mies ei välitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heivaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

heivaan

Uusi jäsen
23.03.2012
2
0
1
Olen nyt suunnilleen puoli välissä raskautta. Mies kertoi jättävänsä minut eikä enää halua nähdä edes lasta kunnes se syntyy. Aiemmin on sanonut ettei lasta halua mutta sitten kertoi että aikoo kasvattaa lapsen kanssani jos aion sen pitää. Hän on ollut ihan normaali ihana kuten ennenkin enkä olisi uskonut näin tapahtuvan. Nyt hän sitten sanoi ettei ole rakastanut minua enää pitkään aikaan eikä lapsi kiinnosta ollenkaan. Kiva tässä nyt yksin elellä. Saa nähdä muuttuuko mieli kun lapsi syntyy.

En tiedä onko provo enkä tiedä ikää enkä siittämisolosuhteita yms. Ilmeisesti tässä on kyseessä jonkunlainen vahinkolaukaus ollut? Lapsen odotus on myös miehelle pitkä prosessi ja luultavasti mahasi on alkanut näkymään ja raskaus miehelle konkretisoitumaan. Hän ei ole sitä alun perin halunnut eikä nyt osaa suhtautua kypsästi lapsen tuloon tai sinuun. Kuulostaa siltä että hän pelkää kuollakseen. Kyllähän myös isän tulisi ottaa vastuu lapsesta, mutta silloin kun isä ei ole saanut olla mukana päättämässä yhdessä siitä pidetäänkö lapsi vai ei vaan päätös on ollut yksinomaan äidin, on olemassa vaara että miehen kantti ei kestäkään vaan sitten lähdetään karkuun, ei haluta vastuuta eikä isyyttä eikä enää koko suhdettakaan, koska välttämättä mies ei alunperin ehkä ollut niin tosissaan suhteen suhteen kuin nainen olisi halunnut. Tämän vuoksi moni nainen sitten "vahinkolapsen" hankkiikin ja sitten ihmettelee kun mies häviää kuviosta. Mutta en väitä että olisit tällainen tapaus.

Pointti koko jutussa on nyt se, että olet itse tehnyt päätöksen lapsen pitämisestä, siis siitä että kannat hänet loppuun asti, synnytät hänet ja rakastat häntä hänen loppuikänsä ajan. olet siis sitoutunut äitiyteen. Miehenkin olisi pitämnyt sitoutua isyyteen, mutta hän ei ole siihen ainakaan vielä pystynyt. Asia voi muuttua mutta lapsen vuoksi et voi seilata sen mukaan miten jonkun , ilmeisesti vielä osittain keskenkasvuisen, miehen mielialat heittelevät. Sinun pitää nyt valmistautua hankkimalla:

1. turvaverkko ympärillesi
2. doula tai muu vastaava synnytystä varten
3. huolehdittava fyysisestä ja henkisestä terveydestäsi

Sillä nyt elämäsi ei voi enää pyöriä miehen ympärillä, vaan sinusta tulee äiti ja sinulla on pieni ihminen joka on täysin sinun varassasi. Miehiä tulee ja menee, mutta lapsellasi on vain yksi äiti. Ja vaikka mies sinut jättäisikin niin lapsen parhaaksi olisi kuitenkin jos hän saisi pitää yhteyttä biologiseen isäänsä. Koita olla katkeroitumatta miehen kypsymättömyydestä. Tsemppiä.

Kun huomasimme että olen raskaana päädyimme keskeytykseen. Jälkitarkastuksessa sitten huomattiin ettei raskaus ole keskeytynyt. Neuvolassa kerrottiin, jos haluan vielä keskeytyksen on haettava valviralta lupa, silloin mietin etten siihen enää ryhdy, joten lupaa en hakenut.

Tietenkin lapsi saa olla yhteydessä isäänsä, mutta isä on sitä mieltä ettei halua nähdä lasta. Outoa tämä on, koska hän on vaikuttanut siltä, että lapsi on tervettullut, koska hän on miettinyt nimiä, mitä tarvikkeita pitää hankkia ja kuinka hyvä isä aikoo olla.

Isän mielipide voi vielä toivottavasti muuttua, ainakin elatusapuahan hän joutuu lapsestaan suorittamaan, vaikkei muutoin tekemisissä haluaisi ollakaan. On niin helppo leikitellä erilaisilla ajatuksilla kuten nimillä tai isyydellä, mutta todellisuus on toista ja jossain vaiheessa todellisuus iskee lujaakin kasvoille. Näyttää siltä että lapsi oli tarkoitettu syntyväksi jos kerran keskeytyskään ei raskautta lopettanut. Olen edelleen sitä mieltä että keskityt itseesi ja lapseesi, et voi olla vastuussa tai miettiä miehen tunteista vaan hän on itse vastuussa omista tuntemuksistaan. Hänen lopullista rooliaan ei voi kukaan tietää vielä tässä vaiheessa, voi olla että se selkiytyy vasta synnytyksen jälkeen tai voi olla että hän vielä palaakin luoksesi, edellyttäen että hän päättääkin että haluaa perheen. Hän varmaans seilaa jatkuvasti juupas-eipäs väliä. Yhtäkkinen muutos voisi viitata myös siihen että hän on löytänyt uuden suhteen ja voi täten lopettaa yhteydenpidon sinuun ja lapseen koska on löytynyt lohduttaja. Toivottavasti miehellä olisi vain väliaikaisesti pupu pöksyssä.

Yhteistyössä