mies kuvittelee, että selviäisimme 500-600e:llä/kk kauppalaskulla, kotona 9 henkeä

  • Viestiketjun aloittaja öttismönkiäinen
  • Ensimmäinen viesti
h
Alkuperäinen kirjoittaja mammaH:
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Me pärjäämme 150-200 eurolla ja meitä on neljä. Tosin, ei ole kotieläimiä.
En usko sitten millään!
Miten onnistuu? Meilläkään ei ole eläimiä enkä osta enää herkkuja. Tiukalla budjetilla ruokakauppaan on 400?/kk ja se riittää juuri ja juuri kaikkeen tarpeelliseen.
Makaronia ja riisiä ilman kummempia lisukkeita. Juomaksi vettä.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja mammaH:
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Me pärjäämme 150-200 eurolla ja meitä on neljä. Tosin, ei ole kotieläimiä.
En usko sitten millään!
Miten onnistuu? Meilläkään ei ole eläimiä enkä osta enää herkkuja. Tiukalla budjetilla ruokakauppaan on 400?/kk ja se riittää juuri ja juuri kaikkeen tarpeelliseen.
Makaronia ja riisiä ilman kummempia lisukkeita. Juomaksi vettä.
älä nyt liiottele.
Kunosta kaupasta HAlvimpia tuotteita kuten x-traa, pirkkaa ja rainbowta, säästää paljon. paras kalakeitto tulee, ku keittää perkeitä ja siivilöi liemen. knanttaa kerralla keittää enmmän niin voi pakastaa ja seuravallakin kerralla keittoa.

yksinkertaisista aineista saa hyvää maustamalla ja jatkamalla laatikoruokia tai kastikkeita sienillä ja vihanneksilla. ovat myös terveellisempiä. kaalit porkkanat ,potut ei oo aklita ja näsitä tekee jo kaalisoppaa.jauhelihamäärää voi vähentää kaalikeitosta radikaalisti tai jättää kokonaan pois
 
MintunKukka
Mä en usko et tuolla summalla takaat et saits monipuolista sapuskaa koko sakki. Tai sitten sinulla pitää olla tosi ''vakaa omavaraistalous''. Kaikki kasvikset itse kasvatettuna ja säilöttynä, marjat/sienet kerättynä metsästä yms.
Ja jos minun mies vain pelkästään kävis kaupassa niin me elettäis kyllä tuolla summalla, mut sieltä ei tulis muutako maitoa,makkaraa,juustoa,leipää ja voita. Kyllähän silläkin ''elää'', mut ei alkuunkaan järkevää syömistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä en usko et tuolla summalla takaat et saits monipuolista sapuskaa koko sakki. Tai sitten sinulla pitää olla tosi ''vakaa omavaraistalous''. Kaikki kasvikset itse kasvatettuna ja säilöttynä, marjat/sienet kerättynä metsästä yms.
Ja jos minun mies vain pelkästään kävis kaupassa niin me elettäis kyllä tuolla summalla, mut sieltä ei tulis muutako maitoa,makkaraa,juustoa,leipää ja voita. Kyllähän silläkin ''elää'', mut ei alkuunkaan järkevää syömistä.
No näissä keskusteluissa pitäisi aina erottaa se, millä rahasummalla elellen pysyy nälkä poissa ja se, millä rahalla voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Nälkä siirtyy vaikka voikukanjuuria järsimällä, ja on taatusti edullista. Samoin jos syö pääsääntöisesti perunaa/makaronia/riisiä/makkaraa jne. Hengissä pysyy, mutta ravitsemuksellisesti se ei ole niin simppeliä. Ja oikeasti on totta, että maito on kallista, mutta kalsiumia jossain muodossa ihminen tarvitsee. Samoin noihin rehuihin menee rahaa, mutta sieltäpä ne vitamiinit ja muut tärkeät jutut tulee.
 
