Mies ei ymmärrä rahatilannetta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä ihmettä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En säästäisi ekana siitä saunakaljasta ja jostain herkuista. Kyllä yhtenä päivänä viikosta voi jotain herkkua syödä ja ostaa miehelle saunakaljan. Jos teillä on tosiaan kaksi autoa niin luovu toisesta.

Mun mielestä toi tilanne on miehen kannalta kohtuuton. Toinen raataa töissä ja siitä palkaksi ei saa yhtään mitään itsellleen, kaikki raha menee remppaan ja perheen elättämiseen.

Jos budjetoit esim. 10 euroa viikossa kaljaan ja karkkeihin ei teidän perheen talous voi siihen kaatua. Myy vaikka tavaraa kirppareillla tai kerää pulloja jos tota summaa ei muuten saa kasaan. Ei elämästä voi kaikkea iloa viedä.

Juu näin on. Ei viedä elämästä kaikkea iloa. :)

Joku kysyi, olenko sama kirjoittaja johonkin raha-asiaan, niin en ole. Ekaa kertaa asialla täällä. :) Jollain muullakin sama tilanne?? Harmi, mutta ehkä ihan hyväkin että on kohtalotovereita.

Hyvä saada muitakin näkemyksiä asiaan. Kiitos näistä. Saatan olla lievästi kontrollifriikki rahan käytössä, myönnetään. Ylitöitä mies tosin tekee sen vuoksi, että työpaikan kulttuuri ilmeisesti näin sanelee eikä kehtaa kieltäytyäkään. Eli kun töitä on, niin tekee niitä (ihan hyvilläänkin asiasta) ja vastaavasti jos niitä ei oo niin tekee sitten normaali päivää. Rahan takia ei siis ylitöitä tee ja hyvä niin.

Säästämisvinkkejä on aina kiva ottaa vastaan.

Toisesta autosta tulikin jo puhetta miehen kanssa. Miten te, joilla on yksi auto, pärjäätte muksujen kanssa? Onko ihan välttämätön vai pärjääkö ilman? Mies käyttää työmatka-autona toista, toinen on mulla käytössä. Ja ajoa ei juuri kerry. Lapsilla ikäeroa muutama vuosi. Toimiiko se kuomujuttu esim. pyörän perässä? Esikoinen osaa ajaa apurattailla, jos ens kesänä opettelis ajoa ilman? Kaupunkiin matkaa n. 3 km ja samoin lähimpään kauppaan. Paikallisliikenne menee tästä vierestä n. 1 h välein, mutta en oo käyttänyt tätä vaihtoehtoa ku muutaman kerran.

Ja siis uskon, että ensi shokin jälkeen mieskin on halukas raha-asioista keskustelemaan. Siitä on melko pitkä aika, kun ollaan oltu näin tiukilla ja voi olla, että käy itsetunnonkin päälle. On aika ylpeä eikä halua raha-asioistaan puhua kenenkään kanssa muutenkaan koskaan. Sanoin jo hänelle tuossa, että tarkoitus ei oo mitenkään se, että itse päättäisin kaikista ostoista ja olis hyvä, jos hän osallistuis budjetointiin ja rahan käytön suunnitteluun, ostoslistan laatimiseen yms. ja kyllä tuntuu ymmärtävän asian kuitenkin.

Joten eiköhän se tästä.

Joku tuossa mainitsi, että 7 henkilön ruokakulut, hygienia yms. n. 500 e/kk? Oliko se näin?

Miten muilla? Onko tuo mun 500 e/kk neljä henkilöä ruoat ja hygienia, vaatteet yms realistinen laskelma vai mitä teillä muilla menee kk näihin hankintoihin? Ja jos nyt sen toisen auton laittais pois, niin säästöä tulis lähinnä vakuutusmaksuissa ja muissa, huollot yms. Ei niinkään bensoissa, sillä en paljon ajele itse. Toinen auto on meillä kyllä tuossa aika lailla tyhjän panttina, kauppakassina lähinnä mulla ja kaupassa voi käydä iltaisinkin, kun mies tulee töistä.

