Mies ja nainen kotona lapsia hoitamassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Kysyn vielä miehenkin mielipidettä, mitä ajattelette kotona äitiys/vanhempainlomalla tai hoitovapaalla olevasta naisestanne? menevätkö päivät vain rentoutuessa vai tekeekö naisenne siellä kotona jotakin? Tarvitseeko myös ihan omaa aikaa? Pitäisikö edistyä jatko-opinnoissa, esim. opiskelemalla pääasiassa öisin?

onko kotona oleva naionen laiska? Vai olisiko ne jatko-opoinnot pitänyt tehdä jo aikoja sitten loppuun?

Oma mieheni (matkatöissä) mukaan olen laiska kun en jaksa öisin opiskella (etenee hitaasti päiväunien aikaan ja illalla nukkumaan menon jälkeen), iltaisin harvinaisempaa kuitenkin, olen väsynyt.
Koska olen vain kotona ja asunto ei ole iso. Muutenkin oman ajan tarve kerran kaksi viikossa (kuntoilu, ostokset tms.) on kuulemma laiskuuden merkki.

Teen siis kotityöt ja käymme kerhoissa lapsen kanssa ja suurimman osan viikosta olemme kaksin (mies matkatöissä).

Olen nainen mutta vastaan silti kun olen mieheni näkökulmaa tähän kysellyt. Minua nimittäin kutsutaan myös laiskaksi, vaikka hoidan 3 alle nelivuotiasta kotona ja opiskelen samalla "täyttä vauhtia" kohti tutkintoa (vähintään pari opintopistettä viikossa).

Syy miehen pahaan olon ja moittimiseen:

Hän itse saa olla niin vähän aikaa lasten kanssa. Sitten kun hän on lasten kanssa olen minä opinnoissani tai muissa oman ajan jutuissa. Koko perheen aikaa ei ole.

Hän siis haluaisi, että saisin enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa jotta koko perheelle jäisi yhteistä aikaa :heart:

Voisin kuvitella, että sinun miehellesi tämä on vielä raskaampaa kun on reissuhommissa.

Täysin ei voi miestä koskaan ymmärtää kuten ei mieskään meidän osaamme. Yritetään kuitenkin parhaamme mukaan. =)

Huh, sinä vielä kolmen pienen kanssa. Omatunto soimaa. Toki on kova muutos lapsettomasta asiihen että omaa aikaa ajaa toisen tarpeet. Se on ok. Mutta ne muut painavat päälle...

Mutta kiva ei ole kuulla laiskuudesta, kun todella ohjelmoituja päivät ja mielestäni pärjään hyvin.

Laiskuuttahan se ei ole! Kotityö on ihan tarpeeksi rankkaa, on lapsia sitten yksi tai enemmän. Miehellekin on tosiaan sopeutumisen paikka siinä, että aikaa ei riitä samaan tapaan kuin ennen. Varsinkin jos olette eläneet yhdessä pidempään lapsettomana parina.

Siinä pitkään kahdestaan oltuaan on vaikea järjestää asiat yhden uuden henkilön ympärille. Väistämättä ihan kaikki muuttuu, kaikki omat jututkin saavat uuden sävyn. Joka kerta salille lähtiessään on pisto sydämessä, että saisinko mä nyt edes lähteä... Niin tuttua.

Kyllä se siitä, kun vain itse oppii arvostamaan omaa työtään. Sitten menee miehen kommentit jo toisesta korvasta ja aivan huumorilla. Välillä ei tosiaankaan naurata ja silloin pitää vähän tuulettaa... Antaa tulla täysillä minkälaista se kotona olo on... Sitten taas helpottaa ja tuntuu niiiin ihanalta =)

Samaa tekniikkaa ehdotan sullekin ;)

Yleensä tuntuu, että miesten kanssa pärjää, jos ei todella kuuntele niiden juttuja (toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos). Ei tule riitoja kun ei yritä saada toista ymmärtämään. Miehen egoa ei silloin loukata.

Toisaalta pidän pahan tuota aliarvostamista, ei anna hyvää mallia lapsille jos äidille puhuu epäkunnoittavasti.

jatkuva toisen arvostelu kielii huonosta itsetunnosta. Erityisesti jos ei syytä arvosteluun ole. Toki aina voi ajatella että paremmin ja paremmin voisi tehdä, mutta kyllä riittävän hyväkin kelpaa. Toiset ovat ihmetelleet miten paljon jo muutoinkin ehtinyt tehdä. Lapset etusijalle ja liika suorittaminen pois. Sitä ehtii ja on ehtinyt.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 19:23 Vieras kirjoitti:
Yleensä tuntuu, että miesten kanssa pärjää, jos ei todella kuuntele niiden juttuja (toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos). Ei tule riitoja kun ei yritä saada toista ymmärtämään. Miehen egoa ei silloin loukata.

