mies pysyy suhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksi

Vieras
Kun mies jää kiinni pettämisestä monienkin naisten kanssa,miksi tässä vaiheessa mies ei haluakaan erota vaan haluaa pysyä suhteessa? Jos muut kiinnostavat ja ovi on avoinna miksei mies haluakaan lähteä? Onko kellään kokemusta miehestä joka kiinni jäätyään muutti tapansa eikä enää pettänyt ?

En ole nähnyt miestä joka muuttaa tapansa. Jos hänelle kehittyy omatunto vasta kiinnijäämisen jälkeen, niin se omatunto ei tahdo olla oikein kestävää laatua.

Monelle pettävällekin sulhaselle se vaimo vain on kuitenkin jonkinlainen turvasatama, tuttu naama ja kodinlaittaja, josta ei ole helppo luopua vaikka seksuaaliset mielenkiinnon kohteet ovatkin toisaalla.
Myöskin monilla miehillä on vaikea sanoa vaimolle suoraan yhtään mitään, siksi he kokevat parhaaksi ratkaisuksi olla itse niin mulkkuja vaimoa kohtaan, että vaimo tekisikin ratkaisun heidän puolestaan. Moni mies pelkää naisen tunteenpurkauksia, ja luulee voivansa paeta ja nvälttää niitä sillä että valehtelee itsensä aina vastuusta.

Tällaisen luikeron kanssa on pidemmän päälle henkisesti raskasta elää, koska naisen vaisto sanoo kun joku haisee, mutta päällisinpuolin ei näytä mikään kummalta, siksi jatkuva sisäinen ristiriita ja nuorallatanssi epäilyksen ja luottamuksen välimaastossa.

Siis vaimo tuo sitä turvallisuuden tunnetta, jota jokainen meistä kaipaa, mutta toiset naiset ja toinen elämä jännitystä. Onko tällaisella suhteella loppujen lopuksi tulevaisuutta vai onko niin että vuosien päästä mies kuitenkin lähtee toisen matkaan tai pahimmassa tapauksessa tartuttaa minuun jonkun sukupuolitaudin?

Minusta se, onko suhteella tulevaisuutta riippuu aika paljon siitä, mitä suhteelta odottaa.
Kun toinen pettää, ja toinen haluaisi jakamattoman suhteen, niin minusta siinä on jo ristiriita valmiina.
Pettävä osapuoli tavallaan ""varastaa"" itsensä toiselta, eli petetyllä kumppanilla ei ole enää tavallaan ketään johon luottaa, ja minusta se on sama asia kuin hylkääminen.

Sekin on minusta kumma, että puhutaan anteeksi antamisesta tai antamatta jättämisestä, ihan niinkuin sillä todella olisi merkitystä kuinka ""vihainen"" petetty on, ja millä sanankääänteillä asiaa jälkeenpäin puidaan.

Olen pettäjän suusta kuullut monesti riipaisevan anteeksipyynnön..oikein itkun kanssa ""ANTEEKSI!"" ihan niinkuin se poistaisi tapahtuneen tai lieventäisi jotenkin tapahtunutta. Se voi helpottaa hetkeksi pettäjää, kun saa ilmaista katumuksen, mutta se annanko anteeksi tai en ei enää tavallaan kuulu hänelle ollenkaan, eikä hänen kannata siihen puuttua.

Tämä menee nyt hieman asian vierestä , mutta ihmeellisen usein törmää myös siihen, että molemmat puolisot tahoillaan pettävät, mutta se joka siitä jää kiinni (yleensä mies) saa tietää huutia, ja nainen on ""todella"" surullinen ja pettynyt.

Minusta se viittaa siihen, että tämä petetty nainen ei ole itsekään ymmärtänyt miettiä mitä suhteelta haluaa.
Ja muutenkin, jos ei vedä oikeasti mitään rajoja siihen, miten saa toista kohdella ja miten haluaa itseään kohdeltavan, niin yleensä tulos on sen mukainen.

Se , että toinen on ottanut luottamuksen pois ja rikkonut suhteen perustan, aiheuttaa sen että petetty joutuu ihan oikeaan suruprosessiin sen jälkeen..eli suree suhteen ja toisen menetystä. Minusta anteeksi pyytelijät ja takaisin suhteeseen haluavat pettäjämiehet tällä ruikutuksellaan tavallaan epäävät toiselta mahdollisuuden käsitellä ja surra asia loppuun. kun heidän mielestään on olemassa X-määrä anteeksi-sanoja, ja tietyn määrän jälkeen surijan velvollisuus olisi unohtaa ja ""antaa anteeksi"".

