Mies tuhlasi vuokra-rahat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pulassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pulassa"

Vieras
Kerrottakoon heti alkuun taustaa sen verran, että miehellä on paheneva päihdeongelma, olen muuttamassa pois lapsen kanssa kunhan saadaan asunto.
Saamme asumistukea ja se tulee miehen tilille, hän ei ole suostunut siirtämään sitä minulle. Tuki on miehen nimissä koska hän on eläkkeen saaja ja asumistuki liittyy siihen.
Miehen eläkeraha on suurmepi kuin minun kotihoidontuki ja kuitenkiin mies tuhlaa omat rahansa itseensä ja minun on elätettävä itseni ja lapsi ja usein mieksin kun en voi ilman ruokaakaan jättää.

Yleensä mies on maksanut aina ensin vuokran ja sitten tuhlannut loput. Tällä kertaa kävi toisin! Yli 900 eurosta on jäljellä 200e, muu meni kolmessa päivässä päihteisiin ja ties mihin, mies oli omilla teillään nuo päivät.
Eli vuokra maksamatta eikä meidän rahat yhdessäkään enää siihen riitä. Minulla on 300e. Ruokaakin tarvii. Muita laskuja voi varmaan lykätä..

Voi hyvänen aika, mitä tässä voi tehdä? Kunpa pääsisi äkkiä pois, tämä on jo ihan kamalaa!

Ihan ekana turvaat oman selustasi. Sun on pakko varmistaa, että et saa luottohäiriömerkintää. Onko vuokra jo myöhässä vai koska pitää maksaa? Onko vuokra aina aikaisemmin maksettu ajallaan, eli onko tämä eka kerta kun ongelmia?

Itse ottaisin heti välittömästi yhteyttä vuokranantajaan ja selittäisin tilanteen avoimesti. Kertoisin, että olen valmis tekemään kaikkeni, että vuokra tulee maksettua, vaikka se saattaakin myöhästyä jne.

Sitten ottaisin yhteyttä sossuun ja selvittäisin tilanteen rehellisesti sinnekin ja pyytäisin apua, että voivatko he auttaa sen asunnon järjestämisessä mahdollisimman pian.

Jos se asumistuki tulee äijäs nimiin, niin varmaan vuokrasopimuskin sen nimissä? Jos on niin jätät pokkana asian miehen ongelmaksi ja ostat itsellesi ja lapselle ruokaa. Jos sunkin nimi paperissa soitat vuokranantajalle, ja selität tilanteen heti ja yrität saada itsellesi lisäaikaa maksaa vuokra jotenkin.

Niin ja pyrit mahdollisimman nopeasti pois sieltä.

Kysy asunnosta sosiaalitoimistosta ja tilanteeseen apua muutenkin. Kaverini sai todella nopeasti asunnon, kun hänen piti päästä vähän samantyyppisestä suhteesta äkkiä pois. Mies tuhlasi rahat (oli myös muualle velkaa) ja kaverini sai maksuhäiriömerkinnät, koska laskut tulivat hänen nimissään. Harmitti tosi paljon, koska kaverini on aina ollut tosi tarkka laskujen maksamisten kanssa. Asunto tuli parissa päivässä, kaveri muutti siihen, irroitti itsensä kaikista sopimuksista (puhelimet, kämppä yms...) mihin mies liittyi. Hirveä homma ja pari vuotta meni, että sai kaikki lainansa ja maksunsa maksettua. Nyt homma on tasapainossa, mutta entinen ukko kiusaa soittelemalla ja tekstiviestein kännipäissään. Kokonaan eroon ei pääse, kun on yhteinen lapsi, mutta raha-asiat on nyt OK.

Josko ottaisit yhteyttä sossuun?
Ovat yleensä todella avuliaita ja järjestää kyllä sulle asunnon, kun kerrot tilanteen. Mikäli vuokrasopparissa on myös sun nimi niin soita vuokranantajalle sopiaksesi maksusta.

Ja ei ole häpeä ottaa yhteyttä sossuun, sitä varten he siellä ovat. Sossusts saat myös tarvittaessa vuokratakuu sitoumuksen.