öttismönkiäinen
mies ei käy metsällä/kalasta, eikä ole kasviksia omasta takaa. marjat on jo syöty. kaupassa ei ole koskaan -30/50% punalappuisia ruokia.
ja murkkuikäset pojat mättää aika lailla sapuskaa.. mun mielestä ei pärjätä tuolla summalla, vaikka kaikki herkut kadotetaankin pois ostoslistalta. ens vkon mies joutuu käymään kaupassa, joten katsotaan miten käy :)
 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
mies ei käy metsällä/kalasta, eikä ole kasviksia omasta takaa. marjat on jo syöty. kaupassa ei ole koskaan -30/50% punalappuisia ruokia.
ja murkkuikäset pojat mättää aika lailla sapuskaa.. mun mielestä ei pärjätä tuolla summalla, vaikka kaikki herkut kadotetaankin pois ostoslistalta. ens vkon mies joutuu käymään kaupassa, joten katsotaan miten käy :)
Tee hänelle kattava kauppalappu. Jos minun mies menee ilman listaa kauppaan niin sieltä et todellakaan tule muuta ko nuo mitä jo mainitsin. Ja korkeintaa tupakkaa ja limpparia lisäksi.
Hän näkee siinä et mihin se raha oikeesti menee. Ja jos joku lapsista tarvii jotain vaatetta niin ostata hänellä ne niin näkee senki et ei niitäkään ilmaiseksi tahdo saada.
 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä en usko et tuolla summalla takaat et saits monipuolista sapuskaa koko sakki. Tai sitten sinulla pitää olla tosi ''vakaa omavaraistalous''. Kaikki kasvikset itse kasvatettuna ja säilöttynä, marjat/sienet kerättynä metsästä yms.
Ja jos minun mies vain pelkästään kävis kaupassa niin me elettäis kyllä tuolla summalla, mut sieltä ei tulis muutako maitoa,makkaraa,juustoa,leipää ja voita. Kyllähän silläkin ''elää'', mut ei alkuunkaan järkevää syömistä.
No näissä keskusteluissa pitäisi aina erottaa se, millä rahasummalla elellen pysyy nälkä poissa ja se, millä rahalla voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Nälkä siirtyy vaikka voikukanjuuria järsimällä, ja on taatusti edullista. Samoin jos syö pääsääntöisesti perunaa/makaronia/riisiä/makkaraa jne. Hengissä pysyy, mutta ravitsemuksellisesti se ei ole niin simppeliä. Ja oikeasti on totta, että maito on kallista, mutta kalsiumia jossain muodossa ihminen tarvitsee. Samoin noihin rehuihin menee rahaa, mutta sieltäpä ne vitamiinit ja muut tärkeät jutut tulee.
Aivan tätä mä ajoin takaa.
ja jotenki minusta tuntuu hassulta se et rajoitetaan maidon juontia ja juodaan sitten mehua.

 
Rollolainen
no ,meillä syötiinäsken broilerkeittoa.
Siinä oli noin 3dl keitettyä riisiä,olme pussia sekavihanneksia ja kolme brosiku koipea. Eikä tulut kalliiksil. Keitot on hvyiä kun niihin voi tarvittaessa lisätä vettä ja on riittoisaa. annoskooksi tuli 3dl/ nenä ja kun siihen ottaa leivät ja maidot niin maha on täynnä ( jos syö kerran päivässä ni eihän tuo määrä silloin riitäkään)
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä en usko et tuolla summalla takaat et saits monipuolista sapuskaa koko sakki. Tai sitten sinulla pitää olla tosi ''vakaa omavaraistalous''. Kaikki kasvikset itse kasvatettuna ja säilöttynä, marjat/sienet kerättynä metsästä yms.
Ja jos minun mies vain pelkästään kävis kaupassa niin me elettäis kyllä tuolla summalla, mut sieltä ei tulis muutako maitoa,makkaraa,juustoa,leipää ja voita. Kyllähän silläkin ''elää'', mut ei alkuunkaan järkevää syömistä.
No näissä keskusteluissa pitäisi aina erottaa se, millä rahasummalla elellen pysyy nälkä poissa ja se, millä rahalla voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Nälkä siirtyy vaikka voikukanjuuria järsimällä, ja on taatusti edullista. Samoin jos syö pääsääntöisesti perunaa/makaronia/riisiä/makkaraa jne. Hengissä pysyy, mutta ravitsemuksellisesti se ei ole niin simppeliä. Ja oikeasti on totta, että maito on kallista, mutta kalsiumia jossain muodossa ihminen tarvitsee. Samoin noihin rehuihin menee rahaa, mutta sieltäpä ne vitamiinit ja muut tärkeät jutut tulee.
Aivan tätä mä ajoin takaa.
ja jotenki minusta tuntuu hassulta se et rajoitetaan maidon juontia ja juodaan sitten mehua.
maitoa riittää 6dl päivässä, eli 3 lasillista. Taas jos juo likaa maitoa se estää raudan imeytymistä, eli ne henkilöt joilla on anemia,pitää tarkailla maidon juontiaan
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
mies ei käy metsällä/kalasta, eikä ole kasviksia omasta takaa. marjat on jo syöty. kaupassa ei ole koskaan -30/50% punalappuisia ruokia.
ja murkkuikäset pojat mättää aika lailla sapuskaa.. mun mielestä ei pärjätä tuolla summalla, vaikka kaikki herkut kadotetaankin pois ostoslistalta. ens vkon mies joutuu käymään kaupassa, joten katsotaan miten käy :)
syöttekö kaks lämmintä ateriaa päivässä?
 
