Mies sanoi mun lapselle, että lyö kohta häntä kun hän lyö aina miehen lasta

• Viestiketjun aloittaja Minnaaaaa
  • Ensimmäinen viesti
Minnaaaaa
Ollaan siis uusioperhe ja mun poika aina tapellessaan tempaisee miehen poikaa joka 3v nuorempi.

Mies sitten kerran sanoi että mä kohta tempaisen sua niin tiedät miltä tuntuu ku isompi lyö. Mä pahoitin mieleni, mutta ei ole poju sen jälkeen lyönyt. Koululaisista jo kyse

Ihan oikein sanottu mun mielestä....jos kouluikäinen lyö itseään 3 vuotta nuorempaa, niin on ihan aihettakin sanoa todella rumasti & unohtaa lässytys.

Mielenkiinnosta kysyn, että mitä sinä teit saadaksesi lyömiset loppumaan? Kun tuosta mielesi pahoitit.

"vieras"
Ihana elämä teillä. Taitaa olla sun lapses eniten häiriintynyt. Koululainen ei todellakaan jatkuvasti huido toisia turpaan jos olis kaikki kotona.
Sinänsä asiatonta mieheltä sanoa noin ja alentua samalle tasolle mutta inhimillistä.

"vieras"
Ollaan siis uusioperhe ja mun poika aina tapellessaan tempaisee miehen poikaa joka 3v nuorempi.

Mies sitten kerran sanoi että mä kohta tempaisen sua niin tiedät miltä tuntuu ku isompi lyö. Mä pahoitin mieleni, mutta ei ole poju sen jälkeen lyönyt. Koululaisista jo kyse
Sinä et ilmeisesti itse puutu riittävästi pojusi tekemisiin...

... tempaisee miehen poikaa (tempaisee? siis lyö pienempäänsä)
poju...

Mun mielestä on ihan oikein. Niin minäkin teen, ihan omien lastenkin kanssa. Kun vaikka vanhempi lyö nuorempaa, niin olen sanonut, että tuleppa tänne niin minäkin lyön sinua. Ei ole tullut, enkä ole toki lyönyt, mutta näin pyrin saamaan lapset ajattelemaan miltä se tuntuu kun omalle kohdalle osuu. Jos minä saan lyödä kaveria, niin tottakai minuakin saa sitten lyödä. Harva lapsi kuitenkaan haluaa tulla lyödyksi. Meillä tuota on tapahtunut ihan pari kertaa, ja se tosiaankin loppuu, kun sanoo, että sitten muillakin on oikeus tintata sua.

"noh"
Okei, eli pahoitin mieleni turhaan. Tuli vaan pojan puolesta paha mieli, luulee että aikuinen saattaa häntä lyödä..
Ajattelit sitten, että sille miehen pojalle ei ole tullut paha mieli kun häntä on isompi poika lyönyt ja tempaissut... Eikä se hänelle ole edes luulon asia vaan osa elämänhistoriaa.

Isän ja äidin tehtävän on puolustaa lastaan ja mies teki mitä hänen piti tehdä.

Okei, eli pahoitin mieleni turhaan. Tuli vaan pojan puolesta paha mieli, luulee että aikuinen saattaa häntä lyödä..
Ikää lienee jo 10 v tai ylikin (jos häntä 3 v nuorempikin on jo koulussa).

Ihan hyvä aika oppia se tosiseikka, että jos hakkaa pienempäänsä, niin siinä voi käydä niin että joskus on itse se pienempi jota hakataan...Jos vittuilee pienemmälle, vittuilee samassa myös tämän vanhemmille.

Ja hei, normaalisti 10-vuotiaat tai sitä isommat EIVÄT lyö pienempiään tai ketään muutakaan joka riidan tullen.

Sinänsä kyllä huono uhkaus mieheltä, että hän ei voisi sitä kuitenkaan toteuttaa...mutta jos se toimi niin sitten se oli hyvin sanottu.

"Vieras"
Kyllä aikuinen saakin lyödä, puolustaakseen omaa lastaan väkivallalta. Ajattelet ehkä, ettei aikuinen koskaan saa lyödä lasta. Mutta lapsia on erilaisia. Jotkut lapset ovat lapsisotilaita, jotka raiskaavat ja silpovat. Sellaiselta varmasti kuka tahansa suojelisi omaa lastaan kaikin keinoin.
Kouluikäinen joka lyö nuorempaansa on kehityksessään menossa siihen suuntaan, ettei hän toisen aikuisen lapsena ole aikuisen silmissä niin tärkeä kuin tämän aikuisen oma lapsi, joka joutuu lyömisen kohteeksi.

Olisikohan miehelle tullut jossain vaiheessa paha mieli oman poikansa puolesta kun tämä joutuu aina isompansa lyötäväksi? Puhumattakaan siitä mikä mieli tällä miehen pojalla on ollut...

Miten olette aiemmin puuttuneet noihin tilanteisiin?

"Entinen Ksantippa S."
Enpä osaa sanoa muuta kuin että menehän, ap, ja halaa miestäsi kiitokseksi siitä että hän on paikalla poikasi elämässä. Jonkun ne rajat on asetettava, vaikka sitten rumallakin tavalla.

Jos olet eri mieltä, tutustu Kemppaisen väitöskirjaan (2001). Sen mukaan isättä kasvanut poika syyllistyy aikuisena kahdeksan kertaa todennäköisemmin vankeuteen johtavaan väkivaltarikokseen kuin poika, jonka kasvatuksessa isä on ollut mukana.

Yhteistyössä