miespuolisen ystäväni avovaimo aikoo hankkia yksinhuoltajuuden synnytyksen jälkeen - mitä tehdä?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen ystävä

Vieras
siis oikeasti apua! on raskauden aikana ilmeisesti sairastunut masennukseen, mies on käyttänyt lääkärissä mut ei saanut tulla sisälle terveyskeskukseen. ei siis tietoa kävikö oikeasti. alunperin sanoi jo aiemmin olevansa raskaana mut sitten selvisi ettei raskaus olekaan niin pitkällä ja kertoi saaneensa keskenmenon ja tulleensa uudelleen raskaaksi...

ultriin ei ole päästänyt mukaan. neuvolakortin mies näki alussa. lasketusta ajasta ei ole kertonut, väittää ettei sen selvittäminen ole mahdollista kun ei tiedä tarkkaa hedelmöityspäivää... itse olen ollut sitä mieltä ettei nainen ole raskaana vaan sairas, mutta kait hän kuitenkin raskaana on. Maha ei ole kummoisesti kasvanut, vaikka puheiden perusteella olen laskenut että laskettu aika olisi kohta jo käsillä. tietysti maha kasvaa kaikilla eri tavalla.

no, viimeisin kauhu on se, että tämä nainen on ilmoittanut miespuoliselle ystävälleni että aikoo hankkia yksinhuoltajuuden itselleen eikä aio kertoa lapsen isästä ollenkaan.

mitä kaverini voi tehdä puolustaakseen itseään??? mitkä ovat miehen mahdollisuudet tuossa tilanteessa lapsen synnyttyä, eikö voi saada isyyden tunnustusta ja yhteishuoltajuutta jos nainen sen kieltää?

:( :( :(

Kaikenlaiset sitä lapsia saakin tehdä :/ !! Törkeää.
Toki mieskin voisi katsoa keneen tuikkailee vehjettään :laugh:
Mutta sääliksi käy lasta ja miestä. Onhan tuo todella törkeää ja sairaanloisen itsekeskeistä. Masennus ei mun mielestä käy tekosyyksi ilkeydelle ja pahuudelle. Psykopaatti lähinnä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Kaikenlaiset sitä lapsia saakin tehdä :/ !! Törkeää.
Toki mieskin voisi katsoa keneen tuikkailee vehjettään :laugh:
Mutta sääliksi käy lasta ja miestä. Onhan tuo todella törkeää ja sairaanloisen itsekeskeistä. Masennus ei mun mielestä käy tekosyyksi ilkeydelle ja pahuudelle. Psykopaatti lähinnä :)

todella odottamaton ja ilkeä kommentti sinulta, joka ilmeisesti olet äiti lapselle. mikä sinulta löytyy syyksi moiselle ilkeydelle, kun me oikeasti olemme huolissamme?

tämä syntymätön lapsi on odotettu. ei mikään yhdenillanjutun tuotos. naisen käytös alkoi muuttua raskausaikana.

Miten niin mun kommentti ilkeä? Totta joka sana jonka sanoin. Totuus teke kipeää joskus. Mä olin vielä kiltti .. miettien mitä todella mietin noin aivottomasta toiminnasta.

Jos nainen todellakin ON masentunut, eikö olisi tärkeintä hoitaa nyt äiti kuntoon ja miettiä vasta sitten kaiken maailman yksinhuoltajuuksia yms.
Ja sinulle ÄitiysLomaIainen, oletko koskaan itse ollut masentunut? Se ei ehkä "käy tekosyyksi" kaikkeen, mutta vaikuttaa aikalailla ihmisen sen hetkiseen toimintaan.

Miten niin mun kommentti ilkeä? Totta joka sana jonka sanoin. Totuus teke kipeää joskus. Mä olin vielä kiltti .. miettien mitä todella mietin noin aivottomasta toiminnasta.

no sitten tuota "kaikenlaiset sitä saakin lapsia tehdä" voi päivitellä myös sinun kohdallasi. kuten jo aiemmin sanoin, tämä lapsi on odotettu ja toivottu, parisuhde oli kohdallaan ennen raskautta ja on oma koti ja kaikkea, säännölliset tulot. kaikkea vain ei voi ennustaa. nainen ahdistui raskausaikana ja käytös alkoi muuttua. mutta se siitä, en ala hyvää miestä sinulle puolustelemaan. tarkoitusperäsi ovat jotkut ihan muut kuin auttamiseen liittyvät :(

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Mitä hittoa se asia sinulle kuuluu?

sitä se kuuluu minulle, että olen tuon tulevan isän ystävä ja olemme yhdessä yrittäneet tuota tulevaa äitiä auttaa. lääkärikäynti oli jo melkoinen voitto jos hän tosiaan siellä kävi. mutta väkisinkin sitä miettii myös noita naisen puheita. käytös on muuttunut niin paljon, että hyvinkin hän voisi huoltajuusasioista käydä riitelemään lapsen synnyttyä. vaikka mies kuinka on yrittänyt.

oiskos niin että se isukki ei sitte oikiasti olekkaan se isukki ja nainen yrittää nyt tuolla konstilla saaha aikaseksi sen ettei isyttää tunnusteta? ettei pääse isukki tietään missään vaiheessa?

