mies kuvittelee, että selviäisimme 500-600e:llä/kk kauppalaskulla, kotona 9 henkeä

• Viestiketjun aloittaja öttismönkiäinen
  • Ensimmäinen viesti
öttismönkiäinen
lisäksi viikonloppuisin kotia tuleva poika, sekä kissa ja koira. Kauppamenoihin kuuluisi kaikki mitä kaupasta kotia tarvii kantaa. Saisitteko tämän yhtälön toimimaan?

vieras
No hemmetti. Kannattaa hiukan katsoa mitä sieltä kaupasta ostaa.
Mä olen pitänyt kolmi henkisen perheen+elikot elossa 900 euron kuukausituloilla. Ja siitä vielä maksoin pois vuokran ja laskut.

kysyn
miksi moinen tiukka sääntö? onko rahasta niin tiukkaa, että on pakko pärjätä tolla? vai onko mies vaan niin pihi ja ymmärtämätön että ei antais enempää rahaa kuussa kulua?

Rollolainen
saisin.
Kylmästi van lihamääriä ruuassa vähentää, paljon keittoja ja laatikoita.
Kyllä meillä ainakin auttaa se että lapset on koulussa, ei mee arkisin niin paljon ruokaa.

Leivät kannattaa leipoa ite ja kaupassa käydä 2-3 kertaa viikossa, täydennystä,kuten maitoa ym vain sit täydentää pikkukaupasta

no
Ei se varmaan mahdotonta olis, jos kerran pakko olis selviytyä. Leivo itse, tee paljon keittoja ja syökää puuroa. Vihannekset ja hedelmät sesongin mukaan, eli sitä mikä on silloin tarjouksessa. Kesällä poimii itse marjat, välipalat saa niistä koko talven. Suunnittelua se kyllä varmasti vaatii.

km
sehän riippuu täysin siitä mitä syö.aamulla kaurapuuroa,ruuaksi halpoja perusruokia ja kaikki karkit ym turhuuden jätetään kauppaan niin ehkä se siitä.meillä menee 4 hengelle 500e/kk ruokaan ja lapset on sentään vielä alle kouluikäisiä eli syövät vähän.siihen nähden omalle kohdalle ajateltuna pitäis aikalailla pihistää.

huh
riippuu siitä pitääkö kaikki tuoda kaupasta vai hankkiiko mies esim. lihaa ja kalaa ja marjoja jostain muualta ilmaiseksi. (metsästys, kalastus, marjastus)

Tosin itse en pystyisi enkä jaksaisi tuollaista työtä edes tehdä. suunnitella aterioita ja kantaa tuota määrää ruokaa kaupasta ja ruokkkia noin montaa suuta, millään rahalla en pystyyisi tuohon. tulisin hulluksi. työn määrähän on ihan valtava.

kun olimme vaan miehen kanssa kaksin, kotitöitä ei edes huomannut, ihan sama kuka ne teki, niitä oli niin vähän. kun 1 lapsi, melkien sama tilanne.2 lasta ja kotitöitä oli jo todella paljon.

vitsi
Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
lisäksi viikonloppuisin kotia tuleva poika, sekä kissa ja koira. Kauppamenoihin kuuluisi kaikki mitä kaupasta kotia tarvii kantaa. Saisitteko tämän yhtälön toimimaan?
2e/hlö/päivä saa siis mennä rahaa kauppaan. Ja jos siitä pitää maksaa vielä pesuaineet, paperit jne. niin joopa joo.

jos meillä neljällä menee 300-400?/kk kauppaan, sisältyen siis kaikki mitä voi tarvita, niin kuvittelisin että tuplaten isommalla porukalla menis vieläkin enemmän.. ja meillä ei edes juuri lihatuotteita kotiin kanneta ku syyään hirveä.

Nalletar
Meitä on neljä (joista kaksi pientä lasta) ja meillä menee kauppaan se 500e-600e. En nyt mitenkään kamalan tarkka ole, mutta en yleensä mitää kalliita valmis ruokia ostele. Tinkimisen varaa tuossa olisi kyllä. Mutta en todellakaan saisi noin isoa porukkaa ruokittua tuolla summalla. Siinä on ihan kaikki jo tehtävä itse ja jätettävä liikaa terveellisiä ruokia kauppaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vitsi:
Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
2e/hlö/päivä saa siis mennä rahaa kauppaan. Ja jos siitä pitää maksaa vielä pesuaineet, paperit jne. niin joopa joo.
Muoks. Laskin nuo äsken ja valitettavasti unohdin laskuista nuo karvaiset kaverit kokonaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
saisin.
Kylmästi van lihamääriä ruuassa vähentää, paljon keittoja ja laatikoita.
Kyllä meillä ainakin auttaa se että lapset on koulussa, ei mee arkisin niin paljon ruokaa.

Leivät kannattaa leipoa ite ja kaupassa käydä 2-3 kertaa viikossa, täydennystä,kuten maitoa ym vain sit täydentää pikkukaupasta
Millä oikeasti saat vajaan 2e/hlö riittämään monipuoliseen ruokaan? Toki koululaiset syävät koulussa, mutta jää siihen vielä 4 ateriaa jäljelle.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Meitä on neljä (joista kaksi pientä lasta) ja meillä menee kauppaan se 500e-600e. En nyt mitenkään kamalan tarkka ole, mutta en yleensä mitää kalliita valmis ruokia ostele. Tinkimisen varaa tuossa olisi kyllä. Mutta en todellakaan saisi noin isoa porukkaa ruokittua tuolla summalla. Siinä on ihan kaikki jo tehtävä itse ja jätettävä liikaa terveellisiä ruokia kauppaan.
kaali ja porkkana on terveellistä,e ikä edes kallista, näistä saa raastetta. esim kaalipuolukkaraase on halpaa ja hyvää. Porkkanaraste maistuu varmaan lapsillekin, siihen vaikka raejustoa sekaan. Ei joka aterialla tarvii ola eri salaattia

Yhteistyössä