Mies sanoi,että vaihdan liian usein tytön vaatteet kun päiväkodissakin sanovat asiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="höh";27556831]Mitä ihanaa siinä on, että kehutaan lapsen VAATTEITA päiväkodissa? Eikös voitaisi kehua mieluummin taitoja? Tytöillä on muutenkin kilpailua vaatteista, kenellä hienoimmat jne. Joillakin ei ole varaa ostaa uusia hienoja mekkoja usein ja jotkut suorastaan joutuvat rääsyissä kulkemaan hoidossa. Miltä se tuntuu sellaisista lapsista, joilla ei ole hienoja vaatteita johtuen vanhempien köyhyydestä. Ärsyttää kun vaatteilla koreilu alkaa jo pk:ssa. Minä mieluummin kehuisin, että onpas sinulla Jessica tänä aamuna ihana hymy =)[/QUOTE]

Puhut ihan asiaa. Ma-aamuna sanonkin noin,kiitos vinkistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja pk:ssa töissä;27556607:
Me sanotaan siksi niin ettö tiedetään että lapset (varsinkin tyttölapset) ovat siitä otettuja :)
Ja voisiko päivä päiväkodissa alkaa paremmin kun pienellä itsetunnon nousulla.

Kiitos tästä <3

Kyllä oikeasti äitinkin mieltä lämmittää kun täti sanoo noin, tosiaan tyttö on mielissään ja aamu alkaa hyvillä mielin siellä päikkärissäkin.

Ihan sama millainen rytky on päällä =D

Mikä on ennen? Mä oon 43v ja meillä vaihdettiin kyllä vaatteet päivittäin. Mun äiti on 63v ja niin tehtiin heilläkin.

Yhteiskuntaluokka varmaan vaikuttaa. Isosiskoni 52 v omisti lapsena koulumekon, kotimekon ja pyhämekon suurinpiirtein siihen asti, että alkoi itse tienata rahaa. Itselläni (36v) oli vain muutama kolupaita ja -housut yläasteikään asti. Äiti oli tarkka, että kouluvaatteet vaihdettiin heti koulun jälkeen, etteivät likaannu. Viikonloppuna laitettiin pesukone pyörimään. Ja aina kesäloman lopussa oli niin hienoa, kun mentiin ostamaan uusia kouluvaatteita...
Äidillä (synt -39) itsellään oli suurinpiirtein kesämekko ja talvimekko. Essuja pestiin toki useammin ja talveksi oli lisäksi villatakki ja villasukkat. Uusia vaatteita sai, jos isommilta sisaruksilta jäi.

Meillä on vähän vastaavaa. Mä olen aina laittanut meidän nyt 1,5-vuotiaalle tytölle joka aamu puhtaat vaatteet ja joka ilta puhtaan yöpuvun. Päiväkodissa vaihtavat vaatteita päivän aikana ja käyttävät samoja vaatteita seuraavina päivinä. Mä otan aina vaatteet pesuun päivän päätteeksi. En tykkää että tyttö on tahraisissa vaatteissa. Nyt mies on hakenut eikä ole ottanut vaatteita pesuun. Olen huomauttanut asiasta ja mies sanoo aina vähän nolona ja surkeana: "Ne sano ettei oo pyykkiä. En minä tiedä mitä pitää viedä pesuun".

Meillä lapset vaihtavat kaikki päällään olevat vaatteet joka päivä puhtaisiin, oli tahroja tai ei.

Meilläkin aikaisemmin, mutta sitten tajusin että tällä konstilla tulee ihan turhan paljon pyykkiä. Nyt vaihdetaan päivittäin vain alusvaatteet ja sukat, jos vaatteisiin ei ole tullut tahroja. Säästän luontoa ja rahaa.

Ei oikesti ole mitään järkeä pestä vaatteita, joita on pidetty päällä vain yksi päivä. Monesti tuuletus riittää raikastamaan vaatteen, varsinkin talvella.

4 vuotias poika voi päiväkotiin viedessä esitellä hoitajalle viidettä kertaa; "mulla on uusi kaivuri-paita, äiti osti sen eilen" ja hoitajat ihastelee "ompas se hieno" taatusti muistaen että paita ei ole ihan uusi.

[QUOTE="vieras";27557105]Meilläkin aikaisemmin, mutta sitten tajusin että tällä konstilla tulee ihan turhan paljon pyykkiä. Nyt vaihdetaan päivittäin vain alusvaatteet ja sukat, jos vaatteisiin ei ole tullut tahroja. Säästän luontoa ja rahaa.

Ei oikesti ole mitään järkeä pestä vaatteita, joita on pidetty päällä vain yksi päivä. Monesti tuuletus riittää raikastamaan vaatteen, varsinkin talvella.[/QUOTE]

Tässä samoilla linjoilla. Eihän pikkulapset samalla tavalla ees hikoile, niin miksi ihmeessä vaihtaa puhtaita vaatteita? Sehän kuluttaakin niitä ja toden totta pyykkiä kertyy. Meillä vaihdetaan aluvaatteet päivittäin, mutta päälihousut ja hupparit 2-3 kertaa viikossa, riippuen tilanteesta. Sitä myöten sitten on vaihto ja pesukertoja lisääntyny, kun lapset on kasvaneet. Kuopus on 1-vuotias, ja pitää kotioloissa jopa tahraisia vaatteita päivän loppuun. Kotona sillä ei ole mitään väliäkään.

