Mies rohmuaa perhevapaat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UnetonYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

UnetonYö

Vieras
Onko muilla ollut tällaista painostusta: tällä hetkellä opiskelen (viikot erossa miehestä ja viikonloput miehen luona, teen hanttihommia vkloppuisin) ja mies töissä. Kumpikaan emme viihdy näissä tämänhetkisissä tilanteissa. Eka vauva tulossa kesällä. Nyt mies sitten tosissaan haluaa että hän jää kotiin ja mä jatkan koulua heti äitiysrahan jälkeen.

Mä koitin perustella omaa kantaani (että hän vois pitää isyysloman, vanhempainvapaan lopussa isäkuukauden ja sitten vaikka koko hoitovapaan) sillä että vauvalle ois hyväksi imettää yli tuon 3 kk iän ja että hän ansaitsisi äidin joka saa rauhassa keskittyä vauvaan ja unohtaa ahdistavan opintorutiinin edes hetkeksi. Olen sitä paitsi lastenkasvatusalan opiskelija, joten kotihoitoni olisi varmasti laadukasta.

Mutta ei: herra haluaa lomalle. Ja kuulemma kyllä ymmärtää ettei perhevapaa ole "oikeaa" lomaa vaan että toki hän syöttää pullosta vauvan, ulkoiluttaa hänet jne. Ahdistaa!!! Haluan olla äiti ja nainen pätkän elämästäni, en valmistua mahdollisimman äkkiä! (Kaksi vuotta olisi vaativaa koulua jäljellä.) Tukea kaivataan :(

No höpöhöpö, suljet vaan korvasi.
Vaikka puolisoa pitää kunnioittaa ja asioista keskustella niin tässä kohtaa minä kyllä sanoisin että suu suppuun ukkokulta ja menehän nukkumaan että jaksat töihin.

Ihan outoa pakottaa äitiä "luopumaan" vauvan kanssa olosta.

joojoo, tiedän että ei ole missään määrätty että äidin se pitää olla vauvan kanssa...l

Keskustelu huushollissamme todellakin jatkuu, ei oo vielä haettu kun se äippäraha Kelalta. En siis oo tollasenaan suostunu tuohon. Ukkeli tosiaan kyseli neuvolastakin psykologilta että voihan kumpi vaan olla se lapsen "päähoitaja" ja psykologi vastasi sille että voi olla. Siitä se varmaan sai vettä myllyyn... Mietin vaan että millä mä sen pään käännän, pystyyhän se härskeimmillään vaikka hakemaan multa salaa itselleen koko vanhempainrahan periaatteessa. (Tosin ei onneksi taida ymmärtää niistä lomakkeista mitään ;) ) Huoh.

Koeta nyt vaan vielä keskustella miehesi kanssa asiasta. Hienoa, että mies haluaa olla lapsenne kanssa kotona, mutta kyllä mä ymmärrän sinunkin näkemyksesi oikein hyvin. Minäkin olen jokaista lastamme imettänyt sen äitiys- ja vanhempainvapaan ajan. Imettäminen kun nyt sattuu olemaan sellainen asia, jota mies ei voi tehdä. Vanhempainvapaakauden jälkeen mies tosiaan voisi hoitaa lasta kotona vaikka sinne kolmivuotiaaksi asti, jos haluaisi.

Kiitos tuesta, kyllä mä ajattelinkin, ettei tää nyt ihan keskivertotoimintaa meillä ole... Imettämiseen hän tarjos ratkaisuksi että voidaan koko perhe asua mun opiskelupaikkakunnalla ja hän tuo lasta sinne koululleni mun luo luentojen välissä imemään. Mut kiitoksia, kyllä mä pääni pidän edes osittain. Eihän tätä näin VOI sanella, olkoonkin että onhan se tosiaan mahtavaa toi miehen hoitohalukkuuskin. Jos en muuten onnistu niin oon kyllä syksyllä oikeesti pääkoppani puolesta siinä kunnossa että saisin varmaan reilun saigonin ja sillon ainakin voisin olla opiskelematta :D

