Alkuperäinen kirjoittaja Painostettu:
En edes usko, että mieheni odottaisi minulta äitinä täydellisyyttä, itse tämän "vaatimuksen" olen keksinyt, mutta sittenkin, jaksaako hän ihan varmasti rakastaa ja tukea, silloinkin kun/jos lapsi kirkuu yöt läpeensä, väsyn, turhaudun, ehkä jopa sairastun...? Pelkään jäädä toisen armoille jos en jaksakaan yksin, voinko silloin ihan ihan varmasti luottaa, että hän ei jätä minua tai en tuota hänelle valtavaa pettymystä?
Asiasta puhuminen olisi helpompaa jos tuntisin oloni täysin turvalliseksi ja luottavaiseksi. Mitä itse asiassa tunnenkin: olemmehan olleet kohta 10 vuotta yhdessä. Mutta kun tämä asia tulee puheeksi, katoaa tuo turvallisuuden tunne taivaan tuuliin.
Ihan pakko kysyä... oletko kertonut miehellesi näistä peloista, joista kerrot?
Nyt hieman sivuraiteille:
Minusta tuntuu ajoittain, että naiset ovat mestareita keksimään itselleen vaatimuksia asioista, joilla a) ei loppujen lopuksi ole hirveästi väliä ja b) "kuvittelevat", että muut odottavat / vaativat jotain. Ensimmäisellä tarkoitan esim. siivoamista - kuka sanoo, että "kerran viikossa on siivottava", meillä ainakin villakoirat pysyvät kiltisti odottamassa kunnes niiden määrä ylittää ärsytyskynnyksen

Jälkimmäiseen onkin vaikeampi keksiä esimerkkiä näin äkkiseltään mutta tarkoitan esim. tilannetta, jossa ystävät/vanhemmat kysyvät, että onko lapsia tulossa. Asiahan ei heille kuulu ja tuskin he lapsia "vaativat", mutta ovat kiinnostuneita toisen elämästä ja siksi kysyvät. Kysymyksen kohde, sitten kuuleekin tämän vilpittömän kysymyksen vaatimuksena ja ärsyyntyy. (OK, varmasti sellaisiakin vanhempia on jotka sekaantuvat liikaa muiden elämään).
Alkuperäinen kirjoittaja Painostettu:
Siltäkin varalta, että kuulostan (myös) materialistilta, on pakko sanoa, että ihan samat ajatukset täälläkin. Olemme vasta nyt kaiken jälkeen pääsemässä siihen, että voimme nauttia elämästä ilman taloudellisia huolia. Lapsen tulo melko varmasti katkaisee lupaavan urani, ellei lopullisesti, ainakin pitkäksi aikaa - mikä myös vaikuttaa tuloihin huomattavasti. Puhumattakaan siitä, että taloudellisten huolien lisäksi tulee lapsen väistämättä mukanaan tuomia huolia: emmekö ikinä ehdi nauttia vain toisistamme ilman jatkuvia ongelmien selvittelyjä? Vai vaadinko vain elämältä liikaa? ;-)
Ei elämältä saa ellei vaadi... Taimi totesi saman osuvasti: "Arvot näkyy käytännössä juuri siinä, että on valmis myös luopumaan jostain ja muuttamaan elämäntilannettaan - silläkin riskillä että sitten joskus kaduttais."
Minä ainakin pyrin elämään niin, että ei sitten jälkikäteen harmittaisi

Ymmärrän hyvin, että jos olet vasta aloittamassa työuraasi, niin lapsi ei kuulosta hyvältä asialta. Miehillä on niin paljon helpompaa! Haluat päästä näyttämään, mihin pystyt. Itse olen hieman toisenlaisessa tilanteessa, töitä on tehty jo vuosia ja ura hyvällä mallilla ts. olen sellaisessa asemassa, että tästä olisi hyvä jatkaa äityiysloman jälkeenkin uran rakentamista. Sitä paitsi vuosi poissa töistä kuulostaa välillä oikein hyvältä ajatukselta. Vaikka työstäni pidänkin, niin silloin kun motivaatio on alhaalla "jään kiinni" äitiysloma-ajatuksista, mutta tämä liene oikea syy hankkia lapsia
Jäin miettimään ajatustasi, että lapsen tulo lopettaisi urasi... Onko asia todella näin? Miksi? Oletko ajatellut, että miehesi voisi olla kotona lapsen kanssa ja sinä jatkat töissä mahd. pian?
Mutta nyt kuulostan vahingossa siltä, että yritän käännyttää sinua lapsen suuntaan. Sorry

Oikeasti olen sitä mieltä, että koska työsi on sinulle tärkeää, niin sinun pitää päästä siinä sellaiseen pisteeseen, että voit hyvillä mielin pitää "välivuoden" ja jos haluat ensin "nauttia elämästä ilman taloudellisia huolia". Uskon, että jos täytät ensin omat haaveesi sinun on huomattavasti helpompi olla sinut itsesi kanssa jos/kun lapsen aika tulee.