä siinä todellinen pointtikin on taustalla mutta en pidä tuon asenteen mukana tulevasta halventavasta sävystä. :

Ja mulle on ihan sama milloin tai miten mies siivoaa. Siis vaikka nuolisi lattiat puhtaaksi, I don't care. Mutta lakanat voisi vaihtaa useemmin kuin 3 kk välein, imuroida useemmin kuin 1 krt kuussa ym.. Siis noi on aikoja, jolloin itse olen viimeistään tarttunut toimeen jos mies ei ole vieläkään tehnyt mitään. Ja jos nyt sanot, että miksen tee noita hommia jos kerran on aikaa palstaillakin, niin miksi mulla ei saisi olla yhtään vapaa-aikaa työn jälkeen ja miehellä taas on pelkästään vapaa-aikaa? Sitäpaitsi hoidan tässä vauvaa samalla.
Miksei sulla ole vapaa-aikaa :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Niissä harvoissa asioissa mitä olet tuonut tähän keskusteluun olet lähinnä toistellut nykyajalle tyypillistä feministi propagandaa : Eli ei ole miehillä mitään töitä mitä naiset eivät tekisi tällä hetkellä, joten miehillä ei ole oikeutusta olla *perinteinen * mies.
Kiitos Jaska kun nostit tämän pointin esille. Joku tässä jutussa ei täsmännyt, ja tuohan se on...

...heti kun aletaan puhumaan ns perinteisistä "miesten töistä" ja "naisten töistä" niin ne miesten jutut dissataan heti kättelyssä juuri tuolla argumentilla, että kyllä nainen niistäkin selviää. Että osaa nainen tarkistaa öljyt, vaihtaa renkaat ja kolata.

En minäkään kuittaa olemattomaksi kun avokki tekee ruokaa, vaikka itse ihan yhtä hyvin osaan tehdä ruokaa.

yönsilmä
Hei taas

Ensinnäkin isä- olen tuonut esille myös miesten töistä asiaa ja tein niistä myös kysymyksen sulle. Ilmeisesti et ole havainnut tätä. Mitä sinun mielestäsi on miesten töitä nykyään esim. kaupungissa kerrostalossa/rivarissa tjms, kun esim. autokin viedään korjaamoon?

Ja Jaska, mielestäni olen tuonut omia ajatuksia kuten juuri tuon tyhmänleiman otsikossa sekä muutenkin mm. pettämisestä, vieteistä yms.

Tarkoitukseni ei ollut dissata miehiä, mutta hieman ihmetyttää miesten toiminta. Ja kun kysyit Jaska mun omasta miehestäni, niin mieheni ei ole tuollainen "kädetön", mutta tunnen kieltämättä muutaman tuollaisen kädettömän miehen ja olen ihmetellyt, että miksi mies haluaa laittaa kädettömän leiman otsikkoonsa tietyntahtoen. Onko se sen väärttiä, ettei tarvi tehdä kotitöitä vai eikö mies itsekään luota itseensä, että osaisi semmoisia tehdä..

Kuten tässäkin ketjussa on tullut ilmi, niin hyvin monet naiset ajattelevat, että miehet vaan on kykenettömiä tehdä kotitöitä. Minusta tämä on yksi avainasiassa miehen ja naisten käsityksissä.

Yksi ihan uusi aihe voisi olla tuollainen miesten tyypillinen selittelyn tyylinen käytös. Siis jos mies tekee jotain loukkaavaa, niin miksi mies vaan selittää miksi on tehnyt niin, miksei heti ota härkää sarvista ja pyydä anteeksi loukkaantumista..?

Yönsilmä
Jaska myös tuo sun kommentti: "Eli ei ole miehillä mitään töitä mitä naiset eivät tekisi tällä hetkellä, joten miehillä ei ole oikeutusta olla *perinteinen * mies. "

-Minusta miehellä _voisi_ olla myös perinteisiä töitä, mutta ne eivät mene yksi yhteen, jos asutaan esim. kerrostalossa, jolloin ei ole ulkohommia ja jos autotkin huolletaan merkkihuolloissa tai koko autoa ei olekaan yms. En todellakaan keksi niitä miehen töitä? Jos olisi elatuksentuominen niin asia olisi eri, mutta miehet itse yrittävät tulla sieltä "elatusvelvollisuudesta" ulos ja näin mitätöivät sen ihan itse...