vierain
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
no ,meillä syötiinäsken broilerkeittoa.
Siinä oli noin 3dl keitettyä riisiä,olme pussia sekavihanneksia ja kolme brosiku koipea. Eikä tulut kalliiksil. Keitot on hvyiä kun niihin voi tarvittaessa lisätä vettä ja on riittoisaa. annoskooksi tuli 3dl/ nenä ja kun siihen ottaa leivät ja maidot niin maha on täynnä ( jos syö kerran päivässä ni eihän tuo määrä silloin riitäkään)
Tätä en oikein ole koskaan ymmärtänyt. Äitini tekee niin myös, että jatkaa keittoa lisäämällä vettä. Joo'o, nestettä on enemmän mutta haluaisin saada lautaselle sen liemen lisäksi jotain muutakin... Oli ärsyttävää kauhoa sitä keittoa ja yrittää metsästää sattumia.
 
vieras
ensinnäkin, joo varmasti saa jonkunlaista vatsantäytettä 500-600eurolla kun vaan jaksaa tehdä itse. mä en ainakaan uhraisi vähää vapaa-aikaani keittiössä hillumiseen. siinähän menisi kaikki illat ja vkonloput kun leipoisi ja kokkaisi tommoselle sakille. kas kun ei vielä vaadi bensansäästön vuoksi hakemaan ruokia jalkaisin?
määräthän, joita tuon kokoisessa perheessä menee ovat aivan järjettömiä. puoli kiloa kasviksia per nokka on 4,5kiloa päivässä, 31,5 kiloa vkossa. maitoa jos jokainen joisi vain 2 lasia, eli 4dl, se tekisi 3,6 litraa plus se mitä menee ruuanlaittoon.
jos mies alkaisi moista vaatimaan meillä, saisi kyllä ihan itse hoitaa kauppaostokset, kokkaamisen ja ne pirun sienestykset marjastukset ja kalastukset. sitten olisi mulle ihan sama. niin kauan kuin mä maksan puolet tämän talouden kuluista, mulla on myös melkolailla sanavaltaa siihen, mitä tässä talossa tapahtuu.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vierain:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
no ,meillä syötiinäsken broilerkeittoa.
Siinä oli noin 3dl keitettyä riisiä,olme pussia sekavihanneksia ja kolme brosiku koipea. Eikä tulut kalliiksil. Keitot on hvyiä kun niihin voi tarvittaessa lisätä vettä ja on riittoisaa. annoskooksi tuli 3dl/ nenä ja kun siihen ottaa leivät ja maidot niin maha on täynnä ( jos syö kerran päivässä ni eihän tuo määrä silloin riitäkään)
Tätä en oikein ole koskaan ymmärtänyt. Äitini tekee niin myös, että jatkaa keittoa lisäämällä vettä. Joo'o, nestettä on enemmän mutta haluaisin saada lautaselle sen liemen lisäksi jotain muutakin... Oli ärsyttävää kauhoa sitä keittoa ja yrittää metsästää sattumia.
liemessä se maku on.
:p
 
hg
Murkkuikäiset pojat syö melkein kahden aikuisen naisen edestä joka aterialla, ja niin kuuluukin, ne tarvitsevat ja kuluttavat sen määrän.
Perheen lasten iällä on myös merkitystä kauppalaskun suuruudella.
Jos äiti joutuu laskimen kanssa joka ikinen päivä käymään kaupassa, pihistää sieltä, täältä ja vielä tuolta aina, menee siinä pikkuhiljaa jo mielenterveyskin. Ei sellainen ole inhimillistä.
Joskus voi kiristellä kukkaroa, mutta ei kokoajan, vuositolkulla.
Täällä voidaan tehdä kaalikeitto-perunaloota ohjeita ja retostella niiden halpuudella, mutta aika harva elää niillä kokoajan! _Eikä edes pidä elää.
Jos tuohon kauppalaskuun sisältyy saippuat ja vessapaperit, niin huh huh.
Tiedättekö te, kuinka monta rullaa vessapaperiakin tuollainen perhe kuluttaa viikossa!?
-Ja ei, niitä ruutuja ei aleta kyttäämään, että lapsi hakee äidiltä yhden ruudun pissalle ja 3 kakalle mennessään..
Sanoisin että tuollaiset 12 rullaa/viikko, sekin on jo aikamoinen summa kuukaudessa..