Soita myös sinne, mistä olet hakenut asuntoa ja kerro tilanne. Eron yhteydessä voi tulla tuollaisia tyhmyyksiä kuin mies on nyt tehnyt. Ei niitä välttämättä uudestaan tule, mutta jos olette eroamassa, pistä toimeksi. Tuo välivaihe on kamala kaikille.

Minulla on jo maksuhäiriömerkintä (ei omasta syystäni tosin, niskoilleni tuli läheisen velat), että ei sen puoleen..
Vuokra on aina tullut maksettua. Meillä ei ole tiettyä maksupäivää eli aikaa on kuun loppupuolelle asti, mutta jos laitamme kaikki tämän kuun rahat vuokraan (lapsilisä ja takuueläke jotka tulevat loppukuusta) ei käteen jää juuri mitään. Olin säästänyt rahaa sivuun muuttoa varten, mutta nyt ne on kai käytettävä elämiseen.. Muutetaan sitten vaikka tyhjään kämppään. Harmittaa kovin.

Vuokrasopimus on molempien nimissä. Toivottavasti saamme järjestettyä asian hänen kanssaa.

Pakko sanoa, että vaikeinta riippuvaisen kanssa eläessä on talouden tasapainossa pitäminen. Kun toinen ei välitä yhtään vaikka kadulle jouduttaisiin.

Ja sossu antanut kaupungin asunnonvälitykselle kiireellisyyslausunnon koskien meidän asunnon saantia. Pitää vain odotella, yksityiseltä kun on turha kysellä näillä luotoilla.

Tuo kuulostaa niin tutulta. Itse olin samanlaisessa suhteessa lapseni isän kanssa.

Ota yhteyttä sossuun, he kyllä auttavat vuokrassa, kun selitätä tilanteen. Voit myös hätätilanteessa kääntyä kirkon diakoniatyön puoleen. Vuokranantajalle kannattaa soittaa ja selittää tilanne, eiköhän joustoa löydy.
Sossu voi hankkia teille myös asunnon. Jos asuntoa ei kuitenkaan heti kuulu, niin sitten yhteys myös kelaan ja toive, että asumistuki maskettaisiin suoraan vuokranantajalle. Onko miehellä selviä kausia jolloin hänelle voisi itselleenkin ehdottaa, että asumistuen maksuun tehtäisiin muutos?

Voin omasta kokemuksesta lohduttaa, että elämä valkenee, kun tuosta suhteesta selviää. En ole itse enää koskaan ollut niin onneton, kuin välillä exän kanssa eläessä, en olisi voinut uskoa, että elämä voi olla näin tasaista ja rahatkin riittävät. Päihdeongelmaisen kanssa eläminen on yleensä ihan täyttä helvettiä. Päihteet on toiselle AINA numero 1.

Hätätilassa voitte mennä myös turvakotiin, vaikkei mies fyysistä väkivaltaa käyttäisikään.

Meillä on aina asumistuki laitettu menemään suoraan vuokranantajalle. Sitten samana päivänä siirretään omalta tililtä loput, viestinä esim. huhtikuun vuokra. Mitä me niitä rahoja omalle tilille otetaan kun kumminkin toiselle ne heti menee.

Mut ap nyt tosiaan turvaa oman selustansa ja soittaa vuokranantajalle jos vuokrasopimuksessa on omakin nimi. Jos ei ole niin hällä väliä. Muuta turvakotiin ja soita sossuun.

Miehesi käyttää mitäilmeisimmin huumeita? Äkkiä pois sieltä lapsen kanssa! Miehen huumeidenkäytön takia jo voitte saada vaikka heti tänään tukiasunnon ja sitten teillä on aikaa katsella uutta vuokrakämppää. Nim. kokemusta on!

Niin en ymmärrä miten se sossu voisi enempää vaikuttaa asiaan? Olemme lastensuojelun asiakkaita miehen päihteiden käytön vuoksi, ja antoivat vain tuon lausunnon.

Viivästytin aluksi tietämättömyyttäni asunnon saamista asettamalla liian niukat aluetoiveet. Luulin, että on valinnanvaraa. Nyt olen laajentanut hakemustani ja otan asunnon oikeastaan mistä korvesta vain.. Luulisi jotain löytyvän.

