Mies könysi yöllä kännissä kotiin. Ärsyttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmph!

Vieras
Oltiin eilen illalla miehen (avo-) ja yhden yhteisen ystävämme kanssa istumassa iltaa. Käytiin syömässä ja kaljalla. Minä väsähdin täysin jo ysin aikaan - olen tehnyt viikolla pitkää päivää. Sovittiin, että minä lähden edeltä kotiin. Mies oli unohtanut kotiavaimet, joten päätettiin, että laitan vara-avaimet oven ulkopuolelle yhteen piiloon, niin minun ei sitten tarvitse nousta avaamaan ovea, jos olen jo unessa kun mies tulee kotiin.

Tulin kotiin, ja olin sikeässä unessa jo kymmenen aikoihin. Kolmelta yöllä heräsin vessaan, mies ei ollut vielä tullut kotiin ja huomasin, että hän oli soittanut puolilta öin. Soitin takaisin, että onko kaikki hyvin, en ollut kuullut puhelinta. Mies oli iloisena uhden ystävänsä luona ja sanoi, että tulee ihan kohta.

Puoli viideltä heräsin ovikellon soittoon. Mieshän sieltä könysi humalaisena sisään. Menin takaisin nukkumaan. Mies tuli kohta viereen, ja aloitti kännisen lääppimisen. Sanoin, että hei, mä haluaisin nyt kyllä ihan vaan nukkua. Ällötti se viinan löyhkäkin. Mies siihen, että okei, mutta jatkoi kuitenkin kohta kourimista. Ei siis mitään hellää silittelyä vaan sellaista kovakouraista puristelua. Mittani tuli täyteen; otin peittoni ja siirryin olkkarin sohvalle nukkumaan. Mies jäi puolitiedottomana rötköttämään sänkyyn.

Mies nukkuu edelleen, nukkuu varmaan iltapäivään asti. Oltiin sovittu, että mentäisiin tänään yhteen tapahtumaan käymään, mutta en tiedä ehditäänkö sitten enää.

ÄRSYTTÄÄ ainakin nämä asiat:
- herätys yöllä sikeästä unesta, jota vailla olen ollut jo pitkään
- kouriminen pyynnöistäni huolimatta
- sohvalla nukkuminen (nukun paremmin sängyssä, joka on tarpeeksi pitkä, sohva ei ole)
- tämän päivän suunnitelmien lässähtäminen
- ennakoin jo nyt, että mies ei edes muista yön tapahtumista mitään
- muistaa mies tai ei, niin pahoitteluja tuskin tulee

Ikuisuuskysymys. Näitä on aina ja tulee olemaan. Miehesi oli kumminkin soittanut sinulle ja tuli kotiin, vaikkakin humalassa. Sitähän sattuu itse kullekin. Ymmärrän kumminkin täysin jos tuollainen ärsyttää. Asiasta voi tietysti keskustella mutta kun itsekin kokemuksesta tiedän, ettei miehet pidä tuollaista minään ja nainen on vain nalkuttava akka jos tuollaisesta asiasta sanoo. Miten löytää se kultainen keskitie?

Näinhän se on. Ei tämä nyt ollut ensimmäinen kerta elämässäni (olen 34v.) eikä tässä suhteessa kun tämmöistä tapahtuu. Ärsyttää vaan silti, ja on pakko saada purkaa johonkin, vaikka sitten elleihin.

Olen myös monesti miettinyt, että miten tälläisestä asiasta pitäisi sanoa, ettei tulisi riitaa ja leimautuisi nalkuttavaksi akaksi ja eikä tarvitsisi riidellä. Kysehän on kumminkin siittä, että ei pidä toisen toiminnasta ja haluaisi että toinen ymmärtäisi ärtymyksen. Ei se todellakaan ole mikään maailman kauhein asia mutta se on aika rasittavaa kun jokin asia vaivaa ja kun siittä yrittää sanoa tulee vain leimatuksi. Miehet vaan suhtauvat humalassa oloon ja omiin epämääräisiin toimiinsa jotenkin kevyesti, eivätkä ymmärrä että toinen voi kokea sen ahdistavana.

No äsken se mies tuolta jo heräsi, mutta meni vielä takaisin löhöilemään. Sanoin ihan rauhallisesti, että oli ikävää herätä yöllä sikeästä unesta, enkä haluaisi joutua siirtymään sohvalle sen takia, että hän on liian kännissä käyttäytyäkseen normaalisti. Mies oli vähän nuukahtaneen näköinen, mutta sanoi kuitenkin anteeksi ja lupasi yrittää jatkossa välttää kännistä lääppimistä (avainhomma selvisi sillä, että hän ei ollut löytänyt sitä -> päättelin, että oli liian humalassa löytääkseen).