Toisaalta pidän pahan tuota aliarvostamista, ei anna hyvää mallia lapsille jos äidille puhuu epäkunnoittavasti.

jatkuva toisen arvostelu kielii huonosta itsetunnosta. Erityisesti jos ei syytä arvosteluun ole. Toki aina voi ajatella että paremmin ja paremmin voisi tehdä, mutta kyllä riittävän hyväkin kelpaa. Toiset ovat ihmetelleet miten paljon jo muutoinkin ehtinyt tehdä. Lapset etusijalle ja liika suorittaminen pois. Sitä ehtii ja on ehtinyt.

Olet täysin oikeessa!

Ja paha tuo kyllä on että lapsen kuullen arvostelee. Minun mieskin jaksoi jo siitä piikitellä, että lapset söivät alle vuoden ikäisenä purkkiruokaa kun en kertakaikkiaan ehtinyt joka välissä soseuttelemaan ja purkit oli käteviä. Toisaalta itse omalla kokkausvuorollaan syötti sitten samaa purkkimössöä ja isommille antoi vain nakit käteen! Saipahan koittaa ja epäonnistua siinä missä minäkin. ;)

Kodissakin on moittimista, joskus imuroin vain maton päältä ja ympäri ja alta saa olla... Lapset ne kuitenkin on tärkeintä, että ne saavat virikkeensä ja sylinsä silloin kun sitä tarvitsevat. Paras henkireikä on se, että jossain muualla saa ainakin onnistua ja saa ulkopuolisia kehuja tuon opiskelun kautta. Pysyy se omanarvontunto kohdallaan ja sitä voi ajatella, että vaikka piikana epäonnistuisin niin äitinä olen paras lapsilleni.
Ja opiskelun ansiosta omalla alallakin ihan ajantasalla :)

Mietin kyllä miehen laittamista pihalle. Mikä toinen on arvostelemaan? En halua lapsille mallia, jossa isä haukkuu äidin toimia, syyttää laiskaksi yms. Joko lapset alkavat kohdella samalla tavalla tai sitten saavat alisteisen kuvan parisuhteesta. Lapsi on kirjoittamaton lehti, ja mielestäni olen ennen kaikkea vastuussa lapsilleni, mitä heille tarjoan.

Onko miehellä kenties huono itsetunto jos jatkuvasti arvostelee? Olen opiskellut hyvän ammatin, toiminut hyvissä, mutta epätyypillisissä työpaikoissa (kv-puolta). Mies on opiskellut vähemmän. Ehkä jotenkin uhkaa miehistä arvontuntoa? Kun ei ole se joka määrää kaikessa???

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 09:52 Vieras kirjoitti:
Mietin kyllä miehen laittamista pihalle. Mikä toinen on arvostelemaan? En halua lapsille mallia, jossa isä haukkuu äidin toimia, syyttää laiskaksi yms. Joko lapset alkavat kohdella samalla tavalla tai sitten saavat alisteisen kuvan parisuhteesta. Lapsi on kirjoittamaton lehti, ja mielestäni olen ennen kaikkea vastuussa lapsilleni, mitä heille tarjoan.

Onko miehellä kenties huono itsetunto jos jatkuvasti arvostelee? Olen opiskellut hyvän ammatin, toiminut hyvissä, mutta epätyypillisissä työpaikoissa (kv-puolta). Mies on opiskellut vähemmän. Ehkä jotenkin uhkaa miehistä arvontuntoa? Kun ei ole se joka määrää kaikessa???

Joo, jotain on pielessä kun oma rakastaan arvostelee ja aliarvioi. Ehkä se ei edes aina tajua miten pahasti sanoo?

Mies ei välttämättä edes ymmärrä miten tärkeä hänen mielipiteensä on sinulle, kun se ei ole yksi monista päivänaikana tulleista kuten työpaikallasi, vaan se ainoa kotitöitä koskeva.

Ajatteletko miehen mielipidettä sit samalla rakkaan puolison ja tavallaan "yhteisen perheyrityksen toisena pääomistajana" jolla on painava sana? Että loukkaannut koska hän ei kehu sinun työtäsi, jota teet koko perheenne edestä? Että kohtelee kuin itsestään selvää, ohjelmoitavaa konetta jolla on tietyt rutiinit eikä mahdollisuutta joustaa työtehtävissä?