[QUOTE="mimi";26215673]Miehesi käyttää mitäilmeisimmin huumeita? Äkkiä pois sieltä lapsen kanssa! Miehen huumeidenkäytön takia jo voitte saada vaikka heti tänään tukiasunnon ja sitten teillä on aikaa katsella uutta vuokrakämppää. Nim. kokemusta on![/QUOTE]

Mikä on tukiasunto? Siis joku auntola? Tiedän, että voin hakeutua sellaiseen turvakotiin tms. Mutta kun kotonamme ei oikeasti ole mitään vaaraa, lapsen ei tarvitse nähdä isää päihtyneenä niin tuollaisene lähteminen on tuntunut liioittelulta. Meillä on hyviäkin päiviä.

Ja kyllä mies käyttää vähän kaikkea, jopa reseptilääkkeitään käyttää väärin.

[QUOTE="a.p";26215703]Mikä on tukiasunto? Siis joku auntola? Tiedän, että voin hakeutua sellaiseen turvakotiin tms. Mutta kun kotonamme ei oikeasti ole mitään vaaraa, lapsen ei tarvitse nähdä isää päihtyneenä niin tuollaisene lähteminen on tuntunut liioittelulta. Meillä on hyviäkin päiviä.

Ja kyllä mies käyttää vähän kaikkea, jopa reseptilääkkeitään käyttää väärin.[/QUOTE]

Sama tilanne siis kuin minulla joskus. Kyllä sinne turvakotiin pääsee ja kannattaa mennä noista syistä, saatat saada nopeammin asunnon. :) Lapselle ei ole hyväksi sunkaan murehtiminen ja ahdistus siellä kotona. Vaikka olisi kuinka pieni lapsi, niin kyllä se vaistoo ettei ole kaikki ok. Ota tänään sossuun yhteys, selitä tilanne ja sano että nyt on PAKKO päästä pois! Tsemppiä!!! :)

[QUOTE="a.p";26215703]Mikä on tukiasunto? Siis joku auntola? Tiedän, että voin hakeutua sellaiseen turvakotiin tms. Mutta kun kotonamme ei oikeasti ole mitään vaaraa, lapsen ei tarvitse nähdä isää päihtyneenä niin tuollaisene lähteminen on tuntunut liioittelulta. Meillä on hyviäkin päiviä.

Ja kyllä mies käyttää vähän kaikkea, jopa reseptilääkkeitään käyttää väärin.[/QUOTE]

Onko miehellä asiakkuus a-klinikalle? Sinnehän voi noista väärin käytetyistä reseptilääkkeistä soitella, toinen on että otat raseptin määränneeseen lääkäriin yhteyden ja kerrot että hän käyttää niitä vain päihtymistarkoitukseen. Loppuu ainakin osittain tuo säätäminen. Lisäksi a-klinikalta tehdään apteekkiin sopimus joka tarkoittaa sitä että mies ei saa mitään kolmiolääkkeitä apteekista haettua, ellei ne ole a-klinikan kirjoittamia lääkkeitä. Näin minä toimin ja hyvä niin! Toki katukaupasta sitten saa lääkkeitä ym... :(

[QUOTE="mimi";26215767]Onko miehellä asiakkuus a-klinikalle? Sinnehän voi noista väärin käytetyistä reseptilääkkeistä soitella, toinen on että otat raseptin määränneeseen lääkäriin yhteyden ja kerrot että hän käyttää niitä vain päihtymistarkoitukseen. Loppuu ainakin osittain tuo säätäminen. Lisäksi a-klinikalta tehdään apteekkiin sopimus joka tarkoittaa sitä että mies ei saa mitään kolmiolääkkeitä apteekista haettua, ellei ne ole a-klinikan kirjoittamia lääkkeitä. Näin minä toimin ja hyvä niin! Toki katukaupasta sitten saa lääkkeitä ym... :([/QUOTE]

Hänellä oli suhde nuorisoasemalle (alle 25-vuotiaat ohjataan sinne), mutta enpä tiedä, kun jätti käymättä, mikä on tilanne siellä tällä hetkellä. Äitinsä hänet sinnekin raahasi ( ja antoi eilen purkillisen rauhoittavia, huoh). Miehellä on lääkärin apteekkisopimus, saa viikon lääkkeet kerrallaan jotka menevät sitten aina päivässä (hän pärjää hyivn loppuviikon ilman rauhoittavia). Olenkin harkinnut tuota lääkärille soittamista, liekö siitä hyötyä.

