Mies vapautettu armeijasta???

  • Viestiketjun aloittaja Mitä jos
  • Ensimmäinen viesti
"Ei ole totta"
Miten sen ottaa, itsekin arvostan armeijaa melko paljon, vaikkakin nykyään se on hyvin helppo päästä läpi. Automaattisesti tulee mielikuva miehestä, joka ei armeijaa pääse läpi, että on nössö ja jollain tavalla vajavainen. Ei vaan kelpaisi minulle eikä menisi läpi kyllä isällenikään. Isäni ei ole fanaattinen sotahullu, ei vaan kelpuuta ketä tahansa luuseria.
Ja sinun ikä oli...?

Ei voi olla totta, että aikuiset (?) naiset kirjoittelevat täällä puolison valintakriteereissään siitä, mikä ISUKILLE menee läpi! Voi luoja, tällaisiakö naisia varten on taisteltu äänioikeus ja täydet kansalaisoikeudet?!
 
[QUOTE="Ei ole totta";26069714]Ja sinun ikä oli...?

Ei voi olla totta, että aikuiset (?) naiset kirjoittelevat täällä puolison valintakriteereissään siitä, mikä ISUKILLE menee läpi! Voi luoja, tällaisiakö naisia varten on taisteltu äänioikeus ja täydet kansalaisoikeudet?![/QUOTE]
Mulle isän mielipiteellä on merkitystä, tosin itse teen sen viimeisen päätöksen jokatapauksessa. Isäni on lisäksi erittäin rasistinen ihminen, mutta poikaystäväni on puoliksi venäläinen. Hyvin tulevat toimeen.
 
"Ei ole totta"
Mulle isän mielipiteellä on merkitystä, tosin itse teen sen viimeisen päätöksen jokatapauksessa. Isäni on lisäksi erittäin rasistinen ihminen, mutta poikaystäväni on puoliksi venäläinen. Hyvin tulevat toimeen.
Olet oikein kiltti tyttö, isi on varmasti ylpeä kun olet noin kuuliainen. Isi taitaa olla vaikuttanut mielipiteisiisi sen verran, että se oma lopullinen päätöksesi tulee kiltin tytön toimintakaavalla. Isukki kuulostaakin oikein järkevältä ja fiksulta mieheltä, oikein nykyaikaiselta ja mukavalta. NOT. Mutta kiltti tyttö ei uskalla kyseenalaistaa.
 
1ks1 elämä
Menkää mammat ite sinne armeijaan jos se niin teitä kiehtoo. Kyllähän sinne pääsee. Miten joku totaalikieltäytyminen voi olla teidän mielestä parempi ku että hommaa vapautuksen koko hommasta siks ku ei huvita? Siitä ei tule mitään kustannuksia valtiolle, mutta totaalikieltäytymisestä tulee paljonkin kun pitää koko ylläpito kustantaa vankilassa. Taas tota jotain kieroa mammojen logiikkaa?? Ja mitä sitten jos ei huvita armeija, sehän on ihan perseestä ja elämässä pitää tehdä mitä huvittaa.
 
"heta"
Se nyt vaan on parempi kaikille,että ne jotka syystä taikka toisesta eivät voi palvelustaan suorittaa,vapautetaan ja lähetetään kotiin.Ei ole kenenkään etu pitää väkisin siellä niitä,joille se ei millään lailla sovi.Eikä se armeija mitenkään "taio" pojista muutamassa kuukaudessa mitään aikuisia vastuuntuntoisa miehiä,vaan nämä kaverit mitkä on vastuuttomia siviilissä,on sitä myös armeijassa.
Olin itsekin joskus tiukasti sitä mieltä,että tottakai joka ukon pitää armeija käydä,mutta sitten kun sinne itse menin,niin tuli lisää näkökulmia asioihin ja niin vaan mieli muuttui.
Ja ei kaikista ole lääkäreiksikään,niin miksi sitten sotilaiksi?
 
