Mies uhkaa lähteä uudesta asunnostamme, koska ei kestä naapurien parveketupakointia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton aapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakko kyllä kysyä, että oletko varma ettei miehelläsi ole pieniä (tai isoja) mt-ongelmia? Kuulostaa neuroottisen / skitson alkukäytökseltä tuo touhu. Ei pahalla!

Minusta on juurikin hienoa, että ihmiset voivat vähäsen valittaa asioistaan internetissä; Mitäs hyötyä siitä olisi jos täällä pitäisi pitää jotain kiiltokuvakulissia jatkuvasti yllä vaikka anonyyminä kirjoittaa?

Itse taas en ole koskaan (ennen) törmännyt tällaiseen ihmiseen joka vetää asioita ihan omasta päästä :D

On sitä tähän elämään kaikenlaista avautumista kuullut, mutta jopa minulle tälläinen on ihan eka kerta.

[QUOTE="vieras";23075038]Pakko kyllä kysyä, että oletko varma ettei miehelläsi ole pieniä (tai isoja) mt-ongelmia? Kuulostaa neuroottisen / skitson alkukäytökseltä tuo touhu. Ei pahalla![/QUOTE]

Joo en loukkaantunut, olen sitä joskus itsekin epäillyt.:-( Mutta koska mies syyttää astmaansa, niin en voi olla asiasta varma, koska mistäs minä tiedän mille kaikelle astmaatikko voi reagoida, kun itsellänikin on astma ja saan oireita eri jutuista.

Miehellä on kaveri joka on kertonut jostain tutustaan joka oli hajuallerginen, sai jopa näppylöitä eri hajuista, ja muita pahoja oireita. Siihen tarinaan, sekä astmaansa vetoaa. Hän kärsii muistakin hajuista, esim. pakokaasun hajusta tms., mutta tupakansavu on pahin.

Kun googlettaa sanan "hajuallergia" niin siitä saa kyllä ihan sen käsityksen että tuo olisi oikeasti olemassa. Itsekään en ollut kuullut ennen kuin kuulin miehen kaverin tutun hajuallergiasta.

En oikein vieläkään ole varma mitä uskon, mutta ainakin tämä asia on vaikuttanut väleihimme erittäin negatiivisesti, tämä viikko on meillä ollut yhtä riitaa, ja alan oikeasti olla neuvoton.:-(

[QUOTE="iippa";23075046]On sitä tähän elämään kaikenlaista avautumista kuullut, mutta jopa minulle tälläinen on ihan eka kerta.[/QUOTE]

Joo se on jo kuultu että tämä on SINULLE eka kerta. Miksi jatkuvasti toitotat sitä ?Sinä uskot että tarina on keksitty, mitä sitten? Sitä se ei kuitenkaan ole, joten olet arvannut väärin.

Ja nyt sinulle, hyvää yötä!

[QUOTE="aapee";23075069]Joo se on jo kuultu että tämä on SINULLE eka kerta. Miksi jatkuvasti toitotat sitä ?Sinä uskot että tarina on keksitty, mitä sitten? Sitä se ei kuitenkaan ole, joten olet arvannut väärin.

Ja nyt sinulle, hyvää yötä![/QUOTE]

Menes pimpsuttamaan sitä naapurin ovikelloa ja kerro että sinua häiritsee tai äijääsi röökääminen. Niin minä aina teen jos naapuri soittaa vaikka musaa liian lujalla. Ette te voi kuitenkaan elää missään kuplassa koska maailma on täynnä hajuja ja ääniä, ymmärrätkö. Tai muuttakaa Lappiin metsään niin ei häiritse.

Tällainen löytyi, mietin voisikohan olla kyse tästä?

http://keskustelu.suomi24.fi/node/3928577

Ei tuo tupakanhaju ole todellakaan ainut, olen jo pitkään ajatellut että hänellä on kyllä ihmeellinen hajuaisti kun häntä tuntuvat häiritsevän monet eri hajut.

Ottaisitte ensin asioista selvää, te provoksi herjaajat!!:-(

Voi helvetti tää palsta on niin karu :laugh: Ihan mistä asiasta vaan saadaan aikaan "provo" tai "mt-ongelmainen". Kyllä ihminen voi olla todella haju-allerginen! Tosin jos se tulee naapurin parvekkeelta sisälle vaikka ovet/ikkunat kiinni, on vikaa jossain esim. tiivisteissä. Mä en itse tietääkseni ole allerginen kuin homeelle (se on siis on testattu) mutta monet hajut saa mut silti reagoimaan pahoin. Esim. just tuo tupakan haju, jos se on sellaista että on poltettu jossain sisällä ja haju "pinttyy" sinne, se saa mut oikeasti voimaan pahoin (vaikka itsekkin poltan). Toinen on esim. hyasintin haju, vaikka tykkään tuoksusta, se saa mut aivastelemaan ja voimaan pahoin.