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen ystävä:

no sitten tuota "kaikenlaiset sitä saakin lapsia tehdä" voi päivitellä myös sinun kohdallasi. kuten jo aiemmin sanoin, tämä lapsi on odotettu ja toivottu, parisuhde oli kohdallaan ennen raskautta ja on oma koti ja kaikkea, säännölliset tulot. kaikkea vain ei voi ennustaa. nainen ahdistui raskausaikana ja käytös alkoi muuttua. mutta se siitä, en ala hyvää miestä sinulle puolustelemaan. tarkoitusperäsi ovat jotkut ihan muut kuin auttamiseen liittyvät :(

no oiskos nyt ap niin että sie otit tuon vähän liian herkästi tuon äitiyslomalaisen kommentin? mieku luulen että hän tarkotti sitä äitiä joka tässä suhaa ees taas eikä tiiä että onko oikiasti raskaana vaiko ei?

Eihän se nyt niin mene että nainen saa kaikki oikeudet lapseen ja kieltää isän olemassaolon. Kyllä miehelläkin on oikeuksia jos osaa niitä vaatia. Ottakoon selvää ja sinun on turha puuttua tuohon syvemmin, kaikkea et kuitenkaan tiedä. Eihän lasta vielä edes ole ja tuleekokaan!

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Jos nainen todellakin ON masentunut, eikö olisi tärkeintä hoitaa nyt äiti kuntoon ja miettiä vasta sitten kaiken maailman yksinhuoltajuuksia yms.
Ja sinulle ÄitiysLomaIainen, oletko koskaan itse ollut masentunut? Se ei ehkä "käy tekosyyksi" kaikkeen, mutta vaikuttaa aikalailla ihmisen sen hetkiseen toimintaan.

olisi tärkeää hoitaa äiti kuntoon, mutta se ei käykään noin vain. lääkäriin me ilmeisesti äidin kuitenkin jo saimme. tuo uhkailu huoltajuusasioista kuitenkin ahdistaa ystävääni kovasti, ja en ihmettele yhtään. tottakai hän sitä miettii.

nainen on ilmaissut pelkonsa siitä, että pelkää menettävänsä lapsen masennuksen takia. uskon että nuo huoltajuusuhkailut ovat siitä peräisin, hän yrittää pitää kaikki langat käsissään. vaikka olen yrittänyt lohduttaa, ettei masennus ole mikään syy viedä lasta. hän varmasti pelkää itse menettävänsä huoltajuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

no oiskos nyt ap niin että sie otit tuon vähän liian herkästi tuon äitiyslomalaisen kommentin? mieku luulen että hän tarkotti sitä äitiä joka tässä suhaa ees taas eikä tiiä että onko oikiasti raskaana vaiko ei?

väkisinkin otin tuon kommentin herkästi, kun äitiyslomalainen sanoo että ystäväni voisi hiukan katsoa, keneen tuikkii vehjettään.

äitiyslomalainen voisi itse olla ihan samassa tilanteessa. tuonkin ystäväni avovaimon käytös muuttui raskaaksitulon jälkeen. sitä ennen kaikki oli hyvin.

Alkuperäisestä tekstistä ei selviä että miehellä ja naisella olisi muka hyvä suhde ollut aiemmin. Tekstin perusteella mies on sekopään kanssa mennyt yhteen asumaan ( näin luin rivien välistä ) ja lopputulos on kaamea. Kirjoita selkeämmin niin ei tule väärinkäsityksiä. Mistä voisin tietää että nainen on ollut pyhimys aiemmin ja mistä itsekään tiedät edes sitä? Ei ne miehet kehtaa kaikkea kertoa edes naisystävilleen.

Mielestäni ei masennukseen kuulu toisten elämän tahallinen tuhoaminen vai kuuluuko? Kyse on jostain muusta ehkä? Kyllä tiedän mitä masennus on ja kukaan tuntemani kovinkaan masentunut ihminen ei ole riistänyt onnea muilta.

Olisiko tälle kaverisi vaimolle puhjennut jokin psyykkinen sairaus, ja se selittäisi tuon oudon käytöksen? Jos minä olisin se mies, niin ottaisin yhteyttä äitiysneuvolaan ja sen jälkeen vaikkapa sosiaaliviranomaisiin. Täytyyhän asiaan joku selvyys saada, ensiksi se että onko raskaana ja toiseksi mistä tämä vaimo voi saada apua ja hoitoa.

Alkuperäisestä tekstistä ei selviä että miehellä ja naisella olisi muka hyvä suhde ollut aiemmin. Tekstin perusteella mies on sekopään kanssa mennyt yhteen asumaan ( näin luin rivien välistä ) ja lopputulos on kaamea. Kirjoita selkeämmin niin ei tule väärinkäsityksiä. Mistä voisin tietää että nainen on ollut pyhimys aiemmin ja mistä itsekään tiedät edes sitä? Ei ne miehet kehtaa kaikkea kertoa edes naisystävilleen.