Jos joku asia muuttuu perusteellisesti, niin minusta on älytöntä leikkiä, että sitä ei olisikaan tapahtunut ollenkaan.
Ruumis voi jatkaa askareita, mutta sydän ei unohda.

Ja jos olettaa että ihminen ei voi heti unohtaa eikä antaa anteeksi, niin mitä kovin terveellistä ja terapeuttista se pettäjäkään enää saa siitä suhteesta, jossa vähän väliä joudutaan törmäämään johonkin epäilyksiin, toisen kontrolointiin ja ns""kyttäämiseen"", kun luoottamusta ei itsestään synny, se pitää ansaita ja rakentaa.

Samaan ihmiseen luottaminen kahdesti puhtaalta pöydältä ei ole helppoa, enkä tiedä onko se niin viisastakaan.
Kun koira puree kerran, niin siinä on se vaara että se kykenee puremaan uudestaankin.

onko totta että täällä on näin fiksuja puhuvia? varsinkin jennin eka vastaus pisti miettimään, kiitos..

näin muutkin saa kysymättäkin vastauksia ohikulkumatkalla..

Hyvä kirjoitus, jenni.

Lisäisin vielä tähän, että pettäjä voi todellakin olla pahoillaan tapahtuneesta ja hänelle voi todellakin antaa anteeksi. Anteeksiantamisen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sitä, että toisen mokailua katsottaisiin läpi sormien ja hänet otettaisiin takaisin.

Anteeksiantamisessa on se hyvä puoli, ettei asiasta jää kantamaan katkeruutta ja vihaa, mutta itsekunnioituksen takia yhteiselon jatkuvuutta voikin sitten miettiä erikseen.

Monesti näissä pettämistapauksissa petetty ottaa kumppanin takaisin jostain muusta syystä kuin että olisi todella sydämessään antanut toiselle anteeksi. Näistä tapauksista syntyvätkin sitten ne piinaavat kontrollointitarpeet ja epäluulot, jossa kumppanit kuluttavat toisensa henkisesti loppuun.

Aivan ensiksi, kiitos hyvistä vastauksistanne! Ei sinänsä että niissä olisi ollut jotakin uutta mitä en jo tiedä. Mieleni ei vaan tällä hetkellä halua uskoa raakaan totuuteen. Minulle pettäminen on kaikkein murskaavin ja kauhein teko mitä kumppanilleen voi tehdä. Siinä viedään pohja luottamukselta, eikä yleensä ainoastaan luottamus puolisoon vaan arvet näkyvät vielä toisissakin suhteissa! Minusta Jenni on oikeassa, tunteet ovat verrattavissa suruprosessiin, kaikki tulee yllätyksenä, mihinkään et ole osannut varautua vaan olet sokeasti suunnitellut tulevaisuutta ja yhtäkkiä loytääkin itsensä umpikujasta. Se ihminen jonka olet luullut olevan puolellasi, onkin aina ollut joku toinen, tuntematon ihminen. Tälle olet sitten sielusi ja unelmasi ja luottamuksesi antanut, 100% rakkauden ja tuen. Se ihminen.jonka olet aina ajatellut ajattelevan ainoastaan mikä sinulle on parhainta, ei ole uhrannut sinulle ajatustakaan. Se sattuu. Mieheni rukoili uutta mahdollisuutta, sanoi muuttuvansa,koska minä olen hänelle kaikkein tärkein. Jos minä olen hänelle kaikkein tärkein, miksi piti mennä ja loukata minua tällä tavoin ? Hän tiesi että petetyksi tuleminen loukkaisi minua eniten ja syvästi. Hän pyysi edes yrittämään uudelleen, annoin uuden mahdollisuuden, koska rakastan miestäni. Löydän itseni kuitenkin yhä uudelleen ajattelemasta mieheni toisen naisen kanssa, vihan- ja alemmuuden tunteeseen. Mieleni tekisi huutaa ja huutaa kuinka paljon vihaan miestäni ja kuinka toivon, että joku satuttaisi häntä samallalailla! Itse en pysty edes koston haluissani tekemään samoin. En pystyisi elämään itseni kanssa. Tunnen olevani ""luuseri"" kun en potkaissut miestäni pihalla vaan jäin tällaisen tempun jälkeen hänen luo. Tunnen olevani ruma ja vajaa kun mieheni piti etsiä naista muualta.
Toivon kuitenkin sydämeni pohjasta että mieheni muuttui, mutta samalla en usko sitä. Haluan kaiken sen takaisin minkä menetimme.

