Mies komensi lasta liian uhkaavasti..mitä teen??

• Viestiketjun aloittaja apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
guess
Minusta teidän pitäisi istua mihesi kanssa kaksin pöydän ääreen ja jutella yhteiset pelisäännöt lasten kasvatuksesta, niin että molemmat toimivat samalla tavalla. Jos toisen ehdotus ei miellytä, pitää perustella molempien miksi ja tehdä kompromisseja. Joku kasvatuskirjan lukeminen yhdessä voisi olla myös paikallaan. Lapset tuntee olonsa turvalliseksi silloin kun vanhemmat ovat samalla tasolla ja vetävät yhtä köyttä, niin että toiminta lapsia kohtaan on yhdenmukaista molemmilla. Jos ei tämä auta, menisin miehen kanssa jonnekin ammattiauttajalle puhumaan ongelmasta, sillä se ei ole mikään pikkujuttu jos tilanne on mennyt tuohon. Kannattaisi miehesi miettiä, miksi kimpaantuu niin helposti ja että lapset ovat lapsia.

x
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Tossa kiinnitti huomiota sellainen juttu, että jos lapsi viedään jäähypenkille niin sehän vaan viedään ja jätetään sinne. Ei jäädä seisomaan mihinkään lapsen lähettyvillekään.
Teidän perheessä on kyllä muutakin vialla, kuten itse tiedätkin.
Jatkuva huutaminen lapsille. Jäähypenkkiä ei saa käyttää, jos on tollaista ongelmaa.
Asiat pitäisi olla hanskassa että sitä käytettäisiin.

Tuo on totta, ei sinne olisi saanutkaan jäädä seisomaan "uhkaavana" eteen..ja miehelle oon niin useasti sanonut tuosta "ylihuutamisesta" eikä näytä menevän perille..mutta tuo huomio ettö meidän perheessä on muutakin vikaa??? mitä sillä tarkoitit??
Sä sanoit sen itse.
Jatkuva huutaminen lapsille. Jos lapsi on 8v, ei mitään jäähypenkkiä pitäisi enää edes käyttää.

^ tuossa tulikin jäähyn syy..riehaantuneet iltaleikit ja ei suostunut pesuille menemään vaikka oli useasti jo pyydetty
No ei toi ole arestiin syy, että tenava riehuu.
Tossa vaiheessa on ihmiseltä vanhemmuus hukassa kokonaan.
Riehaantuneet iltatouhut saa rauhoitettua vaikka niin, että sanoo että luetaan kirjaa vähän aikaa, tule tähän kainaloon istumaan. Sitten mennään iltapesulle.
Samaa mieltä.
Ei 8-vuotiaan tarvitse istua arestissa, se on jo nöyryyttämistä. Hän kyllä ymmärtää ja pystyy keskustelemaan, kunhan vanhemmat käyttäytyvät kuten aikuisten kuuluu, eikä lähde samalle tasolle lapsen kanssa. Eli ala huutamaan ja "riehumaan".

ap
^ Tuo sun yleistys ,perheessä jotain muutakin vialla..ihan kuin tuntisit! Siis miehellä huutamisongelma ,ei mulla ja meillä muilla! Mutta siis ongelma olikin se että 8 v riehaantuu ,ei kuuntele ,muuta kaikki kolme innostuu perässä ja meteli oli ihan hirvittävä ::eikö ole syytä viheltää peli poikki ja pistää riehumisen aloittaja jäähylle?..ei musta ollut huono idea ollenkaan. Kirjan lukeminen ihan hyvä juttu, mutta jos sanottu jo useasti että pesulle ollaan menossa ja sitten vaihdetaankin että luetaankin kirjaa...?? Ei kovin loogista...mutta se ei nyt ollutkaan kai kirjoittamisen asian ydin..vai sekö nyt ongelma sun mielestä että rangaistus oli väärä ??