Voi helvetti tää palsta on niin karu :laugh: Ihan mistä asiasta vaan saadaan aikaan "provo" tai "mt-ongelmainen". Kyllä ihminen voi olla todella haju-allerginen! Tosin jos se tulee naapurin parvekkeelta sisälle vaikka ovet/ikkunat kiinni, on vikaa jossain esim. tiivisteissä. Mä en itse tietääkseni ole allerginen kuin homeelle (se on siis on testattu) mutta monet hajut saa mut silti reagoimaan pahoin. Esim. just tuo tupakan haju, jos se on sellaista että on poltettu jossain sisällä ja haju "pinttyy" sinne, se saa mut oikeasti voimaan pahoin (vaikka itsekkin poltan). Toinen on esim. hyasintin haju, vaikka tykkään tuoksusta, se saa mut aivastelemaan ja voimaan pahoin.

Minut saa voimaan pahoin niin moni asia tässä maailmassa ja Suomessa että en jaksa niitä edes erikseen listata tähän, ajattelin kirjoittaa joskus kirjan mikä kaikki tässä maassa mättää.

Kiitos sinulle, tuli parempi mieli kirjoituksestasi. Olen nyt tässä samalla lueskellut hajuyliherkkydestä, ja se on kyllä ihan todella olemassa oleva.

Tuolla luki että hajuyliherkkyys voi aiheuttaa astmankin, näinköhän se olisi miehellä astman syy, kun hänellä se todettiin vasta vuosi sitten.

Melkein jo alkaa hävettää kun olen pitänyt miestä vain hankalana, nyt kun olen ottanut asioista selvää. :-(

Nyt ymmärrän senkin miksi mies aina jaksaa valittaa hiuslakkani tai deodoranttini hajusta. Tai miksi hänelle tulee aina kiire laittaa autossa sisäilmankierto päälle kaupungissa. (pakokaasut)

Olen pitänyt häntä, no sanottakoon nyt, vähän neuroottisena ja hankalana. Mutta kyllä tuollainen sairaus on ihan oikeasti olemassa.

Te jotka luulette provoksi, oikeasti, googlettakaa hajuyliherkkyys tai hajusteyliherkkyys!

[QUOTE="aapee";23074909]Ei mikään muu ahdista tai stressaa kuulemma kuin tuo kamala tupakankäry.

Googlettelin tuossa sellaista kuin hajuallergia, sellainen on kuulemma olemassa, ja tupakansavu yksi aiheuttaja.

Tietäisipä vaan mitä tässä voisi tehdä että saisi taas sen oman rakkaan ja ihanan miehen takaisin.

Kauhean pahalta tuntuu sekin, että täällä niin kovin moni vastaa ilkeästi, vaikken mielestäni kirjoittanut mitään tyhmää, ihan todellinen tämä tilanne on.

Mikä ihmisiä oikein täällä vaivaa?[/QUOTE]

Otan osaa, ei ole kiva tilanne:( Me muutimme 1,5 v. sitten tähän kerrostaloasuntoon ja heti paljastui, että naapurista kuuluu monena päivänä viikosta huutoa (turkkilainen perhe, eivät välttämättä riitele, ovat muuten äänekkäitä). Mieheni alkoi mesota, miten vihaa kerrostalossa asumista ja kaikki tuntui olevan huonosti. En minäkään siitä huutamisesta tykkää, mutta eniten minua kyllä häiritsee mieheni kiukku... Olin aluksi aivan epätoivoinen, että tuleeko koko hommasta mitään vai pitääkö alkaa heti etsiä uutta asuntoa. Onneksi tilanne on tasaantunut alun masennuksen jälkeen niin, että mies ei puhu enää tuosta asiasta muuta kuin silloin tällöin virittelee keskustelua rivariin tai omakotitaloon muuttamisesta (mihin meillä ei oikeasti ole varaa tällä hetkellä). Saattaa olla että sinun miehelläsi herkempi hajuaisti kuin sinulla. Inhoan itsekin tupakansavua. Toivon että keksitte edes jonkun pienen helpotuksen tuohon ongelmaan ja sitten toivon myös että miehesi rauhoittuu ja kokoaa itsensä. Muuttaminen on aina raskasta ja uusi asunto ei välttämättä täysin vastaa odotuksia ja kestää hetken sopeutua tilanteeseen.

