Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
kyllähän se pitää jokaisen henkilökohtaisesti miettiä onko varaa jäädä kotiin vai ei. Minä pohdin sitä paljon jo ennen lapsien syntymää ja säästin, että on sitten mukava olla huoletta lasten kanssa kotona. Kyllähän 9kk aikanakin saa mukavasti säästöön, joten ei se lapsi nyt niin "yllätyksenä " tule. Minusta on kohtuutonta sysätä yksin yhdelle puolisolle se tienaaminen kun itsekin voi vaikuttaa ja helpottaa toisen taakkaa.
Kai se on puolisoista kiinni mikä on kohtuutonta ja mikä ei. Meillä tuo on onneksi toiminut vastavuoroisesti, eli mies kantoi päävastuun taloudellisesta puolesta minun ollessani kotiäitinä, samoin kun minä sitten myöhemmin hänen jäätyään koti-isäksi ja opiskellessa.
Minusta olisi pikemmin olliut meille kohtuutonta jos oltaisiin vaadittu toisiltamme täysin samaa taloudellista panosta jatkuvasti ja näin mm. lyhennetty lasten kotihoitoaikaa ja mies olisi joutunut jättämään opiskelut välistä jne.
Kun yhteiset lapset on tehty ja yhdessä mietitty kuinka pitkään heidät halutaan hoitaa kotona, niin näkisin tuossa vastuun kotihoidon kustannuksista olevan molemmilla.
Mutta tosissaan, pariskunnat on erilaisia, itse en olisi ikinä lähtenyt liittoon jossa toinen olisi heti ilmaissut että kumpikin tulee sitten vastaamaan täysin omista menoistaan, oli tilanne mikä hyvänsä. Eikä se siis mielestäni tarkoita sitä että olisin etsiskellyt itselleni jotain elättäjää (jos näin olisin tehnyt niin varmaan olisin ottanut miehen joka tienaisi itseäni enemmän

).