Voi sä et tiedä miten tutulta tuo sun kirjoitus tuntuu ja nuo tunteet. Tiedän miltä tuntuu alemmuuden- ja huonommuuden tunteet siitä että jatkoin suhdetta. Mutta sen vain voin sulle sanoa. että pidä toinen takajalka maassa, ettei sulle käy kuten mulle. Opin vihdoin monen vuoden jälkeen luottamaan ja suunnittelin myös tulevaa, kun BÄNG!!! tuli uusi isku ja löysin itseni selältään suosta - ja syvältä. Nyt on tosi vaikeaa ja mietin päivittäin MIKSI, MIKSI , MIKSI??? Mä olen sokea pöllö, joka antoi vetää itseään jo toisen kerran nenästä.

Ole varovainen please, ettet loukkaa itseäsi. Tuntuu pahalta, mutta älä luota enää kokonaan. Älä koskaan.
Mulle tosin ei luvattu, etteikö näin kävisi uudestaan, sen ekan kerran jälkeen. NYt on ryömitty ja pyydelty anteeksi ja luvattu ettei enää ikinä, mutta mä vaan en enää usko. JOs rakastaa toista ihmistä, miten sille voi tehdä näin? Ja jos toinen on muka tärkeintä maailmassa, miten sitä voi pettää? Nyt on ero vireillä, mutta sekin tuntuu ratkaisuna väärältä, voi kun olis olemassa se taikaopus vintillä, josta voisi käydä katsomassa...

Olen pahoillani ""Minä"", ei kenenkään tarvitse tällaista kokea. Eikä se sinun syysi ole, että luotit mieheesi. Jos omaan puolisoon ei voi luottaa, kehen sitten ? Sanoit, että minun tulisi kuitenkin pitää toinen jalka maassa ja eikä kokonaan luottaa koskaan mieheeni. En halua kuitenkaan jäädä sellaiseen suhteeseen. On liian piinallista pelätä joka päivä,josko mieheni loytää uuden ihastuksen tai panon. En edes tiedä oliko kyse muusta kuin seksistä vai oikeasta ihastumisesta. Suhde oli kuitenkin jatkunut vuoden verran. Itseäni ihmetyttää kuitenkin eniten se, kuinka kuitenkin halutaan jatkaa suhdetta vaikka tällaisilla teoilla sabotoidaan kaikki minkä olemme saavuttaneet. Miksi ? Miksi pitää haluta olla suhteessa vaikka toinen kiinnostaa enemmän ?

Niin, sä pohdit aivan samoja asioita kuin minäkin. Tuntuu vain siltä, että niihin ei saa koskaan vastausta. Toivon sulle voimia sun taistelussa, niitä minäkin olen käyttänyt, jo aivan raunioksi itseni ajanut.
Teet sitten minkä hyvänsä ratkaisun, se ei ole helppo. Sen voin sanoa kokemuksesta. Eka kerralla jatkettiin ja se oli todella vaikea asia elää sen kanssa. En oikeastaan päässyt siitä yli ennenkuin nyt kun tuli tämä uusi. Soitin sille edelliselle naiselle ja kerroin antaneeni sille anteeksi. Meinasi raukka saada uuden hermoromahduksen. Pyysi jo armoa, etten enää soita. HUvittavaa! Silloin tajusin kuka meistä oli se vahva. Luulin olleeni heikko ihminen ja tuo toinen nainen tekikin mulle palveluksen. Tajusin millainen ihminen MINÄ olen. Myös sinä olet hieno ihminen, älä unohda sitä koskaan. Et ole ansainnut huonoa kohtelua kenenkään taholta. Kaikkein vähiten miehesi taholta. Nämä asiat olen nyt itseni kohdalla tajunnut ja sama asia yhdistää meitä kaikkia. Mieti rauhassa, äläkä tee hätiköityjä päätöksiä.

Mutta kummasti rauhottui, kun pistin avioeron vireille.

Pohdittiin kimpassa asunnon, kesämökin, autojen jne myyntiä.

Rakastaa minua kummasti. Vaikka en uskokkaan, että rakkaus on miehellä se voima. Talouspuoli enemmänkin.

Inhottaa vieläkin.

Ja olen hyvässä ammattissa oleva nainen. Minusta voisi kävellä minne haluaa. Ottaa pattiin, kun ei osaa heittää pihalle hyvää isää, ystävää, nuoruuden kaveria.

Ota siihen uusi joku Martti, joka pamauttaa leukaluut rikki.

Niin se vain on. On pakko luovuttaa. Ei panoja, eikä muitakaan kummallisuuksia. Tulen vanhaksi ja vakaa elämä on työnantajankin silmissä hyvä juttu.

