No mä en kyllä tuosta hermostuisi pätkääkään. Itse olen aina ihmetellyt, miten joidenkin mielestä vauvat ovat aina niin täydellisiä ja ihania. Olen saanut kummeksuvia ja paheksuvia katseita kertoessani mielipiteeni omista pojistani ääneen. Esikoinen näytti syntyessään aivan simpanssilta ja kuopus lähinnä avaruusoliolta. Vieläkin saatan sanoa, että "apinat, tulkaas syömään".
Pointti onkin siinä, (olen muuten varma, että joku lainaa tuon ylläolevan tekstin ja tekee lastensuojeluilmoituksen, sopisi niin tyyliin
) että rakastan lapsiani yli kaiken, ja he ovat silmissäni maailman komeimpia poikia. Näyttää pahasi siltä, että jopa yleisen mielipiteen mukaan tuo vanhempi tulee olemaan kuumaa valuuttaa naismarkkinoilla ulkomuotonsa vuoksi, mutta on silti minulle oma pikku apina -hellittelynimi täynnä rakkautta. Ja vaikka lasteni ulkoiset avut olisivat ihan mitä hyvänsä, en ole kumpaakaan pitänyt pikkulapsina saati vauvoina kauniina. Pikemminkin jötkäleinä, sydämensärkijöinä, riiviöinä, apinoina, marakatteina, avaruusolioina ja niin edelleen. Ja aina pilke silmäkulmassa!
Eli jos meillä mies toteaisi jommasta kummasta lapsesta vauva-aikana, että onpas ruma lapsi, tietäisin lauseen merkityksen. Mies ei vaihtaisi mitään lapsissaan, ei yhtäkään ykssityiskohtaa, ja rakastaa heitä ehdoitta. Mutta varsinkaan vastasyntyneet eivät ole kauniita, eivät juuri koskaan. Minä en ainakaan ole nähnyt. Ne ovat limaisia, punakoita, turvonneita, mustelmaisia ja usein muodottomia ainakin kallon osalta. Kauniita? Ei. Rakkaita? Kyllä.