Heihei mutsit
[QUOTE="Nainen";26069705]Minulle ei armeijavaatimusta tule, kun olen nainen. Mutta juuri nuo samat asiat minullakin siinä tökkisivät. En minäkään mitään pompottelua hyväksy. En oikein ymmärrä, miten elämä minun tai vastaavia ominaisuuksia omaavan miehen kanssa olisi hankalaa? Sehän tarkoittaa sitä, että toisia ei komennella eikä käskytetä, auktoriteetteja ei kumarrella, vaan ajatellaan itse. Ihmisen ei tarvitse nöyrtyä ja niellä mitään kuria, vaan lähtökohta on, että kaikki ovat vapaita ja tasa-arvoisia. Sanoisin, että nämä ovat paljon parempia lähtökohtia parisuhteelle kuin sellainen asenne, jossa hyväksytään mielivaltainen tai epälooginen käskyttäminen, nipottaminen, pompottelu ja toisen nöyryyttäminen.

Se on toinen juttu, pitääkö ottaa huumorilla kaikki paska ja nöyryytys, mitä maailmassa on, vai pitääkö kapinoida sitä vastaan. Kumpi asenne muuttaa maailman - se, jossa paskat asiat hyväksyy, vai se, jossa vaatii muutosta niihin? Hmmmm.[/QUOTE]

No oho. Nyt on aika mustavalkoinen näkemys, ja taitaa vähän mennä puurot ja vellitkin sekaisin.

Sellainen "ikävä" tosiasia näet sisältyy tähän demokraattiseen tasavaltaan, että sen kansalaisilla on sekä oikeuksia että velvollisuuksia. Kaikennäköistä on pakko tehdä. On "pakko" esim. noudattaa lakia: Sillä on seurauksensa, jos kävelee kaupasta ulos ruokien kanssa maksamatta niitä tai alkaa lahdata naapureita rasittavuusjärjestyksessä. Verojakin on pakko maksaa.

Siitä voi olla kyllä monta mieltä, onko (esim.) armeija tai asepalvelus mielekäs sellaisena kuin se nyt on.

Itseni mielestä ei muuten ole, asepalvelushan on yksinkertaisesti jo epätasa-arvoistava. Käytännön tasolla minullakin olisi varmasti armeijassa vaikeaa ihan samoista syistä, mutta siksipä en sinne menisikään (olen nainen). Valitsisin ehkä (mielekkään) siviilipalveluspaikan tai kieltäytyisin palveluksesta, en tiedä.

Kuten tuon alkuperäisen (siis jolle vastasin) viestin kirjoittaja kertoi, auktoriteettiongelmalla oli kyllä syitään ja seurauksiaan ihan muillakin elämänalueilla. Mielestäni asenne, jossa käskyä ei kertakaikkiaan pysty ottamaan vastaan, heijastelee paljon muutakin kuin asepalveluskritiikkiä, ja siihen lähinnä otin kantaa. Asepalvelusta taas voi kritisoida ihan hedelmällisilläkin tavoilla, samoin kuin epätasa-arvoisuutta muuallakin. Mielestäni kapina on jotain ihan muuta kuin viestin kirjoittajan miehen ongelmat ja kyvyttömyydet.

Se vaikutti kapinalta lähinnä yksilötasolla: tyyliin "MINUAHAN ei kukaan komentele" vs. "en hyväksy epätasa-arvoistavaa käskyttämistä".

Ei sillä, kaunis ajatushan se sinällään olisi, että auktoriteettien kumartelemattomuus olisi itsenäistä ajattelua ja kertoisi tasa-arvosta ja välillisesti muuttaisi maailman. Sääli että tää maailma on todellisuus ja demokratia eikä idylli tai anarkia.
 
Heihei mutsit
Niin joo, se vielä, että jos miettii ihan rationaalisesti, kantaaottamatta ja puhtaasti armeijan tarkoitusta ja toimintaa, niin onhan se kuri, käskytys ja järjestys ihan hiton perusteltua.

Siksikin on parempi kapinoida asepalvelusjärjestelmää vastaan kuin armeijakuria vastaan, siis jos kapinalle tuntee tarvetta.
 