[QUOTE="aapee";23075109]Kiitos sinulle, tuli parempi mieli kirjoituksestasi. Olen nyt tässä samalla lueskellut hajuyliherkkydestä, ja se on kyllä ihan todella olemassa oleva.

Tuolla luki että hajuyliherkkyys voi aiheuttaa astmankin, näinköhän se olisi miehellä astman syy, kun hänellä se todettiin vasta vuosi sitten.

Melkein jo alkaa hävettää kun olen pitänyt miestä vain hankalana, nyt kun olen ottanut asioista selvää. :-(

Nyt ymmärrän senkin miksi mies aina jaksaa valittaa hiuslakkani tai deodoranttini hajusta. Tai miksi hänelle tulee aina kiire laittaa autossa sisäilmankierto päälle kaupungissa. (pakokaasut)

Olen pitänyt häntä, no sanottakoon nyt, vähän neuroottisena ja hankalana. Mutta kyllä tuollainen sairaus on ihan oikeasti olemassa.

Te jotka luulette provoksi, oikeasti, googlettakaa hajuyliherkkyys tai hajusteyliherkkyys![/QUOTE]

No mä en kyllä jaksaisi noin tolkuttoman vaikean ihmisen kanssa olla. Oli mikä herkkyys tahansa. Pahoittelut, mutta tuo hankaloittaa kumppaninkin elämää ihan kohtuuttomasti.

[QUOTE="Piku";23075111]Otan osaa, ei ole kiva tilanne:( Me muutimme 1,5 v. sitten tähän kerrostaloasuntoon ja heti paljastui, että naapurista kuuluu monena päivänä viikosta huutoa (turkkilainen perhe, eivät välttämättä riitele, ovat muuten äänekkäitä). Mieheni alkoi mesota, miten vihaa kerrostalossa asumista ja kaikki tuntui olevan huonosti. En minäkään siitä huutamisesta tykkää, mutta eniten minua kyllä häiritsee mieheni kiukku... Olin aluksi aivan epätoivoinen, että tuleeko koko hommasta mitään vai pitääkö alkaa heti etsiä uutta asuntoa. Onneksi tilanne on tasaantunut alun masennuksen jälkeen niin, että mies ei puhu enää tuosta asiasta muuta kuin silloin tällöin virittelee keskustelua rivariin tai omakotitaloon muuttamisesta (mihin meillä ei oikeasti ole varaa tällä hetkellä). Saattaa olla että sinun miehelläsi herkempi hajuaisti kuin sinulla. Inhoan itsekin tupakansavua. Toivon että keksitte edes jonkun pienen helpotuksen tuohon ongelmaan ja sitten toivon myös että miehesi rauhoittuu ja kokoaa itsensä. Muuttaminen on aina raskasta ja uusi asunto ei välttämättä täysin vastaa odotuksia ja kestää hetken sopeutua tilanteeseen.[/QUOTE]

Kiitos sinulle ihanasta ja todella empaattisesta vastauksesta, siitä tuli hyvä mieli! *halaus*
Toivotaan että tämä oikeasti tästä helpottuu. Ehkä helpottuukin, kun nyt vihdoin aloin ottaa asiasta selvää ja alan oikeasti uskoa että taustalla voi olla ihan oikea, olemassaoleva vaiva joka on aiheuttanut hänelle ehkäpä jopa astman.

Ainakin kaikista hajusteista pitäisi kotona luopua.

Ja edelleen sanon teille jotka huutelevat provoksi, että lukekaa koko ketju, älkää vain aloitusta! Ja googlettakaa hajuyliherkkyys/hajusteyliherkkyys.

[QUOTE="vieras";23075113]No mä en kyllä jaksaisi noin tolkuttoman vaikean ihmisen kanssa olla. Oli mikä herkkyys tahansa. Pahoittelut, mutta tuo hankaloittaa kumppaninkin elämää ihan kohtuuttomasti.[/QUOTE]

No niin tekee, ja vaikka rakastankin miestä, arvaa vaan kuinka monta kertaa olen meinannut erota hänestä... nyt ihan tämänkin viikon aikana on käynyt mielessä useasti...ei ole siis todellakaan helppoa. :-(

[QUOTE="Minä";23075129]Auttaisiko, jos te hankkisitte sinne olohuoneeseenne jonkin ilmanpuhdistimen/raikastimen?[/QUOTE]

Meillä on sellainen, mies hommasi sen heti kun tänne muutimme. Mutta ei auta ilmeisesti tarpeeksi. :-(

Ennen kuin meni nukkumaan, mies sanoi ettei enää tule olohuoneeseen ollenkaan, ja pitää olkkarin oven kiinni. Kiva. :-/

Luulen, että sun miehesi on vaan tosi hankala tapaus. Häntä vaan ottaa niin pannuun naapurien tupakointi, että alkaa jo kuvittelemaan asioita, ja se hänen henkinen tilansa saa hänelle aikaiseksi mukamas fyysisiäkin oireita.