^ Tuo sun yleistys ,perheessä jotain muutakin vialla..ihan kuin tuntisit! Siis miehellä huutamisongelma ,ei mulla ja meillä muilla! Mutta siis ongelma olikin se että 8 v riehaantuu ,ei kuuntele ,muuta kaikki kolme innostuu perässä ja meteli oli ihan hirvittävä ::eikö ole syytä viheltää peli poikki ja pistää riehumisen aloittaja jäähylle?..ei musta ollut huono idea ollenkaan. Kirjan lukeminen ihan hyvä juttu, mutta jos sanottu jo useasti että pesulle ollaan menossa ja sitten vaihdetaankin että luetaankin kirjaa...?? Ei kovin loogista...mutta se ei nyt ollutkaan kai kirjoittamisen asian ydin..vai sekö nyt ongelma sun mielestä että rangaistus oli väärä ??
Valitettavasti se vaan on niin, että lapset imee vanhemmistaan käytökseensä malleja, väsyneinä varsinkin. Huutamisongelma on tarttunut lapsiinkin, kuten sanoit että meteli on hirvittävä. Lapset tietävät, että kohta isäkin alkaa huutamaan -> miksei mekin saatais.

Auktoriteetti tulee luoda muilla keinoilla, kuin pelottelulla.

ap
meillä taas tuo aikalisä toimii yleensä mainiosti, hetken aikaa rauhoittuu ,en näe sitä vääränä enkä todellakaan nöyryyttämisenä ...ei tietenkään. Mutta asia taitaa nyt livetä ihan väärille urille ja taidan painua ratkomaan asiaa ihan omin avuin. huoh...täällä saa yleensä aina niin kannustavia vastuksia että tulee itselle olo että mussa olikin siis vika. =) kiitos kuitenkin muutamille ihan asiallisille vastuksille.

meillä taas tuo aikalisä toimii yleensä mainiosti, hetken aikaa rauhoittuu ,en näe sitä vääränä enkä todellakaan nöyryyttämisenä ...ei tietenkään. Mutta asia taitaa nyt livetä ihan väärille urille ja taidan painua ratkomaan asiaa ihan omin avuin. huoh...täällä saa yleensä aina niin kannustavia vastuksia että tulee itselle olo että mussa olikin siis vika. =) kiitos kuitenkin muutamille ihan asiallisille vastuksille.
Lapsesi pelkää, ainakin tänään pelkäsi. Ja se on väärin. Ei mitään mainiota toimintaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Lapsesi pelkää, ainakin tänään pelkäsi. Ja se on väärin. Ei mitään mainiota toimintaa.
Samaa mieltä mutta ei kai se väärästä rangaistusmenetelmästä johtunut ??? Siis jäähylle laitostako se sitten johtui....??Eiköhän vika ollut miehen käytöksessä??? siis mä en enää ymmärrä ,en ...

^ tuossa tulikin jäähyn syy..riehaantuneet iltaleikit ja ei suostunut pesuille menemään vaikka oli useasti jo pyydetty
No ei toi ole arestiin syy, että tenava riehuu.
Tossa vaiheessa on ihmiseltä vanhemmuus hukassa kokonaan.
Riehaantuneet iltatouhut saa rauhoitettua vaikka niin, että sanoo että luetaan kirjaa vähän aikaa, tule tähän kainaloon istumaan. Sitten mennään iltapesulle.
Samaa mieltä.
Ei 8-vuotiaan tarvitse istua arestissa, se on jo nöyryyttämistä. Hän kyllä ymmärtää ja pystyy keskustelemaan, kunhan vanhemmat käyttäytyvät kuten aikuisten kuuluu, eikä lähde samalle tasolle lapsen kanssa. Eli ala huutamaan ja "riehumaan".
Täytyy peesata, ei 8-vuotiasta enää jäähypenkille.
Miehesi teki todella ikävästi ja on hyvä että huomasit asian ja veit lapsen pois tilanteesta ja kyselit asiasta :hug: Onko sun miehelllä kenties jotain stressin poikasta tai vastaavaa mikä kiristäisi hermoja? Toivottavasti saat puhumalla tilannetta rauhoittumaan.
Mulla on kolme lasta, 1-, 3- ja 5-v joten tiedän iltariehumisesta kaiken :D ja tiedän että hermot siinä voi mennä, mutta kunnon aikataululla, ei siis liian kiirettä iltaisin että olisi kiire mennä pesulle ja äkkiä pyjamat päälle saat toivottavasti myös apua teidän riehumisiin.
Tsemppiä!