Tuo summa ei riitä mihinkään!!

Anna miehen hoitaa ostokset ilman kauppalistoja. Kokeilkoon. Muistuta sampoista, astianpesuaineesta, pesupulverista, vessapaperista..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ensinnäkin, joo varmasti saa jonkunlaista vatsantäytettä 500-600eurolla kun vaan jaksaa tehdä itse. mä en ainakaan uhraisi vähää vapaa-aikaani keittiössä hillumiseen. siinähän menisi kaikki illat ja vkonloput kun leipoisi ja kokkaisi tommoselle sakille. kas kun ei vielä vaadi bensansäästön vuoksi hakemaan ruokia jalkaisin?
määräthän, joita tuon kokoisessa perheessä menee ovat aivan järjettömiä. puoli kiloa kasviksia per nokka on 4,5kiloa päivässä, 31,5 kiloa vkossa. maitoa jos jokainen joisi vain 2 lasia, eli 4dl, se tekisi 3,6 litraa plus se mitä menee ruuanlaittoon.
jos mies alkaisi moista vaatimaan meillä, saisi kyllä ihan itse hoitaa kauppaostokset, kokkaamisen ja ne pirun sienestykset marjastukset ja kalastukset. sitten olisi mulle ihan sama. niin kauan kuin mä maksan puolet tämän talouden kuluista, mulla on myös melkolailla sanavaltaa siihen, mitä tässä talossa tapahtuu.
niin joo, mä olen siis töissä. ehkä sitä aikaa keittiössä hääräämiseen jää paremmin, jos on kotiäitinä. mene ja tiedä.

 
Nalletar
Noissa Rollolaisen jutuissa on kyllä järkeä. Esim. sitä maitoa ei tosiaan pitäisikään liikoja juoda, leikkeleiden (jotka usein ovat kovaa rasvaa täynnä, jne) ei kannata opetellakaan syömään koko ajan ja välipalaksi riittää pienempikin juttu. Rollolainen kyllä selvästi tietää mistä puhuu. Se vaan on harvinaista, että ihminen osaa syödä terveellisesti & halvasti. Itsekään en siihen halpuuteen pysty.
 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä en usko et tuolla summalla takaat et saits monipuolista sapuskaa koko sakki. Tai sitten sinulla pitää olla tosi ''vakaa omavaraistalous''. Kaikki kasvikset itse kasvatettuna ja säilöttynä, marjat/sienet kerättynä metsästä yms.
Ja jos minun mies vain pelkästään kävis kaupassa niin me elettäis kyllä tuolla summalla, mut sieltä ei tulis muutako maitoa,makkaraa,juustoa,leipää ja voita. Kyllähän silläkin ''elää'', mut ei alkuunkaan järkevää syömistä.
No näissä keskusteluissa pitäisi aina erottaa se, millä rahasummalla elellen pysyy nälkä poissa ja se, millä rahalla voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Nälkä siirtyy vaikka voikukanjuuria järsimällä, ja on taatusti edullista. Samoin jos syö pääsääntöisesti perunaa/makaronia/riisiä/makkaraa jne. Hengissä pysyy, mutta ravitsemuksellisesti se ei ole niin simppeliä. Ja oikeasti on totta, että maito on kallista, mutta kalsiumia jossain muodossa ihminen tarvitsee. Samoin noihin rehuihin menee rahaa, mutta sieltäpä ne vitamiinit ja muut tärkeät jutut tulee.
Aivan tätä mä ajoin takaa.
ja jotenki minusta tuntuu hassulta se et rajoitetaan maidon juontia ja juodaan sitten mehua.
maitoa riittää 6dl päivässä, eli 3 lasillista. Taas jos juo likaa maitoa se estää raudan imeytymistä, eli ne henkilöt joilla on anemia,pitää tarkailla maidon juontiaan
Mutta laskeppa 0,6dl*9henkeä=5,4litraa
Ja meillä litra maksaa 0,85?*6= 5,10? päivässä pelkkään maitoon.
Ja jos tuo kerrotaan 30 päivällä niin tekee 153?
Muuhun ruokaan jää 500-153=347?
Tekee viikkoa kohti 86,75 ? ja päivälle 12?
Ja tuolla pitäis ruokkia 9 henkeä + vloppuna 10+ eläimet.
 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Noissa Rollolaisen jutuissa on kyllä järkeä. Esim. sitä maitoa ei tosiaan pitäisikään liikoja juoda, leikkeleiden (jotka usein ovat kovaa rasvaa täynnä, jne) ei kannata opetellakaan syömään koko ajan ja välipalaksi riittää pienempikin juttu. Rollolainen kyllä selvästi tietää mistä puhuu. Se vaan on harvinaista, että ihminen osaa syödä terveellisesti & halvasti. Itsekään en siihen halpuuteen pysty.
On myönnän, mut ei me muutkaan ihan tyhmiä silti olla ;)
 
