Mies nukkuu,nukkuu,nukkuu...

• Viestiketjun aloittaja valvon vain
  • Ensimmäinen viesti
valvon vain
Miehen nukkuminen alkaa tosissaan ottaa päähän.
Aamuvuoro: tulee töistä iltapäivällä, nukkuu muutaman tunnin, valvoo tuossa 18-20 välillä ja sitten yöunille.
Iltavuoro: 22 jälk yöunille ja heräilee 12 aikaan, eli reilu tunti hereillä ennen työhön menoa
Yövuoro: tulee aamulla töistä, nukkuu 14 asti, valvoo pari tuntia ja nukkuu taas illan ennen töihinmenoa.

Siis ihan totta! Tuntuu ettei se muuta tee kun nukkuu! Itselle jää kaikki muu, vaikka itsekkin käyn (osa-aikaisesti) töissä.
Kun "mainitsen" asiasta, sanoo, että hänellä on niin raskas työ, että pakko nukkua, että jaksaa.... ARGH!!!!!!!!!!!!!!!!
Periaatteessa ymmärrän, mutta pärjäishän tässä ilman miestäkin jos se on vain tuollainen nukkuja kaiken sen ajan mitä ei ole töissä.
Viikonloppuisin touhuaa kyllä lastenkin kanssa paljon, se on myönnettävä.

Muilla vuorotyöläisten vaimoilla samoja fiiliksiä?

TEHKÄÄPÄ ITE VUOROTYÖTÄ, NII TIEDÄTTE MITEN SE OTTAA KOVILLE!!!!!!!!Ite oon kans kolmivuorotyössä ja nukun aina vapaa-aikana paljon. Ei siinä auta muiden valittaa.. Ja sulla, jolla mies kuitenkin viikonloppuna leikkii lasten kanssa, ni eiks se oo iha ok? Hullua, jos pitäis raskaan työn jälkeen viel olla 100% mukana perheen kans..jostaki on liisittävä! Joko jäädä töistä, tai sit perhe jäädä hiukka vähemmälle...:O) vähä sekava sepustus, mut toivottavasti saapi selvän mitä koitin sanoa!

anu
olen samaa mieltä että tuskin moni meis laiskuuttaan nukkuu...
vuorotyö on erittäin raskasta kun ei tule minkänlaista rytmiä vaan vaihtelee koko ajan....
sama juttu on jos joutuu heräämään olikos se nyt 02-04 niin uni katkeaa juuri parhaassa vaiheessa eli nukkumista on jatkettava hiuka päivällä...

ymmärtäkää miehiänne ja antakaa heidän levätä, jaksaapa sitten ainakin viikonloput touhuta :heart:

Entäpä jos äitikin on vuorotyössä? Niinkuin monessa perheessä on. Kukas silloin huoltaa ja hoitaa perheen ja kuka jättää nukkumiset vähemmälle? Ei terve aikuinen voi tarvita noin paljon unta, silloin on kyllä jo kyse siitä, että on itse opetellut noin huonon nukkumistavan. Vähemmällä pärjää ihan varmasti jos syö terveellisesti ja ulkoilee ja liikkuu. Heittäisin kyllä jo järveen oman ukkoni, jos tuohon malliin vetäisi lonkkaa!

hottentotti
Allekirjoitan edellisen. En todellakaan kattelis kauaa, jos toinen vain vetelisi sikeitä kotona ollessaan. Ja niinkuin kaikki aina kuitenkin muistuttelevat siitä, kuinka kotiäitiys käy työstä. Vaikka äiti ei kävisikään osa-aikaistyössä niinkuin pinon aloittaja, tulee kotona tehtyä töitä ihan riittävästi, varsinkin jos on useampi lapsi. Että millos sitä sitten äidit nukkuu, jos miehen työ on niiiiin raskasta??

äippänen
Tässä ilmoittautuu yksi äiti joka oli kolmivuorotöissä ja mies kaksivuoro.
Arvatkaa vaan kuka ne kotihommat teki \|O . Olin niiiiiin poikki!
Oikeestaan sen vuoksi lopetinkin tuon työn koska kävi niin raskaaks ja työ matkojen takia en ehtinyt juurikaan olla lapsen kanssa (ja kaikki liikenevä aika meni kotihommiin). Mies nukku kun nukutti ja valvo vielä iltavuoron päälle ja nukku seuraavan päivän.
Joskus kyllä sammahdin lastenohjelmien aikaan jos olin ollut aamuvuorossa.
Ennen kuin mieheni tapasin olin yksinhuoltaja ja silloinkin kolmivuorotöissä, jaksettava vaan oli.
Mä vaihdoin siis päivätyöhön ja siitä tuli uusi syy miehelle miks ei tarvii osallistua kotitöihin ja saa vaan makoilla. Siihen ei osannu vastata miks ei auttanut silloin kun mäkin vuorotöissä olin.
No, nyt olen kuopuksen kanssa kotona ja tein selväks raskaus aikana, että enää ei päiviä nukuta. Onnistunut on jotenkuten.
Iltavuoroon mennessään heräilee 9-10 aikoihin ja lähtee yhdeltä töihin. Aamuvuorosta tulee 2 aikoihin ja jos ei heti lähdetä esim.kauppaan nukahtaa kyllä sohvalle (ja mä olen vihainen. Siis jos olis hommia). Välillä annan kyllä vaan koisia.Oon sitä mieltä, että kyllä tuohon väsymykseen voi itsekkin vaikuttaa.
Itse kun vuoroja tein koitin rytmittää nukkumista ja valvomista niinpaljon kuin mahdollista. En tosiaan jäänyt iltavuoron jälkeen kukkumaan vaan heti pehkuihin ja aamulla en nukkunut montaa tuntia pidempään kuin aamuvuoroon mennessä.Päiväunia koitin vältellä ettei nukahtaminen aamuvuoron jälkeen siirtyisi jne..