Minusta omalla parevekkeella tupakointia ei edes voi kieltää, mutta talonyhtiön yhteisillä parvekkeilla voi tupakoinnin kieltää.

Teidän tilanteeseen ei varmaan auta muu kuin muutto.

Meidän talossa tupakoi usea tyyppi ihan sisällä, ja se haisee rapussa, mutta meidän kotiin ei hajua ole tunkeutunut. Muut savuttomat naapurit on kyllä kuulemma saaneet tupakan käryä kotiinsa. Satunnaisesti parvekkeella tupakoivien naapurienkaan tupakan käryt ei kyllä tule meille sisälle, ellei meillä ole ikkunaa auki. Meillä ei ole onneksi sairasteltu, eikä meistä ole ollut niin vakavaa, vaikka vähän käryä silloin tällöin eksyisikin sisälle, kun ikkunat on auki. Joo... teillä siis on astma, mutta luulen, että teillä tosiaan tulee enemmän tupakan käryä sisälle, jos pidätte niitä ikkunoita auki. :/

Kyllä ne hajut voi ärsyttää ilman allergiaakin, joillain vain on tosi herkkä hajuaisti.
Mä en itse kestä tupakansavua lainkaan. Ja sen haistaminen saa todella jostain syystä ärsyyntymään.
Musta tuntuu, että se oikein porautuu mun limakalvoille, ja tulee tukkoseksi yms.
Kaikki tunkkaset hajut on pahimmat.
Jaksamista vaan ap:lle ja miehelle.

Luulen, että sun miehesi on vaan tosi hankala tapaus. Häntä vaan ottaa niin pannuun naapurien tupakointi, että alkaa jo kuvittelemaan asioita, ja se hänen henkinen tilansa saa hänelle aikaiseksi mukamas fyysisiäkin oireita.

Minusta omalla parevekkeella tupakointia ei edes voi kieltää, mutta talonyhtiön yhteisillä parvekkeilla voi tupakoinnin kieltää.

Teidän tilanteeseen ei varmaan auta muu kuin muutto.

Meidän talossa tupakoi usea tyyppi ihan sisällä, ja se haisee rapussa, mutta meidän kotiin ei hajua ole tunkeutunut. Muut savuttomat naapurit on kyllä kuulemma saaneet tupakan käryä kotiinsa. Satunnaisesti parvekkeella tupakoivien naapurienkaan tupakan käryt ei kyllä tule meille sisälle, ellei meillä ole ikkunaa auki. Meillä ei ole onneksi sairasteltu, eikä meistä ole ollut niin vakavaa, vaikka vähän käryä silloin tällöin eksyisikin sisälle, kun ikkunat on auki. Joo... teillä siis on astma, mutta luulen, että teillä tosiaan tulee enemmän tupakan käryä sisälle, jos pidätte niitä ikkunoita auki. :/

Ikkunoita pidetään siis auki toisella puolella taloa, ei siellä mistä haju tulee.

Itse en lähtisi leimaamaan enää luulotautiseksi miestä,s en jälkeen kun tajusin eilen googlettaa hajuallergian. Siis miehellä ei pelkästään tupakansavu aiheuta oireita, vaan myös esim. pakokaasut, liuottimet ja hiuslakka, kaikki ns. "myrkkyhajut". Nenä menee tukkoon ja keuhkoihin sattuu jne.

Jos tuo on kuvittelua, niin miksi hajuallergiasivustoilla kuvaillaan juuri ko. oireita, ja monella on siihen lääkityskin?

Heille on oma tukiyhdistyskin jne.

Mitä lueskelin, ihan kaikki sopii mieheen, hän tosiaan kärsii paljon kaikista noista mainituista hajuista, ja saa oireita.

En pidä enää miestä pelkästään hankalana.

No, ainakin tiivistetään olkkarin ikkunan välit ja parvekkeen oven välit paremmin, ettei hajuja tulisi. Ja ilmeisesti tässä asunnossa on poltettu ennen meitä sisälläkin.