"pontso"
Tunnen erään jolla on ns. hullun paperit eikä käynyt armeijaa.
Ne paperit ei ole millään muotoa vaikuttanu hänen elämäänsä. Sai hyvän työnkin, luottamus hommia ym.
Myöhemmällä iällä on katunut ettei inttiä käyny, mutta enää ei ole hänen mahollista sitä suorittaa.
 
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik
No oho. Nyt on aika mustavalkoinen näkemys, ja taitaa vähän mennä puurot ja vellitkin sekaisin.

Sellainen "ikävä" tosiasia näet sisältyy tähän demokraattiseen tasavaltaan, että sen kansalaisilla on sekä oikeuksia että velvollisuuksia. Kaikennäköistä on pakko tehdä. On "pakko" esim. noudattaa lakia: Sillä on seurauksensa, jos kävelee kaupasta ulos ruokien kanssa maksamatta niitä tai alkaa lahdata naapureita rasittavuusjärjestyksessä. Verojakin on pakko maksaa.

Siitä voi olla kyllä monta mieltä, onko (esim.) armeija tai asepalvelus mielekäs sellaisena kuin se nyt on.

Itseni mielestä ei muuten ole, asepalvelushan on yksinkertaisesti jo epätasa-arvoistava. Käytännön tasolla minullakin olisi varmasti armeijassa vaikeaa ihan samoista syistä, mutta siksipä en sinne menisikään (olen nainen). Valitsisin ehkä (mielekkään) siviilipalveluspaikan tai kieltäytyisin palveluksesta, en tiedä.

Kuten tuon alkuperäisen (siis jolle vastasin) viestin kirjoittaja kertoi, auktoriteettiongelmalla oli kyllä syitään ja seurauksiaan ihan muillakin elämänalueilla. Mielestäni asenne, jossa käskyä ei kertakaikkiaan pysty ottamaan vastaan, heijastelee paljon muutakin kuin asepalveluskritiikkiä, ja siihen lähinnä otin kantaa. Asepalvelusta taas voi kritisoida ihan hedelmällisilläkin tavoilla, samoin kuin epätasa-arvoisuutta muuallakin. Mielestäni kapina on jotain ihan muuta kuin viestin kirjoittajan miehen ongelmat ja kyvyttömyydet.

Se vaikutti kapinalta lähinnä yksilötasolla: tyyliin "MINUAHAN ei kukaan komentele" vs. "en hyväksy epätasa-arvoistavaa käskyttämistä".

Ei sillä, kaunis ajatushan se sinällään olisi, että auktoriteettien kumartelemattomuus olisi itsenäistä ajattelua ja kertoisi tasa-arvosta ja välillisesti muuttaisi maailman. Sääli että tää maailma on todellisuus ja demokratia eikä idylli tai anarkia.
Mutta asiat kun eivät ole niin mustavalkoisia myöskään. Vaikka miehelläni on selviä ongelmia ottaa vastaan sekä käskyttämistä, se tarkoita vastuuttomuutta, moraalittomuutta tai vain kypsymättömyyttä (jota toki nuorella miehellä varmasti on ollut). Eikä sitä, etteikö hänestä armeija juuri alunperin olisi ollut myös epätasa-arvoistava, vanhanaikainen instituutio nykyisellään. Ongelmana monesti on, että mies todella älykkäänä ihmisenä ajattelee liikaa omilla aivoillaan. Hän ei elä idyllissä, eikä anarkiassa, eikä hän pitä tätä yhteiskuntaa demokraattisenakaan... Mutta en sitä lähde sen enempää sorkkimaan. Miehen olisi itse siitä kerrottava.

Off topic: Mitä tulee arkeen ja elämiseen, niin se mikä on miehessä on parasta, on se, että hän tosiaan muuttuu kun kertoo muuttuvansa. Alkuaikojen vaikeudet on läpikäyty, siirrytty eteenpäin. Kun mies ilmoittaa, että tähän asiaan tulee muutos, sen hän on myös tehnyt. Minun on paljon vaikeampi muuttaa pinttyneitä tapojani kuin hänen, paljon vaikeampi muuttaa minää. En tiedä miten tuo jeesusmainen ilmoittaminen ja ihmemuuttuminen häneltä onnistuu, mutta näyttää tuo onnistuneen. Hänelle muutos on päätös. Se saavutetaan järjestelmällisesti tekemällä asiat toisin. Siksi se armeijakin varmaan olisi onnistunut, jos suhtautuisi siihen armeijaan ja käskyttämiseen siellä toisin... kai.
 