Mielestäni ei masennukseen kuulu toisten elämän tahallinen tuhoaminen vai kuuluuko? Kyse on jostain muusta ehkä? Kyllä tiedän mitä masennus on ja kukaan tuntemani kovinkaan masentunut ihminen ei ole riistänyt onnea muilta.

totta on että yritin kirjoittaa tekstiin vain ydinongelman, en selvittänyt taustoja sen kummemmin. mutta itselläni ainakin on sellainen tyyli, että kysyn epäselvyyksiä ennenkuin muodostan mielipiteeni. joskaan se ei siltikään olisi koskaan noin yksioikoinen ja julma. kenestäkään.

minä taas tiedän että masentunut ja ahdistunut ihminen voi käyttäytyä hyvinkin poikkeavalla tavalla, vaikkei terveenä niin olisikaan toiminut. kun on tarpeeksi kipeä, sitä ei pysty ajattelemaan muita. ja jos tuo nainen on sairastunut, hänen olonsa on vähintäänkin yhtä kamala kuin ystäväni.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Olisiko tälle kaverisi vaimolle puhjennut jokin psyykkinen sairaus, ja se selittäisi tuon oudon käytöksen? Jos minä olisin se mies, niin ottaisin yhteyttä äitiysneuvolaan ja sen jälkeen vaikkapa sosiaaliviranomaisiin. Täytyyhän asiaan joku selvyys saada, ensiksi se että onko raskaana ja toiseksi mistä tämä vaimo voi saada apua ja hoitoa.

sitä me epäilemme. kovin helpottunut hän oli lääkärikäynnin jälkeen ja kertoi saaneensa ahdistukseen lääkettäkin. mutta varmoja emme voi olla lääkärikäynnistäkään, nainen pelkää kovasti lapsen menettämistä ja siksi saattaisi ohittaa lääkärikäynnin ettei todellinen vointi tulisi ilmi. ja toisaalta olen toiveikas koska nainen itsekin sanoo olevansa ahdistunut ja masentunut. pahoin psyykkisesti sairas (esim psykoottinen ihminen) ei pode sairaudentuntoa. mutta puuttumista tilanne vaatii, koska synnytys ja sen mukanaan tuoma hormonirytäkkä entisestään pahentaa masennusoireita.

kiitos asiallisesta kommentistasi.

Niin se vaan menee että näissä asioissa naisella on kaikki oikeudet. Nainen voi sekä estää että pakottaa isyyden selvittämisen. Oikeudenmukaista se ei ehkä ole, mutta näin sanoo laki.

Isyyden selvittämisen toimeenpano.
Neuvottelun päätyttyä on lastenvalvojan aloitettava isyyden selvittäminen ja saatettava se loppuun ilman aiheetonta viivytystä. Jollei neuvottelua ole voitu panna toimeen, on lastenvalvojan aloitettava selvittäminen viipymättä sen jälkeen kun hän on 7 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla saanut tiedon lapsen syntymästä. Lastenvalvoja ei saa aloittaa tai jatkaa isyyden selvittämistä vastoin äidin tahtoa, jos lapsen äiti on kirjallisesti ilmoittanut lastenvalvojalle vastustavansa isyyden selvittämistä ja lapsi on äitinsä huollossa tai hoidettavana. ISYYDEN SELVITTÄMINEN ON KUITENKIN TOIMITETTAVA, VAIKKA ÄITI ON VASTUSTANUT ISYYDEN SELVITTÄMISTÄ, JOS MIES, JOKA KATSOO OLEVANSA LAPSEN ISÄ, ON TUNNUSTANUT ISYYTENSÄ. Isyyden selvittäminen saadaan aloittaa jo ennen lapsen syntymää, jos nainen, joka on raskaana avioliiton ulkopuolella, sitä pyytää. Se voidaan kuitenkin saattaa loppuun ja tunnustamistilaisuus varata miehelle vasta lapsen syntymän jälkeen.

tarkoittaako tuo sitä, että jos ystäväni tunnustaa isyytensä lastenvalvojalle, isyys on selvitettävä vaikka nainen sitä vastustaisi??? että nainen voi estää isyyden selvittämisen vain silloin, jos isä ei itse ilmoittaudu?

Koska he eivät ole naimisissa, äiti saa AUTOMAATTISESTI aluksi yksinhuoltajuuden. Lastenvalvoja ottaa tämän jälkeen yhteyttä isyysasian tiimoilta. Jos äiti ignoroi tämän tai ilmoittaa ettei halua lapsensa isyyttä selvitettävän, lapsen isä voi vaatia isyyden selvittämistä oikeusteitse ja tulee oikeutensa myös saamaan.

8
tarkoittaako tuo sitä, että jos ystäväni tunnustaa isyytensä lastenvalvojalle, isyys on selvitettävä vaikka nainen sitä vastustaisi??? että nainen voi estää isyyden selvittämisen vain silloin, jos isä ei itse ilmoittaudu?

Lastenvalvoja ei isyyden selvityksestä päätä eli jos äiti kieltäytyy, on isän haettava oikeuden päätös asialle (dna-testeille). Tämä on kuitenkin käsittääkseni melko vaivaton homma ja lastenvalvoja auttaa.

Yhteistyössä