Mies gynegologi

• Viestiketjun aloittaja Ujoksi tullut
  • Ensimmäinen viesti
Ujoksi tullut
Onks kellää toisella ongelmana, kun ei viittis mennä mies gynelle? Itse olen käynyt nuorena lähes aina, mutta nyt iäkkäämpänä (48 v.) on alkanut tuntuu että täytyisi päästä naisen vastaanotolle. Asuinpaikkakunnallani ei vain tällä hetkellä ole siihen mahdollisuutta. Samaten työterveyshuollossakin on vain ukkoja! Jättäiskö väliin vuositarkastuksen?

Kirsten
Onko sinulla mahdollista mennä yksityiselle?

Minä en ole mistään hinnasta koskaan suostunut menemään miesgynelle. Olkoonkin se heille miten normaalia ja rutiininomaista tahansa, niin minulle se on huippuvastenmielistä ja se lienee tärkein kriteeri olla menemättä. Maksan ilomielin sen korkeamman hinnan naislääkärin palveluista.

jep
Ymmärrän sinua täysin!
Olen 48v minäkin ja en enää halua mennä miesgynelle syystä, että ne otteet ällöttää. Olin lapsettomuushoidossa pitkään ja silloinkin sain tarpeekseni tästä ""äijämäisestä"" asenteesta, että ´lapset on tehtävä kakskymppisenä´, joopajoo.

Sitäpaitsi näin aikuisena naisena alan epäillä miesgynejen tajuakin. Ja jos ei ole nainen, ei ymmärrä naista. Ihan niin.

Tyytyväinen
Minä kävin vastikään miesgynellä, Dan Apterilla Helsingin Lääkärikeskuksessa. Jännittihän se etukäteen vähän, kun en ollut aiemmin miehellä käynyt, mutta kyllä se oli hyvä kokemus. Hän ei höösännyt eikä tehnyt asiasta mitään numeroa, oli asiallinen, ei levitellyt jalkoja tarpeettomasti (tällaisiakin kokemuksia on että raajoja oikein reuhdotaan erilleen, yöh) ja puhui selkokielellä. Hän on Väestöliitossa myös ylilääkärinä, tuntui hyvin asiantuntevalta ja kokeneelta. Voin siis suositella :)

Tuula
Olen käynyt monet kerrat sekä miehillä että naisilla. Käyn kuitenkin nykyään vain naisilla, tai siis tietyllä yksityisellä, olen myös 46-vuotias nainen, pari lasta synnyttänyt. Katson, että nainen tietää mistä puhun kun gynekologini on samanikäinen kuin minäkin.

Mies on aina vain kirjanoppinut naistentaudeissa; mitä on kuukautiskivut, mitä on synnyttää, minkälainen harmi on kuukatiset, mitä on hormonivaihtelut, miltä tuntuu olla raskaana, miten mikäkin ehkäisy vaikuttaa..... jne

kate
Olen kolmekymppinen, enkä ole koskaan käynyt miesgynellä. Jotenkin tuntisin oloni niin vaivaantuneeksi, että pyydän aina tarkoituksella päästä naispuolisen gynen vastaanotolle.

Yleislääkärit terveyskeskuksissa tekevät myös tarvittaessa sisätutkimuksen ja kirjoittavat sitten lähetteen esim. papaan. Itse kävin viimeksi juuri yleislääkärin vastaanotolla.

Tuula
Mutta onhan se ihan selviö, että yleislääkärin pätevyys ei ole lähelläkään erikoislääkäriä.

Gynekologi on vuosia erikoistunut naistentauteihin ja synnytyksiin, toisin kuin terveyskeskuslääkärit. Minä en menisi enkä luottaisi ammattitaitoon.

yksilöllistä
Kyllä se riippuu ihan ihmisestä. Miesgyne voi olla törkeä tai tosi asiallinen ja mukava / nainen voi olla ymmärtäväinen, mutta olen ollut myös tiuskivan ja kovakouraisen naisgynen vastaanotolla. Erilaisten tulehduskierteitten takia on useampikin tullut tavattua. Parasta olisi päästä itse hyväksi havaitsemalleen tai ystävän suosittelemalle gynelle, oli sitten mies tai nainen. Ajat ovat kuitenkin tiukassa näillä parhailla ja jos tarvii nopeasti apua, on mentävä sille, joka ehtii ottaa vastaan. Yksityisten terveysasemien ajanvarauksessa voidaan myös suositella jotakuta henkilöä, kun vähän itse kertoo odotuksistaan. Jos ovat miehet ""vain"" kirjanoppineita, niin naiset voivat pohjata käsityksensä omiin kokemuksiinsa tyyliin, kun-minä-en-ole-tuollaista-tuntenut-ei-kokemuksesi-voi-olla-todellinen. Miehillä ei ole varaa ajatella näin ;)

et
Poliklinikalla on tullut monenlaisia kokemuksia sekä mies että naisgyneistä. Sukupuolen perusteella en ole kokenut juuri eroja. Sen sijaan poliklinikalla toimivata sairaalalääkärit ovat yli-innokkaita näihin valmiisiin erikoislääkäreihin verrattuna.

Ihan tavalliset gynekologiset tutkimukset ja hoidot kuuluvat terveyskeskuslääkärin toimenkuvaan. Niinhän siellä hoidetaan sydänsairauksia ja luunmurtumia. Erikoishoitoa vaativat sitten laitetaan erikoislääkärille.

Monessa terveyskeskuksessa ei ole gynekologia, mutta jokaisessa terveyskeskuksessa on äitiysneuvola. Yleensä siitä toiminnasta vastaava lääkäri on vähän paremmin perillä raskauksista kuin joku toinen paikallinen lääkäri.

Jos työterveyshuollossa on pelkkiä mieslääkäreitä, niin asiaan voisi kenties vaikuttaa. Jos isompi joukko ihmisiä toivoisi, että siellä olisi myös naislääkäri edes kerran viikossa paikalla, niin se joskus voisi myös toteutua.

Alkuperäiselle kysyjälle voisi sanoa, että jos hänellä ei ole ollut mitään erityistä oiretta, eikä aiemminkaan erityisiä ongelmia, niin vuositarkastuksen voi tehdä kahden vuoden välein.

Lelle
Aina yksityiselle ja miesgynelle, yhden kerran oon joutunut julkisen terv.huollon puolella naisgynelle ja oli epämiellyttävä kokemus. Niin huonosti ei raha-asiat ole ikinä että enää menisin terv.keskuksen yleislääkärin vastaanotolle.

Yhteistyössä