vieras
mitä nyt kukakin terveellisenä pitää. mun mielestä kaukana terveellisestä koostaa ateriat lähes kokonaan makaroni/riisi/perunapohjalle, mättää aamupuuron ominaisuudessa sisuksiin lisää viljaa ja vetää voikkareita välipalaksi (ilman niitä kamalia kovaa kamalaa rasvaa sisältäviä juutsoja ja leikkeleitä, tosi maittavaa nam)
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
lisäksi viikonloppuisin kotia tuleva poika, sekä kissa ja koira. Kauppamenoihin kuuluisi kaikki mitä kaupasta kotia tarvii kantaa. Saisitteko tämän yhtälön toimimaan?

Siis eikö mies laita enempää vai mikä on se probleema?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä en usko et tuolla summalla takaat et saits monipuolista sapuskaa koko sakki. Tai sitten sinulla pitää olla tosi ''vakaa omavaraistalous''. Kaikki kasvikset itse kasvatettuna ja säilöttynä, marjat/sienet kerättynä metsästä yms.
Ja jos minun mies vain pelkästään kävis kaupassa niin me elettäis kyllä tuolla summalla, mut sieltä ei tulis muutako maitoa,makkaraa,juustoa,leipää ja voita. Kyllähän silläkin ''elää'', mut ei alkuunkaan järkevää syömistä.
No näissä keskusteluissa pitäisi aina erottaa se, millä rahasummalla elellen pysyy nälkä poissa ja se, millä rahalla voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Nälkä siirtyy vaikka voikukanjuuria järsimällä, ja on taatusti edullista. Samoin jos syö pääsääntöisesti perunaa/makaronia/riisiä/makkaraa jne. Hengissä pysyy, mutta ravitsemuksellisesti se ei ole niin simppeliä. Ja oikeasti on totta, että maito on kallista, mutta kalsiumia jossain muodossa ihminen tarvitsee. Samoin noihin rehuihin menee rahaa, mutta sieltäpä ne vitamiinit ja muut tärkeät jutut tulee.
Aivan tätä mä ajoin takaa.
ja jotenki minusta tuntuu hassulta se et rajoitetaan maidon juontia ja juodaan sitten mehua.
maitoa riittää 6dl päivässä, eli 3 lasillista. Taas jos juo likaa maitoa se estää raudan imeytymistä, eli ne henkilöt joilla on anemia,pitää tarkailla maidon juontiaan
Mutta laskeppa 0,6dl*9henkeä=5,4litraa
Ja meillä litra maksaa 0,85?*6= 5,10? päivässä pelkkään maitoon.
Ja jos tuo kerrotaan 30 päivällä niin tekee 153?
Muuhun ruokaan jää 500-153=347?
Tekee viikkoa kohti 86,75 ? ja päivälle 12?
Ja tuolla pitäis ruokkia 9 henkeä + vloppuna 10+ eläimet.
ja ne vihannekset ja hedelmät, 4,5 kiloa päivässä. vaikka ostaisi halvinta mahdollista, kyllä tuohonkin noin 5e päivässä menee. seuraavat 150e pois siitä 500 eurosta.

 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vierain:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
no ,meillä syötiinäsken broilerkeittoa.
Siinä oli noin 3dl keitettyä riisiä,olme pussia sekavihanneksia ja kolme brosiku koipea. Eikä tulut kalliiksil. Keitot on hvyiä kun niihin voi tarvittaessa lisätä vettä ja on riittoisaa. annoskooksi tuli 3dl/ nenä ja kun siihen ottaa leivät ja maidot niin maha on täynnä ( jos syö kerran päivässä ni eihän tuo määrä silloin riitäkään)
Tätä en oikein ole koskaan ymmärtänyt. Äitini tekee niin myös, että jatkaa keittoa lisäämällä vettä. Joo'o, nestettä on enemmän mutta haluaisin saada lautaselle sen liemen lisäksi jotain muutakin... Oli ärsyttävää kauhoa sitä keittoa ja yrittää metsästää sattumia.
liemessä se maku on.
:p
Maku kyllä mut ei mahantäyte ;)

 

Yhteistyössä