Mies ei ehkä tajua asiaa niin. Mies kun tulee kotiin niin hän arvostelee (ainoana maailmassa) tätä sinun työtäsi kotiäitinä vaikka itse luulee kommentoivansa vain omaa kotiaan ja sen siisteyttä yms. Että se ei vain ymmärrä miten itse näet työsi ja sen arvon. Eikä sitä, miten tunnit vuorokaudessa eivät välttämättä riitä ihan kaikkeen ja että sitä ylläpito työtäkin on ihan tarpeeksi niin ettei mitään ikkunanpesuja yms. ehdi edes harkita... Tämä on ainakin mun näkökulmasta kotiäidin työn vakavin ongelma. Ettei sen arvoa ymmärrä kuin itse sitä työtä tekevä.

Vielä jos siihen arvosteluun vastaa itse huutamalla, mies ajattelee että aina tuo on huutamassa, siinä taas nähtiin. Jos siihen vastaa olkiaan kohauttamalla, mies ajattelee että eihän tässä nyt mitään tullut sanottua ja ottaa tavaksi. Eikö? Mikään ei tunnu olevan oikea tapa vastata. Oikein olisi, ettei sitä piikittelyä olisi ollenkaan. Mutta sen muutoksen tulis lähteä miehen sisältä.

Pitäisi saada se toinen lopettamaan loukkaaminen ja opetettua itselleen se, että ei ota itseensä.

Voisiko mies olla katkera kun ei saa olla kotona ja arvelee että sulla on niin helppoo, yhtä leikkiä vaan? Sitten kun tietää ettei sulla ole työpaikan paineita ja hänellä sitäkin enemmän niskassa, niin että tavallaan hänellä on joku sairas velvollisuus sinua sitten tuoda "kovaan tosi maailmaan" siitä "kodin leikkimisen keskeltä"?

Miten saisit hänet avautumaan? Ja vielä niin, ettei mies käsittäisi sitä hänen nolaamisekseen ja aliarvioimisekseen ja mieheyden puutteeksi tms.? Siinäpä pulma. Mutta moni muukin on varmasti ollut sen pulman edessä ja siitä päässyt yli. Löytyisikö Googlaamalla?

Entäs jos vaivihkaa hivuttaisit puheisiin, että muistatko miten ennen oli ja kuinka ihanaa oli kun silloinkin sanoit musta niin ja olit tosi ylpeä kun sain sen uuden työtehtävän... Kertoisit, miten mukavaa se oli kun tunsi arvostusta? Sanoisit, että se on parisuhteen koossapitävä voima se kunnioitus. Pistäisit pöydän kulmalle kirjastosta haettuja parisuhdeoppaita ja muuta vihjailua - esim. mitä elokuvissa naiset tekee, kun vihjailevat haluavansa naimisiin tjtn. ;)

Mies ymmärtäisi että koet tosiaan tuon aliarvioimisen ongelmaksi etkä voi arvostaa häntä ellei hän arvosta sinua? Koska niin siinä käy, että parisuhde kyllä surkastuu juuri tuohon arvostuksen puutteeseen eikä mihinkään muuhun. Kaiken muun se kestää kyllä.

Toivottavasti saatte ongelman auki ja mieskin ymmärtää miltä tilanne sinusta tuntuu :hug:

Saa nähdä. Yrittää voi, mutta jotenkin hänellä se oletus että "tietää kaiken"...

Ja häiritseekö se, että olen paremmin koulutettu ja teoriassa (jos oltaisiin samassa työpaikassa) olisin aina hänen "yläpuolellansa", toki hänellä on käytännön kokemusta supealta alalta, kun minä taasen olen tehnyt paljonkin erilaista?

Vai ovatko sitten osa miehistä/ihmisistä yleensä niin ymmärtämättömiä, ettei ole rajaa sille, mitä toiselle sanoo?

Itse olen siis tähän saakka puurtanut työrintamalla ja sinne palaan pian osa-aikaisena ja keikkaa tehden. Toki kotiäitejä on arvostanut mutta nyt sitten enemmän...Ja ihmetellyt ja edelleen ihmettelen, kuinka uskaltavat jäädä miehen armoille taloudellisesti, vuosiksi.

Ehdotappa vuorottelua. Meillä ainakin mies huomaa, ettei saa mitäään omia hommia tehtyä, jos hoitaa yksin kotona lasta. Ja se on myös huomattu, että äiti jaksaa paremmin ja on paremmalla tuulella kun pääsee tuulettumaan ihan itekseen. Sillen ne perheriidatkin vähenee.

Yhteistyössä