Samaa mieltä mutta ei kai se väärästä rangaistusmenetelmästä johtunut ??? Siis jäähylle laitostako se sitten johtui....??Eiköhän vika ollut miehen käytöksessä??? siis mä en enää ymmärrä ,en ...
Ei johtunut jäähylle laitosta, vaan miehestäsi.
Mutta 8-vuotiaan saa varmasti rauhoittumaan ilman jäähyäkin. Sitä käytetään leikki-ikäisille jotta he oppisivat syy-seuraus suhteen. Tuon ikäisen kanssa voi jo keskustella.

Paitsi jos aikuinen alentuu pelottelemaan, niin turha odottaakaan että lapsi rauhoittuu. Saatko sä häntä rauhalliseks?

ap
kiitos Olkinalle...=) ihan varmasti tiedät myös tuon ihanan iltariehumisen ;) se on totta,kiire jos tulee niin lapset osaa sen hyvin käyttää hyödyksi!

Saan toki rauhottumaan ,otan syrjään ja keskustelen asiasta...ei siis ongelmaa ,mutta mies ei kestä tälläistä menoa. Mä olen ollut lasten kanssa kotona jo niin monta vuotta että mun hermot venyy ja venyy..miehellä ei hermoja siis ollenkaan ja tässä tulos =/

kiitos Olkinalle...=) ihan varmasti tiedät myös tuon ihanan iltariehumisen ;) se on totta,kiire jos tulee niin lapset osaa sen hyvin käyttää hyödyksi!

Saan toki rauhottumaan ,otan syrjään ja keskustelen asiasta...ei siis ongelmaa ,mutta mies ei kestä tälläistä menoa. Mä olen ollut lasten kanssa kotona jo niin monta vuotta että mun hermot venyy ja venyy..miehellä ei hermoja siis ollenkaan ja tässä tulos =/
Mun miehellä välillä samoja vaivoja, varsinkin jos stressaantunut. Mä yleensä silloin sanon miehelle että nyt hiljaa, mä hoidan lapset ja heidän kiukkunsa.
Mulla muuten samanlaiset lehmänhermot kehittyneet lasten kanssa kotona ollessa :D :hug:

ap
Mies on tosi paljon duunissa ja minä teen siis kaiken kotona, hoidan lapset ,kauppareissut, ihan kaikki...ja oikeesti ihan ei jaksa enää kaikkii pikkujuttuihin edes korvia lotkauttaa =) mutta sitten toinen ei kestä mitään ja heti menee tuo komentaminen ihan yli!! Siis musta on vaan tosi paha jos lapsi kasvaa vanhemman pelossa...en tiedä miten purkaa tää vyyhti. Mies on kuullut kyllä muutaman sukulaisen suusta myös tuosta huutamisesta lapsille ,etten ole ainut kuka asiasta maininnut. ano arvata saattaa miten mies otti asian vastaan, riidalla ja välien katkaisulla lähes =/ tosi vaikeaa kun ei niinkuin ota asiaa vakavasti ja mene itseensä..mulle jos joku sanoisi että käyttäydyn väärin niin kyllä olisi itsetutkiskelun paikka !

