Juu näin on. Ei viedä elämästä kaikkea iloa.
Joku kysyi, olenko sama kirjoittaja johonkin raha-asiaan, niin en ole. Ekaa kertaa asialla täällä.

Jollain muullakin sama tilanne?? Harmi, mutta ehkä ihan hyväkin että on kohtalotovereita.
Hyvä saada muitakin näkemyksiä asiaan. Kiitos näistä. Saatan olla lievästi kontrollifriikki rahan käytössä, myönnetään. Ylitöitä mies tosin tekee sen vuoksi, että työpaikan kulttuuri ilmeisesti näin sanelee eikä kehtaa kieltäytyäkään. Eli kun töitä on, niin tekee niitä (ihan hyvilläänkin asiasta) ja vastaavasti jos niitä ei oo niin tekee sitten normaali päivää. Rahan takia ei siis ylitöitä tee ja hyvä niin.
Säästämisvinkkejä on aina kiva ottaa vastaan.
Toisesta autosta tulikin jo puhetta miehen kanssa. Miten te, joilla on yksi auto, pärjäätte muksujen kanssa? Onko ihan välttämätön vai pärjääkö ilman? Mies käyttää työmatka-autona toista, toinen on mulla käytössä. Ja ajoa ei juuri kerry. Lapsilla ikäeroa muutama vuosi. Toimiiko se kuomujuttu esim. pyörän perässä? Esikoinen osaa ajaa apurattailla, jos ens kesänä opettelis ajoa ilman? Kaupunkiin matkaa n. 3 km ja samoin lähimpään kauppaan. Paikallisliikenne menee tästä vierestä n. 1 h välein, mutta en oo käyttänyt tätä vaihtoehtoa ku muutaman kerran.
Ja siis uskon, että ensi shokin jälkeen mieskin on halukas raha-asioista keskustelemaan. Siitä on melko pitkä aika, kun ollaan oltu näin tiukilla ja voi olla, että käy itsetunnonkin päälle. On aika ylpeä eikä halua raha-asioistaan puhua kenenkään kanssa muutenkaan koskaan. Sanoin jo hänelle tuossa, että tarkoitus ei oo mitenkään se, että itse päättäisin kaikista ostoista ja olis hyvä, jos hän osallistuis budjetointiin ja rahan käytön suunnitteluun, ostoslistan laatimiseen yms. ja kyllä tuntuu ymmärtävän asian kuitenkin.
Joten eiköhän se tästä.
Joku tuossa mainitsi, että 7 henkilön ruokakulut, hygienia yms. n. 500 e/kk? Oliko se näin?
Miten muilla? Onko tuo mun 500 e/kk neljä henkilöä ruoat ja hygienia, vaatteet yms realistinen laskelma vai mitä teillä muilla menee kk näihin hankintoihin? Ja jos nyt sen toisen auton laittais pois, niin säästöä tulis lähinnä vakuutusmaksuissa ja muissa, huollot yms. Ei niinkään bensoissa, sillä en paljon ajele itse. Toinen auto on meillä kyllä tuossa aika lailla tyhjän panttina, kauppakassina lähinnä mulla ja kaupassa voi käydä iltaisinkin, kun mies tulee töistä.