Ok, eli tilanne tällä erää selvä ei tullut riitaa eikä minua leimattu nalkuttavaksi naiseksi. Mutta tiedän kyllä, että ei tämä ollut viimeinen kerta kun ärsyynnyn pitkäksi venähtäneestä kännäilystä, jonka takia joudun minäkin valvomaan/heräilemään. Näitä sattuu joskus.

Nyt vedän hirvittävän yleistyksen: mun mielestä miehet ylipäänsä leimaavat naisen helposti "nalkuttavaksi ämmäksi", jos nainen esittää mitä tahansa esim. kodinhoitoon liittyviä pyyntöjö tai huomauttaa vaikkapa likaisten kalsarien lojumisesta lattialla. Esimerkkinä nyt ehkä yksi tyypillisimmistä tilanteista: meillä minä tiskaan 9 kertaa kymmenestä. Mies pesee sen yhden kerran, kun olen muutaman kerran ehtinyt pyytää, että voisiko hän tiskata tällä kertaa. Tiskit tiskattuaan mies käyttäytyy kuin olisi jonkin isommankin uroteon tehnyt, ja hänen muistikuviinsa piirtyy, että hän tiskaa aivan yhtä paljon kuin minä. Ne on nämä jokapäiväiset arkiset asiat, joista ärsytykset ja sitä kautta riidat syntyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Perus-Elli:
Parisuhde alkoholistin kanssa on tuhoon tuomittu. Jätä se sika!

Alkoholisteista olen kanssasi samaa mieltä. En tosin pidä alkoholismina sitä, jos muutaman kerran vuodessa on humalassa ja tulee kotiin vasta aamuyöllä. Ehkä aiemmista viesteistäni on saanut väärän käsityksen.

Alkuperäinen kirjoittaja hmph!:
Alkuperäinen kirjoittaja Perus-Elli:
Parisuhde alkoholistin kanssa on tuhoon tuomittu. Jätä se sika!

Alkoholisteista olen kanssasi samaa mieltä. En tosin pidä alkoholismina sitä, jos muutaman kerran vuodessa on humalassa ja tulee kotiin vasta aamuyöllä. Ehkä aiemmista viesteistäni on saanut väärän käsityksen.

Niin, sitä minäkin mieltä olen.

mene sinäkin kerran viettämään aikaa ystävien kanssa ja tarkoituksellisesti (ei silti tarvi tavaksi ottaa) juot itsesi aikamoiseen jurriin. Senhän me naiset tiedetään, ettei olla itsekään kauheen hemaisevia, kun ollaan liikaa humalassa. Sitten yöllä meet alkolta lemuten könyämään miehesi viereen parhaaseen nukkuma-aikaan ja kourit sieltä täältä, ja vaadit jonkunverran julkeasti palveluksia. Aamulla, jos sulla kuitenkin jonkinverran säntillinen mies, tulee puheta sun yöllisestä käytöksestäsi. Sitten voit todeta, että älä viitsi nalkuttaa, mitäs nyt pienistä!

Eihän tuossa mitään, jos tuollaista harvemmin sattuu. Tiskaaminen on ainakin meillä naisten homma, enkä päästäisi miestä niiden lähellekään, sillä hän ei varmana tee hommaa yhtä hienosti kuin minä. :) Kalsareiden ja muiden vaatteidenkaan keruu lattialta ei nyt kovasti harmita, sillä aika vaivattomasti saan ne pyykkikoriin. Minun silmissäni siis moni pystyy karsimaan tuota "nalkuttamista". Ei nyt tarvi kaikkea kestää, mutta minulle nuo asiat ovat kyllä aika pientä. Vessan kansi on sellainen asia, jota en kestäisi ylhäällä En kestäisi siis sitäkään, että nainen jättää edes sen ylemmän kannen ylös. Ne kuuluu molemmat alas, ellei siinä ole hoitamassa asioitaan.

Siis kasitinko oikein; miehesi tulee pari kertaa vuodessa humalassa kotiin? Ja sina olet pettynyt koska et saanut kunnon unia. En yhtaan ihmettele etta miehet valittavat nalkuttavista akoista jos useallakin on pipo noin kirealla.

Oma mieheni tulee vahintaan kuukausittain humalassa/humaltuneena kotiin ja samaa teen minakin ja joka ainoa ihminen jonka tunnen. Eika se tee meista kenestakaan alkoholistia.