x
Mies on tosi paljon duunissa ja minä teen siis kaiken kotona, hoidan lapset ,kauppareissut, ihan kaikki...ja oikeesti ihan ei jaksa enää kaikkii pikkujuttuihin edes korvia lotkauttaa =) mutta sitten toinen ei kestä mitään ja heti menee tuo komentaminen ihan yli!! Siis musta on vaan tosi paha jos lapsi kasvaa vanhemman pelossa...en tiedä miten purkaa tää vyyhti. Mies on kuullut kyllä muutaman sukulaisen suusta myös tuosta huutamisesta lapsille ,etten ole ainut kuka asiasta maininnut. ano arvata saattaa miten mies otti asian vastaan, riidalla ja välien katkaisulla lähes =/ tosi vaikeaa kun ei niinkuin ota asiaa vakavasti ja mene itseensä..mulle jos joku sanoisi että käyttäydyn väärin niin kyllä olisi itsetutkiskelun paikka !
Mä sanon kyllä sullekin, että käyttäydyt väärin.

Lapset eivät voi voidakaan hyvin, jos jatkatte tota.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
:( Tosi inhottava tilanne. Voisitko esim. neuvolassa puhua asiasta josko siellä osaisivat jotain apua antaa?
Mietin just äsken tuota neuvolaa ja taidan soitella sinne heti ma..pakko on jonkun kanssa puhua tästä!

x
^ perusteletko että miten käyttäydyn väärin ?? mäkö siellä heiluin sen avainketjun kanssa vai sekö on väärin että että mulla on hyvät hermot? mielenkiintoista =)
Etkö sä nyt mitenkään ymmärrä, vaikka on yritetty selittää?
Teidän pitäisi yrittää saada noi keskinäiset välinne kuntoon. Ette te voi kasvattaa lasta niin, että kumpikin ovat hermoraunioita ettekä edes tiedä mitä toinen ajattelee, mistään asioista.

nuppu
Meillä on samanlaista välillä. Miehen hermot ei kestä mitään ja etenkin esikoiseen purkaa kiukkunsa. Ei usko vaikka kuinka sanon että lapsille ei tarvii karjua joka asiasta eikä varsinkaan saa satuttaa. En tiedä mikä auttais. Oon jo uhannu rikosilmoituksellakin, siitä mies vain suuttui.

ap
Nuppu...meillä myös kaikki kohdistuu esikoiseen =/ haukkumiset ym. tosi kurjaa ,mun lapsia ei kyllä sorreta enää,sen päätin nyt . Tää oli viimeinen kerta kun jotain tälläista tapahtuu . Mun velvollisuus on äitinä suojella,kannustaa ym omia lapsia. Mielummin eroan jos tilanne ei muutu

Lasten elämään - ja myös vanhempien - tulee kiva rakenne ja tuttu turvallisuus, kun päivä on aikataulutettu: ruoka-ajat ovat kaikkien tiedossa, kuten myös se aika, jolloin aletaan rahoittua unille. Silloin kenenkään ei tarvitse riehua. Tarmoa puretaan leikkimällä yhdessä lasten kanssa liikunnallisia juttuja.

iiris
miksi 8vuotiasta ei muka saisi laittaa jäähypenkille? Kyllähän koulussakin laitetaan koko kouluiän ajan luokasta ulos tai nurkkaan, jos ei osaa olla rauhassa ja käyttäytyä oikein. Eli eristetään ja lopetetaan epätoivottu käytös. Miks kotona ei muka saisi 8vuotiasta laittaa jäähylle, pois leikeistä, jos ei esim yhtä sanallista pyyntöä usko?

x
no tuo on totta että väleissä on aina parantamisen varaa mutta hermoraunio en ole..nautin suuresti olla kotona vielä hetken lasten kanssa =)
En mä tarkoittanut loukata, mutta sun täytyy ymmärtää
tämä juttu. Älä takerru tähän.
8 v lasta ei tarvitse, eikä saakaan laittaa mihinkään arestituolille. Sun ap kertomuksesi lähti tästä.

Yhteistyössä