Kuinka hirmuisesti teidän lapsilla sitten on vaatteita, jos hoitajat kommentoivat aina "uutta" mekkoa? Meillä lapset ovat 3,5 v ja alle 2 v, ja melkeinpä saa kummankin osalta laittaa rastin seinään, jos vaatteet ovat illalla siinä kunnossa, että ne voi seuraavana aamuna vielä päiväkotiin laittaa. Usein esikoinenkin unohtaa esim. vetää hihat ylös syödessään, ja ovat sitten nuhjuiset, ennen kuin hoksaamme sanoa mitään, ja kuopus nyt tietysti vasta opettelee, joten ei siitä sen enempää.

Kuitenkin välillä tuntuu itsestä, että jaahas, taas tämä sama tunika tai paita tai housut menossa huomenna päälle. Meillä pestään pyykkiä oikeastaan melkein joka päivä, ja jos lapsilla olisi kovin paljon enemmän vaatteita, veisivät tilaa, ja nopeasti pieneksi jäävistä joutuu aina erikseen hankkiutumaan eroon. Osa vaatteista on nimikoituja enemmän "päiväkotivaatteita", joitain vähän nuhjusempia puseroita ym. en välttämättä laita päiväkotiin, vaan käytetään silloin, kun hengaillaan kotosalla koko päivä ja esim. tehdään jotain sottaisempaa.

Vaihdan lasten sisävaatteet joka toinen päivä jos niissä ei ole tahroja. Alusvaatteet ja sukat päivittäin. Tällä tavalla pyykkiä tulee melkein puolet vähemmän kuin että jos vaihtaisimme joka päivä kaikki sisävaatteet. Viikossa se tekee useamman koneellisen vähemmän pyykkiä, eli myös paljon vähemmän työtä.

Taitaa tuo puhtaiden vaatteiden peseminen olla jenkkiperua. Siellä taitaa vieläkin (ainakin ausseissa oli) pyykinpesukoneita, jotka pyörittää vaatteita vaakatasossa, eli likaisesta pyykistä ei saa puhdasta.

No jo on taas ihme kommentteja, vaikka ei se nyt tällä palstalla yllätäkään..

Hoitajat kyllä kehuvat tytön taitojakin. Siinä tietysti missä muidenkin lasten. Samaten varmasti kehuvat lasten vaatteitakin.

Ja ei tytöllä ole aina uutta mekkoa. Se on vain sellainen tapa sanoa eikä se tarkoita, että hoitaja sanoisi aina noin vaan voi sanoa, että "onpa sulla ihana mekko" tms. Vaatteita meidän lapsilla kyllä on paljon, mutta ostan paljon käytettynäkin eli ne ei ole uusi... meille uusia kylläkin. Lapset on yhtä onnellisia niistä.

[QUOTE="alkup";27557600]No jo on taas ihme kommentteja, vaikka ei se nyt tällä palstalla yllätäkään..

Hoitajat kyllä kehuvat tytön taitojakin. Siinä tietysti missä muidenkin lasten. Samaten varmasti kehuvat lasten vaatteitakin.

Ja ei tytöllä ole aina uutta mekkoa. Se on vain sellainen tapa sanoa eikä se tarkoita, että hoitaja sanoisi aina noin vaan voi sanoa, että "onpa sulla ihana mekko" tms. Vaatteita meidän lapsilla kyllä on paljon, mutta ostan paljon käytettynäkin eli ne ei ole uusi... meille uusia kylläkin. Lapset on yhtä onnellisia niistä.[/QUOTE]

Miksi sä kirjotat tänne jos kommentit ei miellytä?!

[QUOTE="alkup";27557600]Vaatteita meidän lapsilla kyllä on paljon, mutta ostan paljon käytettynäkin eli ne ei ole uusi... meille uusia kylläkin.[/QUOTE]

Ei muut voi tietää, onko ne vaatteet ostettu teille uutena vai käytettynä. Myönsit itsekin, että teillä on paljon vaatteita, joten voi hyvinkin olla että teidän lapsella on usein "uutta" päällään verrattuna niihin joilla on niin vähän vaatteita että samat saattaa olla viikon aikana montakin kertaa päällä, eli vaatteet menee samantien käytöstä pesuun ja kuivuttuaan taas heti käyttöön.

Mullekin aina kaverit ihmettelee, että onko lapsella taas uusi vaate, kun meillä on aika paljon vaatteita eli ne samat vaatteet eivät ole ihan heti menossa uudestaan päälle :) Ja itsestä ei kuitenkaan tunnu, että ne olisivat uusia, kun ovat voineet olla jo kauan kaapissa, mutta niitä ei vaan ole ehditty pitää niin paljon että kaikki olisivat jo ne nähneet ;)

[QUOTE="mami";27558039]Meidän 4v sanoo välillä kotona että tarhan "Matti" haisee:(...[/QUOTE]

Kyllähän lapsetkin huomaavat jos matti haisee. Kun ei tosiaan kaikilla lapsilla oo se hygienia edes sinnepäin. Me hlökuntana ollaan hankalassa kohtaa tässä asiassa. Omalleni vaihdatan sukat+kalsarit joka aamu, päällysvaatteet sen mukaan miltä ne näyttää kotia tultua. Joskus on kaks päivää samat paita+housut. Turhia en pese tahrattomia. Tuuletus raikastaa.