Korjaan vielä sen verran, että kyseessä ei ole sellainen asia, että kieltäisin miestäni ostamasta herkkuja tai kaljaa itselleen. :) Tässä on nyt se juttu vain, että olen ottanut ruokaostot hoitaakseni kun olen jäänyt kotiin ja vähän on hakosessa, paljonko siihen menee rahaa. Ei olla aikaisemmin laskeskeltu juurikaan vaan on ostettu, mitä on tarvittu. Mies on kyllä aiemmin käynyt aina ruokakaupassa (meillä on ollut tämä työnjako työaikojen vuoksi) ja minäkin lounaalla töistä, samoin mies on käynyt lounaalla edellisen työpaikan ajoilta. Ja lounas x 2 on aina ollut kahdelta hlöltä n. 16 e/päivässä, eli liikaa olis nyt vaikka mies kävis ainoastaan. Tai luulen niin, että olis liikaa käydä ulkona syömässä... Nähtäväksi jää, kunhan nyt alkuun päästään.

Kuitenkin, kyseessä on se asia, että kieltämättä tunnen itseni rahanatsiksi välillä. Mutta vain silloin, kun mies nipottaa, kun en ole kauppareissuni jälkeen tuonut hänelle Fazerin sinistä viikonlopun karkeiksi. Olen silloin saattanut tuoda jotain muuta, esim. nämä popcornit, jotka eivät hänelle kelvanneet. Pieni asia, mutta kun kysyn, mitä hän haluaa kaupasta ja vastausta ei tule ja sitten mökötetään kun en ole ajatustenlukija... Meillä ei hetkeen ole tulossa rahaa normaalisti, sillä saan takautuvana Kelan tuet ja en tiedä milloin. Miehen lopullisista tuloista ei ole vielä tietoa, sillä kunnon tiliä hän ei ole ehtinyt vielä saada. Nyt olen joutunut budjetoida, että jäis normaalikauppareissuihin rahaa. Eli kun aikaisemmin mies on ostanut itselleen saunakaljoiksi 6-packin, niin olis tietysti ihan suotavaakin, että sitä olutta kuluisi sen yhden tölkin verran vain per saunakerta. :) Kunnes ollaan saatu selville, miten paljon palkkaa tulee ja kuinka paljon mulle niitä Kelan rahoja.... Eli tuossa olut-asiassa kyllä olen hieman natsi, mutta en ymmärrä, miksi sitä pitäis juoda se 6 kun yhdelläkin pärjäis... Kai.

Asiassa on kaksi puolta, kuten muutama muukin on jo tainnut mainita:
1) Varmasti korpeaa, jos tekee kovasti töitä, mutta ei saa siitä tavallaan "mitään vastinetta"
2) Silti on mielestäni aikuiselta mieheltä kummallista käytöstä kiukutella, jos ei saa jotain hiivatin suklaalevyä tms...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27242044:
2) Silti on mielestäni aikuiselta mieheltä kummallista käytöstä kiukutella, jos ei saa jotain hiivatin suklaalevyä tms...
Itsekin olen kiukutellut miehelle, kun mies toi kasvisrasvajäätelöä eikä kermajäätelöä. Hyvin ymmärrän, että popcornit eivät todellakaan vedä vertoja suklaalle. :)

Meidän ruokakauppalasku on 600€/4 hlöä, joista kaksi vaipoissa. Tämän lisäksi miehen työpaikkaruokailut.

Jospa se mies ostaisi jatkossa ne oluensa irtonaisina, niin tulee halvemmaksi kuin 6-pack. Tai ostaa varastoon laatikon, josta riittää sitten koko kuukaudelle. Ostat herkuksi sen yhden suklaalevyn per viikko. Jos sinä pääset vallankahvaan kauppaostoksissa, niin aivan varmasti saat pudotettua kuluja ilman, että mies edes huomaa mitään. Meillä ainakin paikallisessa k-kaupassa on jatkuvasti niin hyviä lihatarjouksia (ja muutakin), että kannattaa todella käydä ne ostamassa. S-uskovaiset toki toitottaa aina bonuksista, mutta ei meidän 600€ ruokakauppalaskulla kannata keskittää S:ään, kun bensoja täälläpäin ei kannata abc:tä ostaa. Hintaero on liian suuri. Lidlissä on halvin maito ja hyviä tarjouksia sielläkin.

Meillä on pihistelty reilun vuoden. Mies on ollut työttömänä, nyt jo onneksi töissä taas. Meillä ei ole ollut yllättäviä remppakuluja, mutta kaikki liikenevä raha on haluttu käyttää remppaan ja välillä niitä laskuja on sitten kertynyt vähän turhan paljon. Tiedän siis hyvin, millainen tilanne teillä on. Itse olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla.