No höh!

Mies jää avioliittoonsa tietenkin rakkaudesta. Kuka miestä niin paljon rakastaisikaan, kuin vaimo, joka ymmärtää miehen seikkailut? Ne muut ovat vain vaihtelua, ei niiden kanssa arkea haluta jakaa.

Ja kyllä, vanhana ehkä, todennäköisesti muutan tapani ja asetun pelkästään rakkaan vaimoni rinnalle. Tai tyydyn vain kuvia katselemaan muista...

Ei meillä ole vielä lapsia, vaikka mies niitä jo innolla kyllä haluaisi. Ei yhteisiä raha-asioita, sillä emme ole vielä naimisissa virallisesti, sydämessäni kylläkin. MIehellä ei siis periaattteessa ole mikään pakko lasten tai taloudellisten asioiden takia jäädä luokseni. Jäätyään kiinni pettämisestä mieheni haluaa nyt virallistaa suhteemme kirkossa, hän haluaa, että aloitan työskentelemään hänen kanssaan, hän peruutti tärkeän työmatkansa ulkomaille ja,kännykkä lojuu avoimesti pöydällä ja mieheni pyytää minua tarkistamaan viestit yms. Hän tuntuu muuttuneen... mutta minua epäilyttää kuinka kauan hän on ns. kiltisti ? Ja onko tuo muuttuminen aitoa...

Yks tämmönen hanttapuli-seurustelu takana joka päättyi miehen uskottomuuteen . Heitin pihalle ja mietin vasta jälkeenpäin . Ei ollut hänestä suoraan kertomaan että haluaa jotain muuta , ei kyennyt sanomaan haluavansa eron.Jätti vastuun minulle. Minä kuitenkin uskon ihmisen kykenevän muuttumaan , vaan se ei ole helppo tie , joutuu itsekin katsomaan peiliin .

Hei ystävä kallis!
Mieti nyt tarkkaan mitä teet. Meillä täsmälleen sama kuvio. Ekan kerran jälkeen, mies vei vihille ja virallisti meidän suhteen. Ja kuitenkin nyt teki uudelleen. Kysele, kysele ja aseta ehtoja. Mieti. En halua kenenkään joutuvan kokemaan tätä mitä nyt menen läpi.
Koita miehesi reaktio kun nyt sanot haluavasi lopettaa suhteen. Päättele siitä ja ota vaikka aikalisä suhteeseen. Mieti rauhassa. Tilanne nimittäin mutkistuu paljon kun tilanteeseen tulee lapsia. Enää siitä ei ole helppo lähteä. Nyt eroat vain itse, tulevaisuudessa sinun pitää erottaa myös lapset isästään, jos päätät lähteä.
ei ole tarkoitukseni sua yllyttää eroon, vaan miettimään. Mitä ikinä päätäkin, se vaikuttaa sun loppuelämään.
Onnea tiellesi, minne se ikinä johtaakaan. :)
Itse jatkan myös mietintää ja horjun eron ja jatkon välillä...

Kyllä se voi olla aitoa, ihan hyvinkin voi. Minun mieheni ainakin muuttui kertakokemuksesta. Nyt on kulunut monta vuotta, eikä minulla ole valittamista. Aluksi epäilin ja kyttäsinkin, mutta jonkin ajan kuluttua koin sen turhaksi. Kaikki voimme erehtyä kerran. Toinen kerta onkin sitten eri juttu. Mutta vaikka jättäisit miehesi nyt heti ja ottaisit uuden et voi saada takeita siitä että hän olisi vain sinun ikuisesti kiusauksista huolimatta. Se on vain haavetta, tosielämässä rakkaus on aina riski.
Miksi vaihtaa hyvä mies toiseen josta ei myöskään ole takeita?
Vain itsestämme voimme olla kohtuullisessa määrin varmoja. Kannattaa itsenäistyä riippumattomaksi jo suhteessa, ei kannata jäädä täysin miehen varaan henkisestikään.

tai sit voi käydä kuin mun kaverille. mies jäi kiinni pettämisestä, yli vuoden suhteesta. Nainen halusi miehensä takaisin ja tietty mieskin halusi kotiin takaisin. lopulta pääsi takaisin naisensa suosioon, pari kuukautta oli uskollinen otti ""salarakkaansa"" takaisin ja taas pettää naistansa. ja nainen ei taaskaan aavista mitään. surullista..

Kyllä se ennen pitkää kaverillesi selviää. Sitten suhde loppuu. Kannattaa kuitenkin ottaa riski ja katsoa kerran jos mies on hyvä. Eihän siinä mitään menetäkään.