[QUOTE="aapee";23075117]
Ainakin kaikista hajusteista pitäisi kotona luopua.
[/QUOTE]
Haisevista ilmanraikasteista yms kannattaa luopua, pyykinpesuaineet kannattaa vaihtaa hajuttomiin tai sitten sellaisiin, joiden hajua mies sietää. Ehkä voit jotain hajustetta käyttää, miehen valitsemaa (jos pystyy hajusteosastoilla käymään). Itse en raskaita tuoksuja pysty käyttämään ja etenkin monet miesten hajusteet käyvät nenään todella pahasti, mies ei onneksi deodoranttia enempää hajusteita käytä ja niistäkin yleensä kysyy, kelpaako haju.

[QUOTE="aapee";23074909]Ei mikään muu ahdista tai stressaa kuulemma kuin tuo kamala tupakankäry.

Googlettelin tuossa sellaista kuin hajuallergia, sellainen on kuulemma olemassa, ja tupakansavu yksi aiheuttaja. [/QUOTE]

Minulla on hankala astma ja lisäksi hajusteyliherkkyys. Saan hajusteista pahimmillaan niin pahan astmakohtauksen, ettei omat lääkkeet auta vaan on mentävä päivystykseen. Tupakanahaju yskittää, mutta ei onneksi saa aikaan samanlaista reaktiota kuin hajusteet.

Ystävälläni on myös astma ja hänellä kaikkein pahin mahdollinen ärsyke on tupakanhaju. Reaktio on sama kuin minulla hajusteista. Hänelle ei hajuvedet aiheuta mitään oireita.

Uskon, että ap:n mies oikeasti kärsii tupakanhajusta. Se tässä hajusteyliherkkydessä on hankalaa, ettei siihen ole mitään lääkettä joka auttaisi. Koska kyse ei ole allergiasta, allergialääkkeet ovat hyödyttömiä. Itse tuossa tilanteessa kyllä miettisin, kumpi on tärkeämpää, kiva asunto vai miehen terveys.

[QUOTE="vieras";23075038]Pakko kyllä kysyä, että oletko varma ettei miehelläsi ole pieniä (tai isoja) mt-ongelmia? Kuulostaa neuroottisen / skitson alkukäytökseltä tuo touhu. Ei pahalla![/QUOTE]

Voi luoja, mikä kommentti! En toivo ihmisille pahaa, mutta sinulle tekisi hyvää elää vaikka päivä astmaa sairastavana hajusteille yliherkkänä.

Astmakohtaus on pahimmillaan tappava. Keuhkoputkien supistumisen voi todeta ihan mittauksilla. Millaisella laitteella mittaan alkavan mt-ongelman?

Tulevien sinänsä tietysti lyhytikäisten syöpä- tai keuhkoahtaumatautipotilaiden harrastama parveketupakointi menettelee jos siinä sattuu olemaan vain se yksi alakerran harmaanaama joka polttaa, mutta kun niitä räkiviä ja köhiviä pössyttelijöitä on useita, jotka vuorottelevat savun jatkuvan sisäänvirtauksen ylläpitämiseksi, molemmin puolin taloa ja myös paljon kehuttuina ja "harvinaisina" kuumina kausina sekä öisin, niin siinä ei ole todellakaan mielenterveysongelmat kaukana. Lottovoiton siivittämää maallemuuttoa odotellessa toivon lämpimästi jokaiselle parveketupakoitsijalle monta samanlaista norttia mahdollisimman aktiivisesti polttavaa tulevaa keuhkotautiosaston ja saattohoitokodin asukkia ala-, ylä- ja vierusnaapureiksi, oikein moneksi kuumaksi kesäksi, ja ihan vain siksi tietysti jotta saa sitä himoamaansa nikotiinia ilmaiseksi lisää keuhkoihinsa. :P

Näin perhepalstalla on todettava tietysti harmilliseksi ainoastaan se, että osalla näistä ketjupolttavista idiooteista on lapsia, joille ei moisia vanhempia tai naapureita toivoisi, jotka joutuvat kärsimään jatkuvasti sekä sairaasta esimerkistä sekä passiivisen tupakoinnin aiheuttamista terveyshaitoista. Savuttomat ravintolat ovat tänä päivänä aivan normaali ilmiö, mutta mietipä haluaisitko itse ruokailla tuhkakupilta haisevan vanhemman sylissä, mahdollisesti vielä nauttimalla nikotiinilla höystettyä tissimaitoa? Tai nukkua tupakansavussa - "isin pikku mussukka, isi heijaa, nukuppas nyt, niin isi vetää tässä samalla parit savut".

Yhteistyössä