Ehkä otan yhtetyttä huomenna omaan sosiaalityöntekijäämme lastensuojelun puolella ja kysyn neuvoa.

Kiitos.

[QUOTE="a.p";26215795]Hänellä oli suhde nuorisoasemalle (alle 25-vuotiaat ohjataan sinne), mutta enpä tiedä, kun jätti käymättä, mikä on tilanne siellä tällä hetkellä. Äitinsä hänet sinnekin raahasi ( ja antoi eilen purkillisen rauhoittavia, huoh). Miehellä on lääkärin apteekkisopimus, saa viikon lääkkeet kerrallaan jotka menevät sitten aina päivässä (hän pärjää hyivn loppuviikon ilman rauhoittavia). Olenkin harkinnut tuota lääkärille soittamista, liekö siitä hyötyä.

Ehkä otan yhtetyttä huomenna omaan sosiaalityöntekijäämme lastensuojelun puolella ja kysyn neuvoa.

Kiitos.[/QUOTE]

Ilman muuta otat lääkärille yhteyttä, niin mies saa hakea lääkkeet päivittäin ja ottaa ne valvovan silmän alla. Sunkin taakkaa helpottaa, kun miestä "vahditaan" tarkemmin... Mistä miehen äiti saa rauhottavia? Vittumaisuuttani ilmottaisin tuostakin väärinkäytöksestä! Kannattaa tosiaan olla sossuun yhteydessä... Käytätkö sinä jotain?

Enpä usko, että miestä auttaa jos ruetaan vaan lääkkeitä kiristämään.
Hänen on varmaan kohdattava oma "pohjansa" ja jos sitten löytyisi motivaatio elämänmuutokseen.
Sinun on varmaan parasta keskittyä lapsen ja itsesi hyvinvointiin, toki voit kannustaa miestä hakemaan itselleen apua.

[QUOTE="mimi";26215895]Ilman muuta otat lääkärille yhteyttä, niin mies saa hakea lääkkeet päivittäin ja ottaa ne valvovan silmän alla. Sunkin taakkaa helpottaa, kun miestä "vahditaan" tarkemmin... Mistä miehen äiti saa rauhottavia? Vittumaisuuttani ilmottaisin tuostakin väärinkäytöksestä! Kannattaa tosiaan olla sossuun yhteydessä... Käytätkö sinä jotain?[/QUOTE]

Hei.
Palasin katsomaan vielä ketjua.

En tiedä hänen äitinsä lääkityksistä tarkkaan, mutta sen verran ymmärtänyt, että kaikenlaisia mielialalääkkeitä käyttänyt ainakin aiemmin. Minnepä siitä ilmoittaisi. Varmaan tuon esiin jos joskus joku palaveri pidetään hoitajien kanssa.

Miehen äidistä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä kaiken keskellä vaikka onkin omasta mielestään pelastava enkeli. Huoh.. Minut haukkunut täysin ja syyttää siitä etten jaksa miehen kanssa. En saisi kuulemma uhkailla erolla sairasta miestä.. Mutta toivottavasti pääsen hänestäkin enemmän eroon muuton myötä.

Itse en todellakaan käytä mitään! Juhlamaljan voin kohottaa, mutta asenteeni alkoholia ja lääkkeitä kohtaan on muutunut jopa liioitellun negatiiviseksi nähdessäni niiden nurjan sairaan puolen.

Ilmoitin eilen miehen sairaanhoitajalle tuosta lääkkeiden käytöstä. Toivottavasti siitä on jotain apua.
Sain myös eilen asuntotarjouksen ja menen varmaan huomenissa katsomaan sitä. :) On kyllä helpottunut olo!

Kiitos vielä vastaajille. Juttelen asiasta mielelläni lisääkin jos jotakuta kiinnostaa.

Yhteistyössä