Nyt häippäsen tästä yrittämään nukkumista kun tuo tuleva kotiäiti kuuluu tuolla jo kuorsaavan... Mutta etsin tän ketjun vielä, kommentoikaa ihmeessä muutkin!

siinä saattaisi ukolta piankin luulot karista, kunhan oikeasti joutuisi olemaan vauvan kanssa päivät pitkät. Varmasti työ taas maistaa sen jälkeen! OIkeasti - pidä pääsi! Sinähän sen vauvan sentään kannat sisälläsi ja synnytät, jotain oikeuksia lienee sinullakin?! Törkeä ukko kun yrittää tunkea vauvan ja äidin symbioottiseen vaiheeseen!

miten voi hakea sulta salaa?
menet sitten vaan kelaan ja sanot että ei onnistu.

on se nyt kumma jos sun pitää vaan alistua kun mies kerran niin haluaa.
jos kumpikaan ei luovu kannastaan niin jomman kumman hyväksi se kääntyy. ja mä sanoisin että tottakai äidin.

ja että imemään luentojen välissä? :laugh:
kysys mieheltä että mitäs kun se vaavikulta olisi rinnalla aamusta iltaan niin että mutsi pääsee hädin tuskin vessassa käymään. syödäkin pitää vaavi tississä kiinni!

taitaa miehelläsi olla turhan ruusuiset kuvitelmat vauvan hoidosta. vaikkakin usein vauvat ovat myös helppoja hoidettavia.

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
siinä saattaisi ukolta piankin luulot karista, kunhan oikeasti joutuisi olemaan vauvan kanssa päivät pitkät. Varmasti työ taas maistaa sen jälkeen! OIkeasti - pidä pääsi! Sinähän sen vauvan sentään kannat sisälläsi ja synnytät, jotain oikeuksia lienee sinullakin?! Törkeä ukko kun yrittää tunkea vauvan ja äidin symbioottiseen vaiheeseen!

juuri näin!

Mies haluaa lomalle? Just.

Tekis mieli sanoa, että selitäppä miehelle biologiaa. Että nisäkkäillä emo hoitaa jälkikasvuansa ja niin on myös parasta lapsen kannalta.

Ei se tosiaan taida ymmärtää nyt yhtään mistä on kyse.

En osaa neuvoa, jaksuja ja pidä pääsi! :hug:

Meillä toimi taas hyvin niin, että mä menin töihin kun meidän poika oli 4 kk. Itse mä ehdotin miehelle kotiin jääntiä ja se piti ideasta. Mulla tosin oli töitä neljä päivää viikossa noin 6 tuntia/päivä eli ei paljon. Imetystä ei tarvinnut lopettaa eikä vähentää. Poika ei tosin huolinut tuttipulloa. Neuvolassa sanoivat, että monen lapsen normaali imetysväli on toi 6 h eli ei siis haitaa ja mies antoi sosetta lapselle kun olin töissä. Imetän vieläkin vaikka poika on jo taapero. Hyvin pärjää mieskin pienen vauvan kanssa. Ei pidä olla niin epäluuloisia miesten kykyjen suhteen lastenhoitajina. Mä ainakin arvostan kovasti mun miestä sen takia, että jaksaa hoitaa tota poikaa ja on ihana huomata kuinka läheinen suhde heillä on. :heart:

Pystyittekö johonkin kompromissiin, että sä opiskelisit minimi määrän, että saat opintotuet ja mies toisi sulle lapsen kesken koulupäivän imetettäväksi....

Sen vanhempainrahakaudenhan voi jakaa mielensä mukaan, ei sitä tarvitse kummankaan kokonaan pitää. Missään nimessä et suostu siihen, että olisit kotona vain äitiysloman, vaan jatkat vanhempainvapaalla, jonka voitte sitten jossain vaiheessa siirtää miehelle - Kelaan tästä siirrosta tarvitaan ilmoitus muistaakseni kuukautta vai kahta aiemmin.

