Mies haluaisi "vanhan kunnon makaroonivelliä" .. mitä ihmettä se on?!

Kylläkyllä
[QUOTE="Willarose";29822037]Nam, meidän vaari sitä meille keitteli ja nykyään teen omalle perheelle :)

Mummini puhuu usein "leipäressusta", sattuuko joku tietämään mitä se on?[/QUOTE]


Alkuperäinen kirjoittaja krut
minun mummu ruukas keittää leipäkeittoa

jos kuivu ruisleipiä niin ne kuumaan maitoon hetkeksi pehmenemään ja kunnon klöntti voita kyytipojaksi
Leipäressua, meillä kututtiin.
Oi namia, hyvä tapa hävittää kuivat leivät

Edellisellä sivulla :) ei tuo lainaus onnistu tällä laitteella...
 
Kylläkylöä
Alkuperäinen kirjoittaja Kylläkyllä;29822060:
Alkuperäinen kirjoittaja krut
minun mummu ruukas keittää leipäkeittoa

jos kuivu ruisleipiä niin ne kuumaan maitoon hetkeksi pehmenemään ja kunnon klöntti voita kyytipojaksi

Kylläkyllä
Leipäressua, meillä kututtiin.
Oi namia, hyvä tapa hävittää kuivat leivät

Edellisellä sivulla :) ei tuo lainaus onnistu tällä laitteella...
Ja sitten onnistu mut kirjottaa putkeen :/ argh
 
Hmm, ehkä sitä uskaltautuu vaikka viikonloppuna kokeilemaan.

Tuli makeista makaroneista mieleen lapsuusajan "Süsse Nudeln" eli makeat nuudelit näin vapaasti suomennettuna. Oli ihan yleinen jälkiruoka lapsuusaikaan Saksassa kun asuttiin :) ehkä jotain samankaltaista näissä kahdessa.
 
vieraaks
Hmm, ehkä sitä uskaltautuu vaikka viikonloppuna kokeilemaan.

Tuli makeista makaroneista mieleen lapsuusajan "Süsse Nudeln" eli makeat nuudelit näin vapaasti suomennettuna. Oli ihan yleinen jälkiruoka lapsuusaikaan Saksassa kun asuttiin :) ehkä jotain samankaltaista näissä kahdessa.
Asuitko sit kauankin Saksassa, puhut varmaan kieltäkin hyvin? :) Siis ihan vaan huvikseen kyselen. Mulla ei ole makaroonivellimuistoja muuten kuin et serkun kotona sitä joskus oli ruuaksi. En muista tykkäsinkö, todennäköisesti - en ollut mikään nirso lapsena ruokien suhteen.

Nyt ajatus makaroonivellistä ei tunnu kyllä yhtään houkuttelevalta. Perunavelliä mummoni keitti usein ja se olikin mun lapsuuden lempiruokaa :p Miten mahtaa olla nykyään kun kaikki tuntuvat karppaavan, ja noissahan on tuhottomasti hiilareita : /
 
Wieruus
Meidän lasten herkkua ollut pienestä pitäen. Samoin leipävelli. Ja muusin jämistä tulee tehtyä perunavelliä, porkkanavellikin on suurtaherkkua.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Asuitko sit kauankin Saksassa, puhut varmaan kieltäkin hyvin? Siis ihan vaan huvikseen kyselen. Mulla ei ole makaroonivellimuistoja muuten kuin et serkun kotona sitä joskus oli ruuaksi. En muista tykkäsinkö, todennäköisesti - en ollut mikään nirso lapsena ruokien suhteen.
Kyllä siellä useampi vuosi tuli vietettyä. Puhun sujuvaa "arkisaksaa", eli kavereiden kanssa höpöttelyt ja muut menee hyvin. Mutta oman alan ammattisanasto on joskus vähän hakusessa ja kuulemma hassu aksenttikin löytyy :)
 
"vieras."
Mun lapsuudessa makaroonivelli oli aina suolaista. Ensin keitettiin makaroneja vedessä kypsemmiksi. Sitten kaadettiin vesi pois, tilalle maitoa ja suurustettiin vehnäjauhdoilla melko paksuksi, ei kuitenkaan puuroksi saakka. Maustettiin suolalla ja voilla. Oli hyvää.
 
kainuusta myös
[QUOTE="nam";29821879]Olin ihan unohtanut tämän! Oli lemppariruokani lapsena. Makaronit keitetään vedessä, vesi pois ja maito tilalle, sitten hieman suolaa :) Kainuusta olen kotoisin.[/QUOTE]

Minäkin olen Kainuusta ja meillä tehdään kanssa tuolleen että makaronit keitetään, vesi pois ja maito tilalle, suolaa ja voita mausteeksi. -70 luvulta asti on tuota versiota syöty, ja meidän 2000 luvulla syntyneet lapset syö myös mielellään.

Jossakin olen maistanut "suurustettua" (eli vehnäjauhojo hitunen maidon sekaan) ja se oli kauheaa. ja en varmaan tahtoisi sokerilla maustettuakaan.
 

Yhteistyössä