Vinkkasin aikaisemmin siitä huutiksesta ja kirppiksestä. Saat sieltä nopeasti satasia, jos teillä on kaapit täynnä ylimääräistä lastenvaatetta. Vai onko uusi tulokas samaa sukupuolta kuin vanhempi?

tyypillinen naisen asenne : OMFG oon tehnyt excelin kaikista meidän menoista ja meidän budjetti on ihan päin helvettiä! Nyt on hätätila ja paniikki päällä ja säästetään mistä voidaan! Jos et ole samaa mieltä niin koko parisuhde on kyseenalainen! APUA!

tyypillinen miehen asenne: elämä jatkuu

:) Popcornit on kyllä aika hanurista. Ostin, kun lapsi halusi niitä eikä karkkeja ja ajattelin, että siitä riittää sit hyvin meille kaikille... Kauppansa teki sekä perjantaina että lauantaina. :) Vaikka ei ne kyllä suklaata voita, se on totta. Opinpa sen, että seuraavan kerran tuon suklaata ja unohdan ne popcornit hyllylle.

Ymmärrän kyllä miestäni. Mutta mun mielestä elämää pitäis elää sillä tavalla, miten tilanne on sillä hetkellä. Eli on eletty ja oltu, eikä joka euroa ole tarttenu seurata. :) Ei siinä, suosta noustaan kyllä, mutta vaikeaa tehdä se yksin. Tuntuu, että mies ei ole tukena nyt... Tai jotain vastaan se kyllä nyt kapinoi. Tätä tilannetta??? Toisen lapsen tulo hirvittää, sillä veikkaan, että kaiken remontoinnin keskellä se ei oo paljon uutta tulokasta (kuten ei raha-asioitakaan) ehtinyt miettiä. Eli toivoisin vain sitä, että mies ymmärtäis, että ei voi elää enää niinku silloin, kun molemmat kävi töissä, ei ollut remontteja ja muuta. Silloin mies kyllä osti joka viikonloppu sen keissin sinne jääkaappiin ja ei oo kyllä katottu yhtään, mihin on raha laitettu, eli ihan normaalisti on eletty eikä oo yöunia tarvinu raha-asioiden vuoks menettää. Mutta en ymmärrä, miksi ei voi ymmärtää, että se "normaalius" on nyt hetken pois ja en haluais sitä tilannetta, kun on iso laskupino edessä eikä oo yhtään katottu, mihin raha on sitten mennyt. Ihmetellään vaan, kun sitä ei oo ja mihin se on voinut mennä, kun vois vähän ennaltaehkäistäkin...

Se on ihan järjettömän yllättävää, mihin kaikkeen ne pikku kolikot menee ja kuinka ison joen niistä voi saada aikaan, jos ei kato, mihin rahat menee. Eli tätä mies ei ymmärrä ja kiukuttelee, kun ei voi ostaa kaikkea ja elämä on nyt niin huonoa ja muuta.

Olen yrittänyt sille sanoa, että hetken tämä on tätä ja sitten helpottaa, ja tilanteen mukaan mennään. Töihin menen aiemmin jos tarvitsee, mutta lapsen edun vuoksi olisin kyllä vähintään sen pari vuotta kotona. Jos vain mies tämän ymmärtäis... ja tukis... . Onko miehille vain paljon vaikeampaa hyväksyä se asia, että rahaa ei oo ja että kaikkea ei saa vaan? (mm. uutta tietokonetta... :)

Haha :) ihme mies: tuo on kyllä totta. :) Siis ainakin tuo miesten asenne... ;) ja me naiset nyt ehkä saatetaan olla vähän hysteerisiä...kin joskus.

Tuleva on onneks samaa sukupuolta kuin esikoinen, niin saa vaatteet hyvin kiertoon. Kirpparilta kuulemma saattaa tienata hyvin extrat. Olin ennen melko S-uskovainen, mutta nyt juoksen tarjousten perässä, kun olen vallankahvassa ruokaostoineni... :) :)

Mutta ihan mielenkiintoistakin tämä on, kun katsoo, mihin se raha oikeasti menee.