Itse tykkäisin perinteisistä malleista, mutta siten, että ulkopuoliset työt (kaikki ylim. työt) menisi kutakuinkin yhteen, jos molemmat käyvät töissä.

hmm
hyviä pointteja tullut. täältä tulisi vielä yksi naisnäkökulma asiaan.

tuolla aiemmin puhuttiin naisten öljynvaihtotaidoista verraten näihin miesten kotitöihin. kysyttiin, kuinka moni mies oikeasti opettaa naiselle öljyjen vaihdon. minä luulen, että suurin ero tuleekin siinä, että nainen kyseenalaistaa helpommin, miksei mies voisi välillä esim. tiskata, kun taas autohommien ollessa kyseessä, mies tekee ne mukisematta, eikä yritäkään tarjota niitä naisen tehtäväksi. vai onko miehen vastuulla opettaa, sen enempää, kuin naisenkaan? kummatkin varmaan voivat ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
En tiedä kuinka moni vetoaa niin ettei voi osata kun on mies.
Se voi tietysti käytännössä ilmentyä niin mutta luulisin että kysymyksessä on kuitenkin se että ei kiinnosta *pikku seikat*. En tiedä sitten..
luulen, että loppujen lopuksi harva mies vetoaa näihin, mutta naiset itse tekevät tämän asetelman esim naureskelemalla hyväntahtoisesti, "ettei se höppänä nyt vaan osaa tuota hommaa".

väitän, että miehet ottaisivat tekemisistään suuremman vastuun, jos vain naiset antaisivat sen. uskon, että monessa tapauksessa nainen ei oikeasti anna miehelle hommasta vastuuta, vaan toimii siellä hyväntahtoisena(?) back-uppina ja tarkistaa, että työ tulee suoritettua oikein. saatuaan vain näennäisen vastuun, ei mies koe asiaa mitenkään tärkeänä tai "omana".

olen sitä mieltä, etttä nämä mallit varmasti alunperin lähtevät kasvatuksesta; tytöt opetetaan pienestä pitäen vastuullisiksi, pitämään langat käsissään. mutta toki näitä käyttäytymismalleja kykenee aikuisena muuttamaan..

anteeksi, jos tulee samaa asiaa, luin vasta puolet ketjusta :)

hmm
lisäystä edelliseen..

mietiskelin, miten saisi sen dilemman purettua, että naisen pitäisi ottaa vastuu siitä, ettei ota kaikkea vastuuta itselleen :)
mutta ehkä menee ohi aiheen, koska tarkoitus oli pohtia miehiä, eikä naisia :saint:

rukoilijasirkan kysymykseen ajattelen vastauksen edelleen löytyvän kasvatuksesta. tyttöjen kasvatus on perinteisesti syyllistävämpää, jolloin lähtökohtana on vaatia itseltään paljon, virheitä sallimatta.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksi nainen ei saa olla kädetön, miksi mies saa?
Niinpä. Miksi naureskellaan puhutaan tyyliin "nainen ratissa", mutta samaan tapaan vähätellen ei saa sanoa vaikkapa "mies keittiössä".
Mä aion jatkossakin olla kädetön, paheksukaa vaan. Mun mielestä naisten töitä on vaan hymyily, makoilu ja miehen miellyttäminen. :xmas: Jos sattuu huvittamaan. Miehen kuuluu tehdä kaikki työt, koska miehet on kerran niin vahvoja ja älykkäitä.

mm
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Miksi nainen ei saa olla kädetön, miksi mies saa?
Niinpä. Miksi naureskellaan puhutaan tyyliin "nainen ratissa", mutta samaan tapaan vähätellen ei saa sanoa vaikkapa "mies keittiössä".
Mä aion jatkossakin olla kädetön, paheksukaa vaan. Mun mielestä naisten töitä on vaan hymyily, makoilu ja miehen miellyttäminen. :xmas: Jos sattuu huvittamaan. Miehen kuuluu tehdä kaikki työt, koska miehet on kerran niin vahvoja ja älykkäitä.
Joo, ja mä en yhtäkkiä osaa enää tehdä ruokaa. Kysyn mieheltä että "jos haluan laittaa hellan päälle niin käännetäänkö se nollalle vai kutoselle, kun se nollahan on tavallaan kymppi ilman sitä ykköstä ja on niinkun isompi luku.." Mies varmaan osaa neuvoa kun on teknisestä vempaimesta kyse. Sit kun mies selittää niin en muka tajua enkä muista sitä ikinä vaan kysyn aina uudestaan.

Yhteistyössä