Nykyään oon sitä mieltä, että jos työ alkaa häiritä kotielämää saa mieskin miettiä tärkeysjärjestyksiä ja harkita uuden työn etsimistä. Esim.miehen ylityöt alkoi aiheuttaa tälläsiä keskusteluja ja saatiin sovittua ettei niitä tarvii aina tehdä kun tarjotaan.

Pointti siis oli, että kyllä ne miehet(varmaan naisetkin) helposti vetoaa siihen helpoimpaan syyhyn mihin vedota voi, mut jos tilanne oliskin toisin päin...
Ja kylläs siihen väsymykseen voi vähän vaikuttaa, ainakin täytyy yrittää. Mitä iloa siitä toisesta on jos ei ole kotona tai nukkuu, ei se rahakaan nyt niin onnelliseksi tee. Itse ainakin tiedän pärjääväni yksinkin eikä tää yhteiskunta ketään täysin pulaan jätä. Sen tietää miehenikin eikä mua itsestään selvyytenä pidäkkään.

puh
no kertokaapa mulle mitä tehdä ku mies yöt kukkuu ja aamut pitkälle nukkuu meil on kaksi lasta 2v 4kk ja 1v 2kk koti homat ei useimmiten kiinnosta mutta lasten kanssa viihtyy hyvin varsinkin vanhimman ! kukkumiset ja nukkumiset ei johdu töistä vaan mielasteni turhista lorvimisista ja hengailuista ! itse nukahdan usein lasten kanssa jo yhdeksän aikaan tai heti perään kun koti hommat on hoidettu ja niitähän riittää kuin myös väsymystä mutta plussaa miehellenikin saan kyllä nukkua kunhan vaan sanon että väsyttää... :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2005 klo 21:53 puh kirjoitti:
kukkumiset ja nukkumiset ei johdu töistä vaan mielasteni turhista lorvimisista ja hengailuista !
Keksisitkö mitään porkkanaa miehelle? Esim että kun yhdessä hoidatte kotihommat niin voitte lasten nukahdettu ......vaikka katsella telkkaa yhdessä. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 21:27 vieras kirjoitti:
Entäpä jos äitikin on vuorotyössä? Niinkuin monessa perheessä on. Kukas silloin huoltaa ja hoitaa perheen ja kuka jättää nukkumiset vähemmälle? Ei terve aikuinen voi tarvita noin paljon unta, silloin on kyllä jo kyse siitä, että on itse opetellut noin huonon nukkumistavan. Vähemmällä pärjää ihan varmasti jos syö terveellisesti ja ulkoilee ja liikkuu. Heittäisin kyllä jo järveen oman ukkoni, jos tuohon malliin vetäisi lonkkaa!

peesi.
sitä paitsi ihminen voi nukkua liikaa, sit ei enää jaksakaan mitään kun koko ajan vaan nukkuu ja nukkuu.
Ja tiedoksi, meillä molemmilla on 3-vuorotyöt, kuten hoitoalalla tuppaa olemaan (tai siis nykyään minä kotona)

Cellar
Ite entisenävuorotyöläisenä huomasin, että esim. yövuoron jälkeen on helpompi vaan nukkua pitkään, jos ei oó mitään pakollista menoa johon on noustava. Päivätöissä aamulla on vaan pakko nousta, oli ilta menny kuinka myöhään tahansa tai vaikka tyyny kovin kutsu takasin petiin!
Yövuoron jälkeen ei sitä tadonvoimaa löytyny laittamaan kelloa soimaan, vaikka tuntu välillä että päivä hujahtaa kokonaan...
Ja tulikin jo esille, että kun tottuu ylenmääräiseen nukkumiseen, tuntuu että koko ajan väsyttää. Kierteestä pitäis päästä irti.

hmmm
mun mielestä ihmisen ei pidä tehdä sellaista työtä jos ei jaksa olla perheen kanssa!!!!!!!!!!!!!!työ tai perhe!!!!!jos molemmt haluaa ni tee sit sellasta työtä ettei kaikki jää toisen niskoille!!!!tää on tosiasia!!!ihan oikeasti eihän toiselta voi vaatia kaikkea onhan sen toisenki yritettävä vaikka väsyttää!!!!äiti käy töissä ja hoitaa yksin lapset ja mies käy töissä eikä kykene enää mihikää...voi h......!!!!!!!!!!!1 :LOL: :LOL:

Meil kans mies vuorotöis ja jos tulee 3-4 mais aamul himaan,annan sen nukkua niin kauan ku huvittaa/nukuttaa...herää onneks kyl viim.11 maissa.Olin ite kans vuorotöis ennen raskautta ja täytyy kyl myöntää että kun yövuoron jälkeen(05) pääs töistä,niin helposti nukkui klo 14:sta asti ja päivä oli pilalla.....

en kyllä kestäis tuollaista nukkujaa kun aloittajalla. Ja katin kontit antakaa nukkua. No, jos annatte nukkua niin älkää ainakaa täällä sitä valittako. Mun mielestä on aivan kohtuullista että miten mun mies nukkuu, oon yövuorviikolla jopa sitä mieltä että se nukkuu liika vähän,
aamuvuoroviikolla (töissä klo6-14) menee illalla nukkumaa 22maissa, herää 5.00.
iltavuoro(14-22) menee pidempään, yleensä nukkuu klo 23, ja herää sit kun me muutkin, 8-9 aikaan.
yövuoroviikolla (22-06) menee aamulla syömisen jälkee nukkumaa, joskus puol7 aikaan, ja herää n klo 13. Ja ihan hyvin jaksaa, omasta mielestäänki. Joskus saattaa satunnaisesti yövuoroviikolla mennä pötköttelee illalla ennen töihi menoo, mutta harvoin.

Ja viikonloppusin hoitaa lapsia ja kotihommii mun kanssa. Tää toimii meillä. Mutta aloittajan tilanne kylä-voi murrrrr mä en kattois \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 14:32 minä kirjoitti:
TEHKÄÄPÄ ITE VUOROTYÖTÄ, NII TIEDÄTTE MITEN SE OTTAA KOVILLE!!!!!!!!Ite oon kans kolmivuorotyössä ja nukun aina vapaa-aikana paljon. Ei siinä auta muiden valittaa.. Ja sulla, jolla mies kuitenkin viikonloppuna leikkii lasten kanssa, ni eiks se oo iha ok? Hullua, jos pitäis raskaan työn jälkeen viel olla 100% mukana perheen kans..jostaki on liisittävä! Joko jäädä töistä, tai sit perhe jäädä hiukka vähemmälle...:O) vähä sekava sepustus, mut toivottavasti saapi selvän mitä koitin sanoa!
Mä teen kolmivuorotyötä enkä todellakaan nuku kaikkea vapaa-aikaani. :eek:

Kai se raskasta on ja unta tarttee mut on muitakin asioita jotka voi vaikuttaa väsymykseen. Esim. ruokavalio,liikunta...? Kyllähän sen 8 tuntia pitäis riittää yöuniksi jos saa tarpeeksi vitamiineja ja rautaa. Raudanpuute väsyttää aina... kyllä mua ainakin ottais päähän pidemmän päälle tollasen kaa. Onneksi kumminkin viikonloput sujuu hyvin..

kataa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2005 klo 21:53 puh kirjoitti:
no kertokaapa mulle mitä tehdä ku mies yöt kukkuu ja aamut pitkälle nukkuu meil on kaksi lasta 2v 4kk ja 1v 2kk koti homat ei useimmiten kiinnosta mutta lasten kanssa viihtyy hyvin varsinkin vanhimman ! kukkumiset ja nukkumiset ei johdu töistä vaan mielasteni turhista lorvimisista ja hengailuista ! itse nukahdan usein lasten kanssa jo yhdeksän aikaan tai heti perään kun koti hommat on hoidettu ja niitähän riittää kuin myös väsymystä mutta plussaa miehellenikin saan kyllä nukkua kunhan vaan sanon että väsyttää... :headwall:
Voi voi..kylläpä on aivan kuin meidän perheestä..Mitenkä kuulostaakin niin tutulta! Tosin on hänellä myös kyllä yötyötä, mutta nukkuu kyllä muutenkin vapaapäivinä yms kun ei töitäkään ole, eikä yötöitä..Olen niin väsynyt tähän tilanteeseen,hoihoijaa.
Kun kaipais sitä yhteistäkin aikaa ja toista aikuista jakamaan arkea. Sanon vaan että olen joskus lopen uupunu.. \|O

No mites sitten kun miehellä päivätyö 8-16 ja menee iltaisin sänkyyn puoli kahdeksalta kattomaan telkkaria ja useasti unten mailla jo puoli yhdeksältä, kun menen lapsia peittelemään. Viikonloppuisin valvoo johonkin kahteen tai kolmeen ja nukkuu sitten vähintään kymmeneen asti. meillä ei ole arki-iltaisin yhtään yhteistä aikaa ja viikonloppuisin mä olen aina se ketä nousee lasten kanssa seitsemältä.

Yhteistyössä