Luin vain aloituksen. En ymmärrä miksi teidän pitää asumismenot maksaa heti pois, eli ette ota lainaa siihen remonttiin kuten toisetkin nuoret perheet, vaan maksatte sen pois eikä normaaliin elämiseen jää mitään.

kummalliselta vaikuttaa. jos remonttitarve on yllätys niin eihän sellaisia kuluja mitä remontteihin menee, voi maksaa sillä palkkatulolla heti pois. eihän kenenkään rahat riitä sellaiseen. remontteihin menee tonneja ellei kymmeniä, kyllä lapsiperheess tarvitaan muuhunkin rahaa.

en ymmärrä. ei kai kukaan halua toisen lapsen ja remontin takia jättää eälmättä. ei kukaan muukaan perhe niin tee. ne on ihan normaaleja asioita toinen lapsi ja remontti. silti pitää saada saunaolut tai karkkipäivä.

remonttikulut maksetaan lainalla. tai säästetään ensin ja tehdään sitten. ei noin.

Tuo autojuttu ja sen poislaitto olis hyvä. On sitä ennen vanhaankin niin tehty. Miehelle töihin auto ja itse saa hyvää laihdutuskuuria, kun ottaa pyörän ja polkee. Pikkuvauvan kanssa vaan mietin, että mitenkä sen kans... jos tarvii päivällä lähteä johonki. Mutta saa sen auton varmaan pois myöhemminkin, sitten kun pystyy nuoremman istuttaan pyörän kyytiin.

Ei oo niin kova hätä onneks, että tarvii tehdä töitä mammalomalla. Vielä...... Jos ei ukon suklaanhimo lopu!! :D

Saunakaljat juokoon mun puolesta (se sais kyllä olla se 1-2 enintään/vko, ei kuutta :)) Kyllä se sen on ansainnut töiden ja raksan lisäks. Ravintoloissa ei käy kumpikaan eikä juo, joten sitä ei onneks tarvi miettiä...

Aivan sairasta jos jollain kuivalla popparilla pitää kaikki viikonloppuherkut korvata. jätä sitten kokonaan pois.

kyllä mun mielestä sun touhut kuulostaa oudolta, vähintän.

tietty jos koko perhe sovitte että kituutatte ja yhteinen sopimus, mutta toinen lapsi, äitiysloma (silloin on perheissä ihan hyvät tulot, jos on ansiosidonnainen äitiysloma), remontti ei ole syy tuollaiseen mitä sinä touhuat.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Korjaan nyt vielä. Ei ole siitä kyse, että ei herkkuja sais tai niitä yhtä kahta saunakaljaa ostaa... vaan siis siitä, että jos tuon herkkuja kaupasta ja ne ei kelpaa ja sitte ku sanoin, että sorry nyt kun en hoksannut tuoda enkä ihan oikeasti halua tuhlata niihin yli 60 e/kk (niin kuin viime kuussa meni, herkkuihin yms) niin sitte suututaan ku ei oo rahaa mihinkään. Minkäs teet. Kun ei vaan ole. Suklaaseen on, viikonloppukarkkeihin on, muutamaan saunaolueeseen on... mutta ei siihen, että haetaan joka toinen päivä karkkia kun mieli tekee jne... Siis näin. Tällainen natsi. :)

Remontti on tehty osa säästöillä ja osa lainalla, mutta meni siihen vielä enemmänkin mitä luultiin...

Höh... Ei ne nyt ymmärrä... :) Vai oonko ihan skitso, kun en halua, että rahaa menis mihinkään ns. "turhaan"? Ja ne popcornit nyt oli vaan niin, että no ostetaan nyt näitä... Just hain miehelle sen suklaalevyn ja karkkia ja pistin saunan päälle.

Kaipa se on jotain paniikkia tää... Kun ei ookaan nyt yhtäkkiä rahaa niin paljon. Mutta ei kai muutkaan osta karkkia joka toinen päivä? Vai ostaako? Kai sitä nyt saa katsoa, mihin rahaa menee ja mihin sitä laitetaan järkevästi? Siis niin, että ei elämä lopu mutta voi katsoa kuitenkin vähän tarkemmin...?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä??;27242254:
Vai oonko ihan skitso, kun en halua, että rahaa menis mihinkään ns. "turhaan"?

Olet. Elämästä pitää pystyä nauttimaan. "Himasta duuniin ja duunista himaan, mä hampaita pestäkseni kai elän" elämää ei kukaan jaksa pidemmän päälle.

