miespuolisen ystäväni avovaimo aikoo hankkia yksinhuoltajuuden synnytyksen jälkeen - mitä tehdä?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja faktaa mammoille:
Koska he eivät ole naimisissa, äiti saa AUTOMAATTISESTI aluksi yksinhuoltajuuden. Lastenvalvoja ottaa tämän jälkeen yhteyttä isyysasian tiimoilta. Jos äiti ignoroi tämän tai ilmoittaa ettei halua lapsensa isyyttä selvitettävän, lapsen isä voi vaatia isyyden selvittämistä oikeusteitse ja tulee oikeutensa myös saamaan.

luojan kiitos! noin olin itsekin nyt tulkitsevinani kun luin finlexin säädöksiä.

te jotka niin varmoina kerroitte että nainen ainoastaan päättää, ottaisitte hyvät ihmiset selvää asioista ennenkuin varmana tietona asioita kirjoitatte!

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen ystävä:
Koska he eivät ole naimisissa, äiti saa AUTOMAATTISESTI aluksi yksinhuoltajuuden. Lastenvalvoja ottaa tämän jälkeen yhteyttä isyysasian tiimoilta. Jos äiti ignoroi tämän tai ilmoittaa ettei halua lapsensa isyyttä selvitettävän, lapsen isä voi vaatia isyyden selvittämistä oikeusteitse ja tulee oikeutensa myös saamaan.

luojan kiitos! noin olin itsekin nyt tulkitsevinani kun luin finlexin säädöksiä.

te jotka niin varmoina kerroitte että nainen ainoastaan päättää, ottaisitte hyvät ihmiset selvää asioista ennenkuin varmana tietona asioita kirjoitatte!

Niinpä. :) Aina meuhkataan ettei isällä ole oikeuksia, mutta se on ihan höpöhöpöä. Itselläni oli samankaltainen tilanne ja siksi tiedän asian varmaksi. Emme siis olleet avoliitossa missään vaiheessa ja seurustelumme loppui raskausaikana. Silloin olin kieltämässä isyyttä mutta isän aktiivisuus muutti tilanteen, koska hän tosiaan olisi isyytensä saanut joka tapauksessa. Hyvä, että olikin aktiivinen, on nimittäin erinomainen isä vaikkei hänestä minulle mieheksi ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen ystävä:

Niinpä. :) Aina meuhkataan ettei isällä ole oikeuksia, mutta se on ihan höpöhöpöä. Itselläni oli samankaltainen tilanne ja siksi tiedän asian varmaksi. Emme siis olleet avoliitossa missään vaiheessa ja seurustelumme loppui raskausaikana. Silloin olin kieltämässä isyyttä mutta isän aktiivisuus muutti tilanteen, koska hän tosiaan olisi isyytensä saanut joka tapauksessa. Hyvä, että olikin aktiivinen, on nimittäin erinomainen isä vaikkei hänestä minulle mieheksi ollutkaan.

ihana kuulla :)
ja se on hienoa, miten teillä ei teidän ero sitten kuitenkaan vaikuttanut negatiivisesti lapseen, hän sai sekä äidin että isän :)

kiitos sinulle ihan oikeasti, tämä kyllä helpottaa nyt ystäväni mieltä! kaikkialla kun toitotetaan sitä miten nainen voi estää isyyden.

Mä tulkitsin rivien välistä hätiköidysti. Johtuu siitä että olen itse taas raskaana ja suutun kaikkeen lapsiin kohdistuvasta vääryydestä ja odottamiseen liittyvästä vääryydestä. Mulla ei itsellä eka raskaus ollut henkisesti helppo.. eikä fyysisesti. Se oli elämäni kamalinta aikaa muuten PAITSI että olin koko 9kk iloinen silti vauvasta jota kannoin vaikeuksista huolimatta. Oli niin toivottu lapsi myös.

Tämä raskaus tuntuu alkaneen henkisesti helpommin kun ei tarvitse olla töissä samaan aikaan.

Yhteistyössä