Jos olisin miehesi, olisin jo katselemassa mahdollisuutta vapaampaan elamaan. Miksi naiset kohtelevat miehia kuin omia lapsiaan? Kylla on tosiaan pipo kirealla jos ei ymmarra ettei kaikkia ala nukuttamaan klo 21.00 ja valilla on ihanaa juhlia koko yo.

Meillä mies tiskaa aina. Ja mä yleensä olen se, joka könyää kännissä kotiin esim. firman bileistä. Aina oon saanu munaa kun olen kourinut sitä viinalta haisten. Mies tyydyttää mut mielellään vaikka olenkin tällainen sikapossu... :( Kai sitä pitäisi parantaa tapansa...

Alkuperäinen kirjoittaja Zaralee:
Siis kasitinko oikein; miehesi tulee pari kertaa vuodessa humalassa kotiin? Ja sina olet pettynyt koska et saanut kunnon unia. En yhtaan ihmettele etta miehet valittavat nalkuttavista akoista jos useallakin on pipo noin kirealla.

Oma mieheni tulee vahintaan kuukausittain humalassa/humaltuneena kotiin ja samaa teen minakin ja joka ainoa ihminen jonka tunnen. Eika se tee meista kenestakaan alkoholistia.

Jos olisin miehesi, olisin jo katselemassa mahdollisuutta vapaampaan elamaan. Miksi naiset kohtelevat miehia kuin omia lapsiaan? Kylla on tosiaan pipo kirealla jos ei ymmarra ettei kaikkia ala nukuttamaan klo 21.00 ja valilla on ihanaa juhlia koko yo.

Ja mitä se suomalainen juhliminen onkaan. Örvellyskännit ja sitten -onneksi kotona- tässä tapauksessa olisi pitänyt saada vielä lämmintä pesää tultuaan. Katselin kerran tälläisttä upeaa juhlintaa, muija oli valkoset trikoot jalassa, nokka pystyssä pystyssä asetteli tyhjät pullot corollasta jalkakäytävälle ja sitten "jatkoille". Varmaan mieltä hivelevä hetki, oli niin itseään täynnä, ja sitä kaljaa..

No ei se kylla ainoastaan suomalaista juhlimista ole, itse olen taalla Keski-Euroopassa ja taalla on kylla ihan sama meininki :). Ihmiset haluavat juhlia! Ja kaikenikaiset ja hui viela runsaalla alkoholilla!

Ja ap:lle, miksi ihmeessa ette osta astianpesukonetta? Varsinkin kun tiskaaminen jo vaarantaa parisuhteen tilaa. Maailman helpoin ratkaisu, itse en ainakaan ilman sita konetta ela!

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo32:
Ikuisuuskysymys. Näitä on aina ja tulee olemaan. Miehesi oli kumminkin soittanut sinulle ja tuli kotiin, vaikkakin humalassa. Sitähän sattuu itse kullekin. Ymmärrän kumminkin täysin jos tuollainen ärsyttää. Asiasta voi tietysti keskustella mutta kun itsekin kokemuksesta tiedän, ettei miehet pidä tuollaista minään ja nainen on vain nalkuttava akka jos tuollaisesta asiasta sanoo. Miten löytää se kultainen keskitie?

Ei tuollaista satu kullekin, ei lähes kenellekään.Se riippuu täysin siitä millaisen miehen valitsee. Jos omani tekisi noin kerrankin, niin en kyllä avaisi ovea, ja jos sisälle itse löytäisi niin sänkyyn ei todellakaan tulisi. Seuraavana aamuna olisin myös ajoissa valmiina lähtemään sovittuun tapahtumaan, jos mies ei osannut varautua pienemmällä juomisella, niin kärsiköön siitä sitten ihan itse. Eiköhän jo toisella kerralla opi. Älä anna itsesi olla kynnysmatto!

Joo ei kyllä satu mullekaan. Ei ikinä mun mies könyä mistään kännissä aamuyöllä. Ja kun ajattelen vaikkapa työkavereitani, jotka on kaikki naisia (10 kpl) ja heidän miehiään, niin takuuvarmasti tiedän, ettei yhdenkään heistä miehet tee tuollaista.