Jos sua yhtään lohduttaa, niin mulla samanlainen mies :) Sille pitää moneen kertaan vääntää rautalangasta mm. sellainen asia että treeneihin kannattaa ottaa kotoa oma vesipullo mukaan eikä ostaa 3 kertaa viikossa automaatista 2 euron vesipullo. Vuositasolla siinä säästää 300 euroa. Meillä tosin ei nyt ole tiukkaa (nettotulot 4800 euroa/kk) ja en vaan käsitä, mihin miehen rahat katoaa. Nyt ollaan kaksi päivää asiaa puitu ja molempien mielestä miehelle jää pakollisten menojen jälkeen rahaa 1200 e/kk eikä säästöön jää mitään. Siis koko tuo rahaa menee jonnekin? Ja saunakaljoista täälläkin neuvoteltu, tosin meillä saunotaan joka toinen päivä ja jos joka kerta pitää olla 2-3 pulloa erikoisolutta, se tekee jo kuukaudessa 100-150 euroa/kk. Mun mielestä puolet vähemmän riitäis pelkkään kaljabudjettiin/alkoholiin koko kuukaudeksi.. Tavan oluthan maksaa 1 e/pullo ja musta 10 pulloa olutta/viikko on jo ihan riittävä määrä..kalliit viskit sitten tähän vielä päälle. Karkkia mies ei osta eikä syö mutta sipsejä menee ainakin 2-3 kertaa viikossa (me ei lasten kanssa syödä ollenkaan niitä) ja sekin on minusta aika paljon..

No mitä sitten suosittelet, jos sitä rahaa ei ole? Siis ei oikeasti ole? Ja se on ainakin mun tiedossa.

Tilanteen mukaan, Visaa ei kyllä aleta käyttään eikä pikavipeillä elään sen takia, että aina pitää saada just sitä kaupasta, mitä sillä hetkellä tekee mieli.

Kyllä mun mielestä heräteostot pitäis vähentää minimiin, jos sitä rahaa ei oo. Ei siinä oo muuta vaihtoehtoa. Toinen tietysti on se, että joutuu velkakierteeseen ja jättää laskut maksamatta, mutta itse en sitä halua ja mun mielestä kahden aikuisen pitää ottaa vastuu tällaisesta asiasta.

Entä jos saisit teille perheen karkkipäivän? Lapsillekin olisi hyvä, jos vanhemmatkaan eivät söisi karkkia joka päivä. Karkin sijasta voisi olla jotain jälkiruokaa ruuan jälkeen tyydyttämässä makean himoa. Toinen vaihtoehto on, että alatte karpata :) Siinä menisi kasvikset ja salaatit miehelle ja jäisi karkit ja oluet pois.

Hmmmm.... Meitä on siis muitakin, kenellä samanlaiset miehet. :) :) On tämä rankkaa. Harmittaa, kun ei itekään aina saa kaikkea, mitä haluaa, mutta mun mielestä ne asiat opetetaan jo lapsena lapsille... :) Sillon ku rahaa on, niin siitä vaan, mutta kun on tiukkaa, niin silloin ei ne tulot vaan ne menot...

Se on oikeasti ihan hirveätä, kun tajuaa, paljonko johonkin pikku asiaan saattaa mennä rahaa ihan huomaamatta. Esim. meillä on ollut tosi iso menoerä nuo karkit ja heräteostot. Viime kuussa yritin säästää siinä, ja silti meni karkkeihin ja herkkuihin yli 60 e!!! Mun mielestä aika paljon. Sokeriveron kanssa tietysti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä??;27242360:
No mitä sitten suosittelet, jos sitä rahaa ei ole? Siis ei oikeasti ole? Ja se on ainakin mun tiedossa.

Tilanteen mukaan, Visaa ei kyllä aleta käyttään eikä pikavipeillä elään sen takia, että aina pitää saada just sitä kaupasta, mitä sillä hetkellä tekee mieli.

Kyllä mun mielestä heräteostot pitäis vähentää minimiin, jos sitä rahaa ei oo. Ei siinä oo muuta vaihtoehtoa. Toinen tietysti on se, että joutuu velkakierteeseen ja jättää laskut maksamatta, mutta itse en sitä halua ja mun mielestä kahden aikuisen pitää ottaa vastuu tällaisesta asiasta.

Miten voi olla, että teillä on niin huono rahatilanne, että ei yhtään mihinkään ylimääräiseen ole rahaa? Jotenin en nyt usko. Myy vaikka se auto.

Kyllähän se varmaan vaatii vähän totuttelua mieheltäkin, jos elintaso yhtäkkiä laskee paljon ja joutuu tinkimään. Mutta laske nyt vielä uudestaan ja anna nyt työn raskaan raatajalle jotain myönnytyksiä, ymmärrän kyllä miksi miehesi on kiukkuinen tilanteesta. Itsekin olisin :(

Yhteistyössä