Mies törsää

  • Viestiketjun aloittaja Pihi
  • Ensimmäinen viesti
Pihi
Meillä sellainen tilanne, että miehellä iso palkka ja minä kotihoidontuella. OLen kotihoidontuella hyvin pitkälti siksi, että jos veisin lapsemme tarhaan, joutuisin itse hoitamaan kuljetuksen edes ja takaisin, mies ei töidensä vuoksi pystyisi osallistumaan kuin joskus harvoin.

Vaikka miten päin lasken, niin en ymmärrä miten mies voi törsätä niin monta sataa euroa joka kuukausi omiin syömisiinsä ja juomisiinsa ja milloin mihinkin "pieneen". Pakollisiin menoihin menee noin puolet palkasta, työpaikkaruokailuihinsa kuluu n. 8-13 e per päivä, joka päivä pitäis päästä ravintolaan lounaalle ja sen lisäksi usein joku kahvittelu ulkona.

Miehellä on uskomattoman tuhlaileva elämäntyyli muutenkin, eikä raha pysy yhtään hyppysissä. Aina palkanmaksun jälkeen mies on niinkuin mikäkin kroisos, nytkin piti päästä ravintolaan useampaan kertaan heti samalla viikolla kun palkka tuli ja nyt sitten kun on kaksi viikkoa seuraavaan palkkaan, ei olekaan enää rahaa mihinkään vaan minun pitäisi maksaa loppukuun ruoat. Mies ei myöskään näe mitään ristiriitaa tai kummallisuutta siinä että hän käyttää usein kuussa jopa enemmän rahaa omiin työpaikkaruokailuihin kuin koko perheen yhteisiin ruokakuluihin.

Eipä tässä muuta, tämmönen vuodatus. Huoh.
 
"vieras"
Kyllä meilläkin mies käy syömässä ravintoloissa työpäivän aikana, mutta ei se vaikuta kuukauden muuhun rahankäyttöön millään tavalla. Säästeliäästi yritetään elää, mutta mielelläni sallin miehelle tuon lounasravintoloissa käynnin, koska se on samalla mukavaa sosiaalista kanssakäymistä työkavereitten kanssa ja mies ei muuten vapaa-ajallaan kavereitaan paljon tapaa. Tuo on kyllä jotenkin törkeää, että ap:n mies tuhlaa kaiken rahan itseensä ja sitten loppukuusta mietitään miten perhe ruokitaan...En ymmärrä, en!
 
"vieras"
En tiedä yhtään miestä joka ei kävisi työpäivän aikana lounaalla. Et voi mieheltä lounasruokailua kieltää mutta toki muita menoja pitää vähentää mikäli rahat ei koko kuukaudeksi riitä. Mun mies käy joka päivä ulkona syömässä lounasta työkavereidensa kanssa ja mä syön kotona lasten kanssa. Ei miehen lounasruokailut kyllä näy meidän taloudessa mitenkään, ei tarvii sen takia mistään tinkiä.
 
Meillä sellainen tilanne, että miehellä iso palkka ja minä kotihoidontuella. OLen kotihoidontuella hyvin pitkälti siksi, että jos veisin lapsemme tarhaan, joutuisin itse hoitamaan kuljetuksen edes ja takaisin, mies ei töidensä vuoksi pystyisi osallistumaan kuin joskus harvoin.

Vaikka miten päin lasken, niin en ymmärrä miten mies voi törsätä niin monta sataa euroa joka kuukausi omiin syömisiinsä ja juomisiinsa ja milloin mihinkin "pieneen". Pakollisiin menoihin menee noin puolet palkasta, työpaikkaruokailuihinsa kuluu n. 8-13 e per päivä, joka päivä pitäis päästä ravintolaan lounaalle ja sen lisäksi usein joku kahvittelu ulkona.

Miehellä on uskomattoman tuhlaileva elämäntyyli muutenkin, eikä raha pysy yhtään hyppysissä. Aina palkanmaksun jälkeen mies on niinkuin mikäkin kroisos, nytkin piti päästä ravintolaan useampaan kertaan heti samalla viikolla kun palkka tuli ja nyt sitten kun on kaksi viikkoa seuraavaan palkkaan, ei olekaan enää rahaa mihinkään vaan minun pitäisi maksaa loppukuun ruoat. Mies ei myöskään näe mitään ristiriitaa tai kummallisuutta siinä että hän käyttää usein kuussa jopa enemmän rahaa omiin työpaikkaruokailuihin kuin koko perheen yhteisiin ruokakuluihin.

Eipä tässä muuta, tämmönen vuodatus. Huoh.
Mikä on iso palkka? Jos lounas maksaa 8-13 euroa päivä se on aika normi hinta , suurin lounari on tällä hetkellä 9.70 josta itse kustannetaan 7.28 euroa. Siis lounaan lisäksi iltaisinko käy ulkona syömässä omien kavereidensa kanssa vai mikä oli se törsäys? Menkeekö rahat kumminkin johonkin muuhun esim pelaamiseen ?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;28345659:
Miten Ap:tä auttaa noi kommentit, että "munpas mieheni käy lounaalla joka pvä, eikä se ole perheeltä pois"?? Toisilla on kait enempi rahaa käytössä kuin toisilla..

No ap kovasti painotti aloitusviestissään tuota ruokailua työpäivän aikana, joten ainakin itse halusin viestittää, että ihan normaaliahan se lounasravintolassa käynti on muissakin perheissä, ei mitään erityistä luksusta. Mun miehen kaikki työkaverit lähtevät porukalla syömään, joten olisi vähän hassua että yksi sitten jää jotain eväsleipää nakertamaan yksin toimistolle. Mutta se kaikki muu ap:n miehen toiminta ei ole ihan ok, kun kerran loppuukuusta on perheen rahat lopussa. Että keskustelun paikka olisi kyllä meillä tuossa ja yhdessä mietittäisiin, miten saadaan perheen rahatilanne turvattua.
 
"Kifa"
Jos perheen rahatilanne huomioon ottaen jokapäiväinen ravintolalounas on liian kallis niin sitten se on eikä siihen auta se että kun kaikki muutkin. Sitten otetaan ne eväsleivät ainakin välillä, tai tilataan halvin annos eikä mitään kahveja siihen päälle. Saati sitten limuja, jätskejä, iltapäivälehtiä tai röökiä.
 
"vieras"
Ihan yleisellä tasolla ihmetyttää tämä, että miksi perheessä on mun rahat ja sun rahat ja eri elintasot vaikka nainen hoitaa kotona molempien yhteistä lasta? Mikä perhe se sellainen on, jossa ei toimita tiiminä?
 

Yhteistyössä