Alkuperäinen kirjoittaja hmph!:
Mies tuli kohta viereen, ja aloitti kännisen lääppimisen. Sanoin, että hei, mä haluaisin nyt kyllä ihan vaan nukkua. Ällötti se viinan löyhkäkin. Mies siihen, että okei, mutta jatkoi kuitenkin kohta kourimista. Ei siis mitään hellää silittelyä vaan sellaista kovakouraista puristelua. Mittani tuli täyteen; otin peittoni ja siirryin olkkarin sohvalle nukkumaan. Mies jäi puolitiedottomana rötköttämään sänkyyn.

Minusta reaktiosi oli ihan oikeutettu. Kännisen äijän, olkoonkin vaikka oma mies, kourimiset saa kyllä kylmästi lopettaa. Osoittaa mieheltä todellista itsekkyyttä ja typeryyttä ruveta umpihumalassa vonkaamaan, aivan kuin nainen olisi vain esine johon mies itsensä tyhjentää silloin kun itsestä siltä tuntuu.
Exäni oli samanlainen ja siksi hän onkin nyt ex.

On se kummallista kun naita raivoraittiita loytyy ainoastaan Ellit-palstalta. Tuttavapiirini on laaja ja kylla varmasti heista jokainen saapuu joskus kannissa kotiinsa. Mika siina on oikeasti niin kamalaa? Ymmarran etta kannisen kourimiset eivat ole mukavaa, mutta niinkuin sanoit siirryit sohvalle ja aamulla olisit voinut vain naurahtaa etta ei oikein sun kosketukset eilen toiminut.

Mika oikeuttaa nalkuttamaan aikuiselle ihmiselle? Jos tyyli ei miellyta, etsi uusi mies. Normaali ihminen voi silloin talloin olla humalassa ja se on hanen oma asiansa. Jos et itse juo, ei sinulla ole kuitenkaan oikeutta pyytaa miestasi noudattamaan samaa linjaa.

Samoilla linjoilla edellisen kanssa... Tuli ap:n ekasta viestistä mieleen että mies harrastaa tälläistä aamuyön kännissä himaan tulemista useinkin mutta ap kiirehti sanomaan että vain muutaman kerran vuodessa... Mikä kyllä ap valitettavasti mun ja varmaan aika monen muunkin mielestä kuulostaa naurettavalta ylireagoimiselta mitä nyt olet tähän tilanteeseen vetänyt. Muutamia kertoja vuodessa kuka tahansa inhimillinen olento jollain tavalla mokaa (oli sit viina tai muu juttu) eikä siitä pitäisi puolison heti vetää herneitä nenuun....

Mika oikeuttaa nalkuttamaan aikuiselle ihmiselle? Jos tyyli ei miellyta, etsi uusi mies. Normaali ihminen voi silloin talloin olla humalassa ja se on hanen oma asiansa. Jos et itse juo, ei sinulla ole kuitenkaan oikeutta pyytaa miestasi noudattamaan samaa linjaa.
Jos humalassa oleminen on kerta oma asia, käyttäytyköön ukko myös niin, ettei hänen humalastaan aiheudu vaimolle mitään ylimääräistä vaivaa kuten yöunien häiriintymistä.

Itse edellisessä suhteessani kyrpiinnyin jossain vaiheessa moiseen käytökseen, jota meillä tosin tapahtui lähes viikoittain ja välillä aivan ennakoimatta keskellä viikkoakin (itsellä herätys kuudelta töihin, miehellä ei vakituista päivätyötä), niin että aina miehen viipyessä reissuillaan, laitoin kylmästi puhelimen pois päältä ja menin korvatulpat korvissa paremmalle patjalle olkkariin nukkumaan, jonne siis ovikellon soittokaan ei pahasti kuulunut. Pistin vielä olkkarin oven lukkoon, koska muuten mies olisi päässyt huudattamaan stereoita täysillä olohuoneeseen (kerrostaloasunnossa, aamuneljältä), herättänyt minut ja tullut väkisin just lääppimään tai ainakin tuntikausiksi sönköttämään jotain käsittämätöntä kännijuttua siihen vierelle, joka aina jossain vaiheessa kääntyi ihan älyttömäksi rähjäämiseksi minulle ihan riippumatta siitä mitä sanoin tai tein. Seuraavana aamuna hän ei tietysti muistanut tästä mitään.

Välillä mies sai nukkua yönsä pihapenkillä hukattuaan taas kerran kännipäissään avaimensa, välillä vieläpä verisenä kaatuiluistaan tai saatuaan turpiinsa haastettuaan taas riitaa jollekin ja vaatteitaan hukattuaan yön kylmyyteen nähden varsin vähäisissä vaatteissakin, mutta omapahan oli asiansa juoda itsensä sellaiseen kuntoon ettei itsestään pystynyt huolehtimaan, ei aikuista ihmistä kenenkään tarvitse sen takia paimentaa tai paapoa. Eipä tarvinnut minunkaan nalkuttaa, kun otin sen asenteen että aikuinen ihminen joka päättää itse juomisistaan, myös vastaa itse niiden seuraamuksista, minulla on oikeus keskittyä elämään ihan omaa elämääni. En ole aikuisen ihmisen huoltaja tai holhooja.