Minä ehdottaisin teille, että että vielä tee päätöstä asiasta ollenkaan, vaan sinä haet vanhempainvapaata koko ajalle ja sitten kun alatte näkemään, miten imetys lähtee käyntiin jne, siirrätte vanhempainvapaan isälle sopimananne ajankohtana. Näin tehtiin meillä ja lopputuloksena mieheni oli kotona puolisentoista viimeistä kuukautta + 12 pv isäkuukausi'bonarit' päälle. Sen lisäksi jatkoi vapaata pitämällä kesälomankin siihen pötköön.

Kuten Meade, minäkin kyllä suosittelen lämpimästi isän kotiin jäämistä joksikin aikaa. Meillä myös isällä ja pojalla tosi läheinen ja saumaton suhde.

Pidä Ap pääsi silti, pelkkä äitiysloma on liian lyhyt sinulle olla lapsen kanssa kotona.

Se on vanhempainvapaa! Eli miehelläsikin on täysi oikeus käyttää se, ei vain sinulla. Miksi et halua, että mies saisi nauttia oman lapsensa läsnäolosta? Keskustelkaahan nyt asioista!

Meillä mies halusi jäädä lapsen kanssa kotiin ja mä vastaavasti olin valmis menemään töihin. Näin me siis vaihdoimme kun vauva oli vasta 4kk ikäinen. Ja tosi hyvin meni ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Minä en taas ymmärrä, miksi miehen muka pitäisi saada pitää vanhempainvapaa kokonaan? Ei siinä ole mitään järkeä tuossa tilanteessa. Eri asia olisi, jos olisi vaikka tosi krittinen tilanne töissä niin et olisi pakko mennä töihin tms.

Vanhempainvapaa on 154 pv, osa siitä äidille ja osa isälle. Minusta se jako pitäisi tehdä lapsen ja tilanteen mukaan eikä sillä perusteella, että mies haluaa 'lomailla'.

Isukki saa olla roudaamassa aika tiheään tahtiin sitä kolmikuista sinne kouluun jos syö yhtä usein kuin meidän neiti joka siis hörppii useinkin jopa 1,5 tunnin välein.

Mä en mistään hinnasta suostuisi ap:n miehen ehdotukseen.

Ihanaa saada näin paljon vastauksia, tää on ihan painajaismaista ollu yksin pähkäillä... Nyt ollaan riidoissa eli mitään uutta ei asiaan olla vielä päätetty. Mutta sanoin sille äsken omasta paskaduunistani tullessa että en vaan suostu jatkamaan heti opintojani.

Ja tosiaan tottakai arvostan mieheni haluja ja kykyjä hoitaa vauvaa. Olen kyllä oikein mielissäni vanhempainvapaan ja etenkin hoitovapaan jakamisestakin, hyvä että hänkin jäisi kotiin. Mutta nimenomaan ton symbioosivaiheen "rikkoutuminen" pelottaa. Ja kun tuo opiskelukin on niin veemäisesti rahoitettu että pitää ihan reippaat määrät sit opiskella jos meinaa opiskella että esim. käytännössä kotiäitiys+muutama tentti silloin tällöin ei ole mulle siis mahdollinen. (mun alalla jäljellä olevat kurssit vaativia henkisesti ja olen esim. harjoittelussa raskaassa vastuussa ja tiedän etten voi kovin kepeästi elää jos jatkan koulua vaan siihen täytyisi keskittyä tosi paljon) Jos oliskin niin eihän tässä mitään ongelmaa olis. Vaan just tuo on ongelma, että vaihtoehdot jotka mulle on auki on saada pitää vanhempainvapaata tai sitten täysi putki päälle koulua.

Kiitos naiset, katsotaan miten käy. Ootte kyllä valanu muhun jo rohkeuden siemenen :)

musta teidän syyt tehdä lapsi on väärä. siis olette molemmat väärällä alalla ja haluatte lomalle?
Kyllähän se esikoisen äitiysloma on lomaa, mutta seuraavat 20 vuotta lapsi ptiää kasvattaa, hoitaa ja elättää. ja vanhempainvapaa pätttyy kun lapsi 9kk.

