Miesten ja naisten ero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Data
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Data

Aktiivinen jäsen
31.05.2006
15 457
-4
36
Erilaisia ollaan. Mutta mulla on kyllä haka karttapää ja suuntavaisto, toisin kun miesystävälläni. Ja jostain syystä muhun iskee aina armoton Manflu, vaikka nainen tietääkseni olenkin. :)

[QUOTE="lapseton";29296360]Woohoo olla parempi jossain lastenhoidossa. :/[/QUOTE]

Mutta palstalla on koko ajan väitetty että äiti on paras, niin nyt se sai tukea ;)

Aivotutkimusta läheltä seuranneena ja sen parissa työskentelevien kommentteja lähes päivittäin kuuntelevana en osaa enää luottaa mihinkään tällaisiin kognitiivisen/funktionaalisen neurotieteen tuloksiin (esim. visuaaliseen korteksiin liittyvät yksinkertaiset havaintoefektit ja aivovaurioihin perustuvat tulokset ovat eri asia). Replikoisivat ensin edes yhden niistä sukupuolierotuloksista, mitä joskus aiemmin on saatu.

Mullakin on varmaan miesaivot. Tein joskus pitkän testin netissä ja sen mukaan mulla oli pikkaisen jopa keskiarvo miestä miehisemmät aivot. Karttojen ja suuntien kanssa minä olen yleensä se miesporukassa, joka pysyy parhaiten kärryillä. Sama juttu suuntien ja mittojen ja esim. tilavuuden hahmottamisessa. Mulla on ollut aina vaikeuksia tajuta, miksi asuntoa ostaessa pitää katsoa miltä huoneet näyttävät. Siitähän ne näkee pohjapiirroksesta ja jos siihen mittaa omat kalusteet, ei musta on yleensä ihan selkeää miltä se vaikuttaa luonnossa ja onko esim. kulkutilaa sopivasti.

Uskon, ettei tämä ole täysin aivojen rakenteessa vaan voi olla osittain hormonaalista: Kun tulin raskaaksi, parkkitalossa ajaminen muuttui yhtäkkiä paljon vaikeammaksi ja meinasin osua tolppiin tms. Lapsen saannin ja imetyksen jälkeen ongelma taas poistui.

[QUOTE="kahden äiti";29296400]Aivotutkimusta läheltä seuranneena ja sen parissa työskentelevien kommentteja lähes päivittäin kuuntelevana en osaa enää luottaa mihinkään tällaisiin kognitiivisen/funktionaalisen neurotieteen tuloksiin (esim. visuaaliseen korteksiin liittyvät yksinkertaiset havaintoefektit ja aivovaurioihin perustuvat tulokset ovat eri asia). Replikoisivat ensin edes yhden niistä sukupuolierotuloksista, mitä joskus aiemmin on saatu.[/QUOTE]

Älä nyt pilaa hyvää ketjua :D

Tuossa ei sanottu erojen suuruudesta mitään. Ainoastaan sen että erot ovat havaittavissa, mutta yksilöiden välisiä eroja tuo ei poista. Mies voi huomata vauvan itkun paremmin kun nainen taas osata lukea paremmin karttaa.

Erot eivät ole niin huomattavat kuin fyysisessä voimassa, vaikka sielläkin vahva nainen voi olla voimakkaampi kuin heikko mies. Turha kuitenkaan sulkea eroja kokonaan pois.

Sorry :D pakko oli, kun just juteltiin aiheesta kollegan kanssa lounaalla...

Eroja voi olla, mutta sen perusteella mitä tiedän tämäntyyppisen aivotutkimuksen menetelmistä en pysty pitämään tuloksia luotettavina. Eli tällä hetkellä emme tiedä, onko sp-eroja oikeasti olemassa. Ja vaikka ei ajateltaisi menetelmien ja analyysien rajoituksia niin yhtään aivoista löydettyä rakenteellista tai funktionaalista sukupuolieroa ei ole koskaan replikoitu.

[QUOTE="kahden äiti";29296495]Sorry :D pakko oli, kun just juteltiin aiheesta kollegan kanssa lounaalla...

Eroja voi olla, mutta sen perusteella mitä tiedän tämäntyyppisen aivotutkimuksen menetelmistä en pysty pitämään tuloksia luotettavina. Eli tällä hetkellä emme tiedä, onko sp-eroja oikeasti olemassa. Ja vaikka ei ajateltaisi menetelmien ja analyysien rajoituksia niin yhtään aivoista löydettyä rakenteellista tai funktionaalista sukupuolieroa ei ole koskaan replikoitu.[/QUOTE]

Mutta pystyykö pelkistä aivoista päättelemään henkilön sukupuolen?

Kai sitten on poikkeuksia, koska mun mies on hyvä hoitamaan lapsia. paljon parempi kuin mä, paljon käytännöllisempi kaikessa.

en tiedä mitä abtraktilla ajattelulla tarkoitetaan, mutta mä ymmärrän paremmin kaikki kokoamisohjeet ja hahmotan paremmin kolmiulotteisia juttuja, mutta mun mies on myös niissä ihan hyvä. Tekniikkaa ja mekaniikkaa se ymmärtää mua paremmin ja on ollut aina kiinnostunut sellaisesta. tunnejutuissa se on vähän kökkö ja kömpelö, mutta parempi silti kuin miehet yleensä.

Sellanen ero, minkä mä oon huomannut miehissä ja naisissa, että miehet ei usein tajua sitä, kun joku ärsyttää ja silloin sitä haluaa puhua ja pohtia. Jos joku ihminen on tyhmä tai on jotain riitaa jonkun kanssa, niin siitä haluu jauhaa.

Miehet keskimäärin ei tee tälläistä, vaan jos joku ärsyttää, niin siitä ei turhaan kannata puhua, ellei se puhe muuta jotain. Ehkä saatetaan sanoa, että olipas nuija tyyppi, mutta sit sen annetaan olla, koska se puhe ei muuta sitä. Jos sille ärsyttävälle asialle voi tehdä jotain niin mies sitten usein tekee vaan sen asian.

Naisille ehkä tunteista jankuttaminen on luontaisempaa ja mies taas pyrkii ratkaisemaan asian. tunteista vaan ois tärkee miehenkin puhua, koska jos jollekin ei voi mitään, niin sitten ne tunteet voi jäädä käsittelemättä. Ja toisaalta joskus on ihan hyvä etsiä ratkaisuja eikä vaan jauhaa. Sen takia mies ja nainen on yhdessä hyvä tiimi.

Yhteistyössä