Alkuperäinen kirjoittaja Minga:
Joo ei kyllä satu mullekaan. Ei ikinä mun mies könyä mistään kännissä aamuyöllä. Ja kun ajattelen vaikkapa työkavereitani, jotka on kaikki naisia (10 kpl) ja heidän miehiään, niin takuuvarmasti tiedän, ettei yhdenkään heistä miehet tee tuollaista.

Jokaisella on omat paheensa. Työkavereillasi ja teillä sitten se on ehkä jotain muuta mitä taas ap tai minä emme mieheltä sietäisi. Minusta tuo ap:n juttu on todellakin ylireagointia jos tuollaista tapahtuu muutaman kerran vuodessa.

Olisiko ollut parempi, jos mies olisi jäänyt sinne kaverille nukkumaan, olisi säästytty tuoltakin harmilta; herätykseltä ja kännisen kopeloinnilta.

Yksikään mies ei ole koskaan kieltäytynyt seksistä kanssani, vaikka olen ollut missä kunnossa ja se olisi aika kamalaa kun sängyssä tulisi pakit.

Turhaa nalkuttamista tosiaankin... Mitenkas sitten jos miehesi olisi vaikkapa yotoissa, tulisi keskella yota kotiin ja alkaisi esim. lammittelemaan ruokia, kavisi suihkussa jne.?

Kylla minulle tulisi akkilahto suhteesta jos mieheni alkaisi maarailemaan missa kunnossa saan kotiin tulla, joskus voi menna yli ja joustava ihminen ymmartaa sen taysin.

Mieheni tulee silloin talloin kotiin humalassa ja niin teen minakin. Kumpikaan ei nalkuta, suhteessa on niin paljon muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja aikuisen oikeudet:
Jos humalassa oleminen on kerta oma asia, käyttäytyköön ukko myös niin, ettei hänen humalastaan aiheudu vaimolle mitään ylimääräistä vaivaa kuten yöunien häiriintymistä.

Itse edellisessä suhteessani kyrpiinnyin jossain vaiheessa moiseen käytökseen, jota meillä tosin tapahtui lähes viikoittain ja välillä aivan ennakoimatta keskellä viikkoakin (itsellä herätys kuudelta töihin, miehellä ei vakituista päivätyötä), niin että aina miehen viipyessä reissuillaan, laitoin kylmästi puhelimen pois päältä ja menin korvatulpat korvissa paremmalle patjalle olkkariin nukkumaan, jonne siis ovikellon soittokaan ei pahasti kuulunut. Pistin vielä olkkarin oven lukkoon, koska muuten mies olisi päässyt huudattamaan stereoita täysillä olohuoneeseen (kerrostaloasunnossa, aamuneljältä), herättänyt minut ja tullut väkisin just lääppimään tai ainakin tuntikausiksi sönköttämään jotain käsittämätöntä kännijuttua siihen vierelle, joka aina jossain vaiheessa kääntyi ihan älyttömäksi rähjäämiseksi minulle ihan riippumatta siitä mitä sanoin tai tein. Seuraavana aamuna hän ei tietysti muistanut tästä mitään.

Välillä mies sai nukkua yönsä pihapenkillä hukattuaan taas kerran kännipäissään avaimensa, välillä vieläpä verisenä kaatuiluistaan tai saatuaan turpiinsa haastettuaan taas riitaa jollekin ja vaatteitaan hukattuaan yön kylmyyteen nähden varsin vähäisissä vaatteissakin, mutta omapahan oli asiansa juoda itsensä sellaiseen kuntoon ettei itsestään pystynyt huolehtimaan, ei aikuista ihmistä kenenkään tarvitse sen takia paimentaa tai paapoa. Eipä tarvinnut minunkaan nalkuttaa, kun otin sen asenteen että aikuinen ihminen joka päättää itse juomisistaan, myös vastaa itse niiden seuraamuksista, minulla on oikeus keskittyä elämään ihan omaa elämääni. En ole aikuisen ihmisen huoltaja tai holhooja.

Herra isä sentään. Onko tuollaisia sikoja oikeasti olemassa?

Yhteistyössä