Se voi olla tosi rankkaa vauvan kanssa. Meillä vauva nukkui yössä 3 tuntia putkeen ja muutoin yöunet ja päikkärit 15 min pätkissä. Oli lähes koko ajan tissillä, kakkasi 6 krt päivässä ja parit pelkät pissavaipat päälle. Jos miehesi hoitaisi pulloruokinnalla niin teillä saisi olla muutama pullo, niitä saisi pestä ja keittää koko ajan ja muutenkin luulen että miehesi olisi ekan viikon jälkeen valmis töihin.

Se voi olla tosi rankkaa vauvan kanssa. Meillä vauva nukkui yössä 3 tuntia putkeen ja muutoin yöunet ja päikkärit 15 min pätkissä. Oli lähes koko ajan tissillä, kakkasi 6 krt päivässä ja parit pelkät pissavaipat päälle. Jos miehesi hoitaisi pulloruokinnalla niin teillä saisi olla muutama pullo, niitä saisi pestä ja keittää koko ajan ja muutenkin luulen että miehesi olisi ekan viikon jälkeen valmis töihin.

Meillä esikoinen oli täysimetyksellä 6 kk ikään asti, eikä mitenkään olisi ollut mahdollista että häntä olisi joku muu hoitanut kuin minä, koska hän söi välillä parin tunninkin välein. Tiivistä imetystä jatkui vielä pari kuukautta, kunnes kiinteät alkoivat täyttää mahaa enemmän. Yöimetysten takia en olisi millään jaksanut tehdä mitään kodin ulkopuolista päivätyötä, vaan menin vauvan kanssa nukkumaan päiväunia.

Koska äiti on luotu imettämään, niin kyllä se on äidin tehtävä olla vauvansa luona ensimmäiset 9 kk. Mies voi aivan hyvin jäädä sen jälkeen isäkuukaudelle ja hoitovapaalle. Sitä paitsi pienen vauvan hoitaminen ei todellakaan ole lomaa. Miehesi ei taida ihan ymmärtää asiaa. Sen sijaan yli 1 vuotiaan hoitaminen on jo huomattavasti helpompaa.

Niin, en mä ole itse kaipaamassa lomalle vaan aion kyllä jatkaa noita unelma-alani opintoja ja ymmärrän että lapsi on meillä vielä 20 vuotta. Haluan taukoa opinnoista vanh.vapaan alkupuolella siksi, että jos opiskelisin samaan aikaan, en olisi niin paljon läsnä ja paras äiti mihin kykenisin. Haluisin just tota että voi rauhassa LAPSEN tarpeiden mukaan katsoa milloin se isän vuoro alkaa näyttää realistiselta ja sitten vaihtaa opintoihin ja isä koti-isäksi.

Ja hirvittää kun on tuo mies semmoistakin vaatimustensa ohessa viljellyt että "kun tuut koulusta niin vuoro vaihtuu ja sä voit vaihtaa vaipat jne. ja mä relaan illan" ja se ei tajua kuin paljon koulunkäynti vaatii luentojen ulkopuolistakin työtä (kirjoittaa oppimistehtäviä/tavata opiskelijaryhmien kanssa niiden tiimoilta/lukea tenttiin jne) kun ei sitä tällä hetkellä näe kun tosiaan ne kouluviikot erillään asutaan ja pyrin änkeämään kaikki kirjoitushommat illoille että vkloput saadaan nähä toisiamme.

Kun just voitas JAKAA asioita ja tehdä kompromissejä. Mutta kullalleni tämä on joko tai-kysymys. No onhan hällä pointtinsa: jos valmistuisin ja saisin töitä, tuun olemaan 1,5 niin hyvin palkattu kuin hän eli kyllä mun valmistua kannattaa. Tosin samanlainen oikeus hänelläkin ois parempi työ ja koulutus hommata, se haluaa vaan mun avulla saavuttaa taloudelliset tavoitteensa, omakotitalot jne.

(MUoks. Mies kävi just hieromassa minimaalisin elein sovintoa ja lupasin lähteä hänen kanssaan kylään --> sinne siis ja näköjään voi olla toivoa välirauhasta)

Yhteistyössä