19978
...vaikka vapauduin rauhan ajan palveluksesta.
Syy: huono stressinsietokyky (ei jaksa turhaa vinkumista missään.. intissä, töissä tai himassa. Päreet palaa.)

Ei vaikuttanut töiden saantiin, eikä luottamustehtäviin pääsyyn. Ollaan 2000-luvulla, eikä 1930-luvulla. Hah. Tuntipalkka pari kymppiä per timma, kolme murkkuikäistä lasta ja omakotitalo. Luottamustoimia duunissa ja kuntapuolella.

Problem?
 
Kaikkea sitä
Ei huvita asenteella "hullunpaperit". Kuulostaa niin patalaiskalta ilman mitään häveliäisyyttä omavaalta pennulta että ei mun tarvis oikeesti edes miettiä tapailisinko moista!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä jos;26066477:
Tapaat miehen ja sinulle selviää että mies ei ole käynyt inttiä koska hänet on vapautettu rauhanajan asepalvelusta.

Vapautuksen syy " kun ei huvittanut " Siis psyykkiset syyt eli miehellä on hullun paperit.

Ajatuksia asiasta?
No, en nyt tuon pohjalta tekisi oikeastaan mitään johtopäätöksiä henkilön psyykkisestä tilasta. Veljeni on ihan normityyppi, mutta hän onnistui saamaan "hullun"paperit, jottei tarvitse mennä armeijaan. Häntä ei huvittanut viettää vuotta tyhjänpanttina vaan halusi olla mieluummin töissä.
 
no itsellä
Itse seurustelin hetken miehen kanssa, joka oli hakenut tutulta lääkäriltä vapautuksen vedoten mielenterveyteen. Hän kertoi minulle syyksi, että ei millään huvita lähteä sinne puoleksi vuodeksi heräämään aikasin ja olla jonkun käskytettävänä. Asia tuli ilmi, kun kerran juteltiin rakkaasta harrastuksestani partiosta. No suhde kariutui monestakin syystä. Ensimmäinen hetki kun aloin miettiä suhteen järkevyyttä oli, kun mies valitti ja haukkui minut kun kehtasin mennä viikonlopuksi partioretkelle oikein telttaan nukkumaan. Olin kuulemma typerä nainen kun sinne halusin.

Muutenkin äkkiä huomasi kyllä miehessä saman asenteen ihan kaikkeen. Mitään ei huvita tehdä mikä ei ole kivaa. No en todellakaan lähtenyt rakentamaan perhettä sellaisen miehen kanssa.
 
Tunnen olevani naisena jäävi moralisoimaan intin käymisen tai käymättä jättämisen syitä, mutta jotakin tuo minulle kertoo ihmisen asenteesta ylipäätään. Arvostan totaalikieltäytymistäkin enemmän, se on näkyvä kannanotto.
 
ei käynyt
Ja jos ei armeijaa käynyt ja rauhan aikan vapautettu, niin ei se sano et ihminen olis hullu ja väkivaltainen.
Vaan totuus on kyllä monestikki se et ei vaan kiinnostanut, ja millä muulla perusteel helpommin vapautuksen sai ku sillä et, en komentelua kuuntele ynm......
 
ei oo helppoo
[QUOTE="vieras";26066517]Armeijasta saa niin helposti vapautuksen, jos sitä ei halua käydä, joten ei tuo kerro mitään terveydentilasta.[/QUOTE]
Ei kyl oo helppoo saada vapautusta, itelläni on krooninen menieren tauti, aika paha skolioosi ja aika pahasti yli taittuvat nivelet + olen puoli kuurokin vielä. lykkäystä ne mulle vaan antaa, sanovat että pitää kuntoilla että nää vaivat paranee, ne ei parane mitä vanhemmaks tuun niin sen pahemmaks vaivat menee..
 

Yhteistyössä